Päiväkotipaikka peruttiin! Lapsi pistetään perhepäivähoitajien sijaiskotiin, jossa muut lapset vaihtuvat päivittäin!!!

• Viestiketjun aloittaja ?????????????????
  • Ensimmäinen viesti
?????????????????
Jätimme lapsemme hoitopaikka hakemuksen elokuussa 2011 ja toivoimme ensisijaiseksi hoitopaikaksi ###### päiväkotia, koska siellä ovat myös kolme vanhempaa lasta (kaksi koulussa ja yksi eskarissa). Saimme 11.11.2011 päivähoitopäätöksen kirjallisena kotiin, että lapsemme on päässyt ###### päiväkodin sanotaan vaikka nyt Tiitiäiset ryhmään. Asiasta myös soitettiin meille henk.koht. Olimme todella iloisia että lapsemme pääsi juuri tähän päiväkotiin, sekä ryhmään.

Eilen 28.11.2011 meille soitettiin että lapsemme ei pääsekkään Tiitiäiset ryhmään vaan joutuu Pirttiin tai terv.keskuksen takana oleviin kamaliin parakkeihin. Miten jo tehty päiväkotipäätös voidaan kumota, kun se ollaan meille virallisena lähettetty allekirjoituksineen ja olemme paikan vastaanottaneet tiitiäiset ryhmästä. Olemme erittäin pettyneitä asiasta. Lapsemme olisi tarkoitus aloittaa päivähoiti Tammikuussa 2011, hän on silloin vasta 1v ja 2kk. Emme haluaisi laittaa näin pientä lasta Pirtti ryhmään, koska siellä vaihtuvat jatkuvasti muut hoitolapset (viikottain/päivittäin) ja tämän takia infektiotkin lisääntyvät (lapsemme on todella infektioherkkä + allerginen) Lapsemme ei edes pysty kiintymään ryhmässä kehenkään toiseen lapseen ,koska muut lapset vaihtuvat ryhmässä jatkuvasti, hän ei saa kavereita yms. Tälläinen ympäristö on pienelle todella stressaavaa ja turvaton, eikä ole kehityksen kannalta hyväksi. Meillä on tämän takia huoli lapsestamme. Parakkeihin lastamme ei edes voi laittaa, koska miehelläni alkaa työt 30km päässä klo 7 ja hänen on vietävä 2 lasta aamulla eskariin/päiväkotiin ennen sitä. Ja muutenkin on kätevintä että kaikki lapset ovat samassa paikassa päivähoidossa/eskarissa/koulussa. Emme ymmärrä miksemme saa meille luvattua hoitopaikkaa Tiitiäiset ryhmästä? Miksi juuri meidän lapsi pitää laittaa tuohon Pirtti ryhmään, joka on tarkoitettu perhepäivähoidon lapsille? Laitoimme ajoissa hakemuksen ja saimme virallisen päätöksen asiasta.

Meidän on pakko pistää lapsi hoitoon. Mieluiten pitäisin hänet vielä kotona. Itse sairastuin vakavasti ja mies on ollut minua ja nuorinta lasta hoitamassa helmikuusta lähtien. Minulla alkaa tammikuussa fysioterapia 2krt/vk, käyn säännöllisesti lääkehoidossa 2vk välein jota saan suoraan suoneen. Lisäksi on muita käyntejä ja keväällä alkaa uudelleen koulutus suunnitelmat Kelan kanssa + työkokeilut. Miehen on pakko päästä takaisin töihin ja minun on päästävä kuntoutukseen yms. Meillä 4 lasta ja rahat tosi tiukilla. Itse en ole vielä siinä kunnossa että pystyisin edes nuorinta nostelemaan.

Tuntuu tosi ikävältä että meille tehtiin näin :( Ja valittaa ei kuulemma voi, kysyttiin päiväkodin johtajalta.

