Päivän lehdessä oli mielenkiintoinen pointti vanhempien kännäämisestä

Pelastakaa lapset ry:n pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta kehoittaa vanhempia miettimää alkoholin käyttöään: Jos juot itsesi humalaan lasten kanssa ollessasi (ja minusta et jos lapset nukkuuki kotona ja vanhempi vetää kalsarikännit) .

Olisiko yhtä ok se että vieras ihminen olisi hoitamassa lapsiasi yhtä kännissä? Mikä juuri sinun humalastasi tekee turvallisemman olotilan lapsillesi?

Ajatuksia?

niin
ajattelemisen aihetta. Mielestäni lapset pois kotoa mieluummin, jos vanhemmat ryyppäävät. Vaikka ois lastenvahti niin mitäs se hyödyttää, jos lastenvahti lähtee vanhempien palattua ja känniset vanhemmat jäävät vastuuseen jälkikasvustaan? Jos jotain tapahtuisi niin mitäs sitten? Ainakin toisen olisi oltava selvin päin, jos lapsia kotona!

mie
Hyvä pointti !
Tuskinpa moni tykkäisi tai hyväksyisi jos kotiin tullessa huomaisi että lapsille hankittu hoitaja olisi tissutellut koko illan ja olisi kännissä . Silti moni tekisi itse saman :(

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
no me käytiin eilen ukon kans illal terassil ottamas muutmat,lapset nukkui ja meillä vahti,mä olin hieman huppelissa mut ei nuo sitä tienneet :D mut siis en itse antaisi kenenkää hoitaa lapsiani humalas..
Jos lapsenvahti lähti kotiin illalla kun sinä tulit "huppelissa" kotsaan ja sinä jäit huppeloimaan lasten kanssa no ok. Entä jos sun lapsenvahti tulis teille kun sä olisit lähdössä johonki. Sinä laittaisit mukulat nukkumaan ja se lapsenvahti jäis teille huppelissa niitä nukkuvia tenavia hoitamaan?
Olisko se ihan ok?

Minusta tuo oli ajatuksia herättävä artikkeli ja se haastateltava kehoitti leppoisaan keskusteluun aiheesta :D
Mutta moni puolustelee humalaan juomistaa sillä että eihän se lapsia haittaa millään tavalla. Moniko oikeesti kuitenkaan olisi tyytyväinen jos palkattu lapsenvahti ilmestyisi ovellle skumppapullon kanssa jo hieman tissutelleena?

Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:
Ehkä se ero on siinä, että sitä luottaa itseensä ja tuntee oman kykynsä toimia hiprakassa. Vieraista ei voi koskaan mennä takuuseen..

Näin luulisin.
Jos se on vaikka sun äiti tai sisko tai anoppi? Joku joka on hoitanu sun lapsia enneki ja tiedät ja luotat häneen ja hänen kykyynsä sekä hoitaa lapsia että olla vastuullinen? Jättäisitkö lapsen mummolle mummolaan hoitoon jos mummo olis humalassa kun viet lasta sinne?

vieras
Jos siinä kotona on toinen, selvä aikuinen huolehtimassa lapsista niin siitä vaan vaikka ne kalsarikännit. Kuitenkin kannattaa silloin tehdä niin että känniläinen vanhempi todella välttelee lasten seuraa jos nämä vaikka yöllä sattuisivatkin heräämään. Ja siis sama juttu jos kotiin tulee lapsenvahti yöksi ja vanhemmat palaavat jossain vaikeessa iltaa istumasta, tuolloinkin löytyy se selvänä oleva lastenhoitaja.

vastaus
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuliinix:
Ehkä se ero on siinä, että sitä luottaa itseensä ja tuntee oman kykynsä toimia hiprakassa. Vieraista ei voi koskaan mennä takuuseen..

Näin luulisin.
Jos se on vaikka sun äiti tai sisko tai anoppi? Joku joka on hoitanu sun lapsia enneki ja tiedät ja luotat häneen ja hänen kykyynsä sekä hoitaa lapsia että olla vastuullinen? Jättäisitkö lapsen mummolle mummolaan hoitoon jos mummo olis humalassa kun viet lasta sinne?
Vaikka oiskin tuttu, niin ei kai sitä ikinä tunne toista niin hyvin kuin itseensä. Ei mua vastaan tartte hyökätä, en minä tiedä vastausta tähän kun en itse harrasta moista. Kunhan vain mietin vastausta alkuperäiseen kyssään.

hei
me juotiin eilen miehen kanssa molemmat illan ja saunan aikana (7tunnin aikana) 4 olutta, ei oltu humalassa. Oltiin pihalla lasten (6v ja 13v) kanssa 2tuntia pelattiin jalkapalloa ja touhuttiin kaikennäköistä, lapsille simaa ja herkkuja meillä oli mukana oluet (kuten muillakin pihan vanhemmilla). yksikään aikuinen ei ollut humalassa. Kännejä en kotona (tai muuallakaan) vetäisi lasten nähden. Alkoholi kuitenkin useimmilla kuuluu juhlapyhiin ja niin on hyvä lapsillekin opettaa, ettei siitä tehdä peikkoa, joka sitä kauttaa kiehtoisi enemmän. Meidän 13v sai maistaa uutena vuonna kuohariakin ja ei tykännyt yhtään..

