päiväkoti

  • Viestiketjun aloittaja nea78
  • Ensimmäinen viesti
nea78

Olisi kiva kuulla kokemuksia päivähoidon aloittamisesta, kun lapset jo vähän isompia. Meillä 3 ja 4 vuotiaat lapset ja syksyllä olisi edessä
päiväkotiin lähteminen. Tähän asti molemmat olleet kotihoidossa, isompi tosin käynyt srk:n kerhoa vuoden ajan... Jääkö aikaa enää
tarpeeksi lasten kanssa touhuamiseen, kotitöille ym.? Molemmat lapset onneksi aika sosiaalisia luonteeltaan ja puistokavereiden kanssa
toimeen tulevia, mutta silti isoon ryhmään sopeutuminen arveluttaa. Minkälaisia ongelmia teillä muilla on ollut hoidon aloittamisen suhteen ja mihin kannattaa etukäteen varautua ja miten valmistautua? Kiitos vihjeistä ja kokemuksista jo etukäteen!
 
Viltsu
Mulla on neljä lasta ja näistä vain kaksi nuorinta on olleet päiväkodissa. Vanhempi näistä oli päiväkotiin mennessään n. 5,5-vuotias. Hänellä kaikki meni alusta alkaen tosi hyvin, oli siellä tosi kiltti (mitä ei kotioloissa ole), teki mitä piti, oli suosittu kavereiden keskuudessa jne. Nuorin lapsemme oli päiväkodin aloittaessaan 3,5-vuotias. Hänellä oli aluksi vaikeuksia sopeutua päiväkotiin. Kävimme hänen kanssaan päiväkodissa etukäteen tutustumassa ja asiasta puhuttiin kovastikin kotona ja kerroin päiväkodin rutiineista, esim. että minkä jutun jälkeen tulisin häntä hakemaan jne, eli valmistelin häntä päiväkotiin menoon parhaan taitoni mukaan. Lapset olivat jätti-isossa päiväkodissa (100 lasta) eri osastoilla. Se mikä eniten aiheutti sopeutumattomuutta nuorimmalla lapsellamme oli varmaan se, että hänet oli sijoitettu pienten osastolle (1-3-vuotiaita), jossa hän oli lapsilauman vanhin (ja suurin), kun taas kotona oli lapsista pienin. Ei tuonikäinen voi tuollaiseen roolimuutokseen hetkessä sopeutua, sen tajusin itse heti, mutta päiväkodin henkilökunta ei. Eli ensimmäisenä päivänä kun hain lasta (olivat päiväkodissa klo 9-15, 10pv/kk; tein gradua kotona) minulle valitettiin, että lapseni oli itkenyt päiväunille käynnin aikana niin, että kaikki lapset olivat heränneet! Minulle sanottiin, että sellainen ei saa toistua jne. Muutamaa päivää myöhemmin minulle valitettiin, kun lapsemme olivat päiväkodissa vain 10pv, eli eivät millään koskaan sopeudu sinne jne. Minusta henkilökunta ei ollut oikein tilanteen tasalla.

Tämän kirjoituksen pointtina on se, että kannattaa valmistella lasta hyvin päiväkotiin menoon ja itse valmistautua siihen, että jonkinlaisia sopeutumisvaikeuksia voi ennakkoajatuksista huolimatta tulla.
 
apuva kaivataan
meillä vanhempi lapsi oli eskari iässä kun meni kesäksi jo päiväkotiin
pienempi oli kolme vuotias.heidät laitettiin samaan ryhmään sillä päiväkotimme päivysti.tämä auttoi heitä sopeutumaan sillä he olivat kuin paita ja peppu.kun eskari syksyllä alkoi niin heidät erotettiin. tässä ei ollut vaikeutta,kotona oli aina välillä puhuttu että kohta mennään päiväkotiin ja äiti vie ja hakee kun tulee töistä, lapset muistivat kyllä kysyä että muistathan hakea. isompi, kun oli ollut kotona kauemmin, hänelle tuli välillä ikäväkohtauksia, itki aamulla jätettäessä hoitoon, mutta itku oli loppunut hyvin nopeasti, eli jos lapsesi jäävät itkemään niin se on normaalia.itselle siitä tulee paha olo mutta hoitohenkilöstö kyllä osaa hoivata siellä lasta.soitin parina aamuna ja kysyin joko siellä on rauhotuttu, ja kaikki oli OK. itse lyhensin työajan 6 tuntiin ja se on ollut ihan kiva, lasten ei tarvitse olla niin kauan hoidossa.
ei muuta kuin hyvää kesää ja kaikki menee aivan varmasti hyvin
 
