Pahamieli nelivuotisneuvolasta...

• Viestiketjun aloittaja KellokukkaSininen
  • Ensimmäinen viesti
KellokukkaSininen
Mulla neljä ja puolivuotias hurmuri, jolla vasta tänään oli nelivuotisneuvola..ja kaikki ei menny nappiin. Pit. 108cm paino 18.5kg eli suht sopusissa käyrissä mennään, hoikka poika. Poikaseni ilmoitti neuvolatädille, että hän leikkii nyt..menivät siis kahdestaan sinne huoneeseen. Ilmoitti ikänsä väärin, vaikka tietää olevansa neljä...näytti viittä sormea...piirtelyt eivät kaveria kiinnostaneet, kynä oli kuulemma heikosti kädessä (löps, löps, meininkiä, jos tiedätte mitä tarkoitan..) kuulokokeessa kuuli, mutta paineli sitä nappia sitten turhaan..palloa ei saanut kiinni! Vaikka pelailee kotona..ei osannu laskea, vaikka mun kaa pelaa Afrikan Tähteä ja Kimbleä ja niissä laskee...lopulta löi lekkeriksi koko systeemin ja puki päälleen vasta kun laitoin hoitajan huoneen oven kiinni ja KOMENSIN..hoitaja oli järkyttynyt..ja samoin minä..siis vilkas poikahan mulla on..mutta että puree mua ja kiskoo lelua terkkarin kädestä...riitelee ja narraa..niin ääk...siis paljon hyvää tenavassa on, se todettiin hoitajankin kanssa ja parin kuukauden kuluttua otetaan uudestaan harjoitukset. Mutta kun mä olen ollu tuon mussun kanssa ja leikkinykin..piirtäminen ei hotsita sitä kotonakaan..mutta ei hän ilkeä ole koskaan ollu...Mua itketti kun tultiin kotiin. Siis poju sairastaa astmaa ja terkkari sanoi, että esim. hengityskatkoksista saattaa seurata neurologisia ongelmia..Meillä on pari kuukautta aikaa takoa junnun päähän moraalia, että miten ollaan terkalla ja houkutella se myös piirtämään..miten jotkut voikaan inhota värikyniä noin paljon..että jos jollain on jotain kokemuksia tämmösestä....mulla on tosi paha fiilis tästä..miehen malliahan tuo poika kaipaa..isä kun on hirveesti poissa..sitte se niin kovasti yrittää saaha kaikkien naisten huomion kerhoissa, kaupoissa ym. vieraita miehiä poikani pelkää...yritin kertoa tänkin terkalle, mutta se ei saanu oikein jutusta kiinni...Juttelin mieheni kanssa ja hän yrittää olla enempi pojan kanssa..sitte ajattelin ukkii ja jos ois joku poikapainotteinen kerhoryhmä...en tiiä oisko hyvä idea?

Koodi:
hengityskatkoksista saattaa seurata neurologisia ongelmia.
ei ole mulle kyllä kukaan noin sanonut.
mutta tsemppiä seuraavaan käyntiin, kyllä se varmaan menee ihan hyvin, sitäpaitsi eikös 5v. neuvolassa vasta olla kahdestaan terkkarin kanssa?

Meilläkin meni 4-vuotisneuvola pojan kanssa keväällä aivan pipariksi. Eli kuulo- ja näkötestit täytyy ottaa myöhemmin uusiksi ja piirtämäänkään ei suostunut kuin ristin.

Toi piirtämishomma on enemmän temperamentti- kuin osaamiskysymys, eli liikunnalliset lapset harjaantuvat tässä myöhemmin.

Älä masennu, uskon että sulla on aivan normaali ja upea poika, jolla sattui olemaan huono päivä neuvolassa. Johtuikohan kiukuttelu jännittämisestä?

Miskan äiskä
Älä ole ap huolissasi. Musta toi kuulostaa ihan normaalilta lapsen käytökseltä vieraassa tilanteessa oudon ihmisen kanssa. Itse olen päiväkodissa töissä ja ihmettelen joskus lasten neuvolasta saamia papereita, mehän teemme yhteistyötä ja saamme neuvolasta tietoa ja päin vastoin. Me ja vanhemmat näemme lasta paljon enemmän ja normaaleissa tilanteissa ja tiedämme mitä lapsi osaa ja mitä ei. Neuvolakäynnit on yhtä tyhjän kanssa kuulo, näkö, pituus ja painomittauksia yms. lukuun ottamatta, koska tilanne ei ole aito, lapsi jännittää ja saattaa tehdä juuri niin kuin sinun poika ja lyödä homman leikiksi, nelivuotias sen jo osaa.

Älä turhaan huolehdi, minusta lapsesi käyttäytyi normaalisti ko tilanteessa. pienen lapsenhan kuuluukin vierastaa veiraita ihmisiä ja olla tekemättä kuten he sanovat.

