paha repeämä ja seuraava synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivi

Vieras
Eli synnytyksestä tuli 3 asteen repeämät jotka parantunut todella hyvin. Nyt uudestaan raskaana ja synnytys alkanut mietityttämään. Haluan sektion tämän toisen kanssa.Antaako lääkärit heti sektio päätöksen kun ensimmäinen synnytys ollut noin vaikea? Ainakin monissa paikoissa suositellaan sektiota jos synnytyksessä 3 tai 4 asteen repeämät.Onko muille vastaavassa tilanteessa oleville suositeltu heti sektiota? Pelkään että lääkärit suosittelee alatiesynnytystä kun olen parantunut hyvin mutta oman terveyden takia en alakautta enään synnytä.

tämä toinen tuli niin helposti...ja istumaan pystyi jo synnytys salissa.Esikoisesta en istunut 3 viikkoon ja kipua ym. oli n 6kk.
Olihan näillä koko eroakin yli puolikiloa...mutta siis tarkoitus oli sanoa ,että kaikki voi mennä nyt toisessa synnytyksessä todella hyvin ja helposti...ei välttämättä tikin tikkiä...

Mulla kanssa ekassa synnytyksessä tuli 3/4 asteen repeämät ja kyllä mulle täällä suosittelivat siitä huolimatta alatiesynnytystä. Toinen synnytys olikin tosi helppo ja ainoastaan pienet repeämät tuli vaikka poika painoi 400 g enemmän kuin esikko. Istumaan pystyi saman tien.

Repesin kanssa tosi pahasti ensimmäisen lapsen synnytyksessä ja nyt odotan toista lasta ja kovasti mietityttää minuakin seuraava synnytys. Mulla on suoraan sanottuna ihan hirveet muistot koko synnytyksestä ja pelkään että joudun kokemaan saman uudestaan.Olen vasta kerran käynyt neuvolassa tämän toisen lapsen odotusaikana ja juteltiin siellä tuosta seuraavasta synnytyksestä. Ottivat kyllä ihan vakavasti pelkoni, mutta ei puhuttu vielä sektiosta mitään.

Mulle tuli esikosta 3 asteen repeämät,mutta silti 1v4kk myöhemmin syntyi liki 5kg pikkuveli ja ei tullut kun 3 tikkiä ja istumaan pystyi heti jne.

Mutta en tie mitä muuta traumaattista sulle on siellä sattunut...jos parantunut haavat hyvin niin en usko että pelkkien repeämien takia myönnetään helpolla sektio

Mulle tuli esikoisesta 3 asteen repeämä josta paranin hyvin. Epparikin tehtiin. Ja kyllä siinä taisi 2-3 viikkoa mennä ennenkuin pystyin istumaan tms..
Toisen aikana tuli vain pikkiriikkinen parin tikin repeämä ja kaikki sujui tosi hyvin! Ja istua pönötin minäkin ylpeenä jo salissa vaikken ihan heti uskonu kun kätilö ehdotti istumaan ja odottamaan ennen osastolle menoa :D Alatiesynnytyksestä paranee nopeemmin kuin leikkauksesta! Toisen kohdalla en edes harkinnut leikkausta... Synnytykset on niin erilaisia... Mulla vauvat oli suht saman kokosia...

Joo,oon kuullut että joillain on seuraava synnytys mennyt hyvin mutta myös niitä että ollaan yhtä pahasti revennyt ja seuraamukset ei hyvät. Eli alatiesynnytyksen en tule suostumaan. Itsekkin heti eka neuvolassa sanoin synnytystavasta.

Ekasta repesin pahasti. Suuri verenhukka, ompelu leikkurissa ja tietty tuli vielä tulehdus sitten kaikeksi hyväksi... Mutta parani lopulta kuitenkin. Toinen lapsi tuli helposti alakautta, suorastaan nopeasti ja kivuttomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivi:
Joo,oon kuullut että joillain on seuraava synnytys mennyt hyvin mutta myös niitä että ollaan yhtä pahasti revennyt ja seuraamukset ei hyvät. Eli alatiesynnytyksen en tule suostumaan. Itsekkin heti eka neuvolassa sanoin synnytystavasta.

en tii kuuluunko tähän mutta mulla on kyllä jokaisen synnytyksen jälkeen revenny pahemmin. pelottaa kyllä miten tää neljäs menee. :/ repeämät silti olleet vaan 2-3 asteen.

miten muuten määritellään, että onko joku repeämä 3 tai 4 asteen??? Kun tuollaisista ei ole mulle koskaan puhuttu mitään, vaikka on tullut tosi hurjiakin repeämiä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
miten muuten määritellään, että onko joku repeämä 3 tai 4 asteen??? Kun tuollaisista ei ole mulle koskaan puhuttu mitään, vaikka on tullut tosi hurjiakin repeämiä.

riippuu siitä paljonko menee..esim. sulkijalihas tai lantionpohjasta jotain. emmäkään tiiä mitä multa menny. papereissa vaan lukee. ja kyllä sen huomaa ettei oo kaikki ihan kondiksessa. :(

En tiedä minkä asteen repeämät tuli ekasta, mutta tuli epparin jatkeeksi repeämä + kaksi syvää repeämää sisälle. Vauva jäi kiinni ja imukupilla revittiin. Repeämät paranivat hyvin.

Toinen vauva oli vähän tiukassa myös, mutta sain itse ponnistettua ulos. Tuli vain pieni nirhauma ja 4 tikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

riippuu siitä paljonko menee..esim. sulkijalihas tai lantionpohjasta jotain. emmäkään tiiä mitä multa menny. papereissa vaan lukee. ja kyllä sen huomaa ettei oo kaikki ihan kondiksessa. :(

Mulle tuli ekas synnytyksessä 20 tikkiä, enkä pystyn istumaan normaalisti 5 kuukauteen. Kauheen näkönen se värkki kuulemma oli, mut ei mulle puhuttu mitään mistään asteista. Kivut oli tosi kovat. Toisessa synnytyksessä repes melkein peräaukolle asti ja vessassa käynti oli vaikeaa. muttei silloinkaan kukaan mitään kerton. Onko noi sit kirjattu varmasti papereihin?

Mullekaan ei oltu mitenkään määritelty minkä asteen repeämät tuli.

Eli mulla oli siis 3/4 asteen repeämä ja repesin sisuksista kohdunkaulasta asti ja myös muutama sulkijalihaksensäie repesi. Leikkurissa kursivat kasaan ja myös punasoluja sain sitten myöhemmin kaksi pussia. Poika syntyi nyrkkiposkella ja käsi repi paikat.

Alkuperäinen kirjoittaja Miinuska:
Eli mulla oli siis 3/4 asteen repeämä ja repesin sisuksista kohdunkaulasta asti ja myös muutama sulkijalihaksensäie repesi. Leikkurissa kursivat kasaan ja myös punasoluja sain sitten myöhemmin kaksi pussia. Poika syntyi nyrkkiposkella ja käsi repi paikat.

Mäkään en tiedä omia "asteitani", kuten eivät monet muutkaan ketjussa esittäytyneet. Mulla repesi kuitenkin se sisin, ei ulkoisesti juurikaan mitään. Sain yhteensä 6 pussia verta. Lapselta murtui solisluu. Oli aika rankka synnytys, jonka vaikeus pistetty mitättömän lyhyen (n. 30 cm) napanuoran piikkiin. Lasta ei saanut ponnistettua ulos!

Yhteistyössä