kevätesikko
Lapseni oli reilun 3 vuotta, kun hän meni isoon lapsiryhmään päiväkotiin eikä se ollut mukavaa kenenkään mielestä. Lapsi oli tottunut kodin rutiineihin ja vanhempien saatavuuteen ja nyt hänen olisi kuulunut tarhan henkilökunnan mielstä olla valmis itsenäiseen ja sosiaaliseen toimintaan ilman aikuisen ohjausta. Ryhmässä oli 3-5 vuotiaita ja tuntui, että toiminta oli viisivuotiaiden mukaista äänekästä ja toiminnallista tekemistä, johon arka lapsi ei sopeutunut ja siitä saivat vanhemmat kuulla joka päivä. Alku erittäin tunnepitoista aikaa ja lukukauden loppu ehkä järkiperäisempää, mutta henkilökunnan ja vanhempien katsantokannat eivät ole samat edelleenkään, vaan eri vinkkelistä asiaa lähestytään ja koetaan.
 
Minulla lapset olivat 5 ja 1 vuotiaita kun menivät päiväkotiin. Vanhempi oli ennen pikkuveljen syntymää ollut reilut 3v perhepäivähoidossa ja kävi sieltä srk:n kerhoa 2x viikossa.
5v sopeutui päiväkotiin nopeasti ja todella hyvin. Oli innoissaan kun aina oli jotain kivaa tekamistä ja ennenkaikkea aina oli kavereita lähellä.
1v sopeutumista jännitin kovasti. Ensimmäisinä hoitopäivinä hän jäi aina itkemään tädin syliin kun lähdin, silloin tunsin itseni hirviöksi. Hakiessani tädit kertoivat että itku oli loppunut hyvin pian ja päivä hoidossa meni loistavasti, ruoka maittoi ja unet sekä viihtyminen muutenkin oli hyvää, kun aina oli katseltavaa ja ihmeteltävää kun lapsia vilisteli edestakas.
Suosittelen lämpimästi päiväkotihoitoa, mutta hyvin mahdollista on että sopeutuminen voi viedä oman aikansa.
 
sandeliina-75
Meillä poika oli 2v4kk kun meni päiväkotiin. Mä sain "taisteltua" niin ,että pääsi päiväkotiin, vaikka täälä on tapana laittaa alle 3veet perhepäivähoitajalle. Meillä sujui hyvin. Päiväkoti on pieni,sielä on vaan sisarusryhmä eli eri ikäsiä mukuloita samas ryhmässä. Tai kyllähän ne välillä on ninku pienet ja isot eri ryhmissä, kun tehdään kaikkia ikään sopivia juttuja ja eskarilaiset tekee eskarijuttuja yms. Mutta kyllä meillä kehuttiin, että poika hyvin pärjää. Ei tullut pissavahinkoja,eikä muuta. Sitte kun poika puhuu niin selvästi, ettei ole kommunikointivaikeuksia,muutenkin kuulemma reipas poika. Kyllä oli ihanaa, kun sai "rinta rottingilla" kuunnella kehuja omastaa! =) Toivottavasti syksyllä pääsee samaan paikkaan!
 
Meillä 3,5 v. on perhepäivähoitajalla, mutta nyt oli kaksi viikkoa varahoidossa päiväkodissa. Tyttö tosi rauhaton iltaisin ja kaikki asiat pitää huutaa. Johtuu ihan siitä kun oli päivystävä päiväkoti ja lapsia tosi paljon. Kaiken lisäksi tuli oksennus/ripulitauti kaiken päälle. Edellisiltä kahdelta päiväkotireissulta tuli korvatulehdukset. Huokaisen helpotuksesta kun maanantaina alkaa taas normaali arki ja oma hoitaja palaa lomalta. Olen kyllä miettinyt vieväni päiväkotiin vaikka puoleksi vuodeksi ennen eskarin alkua..onneksi siihen on vielä aikaa. :)
 

Yhteistyössä