Minulle tuli ikävä tunne siitä ettei minulla tai meidän lapsellamme ole samanlaista oikeutta hoitopaikkaan, koska olen kotona enkä työelämässä. En ole itse valinnut tätä sairautta, tekisin mitä vain että tulisin terveeksi ja voisin hoitaa lapsemme kotona. Meidän kohdalla ei ole kyse mistään ns. virikehoidosta vaan ihan oikeasta hoitopaikan tarpeesta koko perheen hyvinvoinnin ja arjesta selviytymisen takia

Ajattelin nyt ainakin ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kysyä että onko 1v2kk vanhalle lapselle hyväksi että sijoitetaan tälläiseen päiväkotiryhmään jossa kaikki muut lapset vaihtuvat päivittäin tai viikottain. Ja onko edes laillista sijoittaa lapsi tälläiseen varahoitopaikkaan pysyvästi? Päiväkodin johtaja epäili että lapsi joutuisi ainakin 6kk olla tässä ennenkuin pääsee sinne ryhmään jonne alunperin piti päästä. Ryhmät on niin täysi kuulemma ja hän teki liika hätäisen päätöksen meidän kohdalla.

En jaksaisi kommentteja siitä että miksi laittaa lapsi hoitoon tms. Tilanne nyt vaan on tämä eikä ole vaihtoehtoja.

Onko kellään ideoita mihin valittaa tms

"vieras"
Luulen että tossa on ollut ajatuksena se, että sä olet kutienkin kotona. He on ehkä ajatelleet että nuorimmainekaan ei tarvitse kokopäiväistä paikkaa, vaan hoitopaikan näiden sun sairaala/fysioterapia jne tilanteiden ajalle.

hemmetti
en edelleenkään ymmärrä vanhempia,ja niiden moraalia. Lapsia tehdään, niin ne väen vängällä pusketaan hoitoon päiväksi että saa itte hengähtää?! vittuako edes pyöräytätte penskoja jos ette ymmärrä,osaa ettekä ole kiinnostuneita niitä ITSE hoitamaan ja niistä ITSE huolehtimaan?!... ei oo taas luojan lahjoilla näitä ihmisiä jaettu syntyessään..

eikai noin pieni edes osaa kiintyä hoitokavereihin? Ja eiköhän siellä edes muutama lapsi ole samoina kertoina kuin teidän, mikäli oikein ymmärsin lapsi ei ole jokapäivä hoidossa eikä pitkiä päiviä? Meidän oma on varahoitopaikassa, tosin ollut 3kertaa 4kk sisällä, ja parituntia kerralla :) Jos vaan muilla on pätävämpi syy päästä tiitiäis ryhmään :) Jos omasi on harvoin hoidossa niin miksi viedä paikka sellaiselta joka on jokapäivä? Vai oletko niin sairas että lapsi joutuisi olemaan hoidossa kuten muutkin?

"vieras"
Ymmärrän että sua harmittaa, mutta kunta on nyt toteuttanut sen velvoitteen että hoitopaikka on tarjottu määrätyssä ajassa. Sitä että kaikki lapset pääsevät samaan hoitopaikkaan ei voida luvata.

Todennäköisesti on ajateltu, että lapselle on parempi olla pienemmässä ryhmässä. Tässä perhepäivähoidon varahoidossa on kuitenkin jatkuvasti vähemmän lapsia kuin päiväkotiryhmässä.

"mamm"
[QUOTE="vieras";25126450]
Todennäköisesti on ajateltu, että lapselle on parempi olla pienemmässä ryhmässä. [/QUOTE]

pyh. tuosta on kyllä pakko sanoa, että ei todellakaan taida olla kunnallistasolla rahkeita toimia noin. kyllä ne pukataan sinne minne mahtuu..

onko teille isokin kaupunki? meillä on täällä koko päivähoitotoimen johtaja ja sen jälkeen kolme aluevastaavaa, kun kaupungin päivähoito on jaettu kolmeen osaan. ottamalla yhteyttä oman alueen vastaavaan on aina saanut enemmän aikaan kuin itse päivähoitotoimen johtajaan yhteyttä ottamalla, koska aluevastaavalla on paremmin hyppysissä tieto omasta alueesta. luulisi, että yrittävät saada lapsen jo ensin luvattuun paikkaan jos käyt selittämässä tilanteen henkilökohtaisesti ja teet selväksi miksi et lasta osoitettuun paikkaan halua. kyllä täällä ainakin yritetään aina löytää koko perheelle suotuisa vaihtoehto mahdollisuuksien rajoissa. toivottavasti asiat suttaantuu :hug:

