Päiväkoti vs. MINÄ! Me TAAS valvotaan varmaan tonne 12 asti lapsen kanssa :(

  • Viestiketjun aloittaja mä en jaksa..
  • Ensimmäinen viesti
.......
Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209432:
Mun pitää esikoiselle (joka koulussa) tehdä aamulla ruoka jne, aamutoimet. Yhdeksältä olen tähän asti herättänyt pienemmän lapsen ja sitten lähetään päiväkodille.
Mullaki 3veen lisäks eskarilainen ja ekaluokkalainen ja helposti saa kuule aamutoimet tehtyä kaikkien 3 lasten kans. Isommat osaa kattoa vaatteet ja pukea ne päälle ilman apua.Aamupalan teen siinä jokaiselle valmiiksi.
Hyvin keretty ja saatu kaikki tehtyä siihe mennessä,ku lähen viemään eskarilaista kävellen/pyörällä.

Säki saisit helposti sille omalle pienemmälle sen aamupalan samaan aikaan,ku sille esikoiselle,ku vaan asennoitusit siihen että homma hoituu...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209369:
Yhdeksältä herätän sen, just ennen kun lähdetään.
Niin, tässä varmaan se todellisempi syy myöhäiseen nukkumaanmenoaikaan.
3-vuotiaalle on tärkeää katkaista hoitopäivä päiväunilla.
 
..........
Etköhän pysty juomaan kahvia lastenhoidon lomassa. Suihkun ehdit varmaan tunnissa ottaa?
Tähän haluan vastata vaikka en ap olekkaan.. Suihkussa en käy aamusin tai jos pitää käydä,niin vasta sitten kun olen eskarilaisen vieny. Kahvit vedetty tänään taas aamulla siinä samalla,ku aamutoimet tein lasten kans..Helposti kerkiää vetästä sen 3 kuppia jopa ennen puol9,ku pitää lähtä eskarille.

Kyllä mä oon sitä mieltä,että se on asenteesta kiinni..Jos oot päättäny,että mähän tartten 3h omaa aikaa aamusta,että herään niin sitte tarttee.Mutt jos otat asenteen 1,5h ja menoks,niin ei mene montaa päivää ku kaikki menee jo rutiinilla ja enää ei tarvitte sitä 3h aamusta heräämiseen.
 
"Aksu"
Kuule mulla on yksi lapsi jo koululainen ja ihan sama homma oli hänen kanssaan kuin nyt kuopuksen kanssa kun nukkuu päiväunet... venyy illat. VAikka viettäisi kuinka perhanan aktiivista ulkoilma elämää! Se ulkoilu ei oo meillä koskaan vaikuttanut a.nukkumiseen b. ruokahaluun vaikka näin väitetäänkin.
Voi voi, äidin kannattaa nyt kurkkia taas peiliin. Positiivinen asenne elämään, niin syömisiin, ulkoiluihin, nukkumisiin ja moneen muuhun teksisi elämästä sujuvaa ja mukavampaa. Tuo asenne siirtyy väkisinki lapsiin.

Tuota en myöskään ap:n tapauksessa ymmärrä, että missä se aamiainen syödään? Jos äitikin herää klo 6 ja lapsi vasta klo 9 ja heti lähdetään?
Eikö Teillä valmisteta tuossa kolmessa tunnissa aamiaista ja herkutella sitä kaikessa rauhassa pöydän ääressä? Meillä ainakin huomattu nuo noin tunnin pitkät aamiaiset ja iltapuurot erittäin hyviksi tasapainottajiksi.
 
"Aksu"
Tähän haluan vastata vaikka en ap olekkaan.. Suihkussa en käy aamusin tai jos pitää käydä,niin vasta sitten kun olen eskarilaisen vieny. Kahvit vedetty tänään taas aamulla siinä samalla,ku aamutoimet tein lasten kans..Helposti kerkiää vetästä sen 3 kuppia jopa ennen puol9,ku pitää lähtä eskarille.

