Päiväkotiin vai ei?

Meillä on sellainen tilanne että 3-vuotias on ollut nyt syksystä asti päiväkerhossa, joka on 2 tai 3 päivää viikossa aamupäivällä 3 tuntia kerrallaan. Hän on viihtynyt siellä tosi hyvin, ja monesti on tuntunut että tuo aika on vähän lyhyt, hän monesti haluais jäädä pidemmäksi aikaa. Tietty toi on ollut kiva tällaisena ensimmäisenä hoitojuttuna, koska on sitä ennen ollut vain kotihoidossa.

Nyt oon ilmottanut hänet päiväkotiin joka alkais maaliskuun alussa mut en ihan osaa päättää että kerho vai päiväkoti. Päiväkodissakin olis lyhyempää päivää, ja varmaan niin että perjantaisin ei menis ollenkaan. Ja ma-to olis sit joku 5-6 tuntia, vähän riippuen et miten tuolla päiväkodissa noi aikataulut sit meniskään..

Päiväkodissa hyvää ois se, että jokainen päivä (niitä pidennettyjä viikonloppuja lukuun ottamatta) rytmittyis samalla tavalla. Se helpottais myös mun duunikuvioita. Nykyään mun päivät menee eri tavalla riippuen siitä onko pojalla kerhoa vai ei, ja se tuntuu olevan vähän kaikille rasittavaa et joka toinen päivä on aina vähän erilainen.

Ja meillä on 1,5-vuotias kotihoidossa oleva toinen lapsi joka ei siis ole vielä menossa mihinkään hoitoon, joten sinänsä tolle päiväkodille ei ole "tarvetta" koska toinen meistä on aina lasten/lapsen kanssa kotona muutenkin.

Kerhossa taas on ihan superihanat kerhotädit joita tulee (ainakin mulla :D) kova ikävä. Ei sillä, onhan se ihan mahdollista et tuolla päikyssäkin ois ihan kivat tädit sitten, mut sitähän ei voi oikein vielä tietää. Eikä sieltä oo tullut edes vielä mitään lappusia tai varmistusta tuosta hoitopaikasta vaikka syksyllä jo laitoin hakemuksen menemään. Et paikka pitäis kyl olla, tulihan tuolta kerhostakin se lappu vaan pari viikkoa ennen hoidon alkamista.

Ois nyt kiva ainakin käydä tutustumassa tuohon päiväkotiin tietty..

Mitäs ootte mieltä? Jatkaako kerhoa vai siirtyäkö säännöllisempään päiväkotiin?
 
"Muori"
Riippuu siitä paljonko tarvitsee omaa aikaa omiin työkuvioihin. Jos kerhoaika riittää omien asioiden hoitamiseen niin minusta ei ole tarvetta siirtyä päiväkotiin. Meillä lapset ovat 2 päivää viikossa päiväkodissa 5 tuntia kerralla, koska sopivaa kerhoa ei ole tarjolla.
 
ggghhhh
Musta on kumma jos 1 vuotiaan kanssa tuntuu että kyllästytään kotona (ei aapeelle vaan tuolle toiselle). Vai asutteko kaukana kaikesta? Meillä 1,5 vuotiaan kanssa on mukavaa kotona. Voisi käydä uimassa, perhekerhoissa, 1-2 vuotiaille sopivilla harrastuksilla (meillä on muskaria, maalausta...). Noin pieni ei ainakaan talvella viihdy kauaa ulkona lumihangessa mutta muuten kyllä tykkään käydä kahviloissa, pelleillä yhdessä, lukea kirjoja. Toki lapsia on erilaisia. Tuntuu vaan oudolta että 1 vuotias kyllästyisi siihen kotihoitoon. Äiti voi kyllästyä, mutta tuskin lapsi. Perhepäivähoito on tietysti hyvä juttu ja monen pakko rahan takia mennä töihin, mutta ei kai se 1 vuotias kyllästy kotihoitoon :D
 
hoitaja ja äiti
Mun tällä hetkellä 5v. On ollut 3v.-> 1,5v päiväkodissa ja nyt vauvan synnyttyä
Syksystä saakka kerhossa 2x vk. Itse olin töissä päiväkodissa tuolloin ku lapsi oli hoidossa pk:ssa.

