Päivystyksestä kotiuduttu, mutta huoli on silti suuri.

Yöllä siis lähdettiin likan kanssa päivystykseen, heräsi ja huusi kuin syötävä, veti itsensä veltoksi ja silmät oli kääntyneenä vasemmalle ylös, likkaan ei saanut mitään kontaktia, ja oli veltto sekä tuli kuuma. Mies soitti ambulanssin, joka tuli luojan kiitos todella nopeasti, likka edelleen tajuton. Ambulanssissa sai jotain lääkkeitä helpotti nopeasti, tyttö pystyi liikkumaan, mutta nukahteli jatkuvasti myös tutkimusten aikana nukkui pääosin.

Kuume huiteli 39 asteessa, laski n. 1,5h jälkeen, tulehdus arvot vain 8, ei nuhaa ei flunssaa ei mitään kuumetta selittävää löytynyt. Nyt ollaan kotona, lääkkeiden kera+pari ensiapu ruisketta jos sama kuumekouristus/tajuttomuus toistuu. Nyt tyttö edelleen nukkuu, pitää herätellä muutaman tunnin välein ja katsoa että on tajuissaan.

Nyt huolettaa että mikä mahtoi kuumeen aiheuttaa, ja pelottaa yksin jäädä päiväksi tytön kanssa kotiin..
 
Ja juujuu, itse pitäisi olla rauhallinen tilanteessa jne.. Mutta mä en vaan osaa, kun kyse on omasta lapsesta, muuten kyllä osaan tälläisessä tilanteessa olla rauhallisesti ja antaa ensiapua, mutta nyt on eri :ashamed: Millä mä noi ruiskeetkin osaan sille laittaa kun kädet vaan tärisee jne.. :ashamed:
 
juu
Mä tiedän, itse olen sairaanhoitaja ja muille osaan antaa apua ja paikata haavaa yms. mutta jos omalle lapselle tulee isompi haava (esim.suusta vuotaa verta kun puras huuleen) niin taju lähtee, ei voi mitään :(

Jaksamista! Ja voimia! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :)
 
wiiru
minun siskon tytöllä oli samanlainen kohtaus joku vuosi sitten,,syytä ei löydetty epäilivät kuume kouristukseksi.sai jonku ruiskun myös kotiin jos uusii..ei ole uusinut tähän päivään mennessä..
 
vieras
Toivottavasti ei ole mitään pahempaa. Meidän 3v:llä ja naapurin 2v ja 8v:llä on ollut jokin kummallinen kuumepiikkiflunssa. Parina päivänä nousi korkea kuume (39,5oC), sen jälkeen muilla jäi pieni nuha, yhdellä ei sitäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mä tiedän, itse olen sairaanhoitaja ja muille osaan antaa apua ja paikata haavaa yms. mutta jos omalle lapselle tulee isompi haava (esim.suusta vuotaa verta kun puras huuleen) niin taju lähtee, ei voi mitään :(

Jaksamista! Ja voimia! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :)
Mä olen myös käynyt ea kurssit ja pitänyt ratsastustunteja, sekä nähnyt monen monta onnettomuutta, isoja haavoja on tullut niin ihmisiltä kuin hevosilta hoidettua, itse olen hevosen tallomaksi jäänyt yms.. likalta hampaat mennyt läpi huulesta yms.. ja rauhallisesti olen tilanteessa osannut toimia, mutta tämä oli jotain kamalaa, ja tuntui että minuutit vieri ja olin varma että likka kuolee, kädet tärisi ja paniikki oli suuri. Kuumekouristuksestakin olen paljon kuullut ja lukenut mutta silti...
 
vieras
Työkaverin 3veellä oli joku aika sitten 3 päivää kuumetta joka nousi ja laski.Mitään muuta ei ollut eikä tullut.
Lääkärissä kävi mutta mitaan ei löytynyt.Sanottiin että tämmöistä kuumevisrusta on liikkeellä joka nostaa vain kuumeen.

Kaverin pojalla on monet kerrat ollut vain kuumetta parina päivänä.
 