Kyllä mä oon sitä mieltä,että se on asenteesta kiinni..Jos oot päättäny,että mähän tartten 3h omaa aikaa aamusta,että herään niin sitte tarttee.Mutt jos otat asenteen 1,5h ja menoks,niin ei mene montaa päivää ku kaikki menee jo rutiinilla ja enää ei tarvitte sitä 3h aamusta heräämiseen.
Siis ettekö Te kotona aamuisin olijat oikeasti syö lasten kanssa aamiaista? Eipä ihme jos lapsi venkoilee iltaisin nukkumaan mennessä, jos ei edes aamupalapöytään saa vanhemmista seuraa.
Tähän vielä telkkarin töllötystä, niin eipä tartte syitä muita hakea.
 
"Lilli"
NO kuule kun ne lapset nukutetaan siellä sillä viissiin päiväunille että makuutetaan jopa 2tuntia! Niin tähnä riittää yksinkertaisesti se että lastya ei laita sänkyyn!! joka ikinen aikuinenkin väsähtää jos makaa vaikka tunnin lämpimän peiton alla tekemättä mitään. ei sitä siis tartte olla kauheen kauheen väsynyt että nukahtaa.
Tää ei mulla mee jakeluun. Jos kerran väkisin nukahtaa kun makuutetaan tunnin lämpimän peiton alla vaikka ei olis väsy, niin miksi se ei toimi myös yöllä?

Ja toinen juttu kun höpötetään kierteestä, nukkuu päikkärit -> ei nuku illalla -> nukkuu taas päikkärit kun on väsynyt jne. Niin miksi se kierre ei katkea viikonloppuna? Eli ei nuku päikkäreitä-> nukahtaa ajoissa illalla-> ei nuku päikkäreitä hoidossa kun ei väsytä -> nukkuu illalla.

Koska yllätys yllätys on paljon sellaisia lapsia jotka eivät tunnin makuuttamisen jälkeen nukahda, he eivät unta tarvitse ja nousevat ylös. On myös sellaisia jotka nukkuvat puoli tuntia, se on heille sopivasti ja HERÄÄVÄT ITSE.

Jos lapsi nukahtaa päikkäreille, hän on väsynyt. Jos nukkuu kaksi tuntia, hän on tosi väsynyt.

Ja missään päiväkodissa ei riitä aika siihen että lapsia makuutettaisiin kaksi tuntua ja vielä nukkuisivat kaksi tuntia päälle.
Yleensä uniaika on 12-14 ja jos heti pään tyynyyn laskettuaan nukahtaa, niin ehtii nukkua kaksi tuntia.
 
päiväkodista
[QUOTE="Lilli";27216083]Tää ei mulla mee jakeluun. Jos kerran väkisin nukahtaa kun makuutetaan tunnin lämpimän peiton alla vaikka ei olis väsy, niin miksi se ei toimi myös yöllä?


[/QUOTE]

Niinpä. Kukaan päiväkodin lapsi ei nukahtaisi, jos lepohetkeen ei panosteta. Mutta kun lepo tapahtuu aina samoin rutiinein, samaan aikaan päivästä, lapsille tulee rauhallisissa olosuhteissa uni.

Jos hoitajat menisivät lankaan, lapset riehuisivat kuin pienet eläimet lepoajalla. Mutta eivät mene, ja lapset rauhoittuvat. Samaa taitoa vanhemmilla on oltava iltaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
lto
Unesta ja päiväunista on tehty viime aikoina paljon tutkimuksia, ja näihin pohjautuen monet kunnat Suomessa ovat jo tehneet päätöksiä, että lasta ei herätetä kesken päiväunien. Tämä on pikkuhiljaa leviämässä yhä laajemmalle, koska näiden tutkimusten myötä ollaan todettu päiväunien merkitys aivojen kehitykselle.

