Päiväkoti ja ryhmis?

Heissan!

Mä ajattelin aikasemmin et mun lapset menee ehdottomasti ryhmikseen kun hoitopaikan tarve tulee, mut nyt en enää ookaan varma ..
Kuulin et ryhmiksen tädit on entisiä perhepäivähoitajia ja vaan yks niistä on koulutettu lapsia hoitamaan. Minkähänlainen koulutus sit päiväkodissa tädeillä on? Ja minkäkokosia ne ryhmät on? Mulla ois neljävuotias ja reilu kaksvuotias lähdössä hoitoon. Voihan näissä kai olla paikkakuntakohtasia erojakin. Entä mitä mieltä ootte; onko parempi että sisarukset on samassa ryhmässä vai eri ryhmissä?
Tuli vähän sekavaa, mut kertokaa omista kokemuksistanne. Kiitos! B)
 
Molemmissa varmasti omat hyvät ja huonot puolensä.
Kovasti kaikki riippuu päiväkodin/ryhmiksen koosta ja tiloista.

Itse olen koulutukseltani perushoitaja ja työssä päiväkodissa, siis lastenhoitajana. Kaksi muuta ovat lastentarhanopettajia ja yksi päiväkotiavustaja. Siivouksesta ja ruokahuollosta vastaa "emäntä". Lapsia on 20.

Oma lapseni on ollut yksi vuotiaasta asti hoidossa päiväkodissa (ei samassa jossa minä olen töissä). Siinä paiväkodissa on 2 lastentarhanopettajaa ja 3 lastenhoitajaa. Lapsia yhteensä 26.

Itse olen sitä mieltä, että sisarusten on hyvä olla samassa hoitopaikassa, joku on varmaan kyllä eri mieltä...

Kannatta käydä tutustumassa niihin hoitopaikkoihin joita olet ajatellut ja samalla haastatella henkilökuntaa, heidän työtapojaan ja haistella ilmapiiriä.
 
Kiitos kovasti! Haluisin tietenki parasta lapsilleni, mutta kun ekakertalaisena näistä ei oikein tiedä. Oon kerran kuullu et äiti vaihto lapset eri ryhmiin, sujuu kuulemma paremmin. Musta se kyllä kuulosti erikoiselta, ite oon ajatellu et tietenki samaan paikkaan ja samaan ryhmään.
Saapi kirjotella lisää, olen kiitollinen kaikista kokemuksista ja mielipiteistäkin :) .
 
ryhmis ja päiväkoti
Ryhmis saa toimia ilman koulutettua hoitajaa. Eli useimmissa kaupungeissa nämä harvat ryhmikset ovat jäänteitä siitä että hommiinsa kyllästyneet kouluttamattomat perhepäivähoitajat ovat perustaneet ryhmiksen. Itse pidin ryhmistä pienenä yksikkönä hyvänä, kunnes silmät avautui.

Ryhmiksessä oli kaksi pitkään yhdessä työtä tehnyttä iäkästä tätiä, joiden oli pakko ollut aikoinaan ajautua alalle. Eli minusta ryhmiksessä jää totaalisesti se koulutuksen tuoma siivilä pois, siellä voidaan toimia miten vain jos huono tuuri hoitajien osalta sattuu. Kun paikka vaihtui päiväkotiin kaikki ongelmat hävisivät meiltä.
Päiväkodissa on pakko olla joku koulutettu. Siellä useamman tädin porukka jollakin tavalla eliminoi häiriintyneiden hoitajien käytöksen. Koulutus tavallaan pakottaa ainakin hiukan toimimaan normien mukaan ja lapsen päivä on turvatumpi.
 
ryhmis ja päiväkoti
Ryhmis saa toimia ilman koulutettua hoitajaa. Eli useimmissa kaupungeissa nämä harvat ryhmikset ovat jäänteitä siitä että hommiinsa kyllästyneet kouluttamattomat perhepäivähoitajat ovat perustaneet ryhmiksen. Itse pidin ryhmistä pienenä yksikkönä hyvänä, kunnes silmät avautui.

Ryhmiksessä oli kaksi pitkään yhdessä työtä tehnyttä iäkästä tätiä, joiden oli pakko ollut aikoinaan ajautua alalle. Eli minusta ryhmiksessä jää totaalisesti se koulutuksen tuoma siivilä pois, siellä voidaan toimia miten vain jos huono tuuri hoitajien osalta sattuu. Kun paikka vaihtui päiväkotiin kaikki ongelmat hävisivät meiltä.
Päiväkodissa on pakko olla joku koulutettu. Siellä useamman tädin porukka jollakin tavalla eliminoi häiriintyneiden hoitajien käytöksen. Koulutus tavallaan pakottaa ainakin hiukan toimimaan normien mukaan ja lapsen päivä on turvatumpi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2007 klo 23:20 ryhmis ja päiväkoti kirjoitti:
Ryhmis saa toimia ilman koulutettua hoitajaa. Eli useimmissa kaupungeissa nämä harvat ryhmikset ovat jäänteitä siitä että hommiinsa kyllästyneet kouluttamattomat perhepäivähoitajat ovat perustaneet ryhmiksen. Itse pidin ryhmistä pienenä yksikkönä hyvänä, kunnes silmät avautui.

