Päiväkotiin tutustuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipii....

Vieras
Meillä alkoi päiväkotiin tutustuminen. Käydään siellä, minä ja lapset, 2 vkoa yhdessä aamusta ruoka-aikaan asti leikkimässä. Sen jälkeen lapset ovat viikon "puolipäiväsinä" eli menevät n. 9:30 ja haen n. 14:30. Eli jäävät yksin silloin. Sitten alkaa täyspäivänen hoito, 8:00-16:00.

Hoitajat juttelevat tosi paljon, että miten hyvä on, kun jaksan käydä heidän kanssa siellä ja että tulee tällainen pehmeä lasku lapsille siihen hoitoon. Minä ihmettelen, onko harvinaista, että käyn niin pitkään heidän kanssa siellä? Luulin, että kaikki perheet totuttavat lapsensa pikkuhiljaa hoitoon. Kauheaa jos joku laittaa lapset kylmiltään sinne heti 8 tunniksi joka päivä.
Miten muut olette totuttautuneet päiväkotiin tai ylipäätään päivähoitoon?

Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä etukäteen kamalasti tutustumassa... Esim itselläni työt alkoivat samana päivänä kun lasten hoito, kävimme siis pihalla muutamana päivänä ja sitten olikin edessä heti ne 9 tunnin hoitopäivät. Meillä lapset olivat miltein 4v ja 2,5v hoidon alkaessa.

Meillä kun hoito alkoi elokuun alusta ja päiväkotiin oli yhdistettynä pari muutakin päiväkotia heinäkuun, niin eivät suostuneet ottamaan ketään ylimääräisiä sinne sisälle.

Minäkin olen miettinyt jo tätä asiaa vaikka onkin ajankohtainen vasta vuoden päästä. Mutta siis aloitan työt elokuun alusta 2010, lapseni ovat silloin 4 v ja 2,5 v. Olen yksinhuoltaja. Minua myös kiinnostaisi miten muut ovat toteuttaneet tarhaan tutustumisen?

Kaksi lähitarhaamme ovat kiinni heinäkuun ja lapset siis yhdistetty muihin tarhoihin silloin eli heinäkuussa tarhaan ei pääse harjoittelemaan. Minunhan pitää keskeyttää kotihoidontuki heinäkuun loppuun kun vien lapset elokuun alusta tarhaan (vaikka siis olisin siellä alkuun mukana), olenko ymmärtänyt oikein? Jos en aloita heti elokuun alusta töissä en saa palkkaa, mutta en myöskään saa kotihoidontukea ja tarhamaksut pitää maksaa. Tämähän on ihan mahdoton yhtälö. Ehkä vielä jotenkin voisin aloittaa työt niin että esim pari päivää olisin lasten mukana tarhassa. Mutta en mitenkään voi ilman palkkaa ja ilman mitään tukia olla lasten kanssa tarhassa viikkotolkulla... miten muut ovat ratkaisseet asian?

Mikäli lastesi tuleva päiväkoti on heinäkuun kiinni, sovi ihmeessä päiväkodin kanssa, että tulette tutustumaan ja harjoittelemaan kesäkuun viimeisillä 2 viikolla.
Kotihoidontukeesi ei tuo harjoitteluaika vaikuta, kunhan olet lastesi mukana kokoajan. (Olette mukana aluksi esim. ulkoiluaikaan ja sitten pidennätte päivää pikkuhiljaa ja lapsesi voi myös jäädä päikkäreillekkin), tuon uniajan voit olla vaikkapa henkilökunnan kahvihuoneessa.
Elokuussa paikka ja hoitajat ovat täten lapsille jo tuttuja ja sinä voisit aloittaa tuolloin heti työsikin. Useammat vanhemmat tekevät noin ja ainakin meidän päiväkodissamme se on melko tuttu käytäntö:)

Vanhempainvapaani loppui kesäkuun lopussa. Heinäkuun pääsin yli ottamalla 1kk hoitovapaata. Nyt elokuussa alkoivat työt, mutta sovin työnantajani kanssa, että pidän lomaa heti ensimmäiset 2 viikkoa. Olen siis ollut nämä ekat viikot lapseni kanssa päivähoidossa harjoittelemassa lomani aikana.