Meillä työpaikallani päiväkodissa isommet lapset kuuntelevat sängyissään satua n. 30 minuuttia, silmät auki ja saa vähän liikkua kunhan eivät häiritse muita. Sitten kuunnellaan musiikkia n. 15 min. ja sitten noustaan ylös, jos ei uni ole tullut. Pienemmät toki nukutetaan unihuoneessa. Jos tuolla äskeisellä tavalla uni tulee, niin kyllä se lapsi unensa silloin tarvitsee. Valoisassa (sälekaihtimet kiinni, mutta ei pimennä) huoneessa satua ja musiikkia kuunnellen saa olla selvästi väsynyt, että nukahtaa itsekseen.

Itsekin suosittelen esimerkiksi klo 7 herättämistä aamulla.
 
hippulat
[QUOTE="Aksu";27212580]Voi voi, äidin kannattaa nyt kurkkia taas peiliin. Positiivinen asenne elämään, niin syömisiin, ulkoiluihin, nukkumisiin ja moneen muuhun teksisi elämästä sujuvaa ja mukavampaa. Tuo asenne siirtyy väkisinki lapsiin.

Tuota en myöskään ap:n tapauksessa ymmärrä, että missä se aamiainen syödään? Jos äitikin herää klo 6 ja lapsi vasta klo 9 ja heti lähdetään?
Eikö Teillä valmisteta tuossa kolmessa tunnissa aamiaista ja herkutella sitä kaikessa rauhassa pöydän ääressä? Meillä ainakin huomattu nuo noin tunnin pitkät aamiaiset ja iltapuurot erittäin hyviksi tasapainottajiksi.[/QUOTE]

voi kukkahattutätiä, ei kuule oo mikään asenne kysymys se miten ulkoilut tms ei vaikuta lasten nukahatmiseen illalla. Jos on todettu sen 300kertaa että ainoastaa sillä on vaikutusta nukkuuko päiväunet vai ei. Niin sitten asia on niin. se että jos sä tai joku muu tulee vääntää että syy on siinä tässä tai tossa, ei auta siihen että syy on ihan oikeesti päiväunissa!
 
hippulat
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodista;27216119:
Niinpä. Kukaan päiväkodin lapsi ei nukahtaisi, jos lepohetkeen ei panosteta. Mutta kun lepo tapahtuu aina samoin rutiinein, samaan aikaan päivästä, lapsille tulee rauhallisissa olosuhteissa uni.

Jos hoitajat menisivät lankaan, lapset riehuisivat kuin pienet eläimet lepoajalla. Mutta eivät mene, ja lapset rauhoittuvat. Samaa taitoa vanhemmilla on oltava iltaisin.
no miten sä selität sen että lapsi nukahtaa klo 20 aina jos ei nuku päiväunia ja nukahtamiseen menee 15minuuttia.. mutta kun on nukkunut päiväunet niin nukahtamiseen menee tunti/puoltoista tuntia ja kellon aika venyy parilla tunnilla.

Miten tässä on osaamisesta kiinni? ei lapsi oo oikeesti hirveen väsynyt jos 45min-tunnin makaamisen jälkeen nukahtaa, sit se on väsy jos nukahtaa 10-20min aikana.

Huomaatko eron? ja hei meidän lapsi on vain varahoidossa päiväkodissa, joten ryhmä on pieni, että ei oikein löydy mitään rasittavampaa asiaa kuin mitä kotona tai pph:lla.
 
hippulat
[QUOTE="Lilli";27216083]Tää ei mulla mee jakeluun. Jos kerran väkisin nukahtaa kun makuutetaan tunnin lämpimän peiton alla vaikka ei olis väsy, niin miksi se ei toimi myös yöllä?

Ja toinen juttu kun höpötetään kierteestä, nukkuu päikkärit -> ei nuku illalla -> nukkuu taas päikkärit kun on väsynyt jne. Niin miksi se kierre ei katkea viikonloppuna? Eli ei nuku päikkäreitä-> nukahtaa ajoissa illalla-> ei nuku päikkäreitä hoidossa kun ei väsytä -> nukkuu illalla.

