Päiväkoti vs. MINÄ! Me TAAS valvotaan varmaan tonne 12 asti lapsen kanssa :(

  • Viestiketjun aloittaja mä en jaksa..
  • Ensimmäinen viesti
lucifer
Kuule mulla on yksi lapsi jo koululainen ja ihan sama homma oli hänen kanssaan kuin nyt kuopuksen kanssa kun nukkuu päiväunet... venyy illat. VAikka viettäisi kuinka perhanan aktiivista ulkoilma elämää! Se ulkoilu ei oo meillä koskaan vaikuttanut a.nukkumiseen b. ruokahaluun vaikka näin väitetäänkin.
jotenkin surullista että alat tiuskia ihmisille noin. eihän se palstalaisten syy ole että sinulla on pahaolo asian takia.
voisin luulla että syy on kyllä ihan sinun asenteessasi ettei teidän yhteistyö hoidon kanssa toimi, täällä meinaan aina kuuntelvat vanhempien kannan asioihin ja jos lapsi ei ole nukahtanut heti nukkariin mentäessä ja valvoo silloin kun tekevät vahdin vaihdon pääsee hän sieltä pois jos vanhempien kanssa on sovittu ettei tarvitse nukkua.mutta tämä tunnin ( vajaan) lepo lapselle kuitenkin suodaan ja mahdollisuus nukahtamiseen.
 
"Vieras"
Päiväkodeissa ja lapsissa on eroja. Kolmen nuorimmaisen kanssa minulla on ollut samaongelma kuin ap lla ja olen tosi iloinen että enää ei ole päiväkoti-ikäisiä. En jaksaisi. Lapsi valvoi ja valvotti yli klo 23, herätys minulla klo 5.45 ja lapsella 6.30. Päiväkodissa olimme klo 7 .Puhuin ja anelin. Oravanpyörästä ei päästy vaikka mitä yritin ja lomillakin Rytmitin elämää. Lapsi oli tietysti päiväkodissa väsynyt ja nukkui niin paljon kuin antoivat. Eli parisen tuntia. Vaikka kaupungin hommissa olenkin, ei minulla ollut töissä samaa mahdollisuutta.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";27211144]Tietysti ongelma on äidillä, koska äiti ei pääse nukkumaan ajallaan. Jos perhe asuu kerrostalossa, ongelma on naapureillakin.[/QUOTE]

miten niin naapureillakin?
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27211182]miten niin naapureillakin?[/QUOTE]

Hiljaisessa talossa ne elämisen äänet kyllä kuuluvat ja jos eivät varsinaisesti valvota niin eivät naapurit ainakaan iloitse kun kuuntelevat iltashowta klo 22-24.
 
[QUOTE="joo";27211101]tässähän on kyse siis erityislapsesta, jos tarvitaan nukahtamislääkkeitä. Mutta normaali 2-3v. TARVITSEE päiväunet! En ole koskaan työssäni törmännyt 2-3 -vuotiaaseen, joka ei nuku päiväunia PÄIVÄHOIDOSSA. Kotona asia on erikseen.[/QUOTE]

Kyseessä EI ole erityislapsi, ihan normaali 8v. Lukuunottamatta tuota ettei se uni vaan tule.
Anteeksi kun en selventänyt esikoisen ikää.
Silloin kun tämä esikoinen oli hoidossa, siinä 3v iässä (pienessä ryhmiksessä) hän EI NUKKUNUT päiväunia, siihen aikaan kun muut nukkui hänelle luettiin satuja ja kaikki meni hyvin.
TOKI sai nukahtaa jos oli väsynyt mutta 99% päivistä ei nukkunut päikkäreitä ja se sopi hoitajille mainiosti.
Pikkuveljensä, kun oli 4v veteili surutta 4 tunnin päiväunia joilla ei ollut niin minkään moista vaikutusta yöunille nukahtamiseen (klo 20) ja silloinin herätys oli siinä seiskan maissa.

MIHIN niitä päiväunia tarvitaan? Jos oletetaan että 2-3v lapsi tarvitsee unta n12t vuorokaudessa ja jos se tulee täyteen hyvillä unilla?
Lapset on erilaisia, jotku tarvitsee enemmän sitä unta ja heille päiväunet on tarpeelliset ja sitten on näitä jotka tarvitsee vähemmän.. ja silloin MUN mielestä pitäisi se uni painottua siihen yöhön.
 
Viimeksi muokattu:
"ypph"
Muistatko sanon nukkuvaa koiranpentua ei saa herättää?
Siksi päikyssä ei herätetä lapsia puolentunnin päästä . Hermosto kehittyy lapsen nukkuessa.
Sinun asenne huokuu ympärille ja lapsi ei tule nukahtamaan aikaisemmin.