Ryhmiksessä oli kaksi pitkään yhdessä työtä tehnyttä iäkästä tätiä, joiden oli pakko ollut aikoinaan ajautua alalle. Eli minusta ryhmiksessä jää totaalisesti se koulutuksen tuoma siivilä pois, siellä voidaan toimia miten vain jos huono tuuri hoitajien osalta sattuu. Kun paikka vaihtui päiväkotiin kaikki ongelmat hävisivät meiltä.
Päiväkodissa on pakko olla joku koulutettu. Siellä useamman tädin porukka jollakin tavalla eliminoi häiriintyneiden hoitajien käytöksen. Koulutus tavallaan pakottaa ainakin hiukan toimimaan normien mukaan ja lapsen päivä on turvatumpi.
Just tämmösiä kauhukuvia päässäni pyörittelin, kun kuulin et eivät välttämättä ookaan lasten hoitoon koulutettuja tätejä. Eihän se koulutus tietenkä kaikkea hyvää takaa, mut oishan se kiva et lapset ois "ammattilaisten" käsissä, täällä kotona on jo kaks amatööriä kasvattamassa :kieh: .
 
Meillä lapset (kahden vuoden ikä erolla) olivat ensin päiväkodissa "koulutetuilla hoitajilla". Seurauksena painajaiset, yökastelut, käsi poikki jne.
Siirsin lapset kaupungin ylläpitämään ryhmikseen, jossa kolme ihanaa tätiä (lastenhoitaja ja kaksi perushoitajaa, kaikki myös entisiä perhepäivähoitajia). Lapset sopeutuivat heti ja viihtyivät todella hyvin.
Nyt syksyllä vanhempi meni eskariin ja jouduin vaíhtamaan päiväkotiin lapset. Pelotti! Mutta kaikki sujuikin todella hienosti ja ovat sopeutuneet hyvin.
Päiväkodissa lapsien kanssa toimitaan enemmän, ryhmiksessä enemmän sellaista leikkimistä ja oleilua. Tänä talvena ovat päiväkodissa jumpanneet, hiihtäneet, luistelleet ainakin kaksi kertaa viikossa jne.
Päiväkodissa lapsi "kasvaa" nopeammin isoksi.
Ja ehdottomasti samassa ryhmässä oman sisaruksensa kanssa!
Näin meillä.
 
epun äiskä
No tuo meidän 4v on ryhmiksessä ja ihan välttämättä hänet sinne halusin. Eikä noi meidän ryhmiksen tädit mitään kouluttamattomia ja syrjäytyneitä ole!! Vaan lapsirakkaita ihania ihmisiä! :)

Meidän poika on ryhmiksessä viihtynyt erinomaisesti eikä mullakaan ole siitä mitään huonoa sanottavaa. Monipuolisia juttuja siellä tekevät ja mikä parasta, lapsella on siellä hyvä olla :heart:

Ryhmiksessä on myös se hyvä puoli että siellä on yleensä vähän lapsia kerralla paikalla, toisin kuin päiväkotiryhmässä. Tänäänkin kun lapsen vein 9 aikaan hoitoon, oli siellä 3 lasta ennestään ja aika usein muulloinkin siellä on vaan 6-7 lasta hoidossa samaan aikaan, kun tuo ryhmis tarjoaa vuorohoitoa.

En olisi lastani edes isoon päiväkotiryhmään halunnut! Siellä on sitten 21 lasta ja meno sen mukaista. Pienempi ryhmä on parempi eli RYHMIS! :)
 
päiväkoti rules
Näköjään mielipiteitä on niin paljon kuin kokemuksiakin. Lasten päivähoidon suhteen on siinä mielessä harmillista, ettei pääse kärpäkseksi kattoon seuraamaan päiviä ja pieni lapsi ei osaa kertoa jos joku asia on pielessä.

On hyviä hoitajia, on huonoja hoitajia.
On hyviä päiväkoteja, on huonompia päiväkoteja.

Minulla on kokemus molemmista; hyvistä perhepäivähoitajista, ja huonosta, joka kiusasi lapsiani, koska ei tykännyt minusta, ei lapsista, eikä jaksanut pitkää työpäiväänsä - olin vuorotyössä ja lapset siis vuorohoidossa.
Lopulta sain lapset ryhmäerhepäivähoitoon, jossa ainakin yksi oli kodinhoitaja, muiden koulutusta en tiedä. Hyvä paikka, unelma, verrattuna tuohon hulluun pph:jaan (nuori, koulutettu onko se nyt 3 kk kurssi ja omakin lapsi).