Koska yllätys yllätys on paljon sellaisia lapsia jotka eivät tunnin makuuttamisen jälkeen nukahda, he eivät unta tarvitse ja nousevat ylös. On myös sellaisia jotka nukkuvat puoli tuntia, se on heille sopivasti ja HERÄÄVÄT ITSE.

Jos lapsi nukahtaa päikkäreille, hän on väsynyt. Jos nukkuu kaksi tuntia, hän on tosi väsynyt.

Ja missään päiväkodissa ei riitä aika siihen että lapsia makuutettaisiin kaksi tuntua ja vielä nukkuisivat kaksi tuntia päälle.
Yleensä uniaika on 12-14 ja jos heti pään tyynyyn laskettuaan nukahtaa, niin ehtii nukkua kaksi tuntia.[/QUOTE]

no hitto meeppä makaa vaikka 2tunniksi sohvalle,veikkaan että nukahdat tai ainakin sua alkaa väsyttää. Tai jatka toimia tavallisesti ja huomaat että pärjäät hyvin niinkin. ja oikeesti sitähän aikuinen ihminenkin nukkuu päiväunia(ainakin mä) useamman tunnin jos meen nukkuu ja sit en saa illalla unta, vaikka muuten saisin.
 
"..."
Meillä ainakin vaikuttaa paljon enemmän iltanukahtamiseen se, mihin aikaan on aamulla herätty. Tietty päikkäreilläkin on vaikutusta, jos nukkuu esim.myöhään iltapäivällä tuntikausia, mutta tunnin - puolentoista unet puoliltapäivin ei vielä vaikuta, eikä varsinkaan puolentunnin nokoset.

Herätä siis aikaisin, esim. klo 7 aamulla niin eiköhän rytmit siitä asetu.
 
hippulat
[QUOTE="ypph";27211412]Muistatko sanon nukkuvaa koiranpentua ei saa herättää?
Siksi päikyssä ei herätetä lapsia puolentunnin päästä . Hermosto kehittyy lapsen nukkuessa.
Sinun asenne huokuu ympärille ja lapsi ei tule nukahtamaan aikaisemmin.

Muuta asennettasi.
Herätä lapsi klo 7:00.
Anna nukkua päiväkodissa ilman sinun vihan tunteita tätä asiaa kohtaan.
Ulkoilkaa ja pelailkaa lautapelejä lapsen kanssa niin saa kuluttaa energiaa niin fyysisesti ja henkisestikin.

RUTIINIT, RUTIINIT, RUTIINIT!

VIka on sinussa ei lapsessa eikä päiväkodissa.[/QUOTE]

Tuota tää ei pidä paikkaansa etkä sä voi vetää täällä kenestäkään tollasia johtopäätöksiä tosta noin vaan hatusta tempaistuna. Että pysyppä asiassa.

Mä vannon sulle että minä ja muut äidit tuntevat omat lapsensa paremmin kuin sä tai ne päikyn tädit.

eikä vika olekkaan lapsessa, vaan niissä päiväunissa!

jos se on nyt useamman lapsen kohdalla todettu että miten ne alkaa vaikutttaa tietyssä iässä.. niin silloin se on todettu ja sä et pysty sitä kumoamaan sun mutu arvioilla.

eihän sitä lasta tartte 30min päästä herättää,mitä se auttaa? se 30min siirtää yöunia yhtä paljon kuin 1tunti. Mutta ei niitä kakrui tartte laittaa nukkuu päiväunia jos ei pakottavaa tarvetta ole. ja pakottava tarve ei ole hoitajien oma aika! ja ihan oikeesti mä oon tutun lastentarhanopettajan suusta sen kuullut että sitä työtä ei jaksaisi ilman sitä taukoa kun lapset nukkuu. Mutta tää ei oo syy siihen että täytyy vanhemmat ja KOULUIKÄISET isosisarukset pitää hereillä klo22 saakka.