Onneksi työnantajani ymmärti tilanteeni ja saan totuttaa lapseni hoitoon pikku hiljaa. Onneksi kaikki on tuntunut menevät ihan hienosti. Takapakkiahan voi tietysti vielä tulla, kun lapsi huomaa ettei tämä ollutkaan väliaikainen ratkaisu.

Näin meillä. Toivottavasti tämä auttaa jota kuta ratkaisemaan oman tilanteen.

Siis eihän sitä päivähoitomaksua tarvi maksaa vasta kuin sitten kun lapsi oikeasti jää sinne yksin. Eli jos pystyt aloittamaan työt vasta elokuun puolessa välissä niin sitten käyt pari viikkoa siellä harjoittelemassa ja tuon harjoittelun aikana voit olla joko hoitovapaalla tai lomalla töistä (eikös kaikille kerry vanhempainvapaan ajalta kuitenkin lomia?). En ymmärrä miksi työt pitää aloittaa tasan elokuun 1. päivä, eikö siihen alkuun voi ottaa vähän lomaa? Minä en ainakaan veisi lasta päiväkotiin kylmiltään, sehän on tosi iso muutos lapsen elämässä ja pitäisi antaa lapsellekin sopeutumisaikaa. Tavalla tai toisella pitäisi järjestää niin ettei päivähoidon aloitus ole lapselle kamalan stressaavaa ja traumaattista. Ja sitä se voi olla vaikka pehmeän laskun tekisikin.:(

Meillä oli myös tuo tilanne, että hoitaja lomalla heinäkuun, ja mun ja miehen oli mentävä töihin heti elokuun alusta. Meillä tosin lapsi aloitti siis perhepäivähoitajalla, ei päiväkodissa. Kävimme pari kertaa tutustumassa kesäkuussa, ja ekat hoitopäivät saatiin järkättyä niin, että lapsi oli pari tuntia aamupäivästä hoitajan luona, ja päiväunille tuli jo kotiin. Kolmantena päivänä lapsi jäi jo hoitoon koko päiväksi. Ja aivan tosi hyvin on mennyt tämä eka viikko. Meillä lapsi on 1 v 9 kk, ja tosi reipas. Ei ole itkenyt kertaakaan vielä hoitoon viedessä. Tosin voi muuttua vielä kun huomaa että joutuu sinne joka päivä...

Mutta, piti sanomani, että olen itse päiväkodissa töissä, ja mun työssäoloaikanani ei noin pitkiä tutustumisjaksoja ole ollut kenelläkään. Yleensä vanhemmat tulevat lapsen kanssa muutamana päivänä aamupäiväksi leikkimään, ja sen jälkeen jättävät lapsen jo esim. aamupäiväksi yksin hoitoon. Ja sitten päiviä pidennetään niin, että ensin lapsi jää päiväunillekin, ja sitten taas vähän pidemmäksi ajaksi iltapäivällä jne. Monilla vanhemmilla ei tosiaan ole mahdollisuutta pehmeään laskuun ja pitkään tutustumiseen, mutta ihan lapsesta riippuen voi parikin päivää riittää. Joskus on parempi, ettei tutustumisjakso äidin/isän kanssa ole liian pitkä, koska silloin lapsi tottuu siihen että vanhempi on aina mukana, ja järkyttyy kun äiti/isä lähteekin pois. Nämä on vähän yksilökohtaisia juttuja. Mun kokemuksella tuo ap:n tutustumisjakso tuntuu hurjan pitkältä. :)

Eli tarkennuksena tuohon omaan viestiini, lapseni ovat tarhan aloittaessaan 4v ja 2,5v eli olen jo aikaa sitten pitänyt vanhemapainvapailta kertyneet lomat, ei niitä voi siirtää vaan pitää pitää oikean vuoden aikana. Mutta siis mihin asti kotihoidontukea voi jatkaa? Jos lapset ovat tunninkin yksin tarhassa niin ei kai silloin voi olla hoitovapaalla enää ja luulisi että tarhamaksukin alkaa jo siitä elokuun alusta vaikka tutustuttais viikkokin, eihän lapsille muuten ole ruokia jne. Ja toisekseen kun on kaksi eri-ikäistä lasta niin he ovat eri ryhmissä, mites sen kanssa sitten menetellään? en voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan... Ja siis en voi olla ilman kotihoidontukea ja ilman palkkaa, ihan mahdotonta.

