Päivät on yhtä saatanan nukuttamista!

  • Viestiketjun aloittaja PRKL
  • Ensimmäinen viesti
PRKL
Älkääkä tulko sanomaan että "opeta nukahtamaan itsekseen". Tai jos sanotte, niin kertokaa hyvät ihmiser miten se tapahtuu kun tuon ikäistä ei saa kerran huudattaa.
3kk vauva nukkuu max 45 min pätkiä,paikassa kuin paikassa, siis max. Ei nukahda itsekseen ja tarttee monet unet päivässä. Jos yritän että jatkaa suoraan unia pätkän jälkeen, ei onnistu. Tai joskus on onnistunut 30-45 min yrittämisem jälkeen, järkeä? Ei minusta.

Vituttaa koko vauva-arki. Toivottavasti tämä eka vuosi menee pikavauhtia.
 
"Wieras"
Ihan normaaliltahan tuo minusta kuulostaa noin pienen kanssa. Ei meilläkään nukkuneet kuin just tuon 45 min. useamman kerran päivässä. Kyl se siitä ajan kanssa helpottaa.
 
Tottakai ton ikäistä "saa huudattaa" jos se huutaa. Ethän sä voi olla 24/7 kantamassa tai taputtamassa lasta. Jätät sen yksin joskus turvalliseen paikkaan huutamaan ja otat aikalisän. Menet takaisin ja ehkä se muksukin siitä rauhoittuu (hetkeksi).

Johtuisko näistä helteistä noi lyhyet pätkät? Mun esikoinen oli sellainen joka ei vaan nukkunut koskaan ja kaikki oli taistelua, mutta tää 2,5 kk kyllä nukahtaa kun nukuttaa, vaan on lyhkäsiä pätkiä myös kun on kuuma.

Kolmen kuukauden ikä on ymmärtääkseni sellainen, jolloin voisi alkaa rytmittämäänkin päiviä jollain tapaa ja siitä saattaa olla näkyvästi hyötyä. Muutaman kuukauden kuluttua jos sama jatkuu niin neuvolasta sitten apua nukutukseen (ja ehkä unikouluun tai vastaavaa sitten kun se on ajankohtaista).

Hurjasti jaksamista, toi on kyllä uuvuttavaa kun ei voi nauttia vauvasta.
 
Erilaiset nukkujat
Älä stressaa, meillä esikoinen nukkuin 15-30 minsaa kerralla... kun kesä ja helteet helpotti parani unet tai sitten siihen vaikutti ikä :) tiedä häntä mutta vajaa puolivuotiaana nukkui yhdet pitkät päikkärit.

Kakkonen taas nukku pienestä pitäen hyvin, kolmonen samoin ja nyt tämä neljäs taas nukkuu kesällä pikkutorkkuja pitkin päivää nuorempana/viileämmällä kelillä nukkuin jopa 5 tunnin päikkäreitä. Ei oo auttanu mitkään keinot nyt kesällä pidentää unia. Saa nähdä mitä käy kun viileät kelit palaa.

Vauhdilla se eka vuosi menee ja sitten jo kaipaat jo sitä pikkuvauva aikaa, vaikka unien kanssa onkin ollu kamppailua.
 
"Kahden äiti"
Voi, ei mulla ole muuta antaa kuin vertaistukea; et ole ainoa jolla lyhyissä pätkissä nukkuva vauva, esikoiseni nukkui ekat puoli vuotta n. 30min päikkäreitä kerrallaan. Tärkein sanomani siis on, että yritä olla kärsivällinen, se kyllä MENEE OHI kunhan aikaa kuluu. Ja yhdentyyppistä hyssytystä muista kokeilla tarpeeksi pitkään, jos heti minuutin jälkeen vaihtaa johonkin muuhun niin se ei riitä. Ota suklaata tms. että tulee itelles hyvä mieli, heijaa esim vaunuissa vauvaa sisällä nukuksiin ja lue kännyllä blogeja tms., laita peltorit korviin jos et jaksa itkua. Tsemppiä!! Aika kultaa muistot lopulta, vaikka itsekin ajattelin juuri noin että menis vauvavuosi nyt prkleen nopsaan ohi..
 