Plus ett äjoka aamu mä joudun herättää lapsen,kesken yöunien. Mutta ilman päiväunia nukkuu sen 2tuntia enempi yöunia ja herää usein itsekseen 7mennessä

minusta yöunet on tärkeämmät kuin päiväunet.


meillä on samat rutiinit ollut siitä lähtien ku eka lapsi syntyi, että en mä ihan tyhmä ole.

Ja ennen kaikkea lapsi on mun ja mä en halua sen nukkuvan pvunia
 
"susu"
no hitto meeppä makaa vaikka 2tunniksi sohvalle,veikkaan että nukahdat tai ainakin sua alkaa väsyttää. Tai jatka toimia tavallisesti ja huomaat että pärjäät hyvin niinkin. ja oikeesti sitähän aikuinen ihminenkin nukkuu päiväunia(ainakin mä) useamman tunnin jos meen nukkuu ja sit en saa illalla unta, vaikka muuten saisin.
No en mä ainakaan nukahda päivällä, vaikka menisin 2 tunniksi sohvalle makaamaan. Paitsi, jos mulla on kauheasti univelkaa niin sitten voin nukahtaa, mutta normaalitilassa ei kyllä uni tule päivällä. Onko sulla krooninen univaje?
 
"..."
Tuota tää ei pidä paikkaansa etkä sä voi vetää täällä kenestäkään tollasia johtopäätöksiä tosta noin vaan hatusta tempaistuna. Että pysyppä asiassa.

Mä vannon sulle että minä ja muut äidit tuntevat omat lapsensa paremmin kuin sä tai ne päikyn tädit.

eikä vika olekkaan lapsessa, vaan niissä päiväunissa!

jos se on nyt useamman lapsen kohdalla todettu että miten ne alkaa vaikutttaa tietyssä iässä.. niin silloin se on todettu ja sä et pysty sitä kumoamaan sun mutu arvioilla.

eihän sitä lasta tartte 30min päästä herättää,mitä se auttaa? se 30min siirtää yöunia yhtä paljon kuin 1tunti. Mutta ei niitä kakrui tartte laittaa nukkuu päiväunia jos ei pakottavaa tarvetta ole. ja pakottava tarve ei ole hoitajien oma aika! ja ihan oikeesti mä oon tutun lastentarhanopettajan suusta sen kuullut että sitä työtä ei jaksaisi ilman sitä taukoa kun lapset nukkuu. Mutta tää ei oo syy siihen että täytyy vanhemmat ja KOULUIKÄISET isosisarukset pitää hereillä klo22 saakka.

Plus ett äjoka aamu mä joudun herättää lapsen,kesken yöunien. Mutta ilman päiväunia nukkuu sen 2tuntia enempi yöunia ja herää usein itsekseen 7mennessä

minusta yöunet on tärkeämmät kuin päiväunet.


meillä on samat rutiinit ollut siitä lähtien ku eka lapsi syntyi, että en mä ihan tyhmä ole.

Ja ennen kaikkea lapsi on mun ja mä en halua sen nukkuvan pvunia

Mä taas en ymmärrä miks lapsi pitäis saada nukkumaan aamusta yhdeksään ja illalla sänkyyn aikaisin (yhdeksältä?). Onko se vaan sitä että vanhempi haluaa olla rauhassa lapselta mahdollisimman kauan? Mun mielestä rauhoittumishetki päiväkodissa on ihan tärkeä juttu lapsille. Ja jos 3 v. menee illalla esim. klo 9 nukkumaan, niin kyllä mun mielestä on ihan kohtuullista että se herää aamulla esim. klo 7. Näin meillä ainakin tapahtuu ihan luonnostaan. Ja nukkuu päiväkodissa yleensä 1 - 1,5 tuntia keskipäivällä.
 