Mutta pitää kysellä tarhan johtajalta samalla kun jätän hakemuksen että mikä olisi viisainta. Koska pitää minun töihinkin ilmoittaa ajoissa tarkka päivä jolloin aloitan. Mutta siis olen tosiaan aloittamassa työt vasta vuoden päästä joten vielä on aikaa...

Meidän lapsilla oli viikon tutstumisaika, käytiin alkuviikko aamupäivisin leikkimässä ja perjantaina jäivät ilman minua. Kyllä tuo ap.n tutustumisjakso tuntuu minustakin aika pitkältä, taitaa olla enemmän tarpeen äidille :)

Kaikilla ei nyt vaan ole mahdollisuutta tuollaisiin järjestelyihin (vaikkei se tunnu joillekin kaaliin menevän ei sitten millään...) Ja meillä ainakin toimi hyvin noin lyhyt harjoittelu. Ja minusta ainakin tuntui siltä, ettei siellä päiväkodissa oikeasti kaivattu yhtä ylimääristä aikuista pyörimään yhtään tuon pitempään.

Meillä meni niin, että viikko oltiin pari tuntia kerrallaan (vanhemmat mukana) leikkimässä pihalla. Toisella viikolla sitten jäi ensin tunniksi hoitoon, sitten kolmeksi tunniksi. Viikon lopulla oli sitten yhden päivän 6h. Kolmannella viikolla sitten jäi normaalisti hoitoon. Meille päiväkodin työntekijät esittivät toiveensa, että olisimme käyneet kesälomalla useastikin leikkimässä pihalla. Siis jo kuukausi ennen hoitoa. Tämä ei meillä onnistunut, kun olimme koko kesän paikkakunnalta pois.

Meillä oli vuosi sitten tarhan aloitus silloin 1v4kk tytöllä ja 3v2kk pojalla.Kävimme mieheni kanssa parina aamuna mukana totuttelemassa ryhmiin ( eri ryhmät ) lasten mukana. Meillä oli mahdollisuus siihen, että lapset olivat ensimmäisen kuukauden vain 3-4pv/vk tarhassa ja muuten kotona, joten tällainen pehmeä aloitus toimi mielestäni paremmin, kokonainen hoitoviikko on aika raskas pienelle.
I
tse keskustelin totuttamisasioista päiväkodin johtajan kanssa ja olimme yhtä mieltä siitä, että ei ole kovin hyvä idea että vanhemmat ovat viikkokaupalla totuttamassa omaa lasta ryhmään, koska ryhmän muut lapset vuorostaan häiriintyvät siitä aika paljon. Eilenkin hakiessani tytön omasta tarhasta, lattialla leikki parikin isää omien lasten kanssa, joten kun pieneen tilaan laitetaan 12 alle 3v, 3 hoitajaa + ryhmäavustaja ja sitten vielä 2-4 vanhempaa, sotku on aikamoinen.
Eli olisi kiva jos totuttelijoiden vanhemmat ajattelisivat muitakin lapsia, joille voi olla pelottavaa kun vieraita aikuisia pyörii kovasti ympärillä.

Meidän päiväkotiin opettelut on siis tehty ensin esikoisen kohdalla tasan 1v iässä ja sitten 1v4kk ja 3v2kk ikäisinä, esikoinen siis uudestaan 1,5v tauon jälkeen.
Nyt lapset olivat 7vk kesäloman kotona ja tarhan aloitus oli taas hieman hankalaa ensimmäisenä päivänä ( esikoisella vaikeampi, vaikka on jo 4v), mutta kun suhtauduimme itse asiaan reippaasti ja pidämme tarhapäivät lyhyempinä( 6-7h), niin kaikki on mennyt tosiaan hyvin ( lukuunottamatta siis näitä "pelottavia " vieraita aikuisia).

