päivärahaa enintään 500päivää?

  • Viestiketjun aloittaja 400?
  • Ensimmäinen viesti
400?
Peruspäivärahaa maksetaan enintään 500päivää. Milloin tai miten tämä tarkastelujakso alkaa alusta?
Mulla on taustalla pätkätyöttömyyttä aika paljonkin, mutta viimeiset 3v olen ollut kotona hoitovapaalla. Nyt jäin työttömäksi ja tuntuu aika oudolta että yli 3 vuoden takaiset työttömyydet vielä vaikuttaa mun päivärahan saantiin.
 
piipp
No se menee AINA silleen, että se 500 päivän jakso nollaantuu vain ja ainoastaan työn teolla. Ei millään kht-kikkailulla. Varsin simppeliä. Eli se jakso ei todellakaan nollaannu kotihoidontuella. Ei vaikka olisit ollut viimeiset 10 vuotta lastesi kanssa kotona "nauttimatta" työttömyysetuutta. Nyt vain töihin ja kerryttämään uutta päivärahaa.

Peruspäivärahalle toki on saumat. Siihen tosin vaikuttaa vielä tämän vuoden mm. puolison tulot. Ensi vuoden alusta uusi laki voimaan.
 
Nii ei se äippäloma + kht vaikuta toistekaan päin niin miks ne nollaantuis kotona ollessa. Siis kun töistä jää äippälomalle ja siitä kht:lle ja sen jälkeen ansiosidonnaiselle niin niitä kotona oltuja aikoja ei lasketa vaan saa edellisen palkan mukaan rahat.
 
"vieras"
Äitiysloma ja kotihoidontuki katkaisee päivärahakauden ja se jatkuu taas äitiysloman/kotihoidontuen jälkeen. Uusi kausi alkaa kun työssäoloehto on taas täyttynyt.

Eli jos sulla on vaikka mennyt 345 päivää kun jäät äitiyslomalle, niin sulla on 155 päivää jäljellä kun kotihoidontuki loppuu. Ymmärsitkö? :D
 
400?
No se menee AINA silleen, että se 500 päivän jakso nollaantuu vain ja ainoastaan työn teolla. Ei millään kht-kikkailulla. Varsin simppeliä. Eli se jakso ei todellakaan nollaannu kotihoidontuella. Ei vaikka olisit ollut viimeiset 10 vuotta lastesi kanssa kotona "nauttimatta" työttömyysetuutta. Nyt vain töihin ja kerryttämään uutta päivärahaa.

Peruspäivärahalle toki on saumat. Siihen tosin vaikuttaa vielä tämän vuoden mm. puolison tulot. Ensi vuoden alusta uusi laki voimaan.
No ei tietenkään nollaannu kotihoidontuella vaan kun ei ole nollaantunut työn teollakaan, sepä tässä ihmetyttää. Olen ollut ajoittain työtön ja ajoittain tehnyt töitä ennen kotiin jäämistä ja myös tehnyt töitä osittain kotona olon aikana.

Ja peruspäivärahastahan tässä puhuttiinkin ja siihen ei kyllä puolison tulot vaikuta sitten niin mitenkään. Työmarkkinatukeen kylläkin.

Nollaiskohan ton työssäoloehdon uudelleen täyttyminen?
 
Saraldo
Muistaakseni siinä pitäis olla 10kk täystyöllisyyttä, ennen kuin päivät nollaantuu. Mun mies jäi työttömäksi, pääsi neljäksi kuukaudeksi töihin ja nyt jatkuu taas liiton rahat siitä mihin viimeksi jäätiin. Eivät siis ainakaan 4kk täystyöllisyydellä nollaannu mihinkään.
 

Yhteistyössä