"Lilli"
no hitto meeppä makaa vaikka 2tunniksi sohvalle,veikkaan että nukahdat tai ainakin sua alkaa väsyttää. Tai jatka toimia tavallisesti ja huomaat että pärjäät hyvin niinkin. ja oikeesti sitähän aikuinen ihminenkin nukkuu päiväunia(ainakin mä) useamman tunnin jos meen nukkuu ja sit en saa illalla unta, vaikka muuten saisin.
No miksi se uni ei tule illalla samalla periaatteella?
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"hoitotäti"
Koko ketjua lukematta: päiväkodissa lapsi on paljon väsyneempi kuin kotona. Olen itse pph ja minä pistän myös tuo ikäiset ja isommatkin levolle ja jos nukahtavat niin saavat nukkua. Sovitusti voin toki herättää mutta kyllä unet silti saavat ottaa kunnolla. Päiväkodissa on muitakin kuin sinun lapsesi ja hänen tarpeensa. Hoida kotona niin saat mieleistäsi hoitoa...
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
----------
MINÄ MINÄ ja vielä kerran MINÄ ja MINUN jaksamiseni... Joo lapsen etu on toki vanhemman jaksaminen MUTTA entäs sen lapsen jaksaminen ? Jos nukahtaa niin kyllä silloin on väsynyt. Päiväkoti on lapselle TYÖTÄ. Itse ainakin toivon, että omani nukkuu koska kuitenkin lapsi ikävöi vanhempiaan päivän ja nukkuessa aika kuluu nopeammin. Pitkä päivä ilman unia. Haluan viettää illalla aikaa lapseni kanssa enkä laittaa häntä heti nukkumaan. Mutta tietty rutiini ja kellon aika on, aina ei väsytä mutta sängyssä pysytään kun sinne on menty. Itse pitää vain pitää pää kylmänä eikä hermostua, lapsikin vaan hermostuu jos aikuinen panikoi nukkumaanmeno tilanteita jo etukäteen...
 
---------------
Niin ja se piti vielä kirjoittaa, että ehdottomasti alatte aamuisin herätä jo vaikka ennen seitsemää. Ei ihme, että nukkumiset sekaisin jos aamusta nukutaan noin pitkään ja heti melkein päikkäreille. Aamullahan teillä olisi aikaa touhuta yhdessä :) Aamusta parempi katkaista kuin kehitykselle tärkeistä päiväunista. Sinä et jaksa valvoa illalla koska tarvitset unta, miksi lapsen on pakko jaksaa valvoa päivä vaikka hän tarvii silloin unta ?
 
"vieras"
Sinä et jaksa valvoa illalla koska tarvitset unta, miksi lapsen on pakko jaksaa valvoa päivä vaikka hän tarvii silloin unta ?
Hyvä kysymys! Säälittää lapset joiden on pakko yrittää valvoa päiväkodissa, vaikka kuinka nukuttaisi. Jotkut lapset ovat jopa pahoillaan siitä, että ovat nukahtaneet päiväunille, koska tietävät että vanhemmat eivät haluaisi heidän nukkuvan. Tästä tulee negatiivinen mielikuva nukahtamiseen ja se voi aiheuttaa unihäiriöitä muutenkin.
 
"Vieras"
[QUOTE="Lilli";27216425]No miksi se uni ei tule illalla samalla periaatteella?[/QUOTE]

Ottamatta kantaa muuhun keskusteluun, niin tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Nimimerkillä 13 vuotta iltaisin nukahtamisvaikeuksista kärsinyt. Jos menen "ajoissa nukkumaan", saan maata sängyssä tunteja tuloksetta. Sopivaan aikaan iltapäivästä uni sen sijaan tulisi kuin taikaiskusta (jos antaisin) jos vain kävisi peiton alle rentoutumaan.
 

Yhteistyössä