Päiväkodeista sattui pieni, jossa lastentarhanopettaja, sosiaaliohjaaja tai vast. sosionimi (opiskeli opintovapaan aikana ja palasi hetkeksi tuohon päiväkotiin ja sitten vaihtoi oman alan töihin..) ja lastenhoitajia, ei mikään hyvä päiväkoti.

Sen jälkeen on ollut kokemuksia kahdesta eri päiväkodista, joiste toinen integroitu ja toinen ns. tavallinen. Integroitu oli upea, hoitajat todella motivoituneinta.

Tämä nuorimmainen on päiväkodissa ja olen tyytyväinen. Lapsia on max 15 ryhmässä, tuskin sitäkään (en nyt muista ryhmän kokoa). Kyllä siellä yksilöllisesti lapset huomioidaan ja huomataan, eivät ne tässä päiväkodissa ainakaan minään massana mene.
Yksi ns. huono hoitaja oli, siis nuori lähihoitaja (mielenterv.hoidon puolelle erikoistunut) joka ei lasten parissa sitten parhaimmillaan ollut...

Päiväkodissa on lastenhoitajia ja lastentarhan opettajia, tekevät kaikenlaista, on liikuntaa, luistelua, pelejä, askartelua ja silti tilaa vapaalle leikille ja ulkoilulle ja sen vapaalle leikille. Omatoimisuuteen kannustetaan. On hienoa kun 3,5 v osaa käyttää veistä ja haarukkaa, sanoo kiitos ja ole hyvä ja "saisinko maitoa?" "kiitos" Pukee ja riisuu itse,. Näitä toki yritettiin kotonakin, eipä minun neuvoilla mennyt perille vaan taidot on päiväkodista opittuja ja ammennettuja.
 
Meillä päin ainakin ryhmiksiin tulee taapero ikäisiä, joten isommaksi ehtineet lapset jäävät hieman osattomiksi kun nämä pienet vievät kaiken huomion. Onhan se selvää kun tarvitsevat syliä, vaipotusta, syöttämistä, pukemista niin ei henkilökunta enää riitä isompien kanssa luisteluun, askarteluun, pelailuun jne. Mielestäni ryhmis on erinomainen paikka alle kolme vuotiaalle mutta isommille päiväkoti on paras. Lisäksi sisarukset eri ryhmään että saavat omanikäisiä- ja omia kavereita, eikä isomman tarvitse "vastata" pienemmästä. Kotona saavat varmasti tarpeekseen toisistaan, vanhemmat vain potevat syyllisyyttä töihin menostaan ja näin selittävät omien tunteittensa kautta saman ryhmän tarpeellisuuden.
 
Minusta hienoa että sisarukset ovat samassa ryhmässä, kun eivät kotona ehdi niin kauheasti yhdessä leikkimään. Hoidossa 9-16 ja sitten kotona onkin sellaista kotoista hääräilyä eli ruokailua, peseytymistä ja nukkumaan menoa (n. 4h).
Meillä sisarukset eivät leiki välttämättä yhdessä päiväkodissa, mutta tietävät kyllä toistensa läsnäolon. Vanhempi ei huolehdi pienemmästä, hänelle on kerrottu että hoitotädit ovat sitä varten siellä!
Enkä ole mitenkään huonolla omallatunnolla lapsia hoitoon vienyt, he viihtyvät siellä hyvin ja usein lomilla odottavat jo että pääsevät kaverien kanssa leikkimään päiväkotiin.
Asumme maalla ja meillä ei ole naapureita vieressä, jotta voisi hakea sieltä kavereita.
 
archie
No meillä ovat ryhmiksessä hoidossa ja ei ole ongelmia ollut. Ainakin tuolla missä meidän likat ovat hoidossa on yksi lähihoitaja (lapsiin suuntautunut) + loput ovat sitten perhepäivähoitajia. Askartelevat paljon ja talvella hiihtävät ja tekevät kaikkea muutakin. Retkiäkin ovat tehneet ja viikottain käyvät kirjastossa satutunneilla. Lisäksi ainakin osa (elleivät kaikkikin) noista pph:sta on aktiivisesti kouluttanut itseään. Meillä ainakin järjestävät isommille eri toimintaa kuin aivan pienille. Niin ja meillä tytöt 4 ja 5v ja ovat samassa ryhmässä.
 
moi
kannattaa soittaa hoitopaikkoihin ja kysellä hoitajista käytännöistä yms. etukäteen. Meidän kaupungissa ryhmiksissä on 12 lasta ja 3 koulutettua hoitajaa 2 lastenhoitajaa ja yksi lastentarhanopettaja, siis ihan samalla tavalla kuin päiväkodin seinien sisälläkin toimivissa ryhmissä. Meillä ei puhuta enää ryhmiksistä ollenkaan vaan ne ovat päiväkodin etäpisteitä.
 

Yhteistyössä