PÄIVÄKOTI VAI PPH? KUMMAN VALITSIT LAPSELLESI/LAPSILLESI JA MIKSI?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
meillä lapsi on päiväkodissa. pph:ta on niin monenlaisia eikä ikinä tiedä minkälaisen ihmisen hoitoon lapset menevät. täälläkin on saanut lukea monenlaisista pph:sta :/ päiväkodissa on sentään useampi hoitaja ja siellä ulkoillaan joka päivä (paitsi ukkosella ym) jotenkin päiväkoti on "turvallisempi" valinta.... kaverin lapsi oli pph:lla hoidossa ja hoitaja vain katseli päivisin kaunareita ja lapset videoita :(
 
päiväkoti ehdottomasti, pph:ia ei ole kukaan toinen aikuinen vahtimassa, miten lapsia kohtelee. usein suosii omia lapsiaan jne. (tai siis mulla tästä esimerkkejä) varmasti hyviäkin on, mutta päiväkotiin päädyin tästä syystä.
 
pph
No en mä kyllä kerkiä tv:tä katsomaan työpäivän aikana... mut laita ihmeessä päiväkotiin, ettei sitten tarvi nurista että pph sitä ja pph tätä... On siellä päiväkodissakin monenlaista tekijää...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
No en mä kyllä kerkiä tv:tä katsomaan työpäivän aikana... mut laita ihmeessä päiväkotiin, ettei sitten tarvi nurista että pph sitä ja pph tätä... On siellä päiväkodissakin monenlaista tekijää...
Päiväkodissa on monta aikuista niitä lapsia hoitamassa, pph on yksin lasten kanssa eikä kukaan "vahdi" pph:n tekemisiä/ulkoiluja
 
Vierastus
Erityislapsi on pph:n hoidossa. Pph on aivan ihana ja huolehtii paremmin lapsista kuin päiväkoti. Ja siis kokemusta on myös tuosta päiväkodista. Pph:lla riittää meidän erityislapsesta huolimatta aikaa myös muille lapsille ja siitä huolimatta hoitaa myös lapsemme tarpeen hyvin. Päiväkodissa lapsemme jäi huomiotta eikä kukaan viitsinyt hoitaa häntä hoitosuunnitelman mukaan.

Kukat siis pph:lle jolla riittää kärsivällisyyttä ja aikaan jokaiselle lapselle.
 
ryhmäperhepäivähoito

10 lasta joista kaksi osa-aikaisia, kaksi hoitajaa, sopivan kokoinen ryhmä, ja meillä ryhmiksessä kaikki ruuat tehdään itse. eli lapset saa hoitajien tekemät mehut, hillot, leivät..jne ja sitä mä arvostan suuresti.
 
Kiva kuulla kokemuksiasi Vierastus. =) Meillä myös erityislapsi ja meille taas pk oli luonnollinen ratkaisu. Varmasti jo siksi että lapsemme sai ryhmäänsä oman hoitajan käyttöön koko päiväksi, tätä ei pph:lla olisi pystytty tarjoamaan. Lisäksi tuossa kyseisessä ryhmässä on aiemmin ollut - ja on parhaillaankin myös toinen samanlainen erityislapsi. Eli henkilökunnalle lapseni vamma ja erityistarpeet ovat tuttuja, he taitavat tukiviittomat ja lapsen lääkitykset ym ovat hanskassa.

Tietysti ajatus alalleen omistautuneesta pph:sta jolla on aiemmin ollut aiemmin down-lapsia hoidossa tai vaikka itsellään sellainen, joka on asioista kiinnostunut jne olisi huippu-juttu sekin! Tosin en tiedä miten silloin toimittaisiin lapsen kuntoutusten kanssa, nykyään hänen kuntoutustiiminsä vierailee päiväkodilla jossa meidän kaikkien on helppo tavata. Lisäksi päiväkodissa oma hoitaja takaa sen että lapsi pääsee kanssaan esimerkiksi uinti- ja musiikki-viittomaryhmiin. Pph:han ei voisi tuolaisiin yhden lapsen kanssa lähteä. Eli nyt koemme tuon päiväkodin meidän kannalta parhaaksi ratkaisuksi, mutta todella kiva kuulla että toisille pph voi olla sitä.

Yleisesti ottaen uskon että pienelle lapselle kodinomainen ja ihana pph on parempi paikka kuin päiväkoti. Kuitenkin myös minun on helpompi luottaa päiväkotiin missä henkilökuntaa on enemmän. Mutta jos olisi mahdollisuus saada lapsi sellaiselle pph:lle joka heti herättää syvän luottamuksen niin hieno homma!
 
äiti
meillä pojan hoitopaikaksi on molemmilla kerroilla ollut selvä valinta päiväkoti. ja pieni sellainen. On kuitenkin koulutettu henkilökunta ja sosiaalista toimintaa enmmän. Olen myös nähnyt miten perhepäivähoitajat toimivat eikä se herättynyt suurta luottamusta. Tämä siis vain oma mielipiteeni. Nyt poka taas kotona ja se mielstäni on ollut kaikista ihanteellissin ratkaisu meille. Vaikka hän viihtyi tavattoman hyvin myös pienessä päiväkotiryhmässään..
 
Itselläni on huonoja kokemuksia perhepäivähoitajista (olen ollut hoidossa) ja ne mitä olen nähnyt puistoissa,kaupassa jne ei ole vakuuttanut.Kukaan ei pysty valvomaan millaista hoitoa lapsi saa.
Päiväkodissa on enemmän toimintaa,ruoka tulee valmiina ja siellä on useampia hoitajia.Pph:lle voisin viedä ainoastaan siinä tapauksessa jos tuntisin hoitajan entuudestaan ja lapsi pitäisi laittaa alle 2-vuotiaana hoitoon.
 
Vierastus
Meillä piti myös olla lapsella oma erityishoitaja päiväkodissa, mutta ikävä kyllä systeemi ei toiminut. Lapselle palkattiin suomea puhumaton hoitaja eikä lapsen hoitosuunnitelmasta pidetty kiinni. Katsoimme paremmaksi vaihtaa hoitopaikkaa. Saimme pph:n joka OPETTELI kaiken lapsen hoitoon liittyvän ja toteuttaa lääkärien laatimaa hoitosuunnitelmaa päivisin. Lapsemme on virkeämpi ja kehitystäkin on tapahtunut hienosti. Joten olen enemmän kuin tyytyväinen pph:n toimintaan.

Tulin siihen tulokseen, että vaikka päiväkodissa on enemmän henkilökuntaa kuin yksin oleva pph, ei hoito välttämättä ole hyvää eikä hoitajat valvo toisiaan. Mutta niinkun on sanottu, kokemuksia ja hoitajia on monenlaisia.
 
vieras
päiväkoti.
mitä tossa ulkoilessa oon joidenkin perhepäivähoitajien toimintaa nähnyt niin ei houkuttele laittamaan lasta sinne.
MUTTA jos löytää ihanan pph ni se on varmasti lottovoitto!
 
Salama McQueen
Päiväkoti, itse en ole ollut kummassakaan mutta jotenkin ajatuksena se tuntuu paremmalta. Varsinkin kun meidän muksut menee hoitoon vasta 3-4-vuotiaina niin katson, että päiväkoti on paras ratkaisu.
 

Yhteistyössä