Riippuu varmaan aika paljon päiväkodista. Meillä just toivottiin siksi pitkää tutustumista kesäloman aikana, koska lapsia on silloin vähän (vain muutama) ja hoitajia on vähän. Meidän päiväkoti on pieni (alle kolmivuotiaita on 6kpl) joten tutustumiskäyntejä ei ainakaan nyt sattunut päällekäin. Varmasti henkilökunta ohjaa tutustumiskäyntejä myös sen mukaan, montako lasta on päivisin harjoittelemassa. Näin jälkeenpäin voisi jälkiviisaana sanoa, että olisi ollut helpompi käydä kesällä tutustumassa päiväkodin pihapiiriin ja jättää tämä elokuun harjoittelu lyhyemmälle. Meillä ainakin lapsi sopeutui paremmin, kun vanhemmat eivät olleet notkumassa päiväkodissa :)
aika jännä, että muut lapset pitävät muita aikuisia pelottavina vanhempina. Oma käsitys oli ennemminkin niin, että lapset olivat uteliaita meitä vieraampia aikuisia kohtaan. Varsinkin meillä mies sai muista poikalapsista heti seuraa (tarhassa vain poikia pienissä) ja koko ajan joku lapsista tuli kertomaan päivän tapahtua myös meille. Mutta ehkä tähänkin vaikuttaa ryhmän pieni koko.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ja lapset:
Minäkin olen miettinyt jo tätä asiaa vaikka onkin ajankohtainen vasta vuoden päästä. Mutta siis aloitan työt elokuun alusta 2010, lapseni ovat silloin 4 v ja 2,5 v. Olen yksinhuoltaja. Minua myös kiinnostaisi miten muut ovat toteuttaneet tarhaan tutustumisen?

Kaksi lähitarhaamme ovat kiinni heinäkuun ja lapset siis yhdistetty muihin tarhoihin silloin eli heinäkuussa tarhaan ei pääse harjoittelemaan. Minunhan pitää keskeyttää kotihoidontuki heinäkuun loppuun kun vien lapset elokuun alusta tarhaan (vaikka siis olisin siellä alkuun mukana), olenko ymmärtänyt oikein? Jos en aloita heti elokuun alusta töissä en saa palkkaa, mutta en myöskään saa kotihoidontukea ja tarhamaksut pitää maksaa. Tämähän on ihan mahdoton yhtälö. Ehkä vielä jotenkin voisin aloittaa työt niin että esim pari päivää olisin lasten mukana tarhassa. Mutta en mitenkään voi ilman palkkaa ja ilman mitään tukia olla lasten kanssa tarhassa viikkotolkulla... miten muut ovat ratkaisseet asian?

Säästöillä. Varasin tuon 2 viikkoa lapsen tarhaantutustumiselle. Päiväkoti alkoi elokuun alussa, minä menin töiin kuun puolivälissä. Pakkohan sitä vain on etukäteen tällaisia suunnitella ja niihin varautua. Varsin helppoakin, kun ei tule yleensä yllätyksenä kenellekään, kun työnantajalle pitää ilmoittaa hoitovapaa ja päiväkotien aukioloajat saa yhdellä puhelinsoitolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ffffgggg:

Säästöillä. Varasin tuon 2 viikkoa lapsen tarhaantutustumiselle. Päiväkoti alkoi elokuun alussa, minä menin töiin kuun puolivälissä. Pakkohan sitä vain on etukäteen tällaisia suunnitella ja niihin varautua. Varsin helppoakin, kun ei tule yleensä yllätyksenä kenellekään, kun työnantajalle pitää ilmoittaa hoitovapaa ja päiväkotien aukioloajat saa yhdellä puhelinsoitolla.

Voi kuule, hienoa että se sinulle oli mahdollista ja jopa varsin helppoakin, mutta ei se niin ole kaikilla. Elämäntilanteita on monenlaisia, ja monilla talous voi olla niin tiukoilla, ettei säästäminen todellakaan "varsin helposti" onnistu!

Alkuperäinen kirjoittaja Kurluikkis:
Kaikilla ei nyt vaan ole mahdollisuutta tuollaisiin järjestelyihin (vaikkei se tunnu joillekin kaaliin menevän ei sitten millään...)

Kenelle tässä ei nyt ole mennyt kaaliin ja mitä? Aika omituinen kirjoitus. Tottakai jokainen tervejärkinen ihminen tietää, että lapselle päiväkotiin tutustuminen on aika iso muutos ja jos ei ole tajunnut säästää yhtä ainutta lomapäivää pehmeätä laskua varten niin sitten voi kyllä syyttää ihan itseään. Palkatonta lomaakin saa varmaan useammassa paikassa pari päivää noin hyvää tarkoitusta varten. Ja onhan vanhempia yleensä kaksi että jos toinen ei voi lomaa pitää niin ehkä toinen voi. Jos mikään vaihtoehdoista ei onnistu niin sitten vaan lapsi kylmiltään koko päiväksi tarhaan ja kädet ristiin että kaikki menee hyvin.

