päiväkoti vai perhepäivähoito

• Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 14:33 Ria La Vida Loca kirjoitti:
ai muutes, pakko vielä mainita. paras paikka missä mulla on ollut lapsi hoidossa, oli sellalinen pienryhmä, mihin esikko meni reilun vuoden ikäisenä vuodeksi. se oli kyllä aivan ihana. kaikki päiväkodit oli täynnä niin olivat suuren kysynnän vuoksi laittaneet kerrostaloneliöön pienryhmän, jossa oli noin 12 lasta ja aina 3-4 hoitajaa töissä. oli tosi turvallinen olo jättää lapsi sinne, kun oli niin monta vahtijaa ja ikäisiään kavereita. olispa enempi tollasia! jos tollanne tulis taas niin ilman muuta haluaisin pojat sinne. :D
Meillä päin on monta tämmöistä eli ryhmäpph paikkoja, siellä muuten pitää olla ryhmän vetäjällä koulutus, muuten ei voi ryhmää perustaa =)

Ollut aivan loistava paikka meidän lapsille, molempien hoitomuotojen TASAN ne parhaat puolet. Tekevät jopa ulkoilun suhteen niin että isot ja pienet voivat ulkoilla vähän erilailla tai eri aikaisesti (esim talvella kävivät isompien kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, pidemmillä metsäretkillä yms mahdollista kun toinen puoli voi puuhastella pienten kanssa heille sopivampia juttuja ja toinen puoli isojen kanssa) tässä ryhmässä siis lapsia ikä haarukalla 10kk - 5v 12-14 lasta ja 4 hoitajaa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:12 sari73 kirjoitti:
lapsen tulee olla kotihoidossa ainakin 1,5v asti!
Jos se olisi että tulee olla kotihoidossa, luulen että Suomen kaltaisessa maassa se myös olisi järjestetty pidemmällä vanhempainvapaalla. Suomessa on ruhtinaallista hankkia lapsia, lapsi saa olla noin 9kk ikäiseksi kotona vanhempansa kanssa ja vielä jos resulssit piisaa niin 3v saakka.

Kyllä meilläkin puistossa ulkoilu tapahtuu niin että lapset leikkivät keskenään ja me äidit ja phh:t VAIN juorutaan keskenämme.. :LOL:

Jos lapsilla on hyvät leikit menossa isolla porukalla, ei kai siihen nyt mennä sekaan sähläämään, tarvittaessa puututaan ja jos ei ole "porukkaa" puistossa niin sitten touhutaan lasten kanssa.

Me ulkoillaan lähipuistossa (joskus teemme retkiä muihin puistoihin, joskus jopa käymme kaupassa, yleensä haetaan yhdessä jotakin lelua tai käydään hakemassa herkkua mansikoita, herneitä jne. tms., normaali ruokaostoksia en kyllä viitsi mennä tekemään 4 lapsen kanssa)

Sisällä touhutaan enemmän yhdessä.

perhepäivähoitajalle.
Toki voi sattua huono hoitaja, mutta enimmistö perhepäivähoitajista on varmasti hyviä hoitajia.

Päiväkodin miinusta ovat mielestäni taudit, erityisesti noin pienille; varsinkin talvisin on ryhmässä koko ajan joku jolla on joku tauti päällä.

Myös päiväkodit ovat kiinni kesäisin/joulun aikoihin ja lapset ovat päivystävässä päiväkodissa; ja voi olla ettei omasta ryhmästä ole hoitajaa mukana. Eli ei vain perhepäivähoidosta voi joutua muualle.

Perhepäivähoidon suurin miinus on mielestäni se että hoitaja on niin yksin.
ja tietysti jos sattuu sairasteleva hoitaja voi lasta joutua viemään milloin minnekin.

Ap:lle antaisin neuvon, että ota selvää paikkakuntasi hoitopaikoista niin hyvin kuin voit. Kuten tuossa aikaisemmin on kovasti kehuttu, hyvä perhepäivähoitaja on kultaakin kalliimpi. Jos sellaisen löydät, pidä kiinni kaksin käsin.