Viimeksi muokattu:
vr
Johan on taas ap kommentteja saanut:( Itse ainakin ymmärsin, että mies on ollut sinua(kin) hoitamassa ja nyt on palaamassa työelämään. Ja hoitopaikan tarve on todellinen eikä mikään virikejuttu. Aika inhottavasti tehty, kerran paikka on jo teille luvattu ja paperit allekirjoitettu. Jos nyt kumminkin menee niin, että lapsi joutuu sinne pirttiin niin toivotaan, että siellä on edes yksi pysyvä aikuinen johon lapsi voi kiintyä. Jaksamista sinulle!

en edelleenkään ymmärrä vanhempia,ja niiden moraalia. Lapsia tehdään, niin ne väen vängällä pusketaan hoitoon päiväksi että saa itte hengähtää?! vittuako edes pyöräytätte penskoja jos ette ymmärrä,osaa ettekä ole kiinnostuneita niitä ITSE hoitamaan ja niistä ITSE huolehtimaan?!... ei oo taas luojan lahjoilla näitä ihmisiä jaettu syntyessään..
Luitko nyt edes aloittajan viestiä?

Aloittajalle: Todella ikävä tilanne. Itsekin olisin todella pettynyt, jos jo tehty päätös tuolla tavoin kumottaisiin. Ehkä haluamanne päiväkoti ihan oikeasti on täynnä. Tammikuussa aloittavien on yleensäkin vaikeampi saada mieluista paikkaa kuin elokuussa aloittavien. Laitatte vain heti lapsenne jonoon päiväkotiin ja toivottavasti paikka vapautuu nopeammin kuin puolen vuoden päästä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;25126461:
onko teille isokin kaupunki? meillä on täällä koko päivähoitotoimen johtaja ja sen jälkeen kolme aluevastaavaa, kun kaupungin päivähoito on jaettu kolmeen osaan. ottamalla yhteyttä oman alueen vastaavaan on aina saanut enemmän aikaa kuin itse päivähoitotoimen johtajaan, koska aluevastaavalla on paremmin hyppysissä tieto omasta alueesta. luulisi, että yrittävät saada lapsen jo ensin luvattuun paikkaan jos käyt selittämässä tilanteen henkilökohtaisesti ja teet selväksi miksi et lasta osoitettuun paikkaan halua. kyllä täällä ainakin yritetään aina löytää koko perheelle suotuisa vaihtoehto mahdollisuuksien rajoissa. toivottavasti asiat suttaantuu :hug:
Ei voi tietää, jos siellä on ollut tilanne että joku lapsi on esim. vanhemman työsuhteen loppumisen takia ollut jäämässä pois ryhmästä, eikä sitten jääkään jos työt jatkuvat. Epäinhimillistä olisi sekin, että ryhmässä jo ollut lapsi siirrettäisiin siinä tilanteessa toiseen päiväkotiin.

Syitä on monia, mutta ihan pelkästään kiusanteon takia tuskin noin on tehty.

Tosiaan voi olla ajatus että jos lapsesi ei tarvitse säännöllistä hoitopaikkaa, tuo varahoito sopisi järjestelyihin paremmin. Ja siellä on todellakin pienempi ryhmäkoko, kuin päiväkodin alle 3v ryhmässä.

Omat lapset on olleet varahoidossa ja kyllä siellä muutama lapsi on ihan vakituisesti hoidossa.

"huh"
Musta tuntuu, ettei kaikki nyt lukenut koko tekstiä... tai sitten tuo äidin sairaus ja siitä johtuvat sairaala tms.käynnit ei millään tavalla vaikuta siihen, että lasta ei voi kotona hoitaa.

Laittaisin sinuna kyllä valitusta, aina voi kaikesta valittaa ja perustella pyyntö tarkasti.

[QUOTE="vieras";25126485]Ei voi tietää, jos siellä on ollut tilanne että joku lapsi on esim. vanhemman työsuhteen loppumisen takia ollut jäämässä pois ryhmästä, eikä sitten jääkään jos työt jatkuvat. Epäinhimillistä olisi sekin, että ryhmässä jo ollut lapsi siirrettäisiin siinä tilanteessa toiseen päiväkotiin.