...
Onko lapsi sairastanut vesirokon? Sitä on meinaaan kauheasti liikkeellä ja voi alkaa muuten oireettomalla korkealla kuumeella ja näpyt tulee muutaman päivän päästä.
Lapselle ei muutenkaan ole ihmeellistä saada muuten oireetonta kuumepiikkiä. Tulhedusarvotkaan eivät nouse jos kyse on viruksesta. CRP voi myös nousta äkkiä eli vaikka nyt olisi alle 8 niin esim. 12 tunnin päästä onkin jo korkealla. Riippuu siis siitä kuinka pian oireiden (tässä tapauksessa kuumeen) alkamisesta CRP otettiin. Kuumekouristus omalla lapsella on kamala, tiedän kokemuksesta. Itse työskentelen EA:ssa, mutta oman lapsen kohdalla asia on ihan eri kuin vieraan lapsen kanssa.
Tsemppiä sulle! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
entäs auringonpistos?

meillä ollut myös kuumekouristus, 2v sitten eikä ole onneksi uusinut!
Auringonpistos voisi olla mahdollinen, eilen aamusta kun käytiin kirppiksellä ja likalla ei ollut päässä mitään, kun autolla piti vaan äkkiä kaupassa käydä, kunnes tajusin että hitto vie, kaupat aukeaa 12, niin pyörähdettiin sitten läheisellä kirppiksellä.
 
vieras
Tiedän miltä tuntuu.. Poika oli 2 v kun sai kuumekouristuskohtauksen, ihan yhtäkkiä keskellä kauppaa..oli vielä hullut päivät ja olin ihan varma että poika kuolee. Menin keskellä isoa porukkaa paniikkiin, ea ryhmä tuli paikalle ja rauhoittelivat äitiä varmaan enemmän kuin katsoivat lasta.. syy tuohon ei selvinnyt mutta karmeinta katsottavaa se on vanhemmille kun se todella näyttää että lapsi ei tuosta selviä. Kohtaus ei onneksi uusinut.
Elimistö vaan tekee tepposet.. Vaikka tuosta on 6 v aikaa, vieläkin kyyneleet nousee silmiin kun kuulee ea kuulutuksen Stockalla.. Koitahan jaksaa ja toivottavasti ei uusi..
 
sakukuski
eihän kuumeelle aina syytä löydy. kuumekouristukselta kuullostaa, joka on vaaraton, ja ilmenee kun kuume nousee nopeasti tai nousee korkealle. kaikilla ei esiinny koskaan, mutta on yleinen kuitenkin, alkaen n. puolivuotiaasta n. 6 vuotiaaseen suurinpiirtein. ensiapuna, viilennystä ja suppo laskemaan kuumetta. lapsi voi myös jäädä kotiin jos virkoaa hyvin
 
äiti neljälle
Auringonpistos nostaa nopeasti kehonlämpötilan ja kuumekouristuksen suurin riskitekejä on mm. nopeasti nouseva lämpö.

Jatkossa hattua päähän ja runsaasti laimeaa mehua jos helteellä ulkoillaan paljon ja tietty jotain suolaista.
 
simppis
Moi! Minkä ikänen lapsesi on? Ystäväni lapsi sai 1-2-vuotiaana yhteensä kymmenen kuumekouristusta. KErrankin olin heillä kylässä ja pojalla nousi kuume aivan yllättäen ja sitä seurasi kouristus. Mitään oireita flunssasta tms ei ollut, kuume vain yhtäkkiä nousi. Silloin annoin itse ensimmäisen kerran hänelle peräsuoleen Stesolidia. Pojan aivot tutkittiin, mutta mitään epilepsiaan viittaavaa ei löytynyt. Ambulanssi piti soittaa joka kerta, kun kouristus tuli, koska kouristuksia oli niin usein ollut. 2 vuotta täytettyään pojalla loppuivat kohtaukset! Nyt on neljävuotias, eikä siis pariin vuoteen ole mitään ollut.

Voimia sinulle!
 
vieras
Pojalla oli kolme päivää 38.5-39 kuumetta, ei mitään muita oireita. Nyt ollut jo pari päivää kuumeeton joten uskoisin että tauti on mennyt jo ohi. Terkkari sanoi että nyt on liikkeellä jotain kuumetautia, eli nostaa vaan kuumeen eikä mitään muuta. Varmasti kyllä pelotti tuollainen kuumekouristus. Paranemisia!
 
fg
Alkuperäinen kirjoittaja äiti09:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oliko se kuumekouristus?
Oli, tai näin lääkäri epäili ainakin. Mutta kuumeen aiheuttajaa ei löytynyt, ja tämä epätietoisuus kalvaa.
mut voihan lapsella olla kuumetta ilman mitään syytäkin.ja kuumekouristus on hurja mutta se ei ole vaarallista
 

Yhteistyössä