mitä turhia
Miksi ihmeessä sitä pitää nukuttaa? Lopeta se nukuttaminen! En ole ikinä lasta nukuttanut, vaikka noita on useampia. Nukahtavat sitten kun nukahtavat. Vaunuihin laittamalla voi rytmittää eli siitä vaan lenkille vauvan kera kun ilta vähän viilenee. Seurustelet vauvan kanssa ja touhuat samalla. Jos koko ajan nukutat ja vauva ei kunnolla väsy, se varmasti heräilee koko ajan.
 
no eiköhän se lie ihan oma syy, jos lapsi vaatii nukuttamista. ei se sitä syntyjään osaa. ja miks stressaat. nukkuu mitä nukkuu. meillä on ollut pari tollaista. ja hyvinhän noiden kans pärjäs, jättivät päikkäritkin pois jo vuoden iässä, enkä viittinyt stressata siitäkään
 
"tiitus"
Nukkuuko kuitenkin öisin piyempiä jaksoja?Tosiaan tuon ikäisen elämää voisi alkaa jo rytmittämään itselläni 3kk rytmi menee näin:
8.00 herää ja saa maitoa(saan itse vielä köllötellä sängyllä samalla kun imetän
8.30-9.00 vaipanvaihdot ja minun aamutoimet
9-11 kotona oleskelua vauvatouhuaa.lattialla,sitterissä tai sylissä
11.00 maitotankkaus
11.30 vaipanvaihto ja uloslähtö(meillä vauvat ovat takuuvarmasti nukkuneet vaunuissa)
12.30-13 kun vauva herää tullaan sisään
13.30 vaipanvaihto
klo 14 maitotankkaus
!4.30-17 leikkimistä touhamista vauvan kanssa,vaipanvaihto
17-19 maitotankkaus ja päiväunet
19touhuamista vauvan kanssa,n.klo 22 nukkumaan,heräilee muutaman kerran yössä.
 
Ken guru
Älkääkä tulko sanomaan että "opeta nukahtamaan itsekseen". Tai jos sanotte, niin kertokaa hyvät ihmiser miten se tapahtuu kun tuon ikäistä ei saa kerran huudattaa.
3kk vauva nukkuu max 45 min pätkiä,paikassa kuin paikassa, siis max. Ei nukahda itsekseen ja tarttee monet unet päivässä. Jos yritän että jatkaa suoraan unia pätkän jälkeen, ei onnistu. Tai joskus on onnistunut 30-45 min yrittämisem jälkeen, järkeä? Ei minusta.

Vituttaa koko vauva-arki. Toivottavasti tämä eka vuosi menee pikavauhtia.
Niin, ei tämä herkkua ole. Eikä tule vauva-arkea ikävä. Sen voi omalta kohdaltani sanoa. Onneksi kasvavat ja muuttuvat nopeasti ensimmäisen vuoden aikana. Mutta jos saisin synnyttää vauvan 3kk ikäisenä niin tekisin sen, voisin hyvin skipata ekat 3kk siis. :D

Mutta onneksi ne vauvat on rakkaita :)
 
PRKL
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30154048:
no eiköhän se lie ihan oma syy, jos lapsi vaatii nukuttamista. ei se sitä syntyjään osaa. ja miks stressaat. nukkuu mitä nukkuu. meillä on ollut pari tollaista. ja hyvinhän noiden kans pärjäs, jättivät päikkäritkin pois jo vuoden iässä, enkä viittinyt stressata siitäkään
Oma syy? Joo nukahtaa itsekseenkin, mutta se tarkoittaa puolen tunnin-tunnin huutamista. Tämä on koettu kun ollaan oltu kylässä tms jossa en ole päässyt laittamaan vaunuihim tai sänkyyn. Kotona nukutan niin että menen vierwen pötköttelemään ja taputtelen pyllylle tms.

Eli kerroppa kuinka olen nukuttamatta? Annan kuukahtaa huudon jälkeen lelukaaren alle vai?
 
Oma syy? Joo nukahtaa itsekseenkin, mutta se tarkoittaa puolen tunnin-tunnin huutamista. Tämä on koettu kun ollaan oltu kylässä tms jossa en ole päässyt laittamaan vaunuihim tai sänkyyn. Kotona nukutan niin että menen vierwen pötköttelemään ja taputtelen pyllylle tms.

Eli kerroppa kuinka olen nukuttamatta? Annan kuukahtaa huudon jälkeen lelukaaren alle vai?
no mä oon kyllä katsonut nukuttamiseksi myös sen, että menee viereen nukkumaan.
 