Jos piirustaminen ei kiinnosta, niin miksi siihen pakottaa, koska sitten se kiinostaa vielä vähemmän. Kyllä motoriikkaa voi muullakin tavalla tsekata.

Pojallasi on luultavasti näytön halu päällä ja teki näin myös terkalla (normaalia, normaalia). Kumma juttu, että neuvolassa reagoitiin tuolla tavalla, luulisi heidän tietävän paremmin lasten kehitysvaiheista ja siitä, ettei vieraan ihmisen kanssa lapsi välttämättä suostu tekemään mitään.

meidän äiskä
Meillä on kohta eli tammikuussa 5 v neuvola ja vasta siellä on kuulontarkitus.
4 v neuvolassa nimittäin terkkari kertoi että joissakin kunnissa se tehdään 4 v ja joissakin 5 v , mutta hänestä 5 v on parempi koska silloin se koe menee paremmin ja lapsi on yhteistyökykyisempi. Eli ei se vika lapsessa ollut, vaan neuvolassa :)
Ja sama meillä, ei 4 v neuvolassa oltu ilman äitiä...
Eli onko siis niin että 5 v neuvolassa, minua ei huolitakaan mukaan...
Vai onko tässäkin neuvola- ja paikkakuntakohtaisia eroja...?

juuliska harmaana
no meil meni noin pojan 3v neuvola..näytti siellä mieltä ja ei antanu mitata eikä punnita.terkkari sano että kyl pitäs sujuu jo tuon ikäsilt..mut poika on uusissa paikoissa alkuun juur tuollainen.kotona piirtää,"lukee",leikkii ym..samoin teki keskimmäinen 2v neuvolas =) väkisin saatiin mitattua ja punnittua.sit heilutti terkkarille ja painoi ovesta ulos =) oikeesti alko naurattamaan...

meillä kans
meni neuvolareissu plörinäks, tosin 3-vuotisneuvola. Poika oli odottanu innoissaan neuvoolaan menoa jo pari viikkoa ja oltiin puhuttu, mitä siellä tapahtuu. Kun päästiin paikan päälle, ei poika antanu mitata, punnita, ei mitään, änkyröi vaan. No, vuoden päästä sitten uus yritys... onneks meiän terkka oli tilanteen tasalla ja ymmärsi, että lapset voi käyttäytyä tällä tavoin eikä leimannu lasta tai äitia mitenkään "epäonnistuneeks"... kyllähän se tietysti ittee harmittaa, mutta minkäs noille tilanteille mahtaa...

Näin meilläkin
Meillä 4-v neuvolassa tyttö ei suostunut tekemään yhtään mitään, ei siis todellakaan mitään. Mentiin uudestaan kuukauden kuluttua, ja ei taaskaan mitään. Puolen vuoden kuluttua saatiin näkö tarkistettua veljen neuvolareissun yhteydessä. 5-vuotis neuvola menikin sitten ok. Arvatkaapa vaan jännittikö äitiä 5-vuotis neuvola. :D

Yellow75
Menee vähän asian vierestä, mutta pakko kertoa: muistan elävästi oman neuvolakäyntini ennen kouluun menoa, kieltäydyin täysin yhteistyöstä siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt rokottaa. Tappelin vastaan kaikin voimin, mutta ei auttanut, väkisin pistettiin. Nöyryyttävintä oli kuulla, että naapurin tyttö oli antanut pistää ihan nätisti. Voi vitsi kuinka hävetti jälkeenpäin - ja jos ihan rehellinen, olen niin vieläkin! Normaalisti sain aina kehuja reippaasta käytöksestä, mutta aina ei vain ole hyvä päivä :kieh: Omien lasteni kohdalla koitan muistaa saman ja olla torumatta liikaa, lasta itseäänkin varmasti harmittaa ;)

mä en kans nyt oikein ymmärrä.. jotenkin tuntuu että tänä pvänä lapselta vaaditaan kauheasti!?? Eihän 4-vuotiaan tarvitse vielä kaikkea osata ja jaksaa??? 5-vuotis neuvolalta tuo ennemminkin kuulostaisi. En tiedä, meillä on myös 4v neuvola pian edessä, saa nähdä miten menee. mutta noi on jotenkin niin tyhmiä asioita, että "pitäis osata sitä ja tätä"!! kaikki ajallaan mun mielestä, ja jokainen on yksilö! sitten ymmärtäisin kun menee plörinäks vaikkapa ekaluokkalaisen kanssa tollaset jutut! vaikka en näistä silleen vielä tiedä kun toi 4v on eka lapseni,mutta vertailen mm siihen, mitä on ollut kun itse oon ollut pieni, mitä äitini on kertonut,taikkapa mummuni jne!! kyl se siitä,älä välitä noista.

Yhteistyössä