Päiväraha/Kodinhoidontuki

Tässä pohdiskelin, että kun oikeus äitiyspäivärahaan päättyy niin eikö ole kannattavampaa jäädä liiton päivärahalle kuin kodinhoidontuelle ? En kuitenkaan halua muutamaan vuoteen lapsen syntymän jälkeen mennä töihin ja kaikki vaihtoehdot pitää ottaa huomioon miettiessä tulevaa taloutta. Onko kenelläkään kokemuksia ja onko se edes mahdollista ?
 
Mä vaan
Tietenkin saa paremman rahan päivärahalla ollessa, mutta on myös valmis otettamaan vastaan työkkärin tarjoamat erinäiset koulutukset, työharjoittelut jne. Varsinkin jos on pidempään työttömänä!!
Kieltäytyminen voi johtaa karenssiin!

Kotihoidontuella saa ainakin olla "rauhassa" kotona ja se ei kuluta päivärahan päiviä!
Ja kun kotihoidontuki loppuu, sinulla on vielä mahdollisuus olla pidempään kotona =) ja rauhassa etsiä töitä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 07:55 Mä vaan kirjoitti:
Tietenkin saa paremman rahan päivärahalla ollessa, mutta on myös valmis otettamaan vastaan työkkärin tarjoamat erinäiset koulutukset, työharjoittelut jne. Varsinkin jos on pidempään työttömänä!!
Kieltäytyminen voi johtaa karenssiin!

Kotihoidontuella saa ainakin olla "rauhassa" kotona ja se ei kuluta päivärahan päiviä!
Ja kun kotihoidontuki loppuu, sinulla on vielä mahdollisuus olla pidempään kotona =) ja rauhassa etsiä töitä!
Mutta jos on karenssi tulossa, niin voihan sitä sitten ruveta kotihoidontuelle B)
 
Itse jäi esikoisen aikaan äitiysloman jälkeen liiton rahoille, sillä olin juuri ennen äitiyslomaa jääny työttömäksi. Raha on todellakin parempi, mutta toki on se riski että saattaavat tarjota työtä, ainakin jos on koulutus sellaiselle alalle missä ois paljon työtä. Itse olin liiton rahalla n.4-5kk, jonka jälkeen itse kysyin töitä ja pääsin.(mulla ei koulutusta) Mutta tuona työttömyys aikana ei tarjottu työkkäristä töitä. Ja uskon kyllä jos olet kouluttautunut alalle missä ei ole paljon avoimia työpaikkoja niin tuskin tarjoavat ensimmäisenä alle vuoden ikäisen lapsen äidille. Mutta kaikkihan on mahdollista. Toinen esimerkki tuttavastani joka teki pätkätöitä ennen lapsen syntymää, jäi äitiysloman jälkeen myös liiton rahoille..lapsi on nyt reilu 2v eikä ole töitä tarjottu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 01:23 Hellu kirjoitti:
Tässä pohdiskelin, että kun oikeus äitiyspäivärahaan päättyy niin eikö ole kannattavampaa jäädä liiton päivärahalle kuin kodinhoidontuelle ? En kuitenkaan halua muutamaan vuoteen lapsen syntymän jälkeen mennä töihin ja kaikki vaihtoehdot pitää ottaa huomioon miettiessä tulevaa taloutta. Onko kenelläkään kokemuksia ja onko se edes mahdollista ?
Tietysti on kannattavampaa jäädä liitonpäivä rahalle, kun ei tuo kotihoidontuki mikään päätä huimaava ole! :headwall: Minäkin joku aika sitten pohdiskelin kummin teen. Jos jään päivärahalle, ja saan työhön osoituksen, pätkähtää sitten karenssia. Mutta kelan täti kiltteydessään ja ihanuudessaan kertoi, että niin kauan kun on alle kolme vuotias lapsi, voi karenssin tultua siirtyä kotihoidon tuelle. Ja kun karenssi loppuu niin mikään ei estä siirtymästä jälleen päivärahalle! =)
 
ä-78
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2005 klo 18:33 vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista saada kotihoidontukea ja liiton päivärahaa samaan aikaan? Eikö kotihoidotukea makseta jos et vie alle 3 vuotiasta kunnalliseen hoitoon!?!
toki saa, mutta se on liiton päivärahat miinus kodinhoitotuki. eli saman verran...........

mutta siltikin sinun on lähettävä töihin, jos käsky käy......
itse olen äippä loman jälkeen ollut nyt maaliskuusta asti päivärahalla..
 
toki saa, mutta se on liiton päivärahat miinus kodinhoitotuki. eli saman verran...........

Taidan olla tyhmä mutta en tajua :headwall: Vähennetäänkö päivärahoista kotihoidontuki eli miten niin saman verran, mitä tarkoitat "saman verran"????????
 
blondi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 15:57 vierailija kirjoitti:
Taidan olla tyhmä mutta en tajua :headwall: Vähennetäänkö päivärahoista kotihoidontuki eli miten niin saman verran, mitä tarkoitat "saman verran"????????
Jos päiväraha on esim 100?
ja haet myös kotihoidontukea, saat
kotihoidontuen (300?) + päiväraha (1000? - 300?) = 1000?.
Eli lopputulos on +/-0
 
blondi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 20:27 blondi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 15:57 vierailija kirjoitti:
Taidan olla tyhmä mutta en tajua :headwall: Vähennetäänkö päivärahoista kotihoidontuki eli miten niin saman verran, mitä tarkoitat "saman verran"????????
Jos päiväraha on esim 1000?
ja haet myös kotihoidontukea, saat
kotihoidontuen (300?) + päiväraha (1000? - 300?) = 1000?.
Eli lopputulos on +/-0
Sori päivärahaesimerkistäni puuttui yksi nolla....
 

Yhteistyössä