PRKL
[QUOTE="tiitus";30154053]Nukkuuko kuitenkin öisin piyempiä jaksoja?Tosiaan tuon ikäisen elämää voisi alkaa jo rytmittämään itselläni 3kk rytmi menee näin:
8.00 herää ja saa maitoa(saan itse vielä köllötellä sängyllä samalla kun imetän
8.30-9.00 vaipanvaihdot ja minun aamutoimet
9-11 kotona oleskelua vauvatouhuaa.lattialla,sitterissä tai sylissä
11.00 maitotankkaus
11.30 vaipanvaihto ja uloslähtö(meillä vauvat ovat takuuvarmasti nukkuneet vaunuissa)
12.30-13 kun vauva herää tullaan sisään
13.30 vaipanvaihto
klo 14 maitotankkaus
!4.30-17 leikkimistä touhamista vauvan kanssa,vaipanvaihto
17-19 maitotankkaus ja päiväunet
19touhuamista vauvan kanssa,n.klo 22 nukkumaan,heräilee muutaman kerran yössä.[/QUOTE]

Joo yöllä nukkuu pitemmät pätkät. Hyvältä vaikuttaa teidän rytmi, mutta ihmeen kauan teillä jaksaa olla vauva putkeen hereillä. Meillä jaksaa olla max 2 h. Ja sitten kun ei tosiaankaan nuku ees liikkuvissa vaunuissa 45 min pitempään, en oikein onnistu rytmittämään päivää niin että ois vaan kahdet unet, tai edes kolmet.
 
PRKL
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30154088:
no mä oon kyllä katsonut nukuttamiseksi myös sen, että menee viereen nukkumaan.
Niin kerrotko konstit?

Annan siis puolen tunnin-tunnin itkun jälkeen uuvahtaa sänkyyn tai lelukaaren alle? Vai mitenkä teen?
 
PRKL
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30154110:
meillä on ollu ilmeisen helpot lapset, meillä on nukkuneet tuvassa muun perheen seassa päiväunensa. tuttia käyty laittaa, jos on näyttänyt tarvis vaativan, ikinä eivät oo huutaneet itseään uneen
On näköjään, koska et tunnu ymmärtävän että kaikilla ei suju noin. Meillä vauva nukkui samoin ekan kuukauden, sohvalla, lattialla viltin päällä, sylissä, sitterissä jne ilman nukutuksia. Kävi "isommaksi" ja tarkkaavaisemmaksi eikä enää nukahtelekaan noinm oikein huomasi kun jossain kohtaa meinasi uni tulla, niin säpsähti ja alkoi itkemäön kovasti jne. Ja nyt ei siis ole lähelläkään nukahtaa missä vaan itseksiään.
 
vieraskin.
En nyt ymmärrä, kun kirjoitat, että vauva tarvii useammat unet ja nukutat häntä vaikka ei meinaa nukkua? Jospa et nukuttaisi kuin kahdet päiväunet. Ilmeisesti yöllä sitten nukkuu hyvin? Mieti vähän teetkö turvaa työtä. Jos vauva ei nuku niin ei se nukuttamallakaan nuku. Eikö olisi parempi vain seurustella vauvan kanssa, jos ei näytä siltä että nukuttaa.
 
PRKL
En nyt ymmärrä, kun kirjoitat, että vauva tarvii useammat unet ja nukutat häntä vaikka ei meinaa nukkua? Jospa et nukuttaisi kuin kahdet päiväunet. Ilmeisesti yöllä sitten nukkuu hyvin? Mieti vähän teetkö turvaa työtä. Jos vauva ei nuku niin ei se nukuttamallakaan nuku. Eikö olisi parempi vain seurustella vauvan kanssa, jos ei näytä siltä että nukuttaa.
Alkaa kitistä väsymystään 1.5 h hereillä olon jälkeen. Eilen jätin nukuttamatta yhdet unet, vauva huuti suoraa huutoa tunnin, kanniskelin jne ja kun lopulta nukahti nukkui 1.5h, yhdellä heräämisellä 45 min jälkeen tottakai.
 
