Paha mieli lapsen 3v tarhanaloituksesta

• Viestiketjun aloittaja "Elsa"
  • Ensimmäinen viesti
"Elsa"
Poika aloitti pari viikkoa sitten tarhan ja jotenkin on tosi paha mieli. Tarhassa ei ole varmasti standardien mukaan mitään vikaa ja hoitajat vaikuttavat mukavilta. Sen. Sijaan nuo standardit sellaiset, että itku meinaa äipältä tulla. Ryhmässä on 21 lasta, joista 15 poikia. Pienia tappeluja poikien kesken aivan jatkuvasti. Ruoka loppuu kesken tai siis aina muutama Lapsi Haluaisi vielä esim. Lisää leipää, kun on jo loppu. Tunnelma tarhassa kaoottinen, kauhea meteli ja hoitajia niin vähän, että lapset tuntuvat olevan hukassa. Tekisi mieli vaihtaa tarhaa, mutta mitä se auttaa, kun kaikissa varmasti sama meininki. Miten te muut olette saaneet mielenrauhan siitä, että oma pieni kulta tuollaisessa laitoksessa? Me siis asumme Helsingissä alueella, jossa huutava pula tarhapaikoista.

"alma"
Kannattaa muistaa, että syksyt on kaikissa päiväkodeissa vähän kaoottista aikaa. Me olemme olleet todella tyytyväisiä tyttömme päiväkotiin, mutta nyt syksyllä siellä on ollut aika rauhatonta, kun puolet ryhmästä on uusia lapsia. Mutta sekä lapsista, että henkilökunnasta huomaa, että nyt meno alkaa rauhoittumaan. Ymmärrän, että harmittaa tuollainen aloitus, mutta suosittelen katsomaan vielä esim. kuukauden ihan rauhassa, etenkin jos ryhmässä on aloittanut paljon uusia lapsia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27153715]me laitettiin yksityiseen päiväkotiin. ihan eri määrä lapsia suhteessa hoitajiin.[/QUOTE]
Sama täällä, tosi tyytyväinen olen siihen että 3-4 hoitajaa hoitaa 16 lasta, jotka on vielä jaettu muutamaan pienryhmään.

Kuulostaa mun lapsen ryhmältä :D Sama suhde poikia, mutta en ole toisaalta huomannut että oisi mitenkään kova meno tai muutenkaan lapsilla paha olla.
Toki mun pojan ryhmässä on 3 kasvattajaa sekä avustaja.
Paljolti riippuu myös työntekijöistä, mutta kyllä yleisesti ottaen ryhmät on liian isoja vaikka ois kuinka paljon aikuisia, meteli on kova kun on pienet tilat ja paljon lapsia.

Joku kysyi miten tautien kanssa, ei niitä voi estää mitenkään. Pitäisi olla 7 lasta max per ryhmä. Näin tutkittu.

"vieras"
Aivan viisaasti joku sanoi, että alkuhässäkkää voi vielä olla, joka sitten rauhoittuu vähitellen. Jos tuntuu, että sama kaaos jatkuu, niin eihän se kenellekään hyvää tee. Tutustu eri päivähoitopaikkoihin (myös yksityiseen tarjontaan) ja kysele ihmisiltä. Itse kävin tutustumassa useassa päiväkodissa ja siinä huomaa eroja tilojen, metelin ja muun suhteen.

Meillä 3 v. poika myös Helsingissä pk:ssa. Poikavoittoinen ryhmä, 15-16 lasta joista vain 3-4 tyttöjä. (en ole määrästä ihan varma, koska osa on aloittanut vasta viime viikolla) Hoitajia on 3 kpl. Kyllähän ryhmässä on menoa ja meininkiä, varsinkin kun vain 2-3 lapsista on rauhallisia luonteeltaan, muut vilkkaita. Mutta onneksi kuitenkin suht kilttejä, uskovat kun sanotaan, ja hoitajat ovat napakoita. Ovat tehneet jo vaikka mitä retkiä, keskustassa yms. Itse jos omalle kohdalleni ajattelen niin tarvitsee kyllä aika paljon urheiluhenkeä lähteä tuollaisen lauman kanssa julkisilla keskustaan, poikavoittoinen ryhmä 3-4-vuotiaita. Mutta hyvin he pärjäävät, aivan loistavasti, ja ovat myös hyviä kurinpitäjiä. Ei voi kuin antaa 10 pistettäja papukaijamerkki noille hoitajille. :heart:

Ap:n lapsen ryhmässä on kyllä liikaa lapsia, jos on vain se 3 hoitajaa.

hoitaja espoosta
Meillä vielä "pahempi" tilanne, asumme ulkomailla, lapsi yksityisessä tarhassa, lapsia 3kk-3v 25kpl ja hoitajia kaksi...
Onko lapsellasi kokopäivähoito....

Tosin täällä Espoossakin alkaa jatkossa olla lähes yhtä paha tilanne ajoittain. Sijaisten saanti on nimittäin tehty entistä vaikeammaksi äkillisissä sairaustapauksissa, joten voi olla ne 22 kahdella hoitajalla joinain päivinä.

"pph"
Miksi et laittanut pph:lle? Rauhallista ja kodinomaista, ei turhaa höösäystä. Aina sama ihminen, joka valmistaa hyvää kotiruokaa. Erinomainen vaihtoehto laitoshoidolle.

