Pahan päivän varalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuitzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei meidän tuloilla juuri säästellä mitään pahan päivän varaa, ikävä kyllä!:(

Eikä, tiedoksi vaan kaikille, joilla rahaa tuntuu olevan, ja jotka eivät ymmärrä (tai jotka eivät HALUA ymmärtää) niitä joilla sitä ei ole, että mitään turhaa/ylimääräistä jne. emme osta, vaan tarkkaan lasketaan joka ainoa sentti... Siitä huolimatta tilanne on nyt se (ja tulee vielä jonkun aikaa olemaan) ettei mistään säästötilistä voida edes haaveilla...

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Mihin te säästätte?
Siis jos on jo talot, autot jne.

No mulla ei ole autoja eikä taloja, mutta vaikka olisi, säästäisin silti. Vaikka yllättäviä remontteja, sairastumisia ja matkoja varten. Säästäminen on verissä.

Kyllä minulla oin aina pahan päivän varalta rahaa jemmassa. En mitenkään ole verranut sitä palkkaani, mutta toimeen tulen äkillisenkin tapahtuman tullessa. Nyt tuhansia, opiskeluaikana ehkä muutama sata euroa. (Enkä opiskeluaikana nostanut opintotukea vaan säästin kesätöiden palkasta koko vuodeksi (n 6000 mk/kk) osan.) Ilman lainaa pystyn hankkimaan tällä hetkellä esim. minkä tahansa kodinkoneen vanhan hajotessa yllättäen. Myös auton korjaaminen onnistuu tilillä olevin varoin. Uutta autoa en käteisellä pystyisi, enkä edes haluaisi, ostaa. Meille riittää käytetty, mutta kunnollinen auto. Palkkani on alla 1800 ?/kk.

Sain jo täällä yhdessä ketjussa ikää kommenttia epäempaattisuudesta, kun mainitsin olevani ehkä poikkeuksellinen taloudenpitäjä. *punastuu* Se arvio meni onneksi pieleen, koska empaattinenkin olen mitä suuremmissa määrin.

Niinku aattelin vaan (mielessäni on eräs tuttavani), joka siis säästelee rahojaan, eikä osaa enää käyttää sitä. Siis rahaa. Kaikessa pihistellään ja lasketaan viimeisen sentin päälle. Lapsilisät menee lapsien omille tileille, visa on kuulemma "sellaista shoppailurahaa", missään ei voi käydä kun se maksaa jne.

Monesti vaan mietin, että miksei tätä yhtä ainoaa elämää voi elää. Paino siis sanalla elää. Niitä rahoja kun ei hautaankaan mukaan saa, ikävä kyllä.
Itse mielummin elän ja nautin täysillä tästä hetkestä ja elämästä.

Enkä siis tarkoita tällä henk.koht. ketään teistä, kunhan vaan toin julki omat ajatukseni. Peace B)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Mihin te säästätte?
Siis jos on jo talot, autot jne.

Ei mihinkäään erityiseen, työttömyyden/sairauden varalle.
Lisäksi matkustetaan, ostetaan autot,kodinkoneet jne. säästörahoilla.

Näin juuri. Osamaksulla en osata mitään. Se on pahin laillinen köyhän kusetus -metodi.

Niinku aattelin vaan (mielessäni on eräs tuttavani), joka siis säästelee rahojaan, eikä osaa enää käyttää sitä. Siis rahaa. Kaikessa pihistellään ja lasketaan viimeisen sentin päälle. Lapsilisät menee lapsien omille tileille, visa on kuulemma "sellaista shoppailurahaa", missään ei voi käydä kun se maksaa jne.

Monesti vaan mietin, että miksei tätä yhtä ainoaa elämää voi elää. Paino siis sanalla elää. Niitä rahoja kun ei hautaankaan mukaan saa, ikävä kyllä.
Itse mielummin elän ja nautin täysillä tästä hetkestä ja elämästä.

Enkä siis tarkoita tällä henk.koht. ketään teistä, kunhan vaan toin julki omat ajatukseni. Peace B)

Se raha siellä tilillä varmistaa sen elämisen. Kun haluan "elää" (=tuhlata rahaa), pystyn sen tekemää, ilman että minun täytyy miettiä saammeko ruokaa pöytään tai öljyä lämmityskattilaan. Turhaa pihistystä en minäkään kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja FM:
Se raha siellä tilillä varmistaa sen elämisen. Kun haluan "elää" (=tuhlata rahaa), pystyn sen tekemää, ilman että minun täytyy miettiä saammeko ruokaa pöytään tai öljyä lämmityskattilaan. Turhaa pihistystä en minäkään kannata.

Nimenomaan tarkoitin, että kun sitä rahaa on, mutta sitä ei käytetä vaan pihistellään ja kitutellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja FM:

Nimenomaan tarkoitin, että kun sitä rahaa on, mutta sitä ei käytetä vaan pihistellään ja kitutellaan.

Se pihistely vain on kovin henkilökohtainen määritelmä. Veljeni pitää minua pihinä. Mutta hän onkin niitä, joilla raha polttelee lomapakossa ja tilillä, ja niistä on päästävä eroon. Itse en koe olevani pihi, mutta säästäväinen ja monessa mielessä harkitseva rahankäyttäjä.

Yhteistyössä