Oletko kokeillut jos nukahtaisi mahalleen helpommin? Mulla on 2 kk ikäinen vaativa vauva, joka ei suostunut edes yöllä nukkumaan ilman 2-3 tunnin nukutuksia, niin kerran laitoin mahalleen ja heti simahti. En uskalla jättää mahalleen nukkumaan, käyn vauvan aina kääntämässä selälleen sitten kun on kunnolla nukahtanut (eli ehkä n. puolentunnin päästä). Ja näin teen yölläkin, koska muuten ei nukkuisi ikinä ja mä olisin ihmisraunio.
 
"kaisa"
Valitettavasti sitä vauvan itkua väliin joutuu vain kestämään :/ Muutama päivä siinä menee kun opettelette uutta rytmiä ja kyllä se siitä helpottaa. Ilmeisesti kuitenkin yöt nukkuu hyvin?

3kk ikäinen vauva on vielä sikäli haastava ku ei leiki leluilla vielä, mutta pelkästään lattialla tavaroiden tuijottelu on tylsää. Ootko kokeillu et lähtisitte ulos vaunulenkille? Kantoliina tms?

Entä auttasko jos käytät vauvan kylvyssä ennen unille laittoa..
 
PRKL
Oletko kokeillut jos nukahtaisi mahalleen helpommin? Mulla on 2 kk ikäinen vaativa vauva, joka ei suostunut edes yöllä nukkumaan ilman 2-3 tunnin nukutuksia, niin kerran laitoin mahalleen ja heti simahti. En uskalla jättää mahalleen nukkumaan, käyn vauvan aina kääntämässä selälleen sitten kun on kunnolla nukahtanut (eli ehkä n. puolentunnin päästä). Ja näin teen yölläkin, koska muuten ei nukkuisi ikinä ja mä olisin ihmisraunio.
Joo olen tuota mahallaan nukuttamista myös koklannut, ei onnaa. Joskus tosin kun on eka nukkunut 45 min pätkän ja herää, käännän mahalteen niin jatkaakin unia. Joskus siis toimii niin.

Mitä sä ajattelet näistä kommenteista että "oma moka kun oot opettanut siihen että nukutetaan" tai että "anna nukahtaa itsekseen"...??
 
Niin joo, meilläkin vauva nukkuu mahallaan kaikki unet. Ihan kaikki. Jätän myös yksin nukkumaan mahalleen. Rauhoittuu niin parhaiten. Yöllä nukun sohvalla vauvan vieressä - alkuun stressasin kätkytkuolemaa, mutta olen panostanut nukkuma-alustan jämäkkyyteen, poistanut turhat kankaat vauvan lähettyviltä ja tarkastan väliajoin ettei mitään ole kasvojen edessä. Meillä oli kovaa itkua selällään ja sitten kun kiepsautin vatsalleen, ei huutoa ole juurikaan ollut enää unien tiimoilta.

Laitan vauvan vatsalleen ja taputtelen takamukselle pari minuuttia. Siihen nukahtaa kun on väsy.

Ootko kokeillut kapaloa? Sanoit että vauva säpsähtää nukahtaessaan ja alkaa huutamaan - kiedo liinaan tiukalle käärölle niin ei pääse heilumaan. Nyt helteillä on vaan paha kun sitten tulee niin kuuma vauvalle että huutaa sitäkin. Mutta kun sää viilenee, kannattaa kokeilla, jos et ole sitä jo tehnyt.
 
PRKL
[QUOTE="kaisa";30154186]Valitettavasti sitä vauvan itkua väliin joutuu vain kestämään :/ Muutama päivä siinä menee kun opettelette uutta rytmiä ja kyllä se siitä helpottaa. Ilmeisesti kuitenkin yöt nukkuu hyvin?

3kk ikäinen vauva on vielä sikäli haastava ku ei leiki leluilla vielä, mutta pelkästään lattialla tavaroiden tuijottelu on tylsää. Ootko kokeillu et lähtisitte ulos vaunulenkille? Kantoliina tms?

Entä auttasko jos käytät vauvan kylvyssä ennen unille laittoa..[/QUOTE]

Joo vaunulenkillä nukahtaa usein, mutta unet ei vaunuissakaan ole 30-45 min pidemmät, liikkuu vaunut tai ei ja uusi heijaaminenkaan ei unia enää jatka.

Olisikohan se sit yritettävä pidentää valveillaoloaikaa? Että yrittäisi kaksia päikkäreitä vain päivällä? Yöt nukkuu pääasiassa ok.
 

Yhteistyössä