Syitä on monia, mutta ihan pelkästään kiusanteon takia tuskin noin on tehty.

Tosiaan voi olla ajatus että jos lapsesi ei tarvitse säännöllistä hoitopaikkaa, tuo varahoito sopisi järjestelyihin paremmin. Ja siellä on todellakin pienempi ryhmäkoko, kuin päiväkodin alle 3v ryhmässä.

Omat lapset on olleet varahoidossa ja kyllä siellä muutama lapsi on ihan vakituisesti hoidossa.[/QUOTE]

toki sekin on mahdollista, mutta ainahan asiaa kannattaa yrittää selvittää. toivon todella, että lapselle löytyy paikka, josta teidän vanhempien ei tarvitse huolehtia ja äiti voi keskittyä kuntoutumiseen. voimia.

"minä"
Vaatisin kyllä saada tietää syyn miksi näin on toimittu ja jos syy ei olisi ns. "kelvollinen" niin veisin tyynesti lapsen siihen hoitopaikkaan mikä luvattu ja mistä paperit ja ottaisin sen paperin mukaan ja sanoisin, että lapsi TULEE tänne

"vieras"
Ap kirjoitti:
"Itse sairastuin vakavasti ja mies on ollut minua ja nuorinta lasta hoitamassa helmikuusta lähtien."

Ap ei siis voi lasta hoitaa, koska kunto ei salli. Miehen olisi päästävä töihin, ymmärrät varmaan miksi olisi hyvä että edes yhdellä perheessä olisi tuloja?
Heille on tarjottu hoitopaikkaa, ei tosin sitä minkä olisivat halunneet, mutta hoitopaikka kuitenkin on. Mikä ongelma muu on kuin se että tuo hoitopaikka ei aloittajan mielestä ole riittävän hyvä?

Sitten vaan palkkaamaan yksityinen hoitaja kotiin jos kunnalliset palvelut eivät kelpaa.

[QUOTE="vieras";25126536]Heille on tarjottu hoitopaikkaa, ei tosin sitä minkä olisivat halunneet, mutta hoitopaikka kuitenkin on. Mikä ongelma muu on kuin se että tuo hoitopaikka ei aloittajan mielestä ole riittävän hyvä?

Sitten vaan palkkaamaan yksityinen hoitaja kotiin jos kunnalliset palvelut eivät kelpaa.[/QUOTE]

Mä vastasinkin tähän viestiin:
"No miksi et voi olla lapsen kanssa kotona, jos kerran tähänkin asti olet ollut?"

En puuttunut lainkaan siihen onko kunnalla oikeus tehdä noin, ja mihin se lapsi pitäisi nyt laittaa hoitoon, ja pitäisikö sen kelvata perheelle.

"vieras"
[QUOTE="minä";25126533]Vaatisin kyllä saada tietää syyn miksi näin on toimittu ja jos syy ei olisi ns. "kelvollinen" niin veisin tyynesti lapsen siihen hoitopaikkaan mikä luvattu ja mistä paperit ja ottaisin sen paperin mukaan ja sanoisin, että lapsi TULEE tänne[/QUOTE]

Ihmeellistä jääräpäisyyttä, kun kuitenkin laki sanoo että alle 3 vuotiaiden ryhmässä voi olla max 12 lasta. Päiväkodissa on tietyt kiintiöt, mitä lapsia voi kuhunkin ryhmään ottaa.

Ei se päiväkodin johtaja pysty hoitopaikaksi muuttumaan, jos niitä ei ole. Ehkä joku on peruuttanut paikan irtisanomisen, tai ryhmään on otettu joku kiireellisempänä hoitoa tarviseva (esim. joku jonka äiti tai isä on mennyt jo joulukuun alusta töihin).

Mikähän parku täällä palstalla olisi jos töihin 1.12. menevä ei saisi lapselleen hoitopaikkaa siitä vapaasta päiväkotipaikasta?