Tuntuu olevan kovin arka aihe jos noin kovasti hyökätään muita vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja muttamutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ffffgggg:

Voi kuule, hienoa että se sinulle oli mahdollista ja jopa varsin helppoakin, mutta ei se niin ole kaikilla. Elämäntilanteita on monenlaisia, ja monilla talous voi olla niin tiukoilla, ettei säästäminen todellakaan "varsin helposti" onnistu!

Käsittääkseni kyse oli lomapäivien säästämisestä eikä rahan säästämisestä?!

en jaksanut lukea kaikkia viestejä joten sori jos tulee samoja juttuja... =)

Mutta meillä lapset NYT menossa tarhaan ensi maanantaina ja työt alkaa samana päivänä. Ikää lapsilla on 4v ja 2v. Eri ryhmissä ovat, mutta onneksi samassa tarhassa ;)
Päiväkodin kanssa sovittiin jo kesäkuussa, että nämä elokuun 2 ekaa vk ovat harjoittelua eli ollaan ulkona, syödään ryhmien mukana ja treenaillaan vähän nukkumista. Ei mene tarhamaksuja vaikka vanhempi tyttö on nyt ollut 2 päivää yksinään oman ryhmänsä kanssa ja saa ruuankin. on siis sen pari tuntia päivässä siellä. tai ollaan..
ensin oltiin kaikki pihalla yhdesssä ja siinä tutustuttiin muihin lapsiin ja omahoitajiin. sitten alotettiin ruokailut (kaikki kolme) isomman lapsen ryhmässä ja se sujui heti niin hyvin, että olen nyt ollut pienemmän ryhmässä koska hän ujompi ja tarvii enemmän tottumista.
ei siis mene tarhamaksua ja kotihoidotuen saan tämän viikon loppuun asti.
ei kai sitä työtä ole pakko aloittaa heti elokuun eka? eikä tarhapäivääkään kannata laittaa heti silloin alkamaan kun tosiaan sit on hankala näiden harjoitusten kanssa...
jos vaan on mahdollista, niin puolesta välistä kuuta molemmat alkamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 2 lapsen treenit eri ryhmissä jatkaa:
ja edelliselle noista säästetyistä lomista, niin itsellä ne on ainakin menneet jo aikapäiviä sitten kun kotoan olen 4 vuotta ollut.

Kai siitä sun toisesta vanhempainvapaastakin lomia kertyi? Eihän sekään välttämättä auta, mutta kyllä musta on vika vanhemmassa eikä systeemissä jos lapsi viedään tarhaan ihan kylmiltään. Tämä ei siis ollut viittaus sinulle vaan jollekin joka aiemmin valitti ettei saa perheätä laskua järjestymään.

Espoossa ainakin 2v. sitten alkoi hoitopäivämaksu juosta siitä päivästä kun lapsi jätettiin tunniksikin yksin tarhaan. Mulle selitettiin että tämä oli tärkeää vakuutusten kannalta, koska silloin lapsi on täysin tarhan vastuulla, mutta jos vanhemmat ovat paikalla eikä maksua vielä mene on vastuu vanhemmilla.

Esikoinen kun meni päiväkotiin, kävimme koko perheellä yhtenä aamupäivänä tutustumassa paikkoihin ja ryhmään, siinä meni ehkä tunti. Kukaan ei edes ehdottanut, että vanhemmat voisivat käydä lapsen kanssa useampanakin päivänä tai olla pidempään, vaikka sitten päiväkodin alkaessa yksi lapsi siellä "tutustuili" vanhempiensa kanssa vajaan viikon. Kaikki muut aloittaneet lapset tässä pienten ryhmässä olivat kyllä ihan "kylmiltään" eikä meillä ainakaan siitä mitään traumoja tullut, hyvin on viihtynyt ja jäänyt hyvillä mielin.

Sitten, kun vaihdoimme muuton vuoksi päiväkotia, suorastaan ehdotin ja pariinkin kertaan, että josko tulisimme ensin muutamana päivänä lapsen kanssa yhdessä tutustumaan ryhmään, niin ehdotukseni vaiettiin kuoliaaksi. Taas käytiin tutustumassa lyhyesti koko perheellä ja se siitä. Ehkä päiväkoditkin siis suhtautuvat eri tavoin tähän tutustumiseen.