Muuta asennettasi.
Herätä lapsi klo 7:00.
Anna nukkua päiväkodissa ilman sinun vihan tunteita tätä asiaa kohtaan.
Ulkoilkaa ja pelailkaa lautapelejä lapsen kanssa niin saa kuluttaa energiaa niin fyysisesti ja henkisestikin.

RUTIINIT, RUTIINIT, RUTIINIT!

VIka on sinussa ei lapsessa eikä päiväkodissa.
 
[QUOTE="ypph";27211412]Muistatko sanon nukkuvaa koiranpentua ei saa herättää?
Siksi päikyssä ei herätetä lapsia puolentunnin päästä . Hermosto kehittyy lapsen nukkuessa.
Sinun asenne huokuu ympärille ja lapsi ei tule nukahtamaan aikaisemmin.

Muuta asennettasi.
Herätä lapsi klo 7:00.
Anna nukkua päiväkodissa ilman sinun vihan tunteita tätä asiaa kohtaan.
Ulkoilkaa ja pelailkaa lautapelejä lapsen kanssa niin saa kuluttaa energiaa niin fyysisesti ja henkisestikin.

RUTIINIT, RUTIINIT, RUTIINIT!

VIka on sinussa ei lapsessa eikä päiväkodissa.[/QUOTE]

Mistä tiedät ettei rutiinit ja ulkoilut ole kunnossa.
Meillä on, ja oli ei vaikuttanut silti yöunille nukahtamiseen.. jos nukkui päiväunet (ne kolme meidän neljästä) ei nukahtanut ajoissa yöunille.

Ei ollut vikaa vanhemmissa, ei lapsessa eikä niissä rutiineissakaan. Ja vaikka kuinka ulkoiltiin (ja ulkoillaan) niin aamupäivisin kuin iltapäivisinkin niin ei, se ei vaan kertakaikkiaan vaikuta.

Mutta, nythän ap on luvannut testata sitä että herättää lapsen aikaisemmin, toivottavasti auttaa.
Mutta jos ei auta, niin sitten on vaan löydettävä se kultainen keskitie päiväkodin ja kodin RUTIINEIDEN väliltä ja elettävä sen mukaan.
Voihan niiltä päiväkodin ammattilaisilta kysyä heidän mielipidettään uniasiaan, kumpi on tärekämpää lyhyet vai pitkät yöunet? Ja sitä pitäisikö lapsista ajatelle yksilöinä massan sijaan?
 
"määmää"
Pitkällä kokemuksella voin sanoa, että ei se lapsi illalla päiväunien takia valvo vaan seurankipeyttä (tai huonoja nukkumisrutiineja). Tarpeeksi huomiota (vanhemmiltaan) saava lapsi rauhoittuu kyllä tuossa iässä yöunille vaikka ei rättipoikkiumpiväsynyt olisikaan (kuten nähtävästi niinä iltoina kun sinä saat päättää ettei lapsesi nuku päiväunia).

Nyt vain opettelemaan (kumpikin) rauhallista unille menoa ja sen jälkeen lapsi saa rauhasa päivällä huilailla eikä sulla ole stressiä illasta.
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209369:
Yhdeksältä herätän sen, just ennen kun lähdetään.
No siinähän on syy miksi lapsi jaksaa valvoa! Kuule, herätä pari tuntia aikaisemmin, laita vaikka pikkukakkosen ääreen jos et itse jaksa viihdyttää, lasten ohjelmat alkavat aamuisin 6.45.

Minusta terve lapsen arki alkaa aikaisin aamulla ja loppuu aikaisin illalla!
 
Vaihda hoitomuotoa. Päiväkodissa on päiväkodin säännöt, ja jos säännöt sanoo että kaikki lepäävät (päivälepo ON tärkeää) & lapsi lepohetken aikana nukahtaa, niin...
Näillä mennään. Kaikille samat säännöt, muuten koko hommasta ei tule mitään.

+ on ihan oikeasti tutkittua että päiväunet ovat todella tärkeitä lapsen kehitykselle.

En muuten ole kuullut sellaisesta lapsesta joka päiväunien takia valvoisi sinne puoleen yöhön, kyllä syy on jossain muussa.
 
[QUOTE="heivaan";27211500]Tuon ikäisen unentarve on n. 13 h/vuorokausi. Eli jos vaikka nukkuis yöllä 20-07 tai 21-08 ja päiväkodissa sen 2h?[/QUOTE]

Leikki-ikäisen uni, Vanhempainnetti - MLL

"Leikki-ikäisen lapsen unentarve on n.10–13 tuntia vuorokaudessa. Unentarve on kuitenkin yksilöllistä. Tuntimäärää paremmin riittävästä unesta kertoo se, että lapsi herää aamulla virkeänä ja hyväntuulisena."