Itselläni on kokemusta kummastakin vaihtoehdosta. Perhepäivähoitajan täytyy todella olla paneutunut työhönsä, että voin häntä kehua hyväksi. Päiväkodissa on monta hoitajaa. Jos joku ei ole niin kovin hyvä, niin monta hyvää jää vielä jäljelle. Luotan enemmän tähän malliin.

Kannattaisi myös miettiä omien lastesi luonteita. Ovatko sopeutuvaisia vai kovin herkkiä? Nauttivatko he toisten lasten seurasta vai ovatko mieluummin omissa oloissaan?

Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä. Ja jos käy niin huonosti, että lapsesi eivät valitsemassasi hoitopaikassa viihdy, niin sitten vaan vaihtamaan. Lapset ovat aika joustavia pakkauksia. Eivät he kovin pienistä asioista rikki mene.

No meitin lapsoset ovat päiväkodissa ja olen tykännyt heidän hoidosta..Yx tosi iso plussa oli se että päiväkoti missä lapsemme on niin on nyt kesällä päivystävä päiväkoti niin heille ei tullut paikan vaihtoa...Tuttu ympäristö...Itse kun olin pieni niin minua "riepoteltiin"perhepäivähoitajalta perhepäivähoitajalle kaiken kaikkiaan minulla oli yhteensä 11 eri hoitopaikkaa..Meidän perheeseen kyllä sopiva vaihtoehto on päiväkoti..lapset 3v3kk ja 1v4kk

samoin, kannatusta päiväkotiin vaan. Ei ollenkaan niin paha paikka kuin saattaisi kuvitiella edellä olevista vastaukista. Ja niin paljon myös lapsesta johtuvaa..toiset sopeutuvat ja toiset ei vaikka olisi miten ns "perheen kaltaista" :hug: ja molemmilla vaihtoehdoilla puolensa joten valitse nyt sitten tästä kantasi :wave:

Pieni yksikkö valvonnan alla eli lähipäiväkodin johtajan alaisuudessa ja kaikilla hoitajilla koulutus! Hoitajia kolme tai kaksi ja lapsia 12 tai 8 ikähaarukassa 11kk-5v. Aivan ihanteellinen hoitopaikka ja monipuolista ohjelmaa kodinomaisesti, ulkoilua omalla pihalla sekä lähimaastoissa, puistoissa ja metsissä eikä ollenkaan kauppareissuja. Motivoituneet hoitajat aivan varmasti!

Meillä poika aloitti perhepäivähoidossa 1 v 7 kk ikäisenä, pidin pph:a parhaana mahdollisena vaihtoehtona näin pienelle sen kodinomaisuuden ja pienemmän lapsiryhmän takia, ja valintani on osoittautunut oikeaksi kokemuksen myötä. Pojalla on varahoito päiväkodissa ja myös nyt heinäkuussa joutuu olemaan päiväkodissa jonkin aikaa oman hoitajan ollessa lomalla. Poika itse tykkää selvästi enemmän perhepäivähoitopaikastaan, kokee itsensä siellä turvalliseksi koska uskaltaa hoitotätiä jopa uhmata... Päiväkodissa käy koko ajan ovella odottamassa äitiä ja vaikka osallistuu leikkeihin ei ole niin aktiivinen ja iloinen poika kuin kotona tai perhepäivähoidossa. Sairastanut ei ole juuri nimeksikään ja pph-paikassa on vielä koira ja kissakin mikä on osoittautunut hyväksi asiaksi lasten kannalta. Ja oma iso, rauhallinen takapiha jossa leikkiä.

