PAHA EI ANNA PALJOSTAKAAN....

Vanha sananlasku sanoo:Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Onko meistä tullut tosiaan näin ahneita ihmisiä, että olemme kateellisia vanhemmille, joilla ollut nollamaksut päivähoidossa? Mielestäni olemme pahasti jakamassa yhteiskuntaamme yhä eriarvoisemmaksi mikäli näin kovaan sävyyn ja tuomitsevasti toisista puhumme.

Itse maksan mielelläni veroja mielestäni hyvistä tuloista, koska olen lapsena saanut yhteiskunnan apua, kun vanhemmillani oli vaikeaa. Nyt maksan mielelläni terveenä ja korkeasti koulutettuna ihmisenä tätä velkaa yhteiskunnallemme takaisin.

Ajatelkaapa oikeasti miten eriarvoinen ja turvattomampi maamme olisi asua mikäli täällä saisi kapitalismi täyden vallan? Se kellä on rahaa on valta. Itse en tästä maallisesta rahan vallasta niin perusta.Itse maksan lapsemme hoitomaksun täysimääräisenä tietäen sillä rakennettavan parempaa tulevaisuutta. On monia ihmisiä, joilta tämän maksun periminen voi oikeastikin viedä taloudellisen tilanteen syvempään ahdinkoon.

Pysähtykääpä hetkeksi miettimään niitä hyviä asioita, joita olette kotoanne ja yhteiskunnaltamme saaneet. Niitä löytyy varmasti monia, kun jaksatte tarkkaan miettiä. Miksi ottaa niiltä pois, joilla oikeasti on meitä muita vähemmän tätä maallista mammonaa, mutta tulevaisuudessa ehkä paljon paljon enemmän henkistä pääomaa annettavanaan?


 
stranger
Tässä asiassa monessakaan mielipiteessä ei mielestäni ole ollut kateutta, vaan tervettä ajattelua siitä, käytetäänkö yhteiskunnan suomia palveluja vain sen takia, että siihen on oikeus.
Tärkein ja eniten esille tullut pointti tässäkin päivähoitoasiassa on se, pitääkö lasten, joiden vanhemmat ovat kotona olla kokopäivähoidossa.
Minusta siihen riittäisi osa-aikainen hoito ja senhän saa alempituloiset vastaisuudessakin ilmaiseksi.
Ja pitää muistaa, että nuo päivähoitomaksuun vaikuttavat tulot ovat niin laskennallisia, että eivät vastaa todellista tilannetta useinkaan. Meillä esimerkiksi mies on yrittäjä, paljon velkaa ja yritykseen liittyviä pakollisia menoja, minä olen työssä ja opiskelen iltaisin, lapsia kuusi mutta vain yksi päivähoidossa -> mies katsotaan hyvätuloiseksi, vaikka käteen jää kuussa "palkkaa" reilusti alle 1000?, minun tuloistani ei huomioida opiskelukustannuksia vähentävänä tekijänä ja autoakin on pakko pitää työn luonteen vuoksi, tulorajoja katsottaessa olemme kolmihenkinen perhe, koululaisia ei lasketa... -> hoitomaksut maksimit 200?.
Ja se on todella iso raha, kun syödäkkin pitäisi!
 
Miellän itseni yhteiskunnan hyvätuloisiin ja olen valmis hyväksymään ilmaisen päivähoidon esim. opiskeilijoille.

Toisaalta, kommarit vaatii koko ajan kaiken maailman tukien korottamista ja maksujen poistoa, joten jos sellaisia annetaan, jostain ne täytyy rahoittaa.

Mikään ei ole ilmaista, loppujen lopuksi.

Mielestäni paras yhteiskunnan järjestäytymismuoto olisi sellainen, missä jokainen maksaa sen verran kuin kuluttaa, vain hiukan ylimääräistä "hyväntekeväisyyteen". Suomessa tilanne on liian kieroitunut. Progessiivinen tuloverotus ja työttömien paapominen eivät kannusta rikastumaan työnteolla.

Mutta minkäs teet, elämme SDP:läisessä Suomessa. Lyhyt oikeistohallituskausi ei paljoa ehdi muuttaa.
 

Yhteistyössä