Pointti on nyt se, kuten meillä ja ap:llä on että jos lapsi EI nuku päiväunia hän nukkuu 20-07 ajan (meillä) ja jos taas nukkuu päiväunet nukkuu 23-07 ajan ja sen n 30min - 2t päivällä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa unta 11 tuntia toisessa vaihtoehdossa 8,5 -10 tuntia.

Sitten taas, aivan OT kuinhana monta kertaa tälläkin palstalla on mammat päivitellyt sitä kun sen naapurin kersa kukkuu lähes puolelleyötä, pitäisikö tehdä LS ilmoitus???

"Päiväunet jäävät esikouluiän lähestyessä vähitellen pois, mutta edelleenkin moni lapsi tarvitsee lepohetken päivän touhujen keskelle."
Monet, ei kaikki. Lepohetki on riittävä näille "ei nukkujille".
 
Näillä mennään. Kaikille samat säännöt, muuten koko hommasta ei tule mitään.

+ on ihan oikeasti tutkittua että päiväunet ovat todella tärkeitä lapsen kehitykselle.

En muuten ole kuullut sellaisesta lapsesta joka päiväunien takia valvoisi sinne puoleen yöhön, kyllä syy on jossain muussa.
Tervetuloa meille tutustumaan kolmeen tapaukseen ;)
 
sd
meillä on sellainen rytmi tullut tuolle 3vuotiaalle, että nousee itse aamulla viimeistään 7.30 joskus jo klo 7 sitten päivähoidossa on se uni aika 12-14 ja sen nukkuu yleensä kokonaan ja toisinaan ei ollenkaan. sitten illalla nukkumaan klo20 ja hyvin toimii :)
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209543:
No mä olen hidas herääjä :) tartten suihkun, 3ISOA kahvikuppia jne...mulla vie aikaa että herään ja olen lähtökunnossa. Mut nää nyt on mun henk.koht asioita eikä liittyneet aloitukseeni millään. Jokainen tyylillään :)
Eli kenen vika että lapsi valvoo illat???hmm....

Eihän tätä ketjua jaksa lukea(3 sivua jaksoin lukea), onko oikeasti olemassa tällaisia äitejä, jotka ei tiedä miten lapsen rytmi käännetään? Ei mitään käsitystä lapsista ja arjen pyörittämisestä. Aina voi syyttää päiväkotia kaikesta, joo......

Ap ei varmaan ole kuullut käsitteestä "iltarutiinit"?
 
Kyllä syy on jossain muussa. :D
Olisitko selvännäkijä ja kertoisit missä se syy sitten on?
Esimerkki päivästä
6:30-7 herätys ja aamupala
kun koululaiset lähteneet kouluun, n. klo 9 puistoon
11:30 lounas (jälkeen "vapaata leikkiä")
14 välipala
ulkoilua
16:30 päivällinen
leikkiä, ulkoilua, harrastuksia, kaupassa käyntiä
19 iltapala ja suihku
20 sänkyyn (viimeistään 20:30)

Jos ei päiväunia nukahtavat, jos päiväunet ei nukahda ennenkuin 22-23 aikoihin.

ps. nyt vanhin koululaienen ei ole vielä lähtenyt kouluun, ja pienimmät on mummilassa
 
Olisitko selvännäkijä ja kertoisit missä se syy sitten on?
Esimerkki päivästä
6:30-7 herätys ja aamupala
kun koululaiset lähteneet kouluun, n. klo 9 puistoon
11:30 lounas (jälkeen "vapaata leikkiä")
14 välipala
ulkoilua
16:30 päivällinen
leikkiä, ulkoilua, harrastuksia, kaupassa käyntiä
19 iltapala ja suihku
20 sänkyyn (viimeistään 20:30)

Jos ei päiväunia nukahtavat, jos päiväunet ei nukahda ennenkuin 22-23 aikoihin.

ps. nyt vanhin koululaienen ei ole vielä lähtenyt kouluun, ja pienimmät on mummilassa
Satunnaiset päiväunet sekoittavat rytmiä.

Hei etkös huomannut että kirjoitin naurahtaen. :p
 
....
Kyll taitaa olla rytmin päin peetä,jos kerta pk:ssa nukahtaa.Jos lapsi ei niitä päikkäreitä tartteis,niin ei se sinne petiin nukahda vaan kuuntelee sen sadun ja kun muut nukahtanu lähtee hoitajan matkassa pois. Aikasemmin sielt ei pääse,että ei häiritse niitä jotka haluaa nukkua.

Meil 3vee,kotihoidossa..Tarvii todellakin päikkärit,(sen verran on lapsella päivässä menoa ja meininkiä),mutta kun ollaan alusta asti pidetty rytmin kunnossa niin ei mitään ongelmia saada illalla nukkumaan.Eikä todellakaan kuku puolille öitä. Päikkärit on noin 1,5h.Illalla klo 20.00 nukkumaan ja aamulla herää 7.00-7.30..
 

Yhteistyössä