Mutta kysymykseen, sallisinko lapsen vahdin juoda kännejä, en tietenkään kun en itsekään kännejä ota, mutta en tuttua ihmistä kieltäisi muutaman alkoholiannoksen ottamista jos olisi lapsia hoitamassa.

sekoboltsi tilhi

Näin luulisin.
noh, onhan noita sattunut että on niin kovasti luotettu siihen omaan kykyyn hoitaa lasta "pienessä sievässä" ja on se varmaan toiminutkin siihen asti että on lapsi tippunut sylistä, hoitopöydältä,sängystä, on käynyt vahinko kun ollaan nukuttu vierekkäin ja laspi on melkein tukehtunut/ on tukehtunut, lapsi pelkää vanhempaansa kun se törmäilee seiniin,sammaltaa, kaatuilee, puhuu kovaan ääneen..
ei hertää yöllä laspen itkuun.. nukhataa tupakka kädessäs ja polttaa melkein koko talon.. onhan noita jotka siihen luottaa ettei mitään satu.. mutta on niitä jotka on maksaneet kovan hinnan siitä luottamuksesta..

vieras

Näin luulisin.
just..... moni itsensä tuntevahan luottaa autonajokykyynsäkin hiprakassa :(

Näin luulisin.
Niinpä, ja itse voi ottaa itsensä niin känniseksi, että sammuu räkä poskelle vessaan...

Näin luulisin.
Vaikka oiskin tuttu, niin ei kai sitä ikinä tunne toista niin hyvin kuin itseensä. Ei mua vastaan tartte hyökätä, en minä tiedä vastausta tähän kun en itse harrasta moista. Kunhan vain mietin vastausta alkuperäiseen kyssään.

En millään tavalla hyökännytkään :D ihan vaan keskustelua asiasta halusin =)

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
juu, ei humalaa, mutta mäkin hyväksyn sen, että muutama siideri tai olut ja pidetään kivaa =) siinä ei kukaan humalaan tule =) enkä hyväksyisi että kukaan humalainen hoitaisi mun lapsia!
Onko ok jos sun lastenhoitaja hörppii muutaman oluen ja siiderin lastenhoidon lomassa?

vieras

Näin luulisin.
Mä en kyllä luota omaan lastenhoitokykyyni hiprakassa vaikka tietty humalatila saa ihmisen sillä hetkellä uskomaan itsestään vaikka mitä. Mutta ihan järjellä ajatellen en ole kännissä sen parempi lastehoitaja kun yhtälailla juonut naapurikaan ja siksi lapsille hankitaan tuolloin hoitaja muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:

Näin luulisin.
noh, onhan noita sattunut että on niin kovasti luotettu siihen omaan kykyyn hoitaa lasta "pienessä sievässä" ja on se varmaan toiminutkin siihen asti että on lapsi tippunut sylistä, hoitopöydältä,sängystä, on käynyt vahinko kun ollaan nukuttu vierekkäin ja laspi on melkein tukehtunut/ on tukehtunut, lapsi pelkää vanhempaansa kun se törmäilee seiniin,sammaltaa, kaatuilee, puhuu kovaan ääneen..
ei hertää yöllä laspen itkuun.. nukhataa tupakka kädessäs ja polttaa melkein koko talon.. onhan noita jotka siihen luottaa ettei mitään satu.. mutta on niitä jotka on maksaneet kovan hinnan siitä luottamuksesta..
Näinpä :| vastahan se kuoli pieni vauva kun lastenhoitokykyynsä luottava äiti tukehduttti kännissä vieressä maatessaan :/

vieras
juu, ei humalaa, mutta mäkin hyväksyn sen, että muutama siideri tai olut ja pidetään kivaa =) siinä ei kukaan humalaan tule =) enkä hyväksyisi että kukaan humalainen hoitaisi mun lapsia!
Onko ok jos sun lastenhoitaja hörppii muutaman oluen ja siiderin lastenhoidon lomassa?
En ole edellinen mutta samoilla linjoilla hänen kanssaan. Mulle toi määrä menee 1-2 siideriä tai olutta pikkuhiljaa illan aikana taikka se lasi punaviiniä ruuan kanssa. Ei tule humalatilaa ja pystyn hoitamaan lapsia. Ja saman sallin tietysti lastenhoitajallekin.

kyllä, toki, meidän lapset on hoidossa vain mun vanhemmilla tai miehen vanhemmilla (jotka absolutisteja) niin kyllä mun isä saa mun puolesta sen kaksi saunakaljaa juoda, jos meidän lapset on siellä kylässä =) mutta kuten sanoin, itse en joisi enempää, ja vieraalta lapsenvahdilta en hyväksyisi edes sitä kahta =)

Yhteistyössä