Ai aii! Espoon 3-5 -vuotiaiden ryhmät ovat epänormaaleja jos niissä ei ole 22 lasta. Minä pidän työstäni, olen kokenut, jaksan työskennellä kuin härkä, mutta alkaa lannistaa. Jos kaikki lapset jaksaisivatkin tuon mylläkän, mutta kun eivät jaksa.
Oho!! En ole edes tiennyt että voi olla noin paljon lapsia ryhmässä. Tosin tuossa lapseni ryhmässä on kaikki lapset lähes saman ikäisiä, syntyneet huhti-lokakuussa -09, nyt syksyllä perustivat uuden ryhmän, jossa on vain tuon ikäisiä lapsia. Minusta se on kyllä tosi kiva juttu.

Myös samalta alueelta
Asun myös Punavuoressa ja voin ap:n puolesta kertoa, että pph:lle se vasta vaikea onkin päästä! Heitä on ehkä 1 koko alueella. Oman lapseni tarhassa on samankokoinen ryhmä, mutta siellä on rauhallista. Heillä on kyllä aika kova kuri ja tulee sanomista heti, jos volyymit nousevat. Itse katsoisin vielä vähän aikaan meininkiä ja jos näyttää edelleen samalta niin kävisin tutustumassa muihin päiväkoteihin.

Onko lapsellasi kokopäivähoito....

Tosin täällä Espoossakin alkaa jatkossa olla lähes yhtä paha tilanne ajoittain. Sijaisten saanti on nimittäin tehty entistä vaikeammaksi äkillisissä sairaustapauksissa, joten voi olla ne 22 kahdella hoitajalla joinain päivinä.
Tarha on auki klo7.30-18.30, itse saa päättää kuinka kauaksi aikaa ja moneksi päiväksi vie ( auki siis ma-su), meillä muksu on siellä ma-pe klo9-13, viikonlopun pidän kotona kun on jotenkin tottunut vapaisiin viikonloppuihin, vaikka ne ei meillä vapaat olekaan, muksu on silloin menossa mukana.

hoitaja espoosta
Oho!! En ole edes tiennyt että voi olla noin paljon lapsia ryhmässä. Tosin tuossa lapseni ryhmässä on kaikki lapset lähes saman ikäisiä, syntyneet huhti-lokakuussa -09, nyt syksyllä perustivat uuden ryhmän, jossa on vain tuon ikäisiä lapsia. Minusta se on kyllä tosi kiva juttu.
Espoossa on keksitty järjestelmä, suhdeluvut, jotka mahdollistavat kuinka huonon tilanteen tahansa. Lukuja ja läsnäoloprosentteja pyöritellaan niin paljon, että ryhmän koko on saatu tuonne kahteenkymmeneen kahteen. Voi täällä tietysti olla 21 lapsenkin ryhmiä, mutta päättäjät lähes toivovat, että kaikkiin ryhmiin saataisiin ängettyä 22. Kirkkonummella on jossain 28 lasta, tosin sitten on palkattu neljäs hoitaja. Mutta aivan älytön järjestely.

Me eletään ilmeisesti täysin lintukodossa...

3-v aloitti just tarhassa ja olen ihmetellyt että miksi siellä on niin rauhallista kun 19 lapsesta vielä 16 on poikia... Mutta niillä on neljä hoitajaa. Jos joku on kipeänä, sinne tulee sijainen.

"vieras"
Mä siirsin lapseni perhepäivähoitajalle. Onneksi pääsi sinne. Lapsi ei sopeutunut päiväkotiin lainkaan. 4viikkoa huusi siellä koko ajan ja aamulla ku vein ni oksenti ku itki niin paljon.
Ja heti eka päivästä lähtiin ku on ollu pph.lla ni homma rauhottu ku seinään. Ja lapsiki nukkuu yöt uneksimatta.

Tila missä lapset oli ni oli ihan mielettömän pieni ja paljon lapsia. Kaikki itkee ja on todella levotonta.
Vaikka meidänki lapsi oli tottunu isoon ihmismäärään ja hänellä on paljon sisaruksia ni tuonne päiväkotiin ei sopeutunu.
On itselläki paljon helpompi olla töissä ku tietää et lapsella on hyvä olla. Meinasin jo että lopetan työt ihan sen takia että tilanne rauhottuis.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27156600]Mä siirsin lapseni perhepäivähoitajalle. Onneksi pääsi sinne. Lapsi ei sopeutunut päiväkotiin lainkaan. 4viikkoa huusi siellä koko ajan ja aamulla ku vein ni oksenti ku itki niin paljon.
Ja heti eka päivästä lähtiin ku on ollu pph.lla ni homma rauhottu ku seinään. Ja lapsiki nukkuu yöt uneksimatta.

Tila missä lapset oli ni oli ihan mielettömän pieni ja paljon lapsia. Kaikki itkee ja on todella levotonta.
Vaikka meidänki lapsi oli tottunu isoon ihmismäärään ja hänellä on paljon sisaruksia ni tuonne päiväkotiin ei sopeutunu.
On itselläki paljon helpompi olla töissä ku tietää et lapsella on hyvä olla. Meinasin jo että lopetan työt ihan sen takia että tilanne rauhottuis.[/QUOTE]
Lapsi on pikkusta alka kolme vuotias.

Yhteistyössä