Jos virikkeiden vuoksi haluaa lapselle jotain "hoitoa" päivisin ni minusta ehdottomasti kerho! Siellä panostetaan ja suunnitellaan toiminta just sille ajalle kun lapsi/lapset on siellä. Tukee myös kaverisuhteita kun kaikki ovat saman ajan paikalla. Pk:ssa menee just sun lapsesi hoitoajasta "turhaa" siihen ku odotellaan et koko porukka on käynyt vessassa, pukenut ulkovaateet, rauhottuneet ruokapöytään. Siirtymiin ja odotteluun menee yllättävän paljon aikaa, jonka huomaa vain ollessaan töissä pk:ssa ????
 
viera.s
"Duunikuviot" on se taikasana, jonka ansiosta et saa päiväkotisuunnitelmastasi täystyrmäystä. ;) Mutta jos kanssasi kotona on kuitenkin se 1,5-vuotias, niin pystytkö oikeasti jotain töitä siellä tekemään? Muuta kuin korkeintaan päiväunien ajan.

En veisi vielä 3-vuotiasta päivähoitoon virikkeiden takia. Ehkä 4-vuotiaan, 5-vuotiaan jo melko todennäköisesti ellei olisi muuten ikätasoista leikkiseuraa. Mutta 3-vuotiaalle sitä löytynee sieltä kerhosta, 5-vuotiaista melkein kaikki onkin jo päiväkodissa, joten silloin kerho turvaa sosiaaliset tarpeet heikommin.
 
"lastenhoitaja"
Kerho, ehdottomasti. Päiväkodin hässäkkä siirtymätilanteineen, hoitajien poissaolokaaoksineen jne on aivan eri kuin se kerho, jossa se aika on suunniteltu vain ja ainoastaan sille kaikelle kivalle toiminnalle ja leikille.
 
Kiitos vastauksista. Tosi hyviä pointteja tullut.

Onhan tuolla kerhossakin noita siirtymäaikoja kun sielläkin on välipalahetki ja sit menevät ulos siinä niin on pukemista sun muuta, et en ihan näin äkkiseltään näe että se vois niin kovin erilaista olla sit päiväkodissakaan. Mut hyvä kun otitte esille.

Oon siis töissä osa-aikaisesti ja samoin mies, vieläpä samassa puljussa ja joustavilla työajoilla joten kaikenmoiset kuviot ollaan saatu järjestettyä. Nyt kuitenkin kaipailisin jo vähitellen jotain vähän säännöllisempää, ja mutu-tuntumalla fiilistelen et se tekis hyvää tolle 3-vuotiaallekin. Ja tosiaan kun on niin hyvin viihtynyt tuolla kerhossa ja tuntunut tekevän hänelle hyvää olla siellä muiden seassa ja järjestetyssä/aikataulutetussa ohjelmassa mukana sen sijaan et vaan laiskottelis kotona päivät pitkät.

Niinä päivinä kun toi 3-v menee kerhoon niin menen ite aamuksi töihin. Eli heräilen poikien kanssa aamulla ja kun lähden isomman kanssa niin pienempi menee aamupäiväunille. Mies nukkuu aamut pitkään ja heräilee vasta puolen päivän jälkeen joten tää on toiminut hyvin. Sit kun isompi pääsee kerhosta niin lähden töistä välillä niin että haen hänet ja vien kotiin, siinä pienempi sit heräilee päiväunilta ja vietän pari tuntia kotona. Sit kun mies heräilee niin joko mä meen takas töihin tai mies lähtee töihin.

Niinä päivinä kun kerhoa ei ole, aamut menee pitkään nukkuessa. Heräillään poikien kanssa joskus kymmenen maissa, joskus myöhemminkin ja sit pari tuntia touhuillaan kunnes herätän miehen ja lähen töihin. Sit töissä meneekin pitkään niinä päivinä ja pääsen kotiin (tai mies pääsee, jos hänellä sattuu olemaan vuorostaan työpäivä) vasta 19 jälkeen. Ja ilta sit meneekin kiireessä ruokaa laittaessa ja syödessä ja iltatoimissa et sais pojat ihmisten ajoissa nukkumaankin.

Siltä pohjalta siis toi päiväkoti olis ihan mukava säännöllinen juttu jolla sais koko perheen arkea vähän toimivammaksi. Eipä sillä, kai noi muutokset vois muutenkin tehdä mutta jos ei oo pakko niin tulee mentyä vanhalla kaavalla, tai siis kaavattomuudella. :D
 

Yhteistyössä