Päiväkodissa on osaavat työntekijät mutta mielestäni suuret ryhmäkoot ja laitosmaisuus eivät ole hyväksi alle esikouluikäisille...

ehdottomasti perhepäivähoitoon noin pienet lapset. Omani olivat 1 ja vajaa 4 kun menivät pph:lle ja aivan ihana täti siellä:)Nykyään on pakko sitoutua perhepäivähoitajan oppisopimuskoulutukseen mikäli ei ammattia jo ole ja taas tähän myös lisäisin sen, että koulutus ei ole tae hyvään hoitoon edes päiväkodissa ja itse kun olen ollut monissa päiväkodeissa töissä niin ei se vuorotushomma toimi, koska hoitajaista jatkuva pula, määrärahoja ei ole ja henkilökunta voi olla todella väsynyttä. Toki tiedän huonoja pph paikkojakin, mutta aina on punnittava tarkkaan vaihtoehdot. Pieni lapsi tarvitsee kaiken huomion, isompi menee mielellään päivkodissa ja niin meidänki esikoinen syksyllä alottaa sitten päiväkodissa:)

kokemusta itellä päiväkodissa työskentelystä,ILMAN KOULUTUSTA!Ja saatoin olla vastuussa isosta lapsiryhmästä yksin,kun ne koulutetut,ns."paremmat" hoitajat oli kahvihuoneessa pitämässä kokouksia...luottivat ison ryhmän mulle,nuorelle,kouluttamattomalle pätkätyöläiselle...Ja sit nykyisin olen pph ja ilman koulutusta..hommaan pääsin koska on omia lapsia ja siten kokemusta joka onkin mielestäni parempi kriteeri kuin PELKKÄ teoreettinen koulutus.Paras tietysti jos on molemmat,sekä koulutus että kokemus.
Pidän työstäni ja touhuan lasten kanssa.Kaupassa käyn omalla ajallani ja ostan kerralla niin paljon ettei tarvi monta kertaa viikossa käydä.
Hoidossa on eri ikäisiä että siksi ei aina onnistu kaikenlainen toiminta koska pienet ei osaa kaikkea mitä isommat.
Suosin enemmän vapaata leikkiä koska isommat olleet eskarissa ja eivät jaksa enää illasta kovin kaavamaista touhua eli meillä ulkoillaan,metsässäkin,piirretään,maalaillaan,pelataan ja tanssitaan.Tehdään mitä mieleen juolahtaa aika vapaasti annan lasten itse ideoida.Omasta mielestäni pph on se paras paikka ainakin pienille ja päiväkodissa ei aina ole aikuista joka ehtisi sylissä pitää koska on iso ryhmä..ja sitä toimintaa NIIN PALJON.Eikös paras hoitokriteeri oo just se lapsen tyytyväisyys! :hug:

no me ollaan oltu tyytyväisiä päiväkotiin.tyttö on kehittynyt siellä hurjasti!
alkuun surin kun meidän elämään ei pph sopinut mutta en sure enää.
eikä päiväkoti nyt mikään varsinainen laitos ole...parhaansa ne siellä yrittää että lapsilla olis hyvä olla.

Minä olen myös pph, mulla on ammattitutkinto suoritettuna, ja töitä olen tehny ennen oman tytön syntymää yksityisesti, ja sitten kunnalla v. 06 alusta.
Minä järjestän säännöllisesti lapsille tekemistä (liikuntaa, maalausta, musiikkia, kirjastokäyntejä jne), mutta annan leikkä vapaastikin. Mulla on aika samanikäiset 3 hoitolasta + lisäksi on oma ryhmässä. Mä olen "oman tieni kulkija,", siis sosiaalinen, mutta tykkään olla yksin, ja tämä työ on kyllä ollu mieluista. Valitettavasti ainakin täällä meilläpäin (kainuussa) pph:t alkaa olla aika ikääntyneitä, ja varmasti jo osa leipääntyneitäkin, eli motivaatiota ei oikeastaan ole. Ja se näkyy myös lapsissa.
Minusta vanhempien pitäisi lapsikohtaisetsi katsoa, että mikä hoitomuoto on kenellekin paras. Toiselle lapselle sopii toisenlainen hoitomuoto.

Yhteistyössä