Meillä esikoinen siis oli vajaa kaksi vuotta aloittaessaan päiväkodin. Ja alusta asti olemme miehen kanssa molemmat tehneet normaalia työpäivää. Onneksi lapsi on ollut sopeutuvainen ja sosiaalinen luonne ja suorastaan pitänyt päiväkodin toiminnasta ja kavereista. Kuopus joutuu aikanaan ilmeisesti vähän nuorempana aloittamaan päiväkodin, mutta täytyy sitten katsoa, mihin päiväkotiin päästään ja miten ottavat tutustumisehdotuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja huhhii:
Alkuperäinen kirjoittaja 2 lapsen treenit eri ryhmissä jatkaa:
ja edelliselle noista säästetyistä lomista, niin itsellä ne on ainakin menneet jo aikapäiviä sitten kun kotoan olen 4 vuotta ollut.

Kai siitä sun toisesta vanhempainvapaastakin lomia kertyi? Eihän sekään välttämättä auta, mutta kyllä musta on vika vanhemmassa eikä systeemissä jos lapsi viedään tarhaan ihan kylmiltään. Tämä ei siis ollut viittaus sinulle vaan jollekin joka aiemmin valitti ettei saa perheätä laskua järjestymään.

En tiedä kehen viittaat mutta itse menen siis vuoden päästä töihin jolloin lapset 4v ja 2,5. Nuoremmasta loppui vanhempainvapaa viime vuoden syksynä eli lomat piti pitää tämän vuoden kesällä. Ei meill äainakaan töissä voi mitään lomia siirtää ensi vuoteen jotka kuuluvat tälle vuodelle! Joten mitenköhän niitä lomia yhtäkkiä jostain tekaisee?

Toiseksi, olen siis yksinhuoltaja. Joku tuolla sanoi että yleensä perheessä on 2 akuista, no ei todellakaan läheskään aina ole, kuten omassa tapauksessani.

Ei ole kyse siitä etten haluaisi tutustuttaa lapsiani pikkuhiljaa tarhaan. Vaan siitä että millä ihmeellä maksan laskut jos en saa palkkaa enkä kotihoidontukea??? Lapseni ovat eri-ikäiset joten joutuvat eri ryhmiin. Onko jollain siis faktaa siitä milloin kotihoidontuki loppuu? Eikö se pidä lopettaa jo siihen kun alkaa tarhaan tutustumaan, koska lapset ovat tarhassa silloin jo lyhyitä aikoja yksin, koska en voi molemmissa ryhmissä olla samaan aikaan? Ja muutenkin siis jos ovat tunninkin yksin niin eikö se ole tarhassa olemista, joten kotihoidontukea ei saa?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja lapset:
Toiseksi, olen siis yksinhuoltaja. Joku tuolla sanoi että yleensä perheessä on 2 akuista, no ei todellakaan läheskään aina ole, kuten omassa tapauksessani.

Niin siis sanoin, että YLEENSÄ on kaksi aikuista. Tiedätkö mitä tuo sana edes tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että AINA ei näin ole, kuten sinunkin tapauksessasi.

ihan faktaa on se, ettei kelan kotihoidontuki lopu ennen kuin lasten tarhaa alkaa VIRALLISESTI. Tutustumiset ja treenit eivät sitä lopeta. ja vaikka olisit eri ryhmässä kuin toinen lapsi niin ei se siitä lopu.
meillä on tällä hetkellä se tilanne, että lasten tarhan olen laittanut alkamaan 17.8 ja työ samoin silloin ja nyt ollaan kuutena arkipäivänä tarhassa treeneissä.
isompi lapsi on ollut oman ryhmänsä kanssa jo 2 päivää yksin siellä kun kaikki menee hyvin.

En tiedä missä kunnassa/kaupungissa asut, mutta jos siellä jostain kumman syystä sanotaan, että jos lapsi on hetkenkin yksin ryhmässä (mikä on siis väärää tietoa tarhan hlökunnalta) niin ota sitten lapset samaan ryhmään mukaan.
olette siis ensin toisen ryhmässä ja sitten toisen ryhmässä tutustumassa vuoropäivinä.
parempi sekin kuin kylmiltään laittaa tarhaan.

Yhteistyössä