Päiväunien poisjäämisestä

Moi! varmaan on tätäkin kysytty sata kertaa mutta aikasemmat ketjut näyttivät olevan aika vanhoja, joten siis: meidän likka on nyt 2v9kk ja päikkäreille meno on ollu aikamoista taistelua nykyään ja myös iltaunille meno! Joka kerta väh. tunnin taistelu ennen kuin on nukahtanu, päivällä ja illalla. Nyt sitten kokeilin kolmena päivänä peräkkäin että en laittanu nukkumaan, luettiin vaan ne unikirjat ja huilattiin sängyssä, tai pikemminkin minä huilasin ja lapsi touhus muuta, ei malttanu olla paikallaan. Ja iltanukahtaminen on sujunu paremmin, heti kasilta(niinkuin ennenkin) mennään lukemaan ja kiltisti kuuntelee ja nukahtaakin pian! Tuossa viiden kuuden aikaan on aika väsyn olonen eli toisaalta tarttis vielä päikkärit mutta kun ei nukahda niin ei nukahda.. Onko muilla loppunu päikkärit jo tässä iässä? Jotenkin tuntuu että kauhean pieni on vielä olemaan ilman.. ja jos ja kun vielä töihin joskus pääsen niin sitten taas joutuu varmaan päiväkodissa nukkumaan joka päivä?! Tottuukohan lapsi sitten taas siihen rytmiin :/
Niin ja yöunia nukkuu 11 tuntia, ehkä se sitten riittää hänelle koko vuorokauden uneksi..
 
Kyllä tottuu päiväkodissa kun on eri juttu.

Meillä poika täytti juuri 3v ja ei ole nukkunut päikkäreitä vuoteen! Satunnaisesti nukahtaa mutta yleensä ei. Väsy tulee jo 5-6 jälkeen, yöunille menee klo 19 harvemmin myöhemmin. Välillä jo klo 18. Itse pyytää nukkumaan ja nukkuu 11-14 tuntia yöunia! Nukuttaa ei tarvitse.
 
Meidän pojalta jäi tasan tuossa iässä päiväunet kokonaan pois, kun aloitti päiväkodin! Oli vielä siihen asti nukkunut päiväunensa parvekkeella :D Puolivuotta on nyt ollut hoidossa ja siitä on nukahtanut päiväunille ehkä 5-8 kertaa.

Meillä oli jossain iässä myös tota, että sai nukuttaa vaikka miten pitkään, kummillekin unille ja sekös oli vasta ärsyttävää :ashamed: Oon huomannut, että nyt kun päiväunia ei ole enää nukuttu niin on illalla nukahtanut tosi nopeaan (19.30 mennään sänkyyn), nukkuu yönsä heräämättä, aamulla herää 6-7 välillä. Eli unta tulee 10-11 tuntia vuorokaudessa (nyt ikää 3v4kk).
 
Meillä poika oli saman ikäinen kun jätettiin suosiolla päiväunet pois. Joskus nukahti lastenohjelmia odotellessaan ja illalla taas sitten kukku myöhempaa, mutta ajan kanssa menee ohi eikä enää nukahtele koska sattuu. Päiväkotirytmiin tottuu myös nopeasti uudelleen ja siellä se tilanne on niin eri, että nukahtaa varmaan jos tarvitsee unta ja meillä nukahtaa vaikka ei tarttiskaan. Jaksamista!
 
Meillä on nyt jäämässä selvästi päiväunet pois. Poika täyttää kuukauden päästä 2. Oon yrittänyt välillä laittaa pojan nukkumaan päikkkäreille ku on selvästi väsynyt mutta ei poitsu sinne nukhada ei sitten millään. Autoon saattaa välillä nukahtaa mutta ei enää muualle. Yöunet on pojalla ennen alkanut vasta klo 22 jälkeen ja aamulla on herätty 8-9 aikaan. Nyt poika nukhataa yöunille n. 20.30 ja herää aamulla niin kuin ennenkin, eli yöunet on pidentyneet.
 
Mulla poika 2v 10kk jätti itse päikyt pois pari viikkoa sitten. Jo pidemmän aikaa oli kamalaa taistelua saada päikyille ja ne venähtivät aina pidempään jolloin ilta meni valvomiseksi. No nyt kun ei nuku päivällä niin ei tahtoisi mennä illallakaan nukkumaan! Ihan hirvittävää menoa illalla sängyssä. Vaikka kuinka aikaisin aloittaisi iltapuuhat niin uni tuntuu menevän ohitse ja alkaa tolkuton ylivireys. Poika riehuu sängyssä, potkii ja hakkaa minua joka istun sängyn vieressä (joo häntä yhä nukutetaan :ashamed: ) heittelee unilelujaan, potkii seinää, hakkaa minua ja seinää leluillaan. Ei anna koskea tai silitellä, innostuu vain enemmän riehumaan, samoin jos annan itseni hermostua niin se vain ruokkii käytöstä. On kokeiltu jättää poika yksin nukkumaan, ei toimi, tulee huoneestaan ulos heti kun on viety takaisin sänkyyn, tätä voi jatkua jatkua tunteja! Pliis kertokaa että tämä menee ohi kunhan tottuu päikkyjen poisjääntiin...! Vai pitääkö poika laittaa sänkyyn jo kuudelta illallla? Nukkuu yössä 10-12 tuntia. Eilen oli poikkeuksellisen hyvä ilta, satu oli luettu klo 19.15 ja kun tavanomainen riehuminen alkoi pidin pojalle puhuttelun, hän löi minua, otin kädestä tiukasti kiinni, lapsi parkui, otin syliin ja keinutin siinä kunnes rauhoittui ja suostui sulkemaan silmät, sitten laskin sänkyyn ja peittelin ja poika nukahti mukisematta, kello vasta 19.30. Teinkö väärin? Miehen mielestä ei saisi enää ottaa syliin mutta en enää kestä tuota tappelua ja huutoa, itse olen porannut kaikki illat sitten lapsi vihdoin on nukkunut. Apuja?
 
Meillä poika jätti päikkärit jossain 2,5v ikäisenä. Välillä ottaa kiltisti, välillä pakottaen, mut ei läheskään joka päivä. Joskus tuli turvauduttua siihenki, et laitto hänet kattoo videoo, kun ties, että takuulla nukahtaa siihen, samalla kuin ite hoiti vauvaa... :| Nyt poitsu on 4v, päikkärit edelleen vähän ongelma. Jos niitä ei ota, on illat aika kiukkua, mut ei ton ikäistä enää oikein saa päikkäreille. Meillä on nyt käytäntö, et pitää pötkötellä rauhassa vaik puoli tuntia, sinä aikana saa lukea kirjaa, mut pitää olla paikallaan. Toimii yllättävän hyvin ja myös tollanen lepäily piristää!
Illalla poika käy nukkuu n.21 aikaan, jos ei oo ottanut päikkäreitä jo 20 aikaan. Aamulla herää 7-8 välillä itestään, joten eiköhän sitä unta tuu ihan riittävästi.

Ja SantaMaria, mun mielestä sylissä rauhoittelu on oikein hyvä tapa rauhoittaa lapsi!
 

Yhteistyössä