Tosiasia kuitenkin on että heille on hoitopaikka tarjolla vuoden alusta niinkuin ovat halunneet. Ei juuri sitä mitä toivoivat, mutta hoitopaikka kuitenkin.

Ymmärrän että harmittaa kun ensisijainen toive ei toteudu, mutta elämä on joskus sellaista.

Taidan tietää minkä kaupungin hoitopaikoista on kyse, paikkojen nimet täsmää. Jos kyse on samasta päiväkodista niin ryhmä josta paikka haitte on todellakin täynnä. Oma tyttäreni oli kyseisessä ryhmässä korkeintaan kaksi kuukautta ja kun huomattiin että taidot riittävät vanhempien lasten ryhmään siirrettiin hänet sinne. Ymmärsin päiväkodin johtajan puheista että ryhmään on kova tungos. Kyseisessä päiväkodissahan toimii myös ryhmäperhepäivähoidon varahoito. Tämä ryhmä on pieni eikä vaihtuvuuskaan lapsien suhteen ole kovin vilkasta. Pirtissä toimiva "hoitopaikka" on myös hyvä ja uskonkin että lapsesi saisi siellä hyvää hoitoa.
Mielestäni voisit pyytää kirjallisena syyt siihen mitkä johtivat sopimuksen/päätöksen purkuun. Voit myös kysyä alueen päivähoidon johtajalta mielipidettä kuinka tilanteessa toimitaan. Harmillinen juttu teidän kannalta.

??????????
Johan on taas ap kommentteja saanut:( Itse ainakin ymmärsin, että mies on ollut sinua(kin) hoitamassa ja nyt on palaamassa työelämään. Ja hoitopaikan tarve on todellinen eikä mikään virikejuttu. Aika inhottavasti tehty, kerran paikka on jo teille luvattu ja paperit allekirjoitettu. Jos nyt kumminkin menee niin, että lapsi joutuu sinne pirttiin niin toivotaan, että siellä on edes yksi pysyvä aikuinen johon lapsi voi kiintyä. Jaksamista sinulle!
Aivan niin... Mies on ollut minua ja nuorempaa lasta hoitamassa helmikuusta lähtien. Olin kevään, kesän ja syksyn pyörätuolikunnossa. Mies auttoi vessaan, suihkuun jne. Nyt pystyn kotona kävelemään lyhyiä matkoja ilman pyörätuolia. Lasta en silti pysty nostamaan rannetuista huolimati ja öisin nukun kipujen takia 2-5h.

Kiva että edes joku tajuaa lukemansa ;)

????????
Taidan tietää minkä kaupungin hoitopaikoista on kyse, paikkojen nimet täsmää. Jos kyse on samasta päiväkodista niin ryhmä josta paikka haitte on todellakin täynnä. Oma tyttäreni oli kyseisessä ryhmässä korkeintaan kaksi kuukautta ja kun huomattiin että taidot riittävät vanhempien lasten ryhmään siirrettiin hänet sinne. Ymmärsin päiväkodin johtajan puheista että ryhmään on kova tungos. Kyseisessä päiväkodissahan toimii myös ryhmäperhepäivähoidon varahoito. Tämä ryhmä on pieni eikä vaihtuvuuskaan lapsien suhteen ole kovin vilkasta. Pirtissä toimiva "hoitopaikka" on myös hyvä ja uskonkin että lapsesi saisi siellä hyvää hoitoa.
Mielestäni voisit pyytää kirjallisena syyt siihen mitkä johtivat sopimuksen/päätöksen purkuun. Voit myös kysyä alueen päivähoidon johtajalta mielipidettä kuinka tilanteessa toimitaan. Harmillinen juttu teidän kannalta.
Muutin ryhmien nimiä mutta nuokin ryhmät minkä nimet laitoin, löytyvät kyllä kunnan sisältä.

?????????????
Kiitos ymmärryksestä... En millään tahtoisi laittaa lasta sinne perhepäivähoitajien varapäiväkotiin. Murehdin asiaa koko viime yön. Ei voi kuin toivoa että siellä olisi pysyviä aikuisia. Mieheni jatkaisi kotona olo jos se olisi mahdollista mutta vuorotteluvapaa loppuu joulukuun vika pv

Yhteistyössä