Päiväkodissa vain kevyt maitoa???

Milkki
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
Lehmän maito ei ole ihmiselle millään tavalla välttämätöntä.
 
No, eipä tämä mun aloitus sentään turhimmasta päästä tässä palstassa ole.. =) mua vain ottaa kupoliin ku on jotkut määrää mitän meidän lapset juo.. ei maksaisi vaivaa sitä rasvatontakin sielä olla.. :whistle: Enkä todellakaan vaitä että lapset lihoisi siitä kevytmaidosta vaan todellakin olen niiden terveellisten rasvahappojen perässä :D Mutta älkääs nyt suuttuko mulle, kyllä muiden lapset saa juoda vaikka tankkimaitoa ei se mua haittaa =) Ei tästä sentäs mitään tappeluketjua pitäny tulla.. kunhan vain ihmettelin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
No kyllä sillä merkitystä on.. meillä lapset juo rasvatonta kotona, ja jos kerran päivähoitomaksu maksetaan niin luulis saavan sitten maidon rasvattomana jos lapset sitä kerran juo :whistle:
Tää on kyllä aika mielenkiintoinen perustelu. Että kun kotonakin, niin kyllähän sielläkin, kun siitä kerran maksetaan?

Meidänkin lapset syö vain luomumunia kotona. Eikä niiden tarvitse kotioloissa ulkoilla sateella.
Ja saavat nukkua päiväunet sitten, kun nukuttaa, eikä kellon mukaan.

Jos mä nyt vien nuo päiväkotiin, niin voinko mä vaatia kaikkia näitä, koska näin meillä kotona on asiat ja mä sentään maksan siitä päivähoidosta?

Enpä taida voida.

 
Tietääkseni vastasyntyneille vauvoille kukaan täysijärkinen vanhempi ei tarjoa lehmänmaitoa vaan joko äidinmaitoa tai äidinmaidonkorviketta :)

6-12 kk ikäisenä voidaan aloittaa siirtyminen lehmänmaitotuotteiseen. Maitotuotteet ovat erittäin tärkeitä. Lehmänmaidon suhteen siis rasvaton maito + öljy on paras yhdistelmä ja määrä on rajoitettava anemisoitumisen ehkäisemiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
No, eipä tämä mun aloitus sentään turhimmasta päästä tässä palstassa ole.. =) mua vain ottaa kupoliin ku on jotkut määrää mitän meidän lapset juo..
No, se on PÄIVÄKOTI. Siellä määrätään aika paljon muustakin kuin siitä, mitä sun lapset juo...mitä ne syö, mitä ne leikkii, mitä ne laulaa, milloin ne nukkuu, jne =)
 
vettä
jos se on niin kamalaa, että saavat liian paljon eläinrasvoja, ilmoita etteivät lapsesi juo maitoa ollenkaan vaan vain vettä.

minua ärsyttää se, että päiväkodissa tarjoillaan MEHUA - hampaiden takia. Sokerimehuahan se aina on. Sitä mehukattia, keinotekoista.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
Äi välttämättömyys? No meidän lapset on kyllä pärjänneet vauva-aikoinakin vallan mainiosti ilman lehmänmaitoa, ollaan kai jotenkin yliluonnollisia sitten.

Lehmänmaito ei ole minkäänikäiselle ihmiselle "erittäin tärkeää" (paitsi Valion mielestä tietenkin). Aikuiselle silloin tällöin nautittuna ei todennäköisesti haitallistakaan, mutta pienille lapsille lehmänmaito on aina epäterveellistä koska sen ravintoaineet ovat aivan väärässä suhteessa kasvavan lapsen tarpeisiin nähden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cara-:
Alkuperäinen kirjoittaja maitobaari:
kysyin tuosta asiasta päivähoidon ohjaajalta, kun mulle sillä on väliä. kotona juodaan rasvatonta ja haluaisin, että myös hoidossa. Mutta tuo on eu-tukiasia. siihen saa jotain eu-tukea, tuohon maitoasiaan ja koska muissa maissa ei ole rasvatonta (tai se ei ole niin hyvää ominaisuuksiltaan) niin eu tukee vain tuota kevyt maitoa. joten siitä siis tuo maitovalinta. ja meillä ainakin lapsi oli sitä mieltä, että kotiinkin pitäis saada sinistä kun tarhassakin...
ai se olikin noin päin.. meiän pk:ssa tilattiin sitten rasvatonta juotavaksi ja sininen käytettiin ruuanlaittoon!

Mutta ei kai teiän lapset nyt litratolkulla sitä maitoa siellä pk:ssa vedä, että kai se pari lasia on ihan sama mitä juo..
sinänsä kyllä sama, vaikka joisi punaista, mutta kun sitten ei suostu kotona juomaan rasvatonta, enkä millään taas viitsisi muun perheen suita totuttaa rasvalliseen... Kun sehän on sata kertaa parempaase hoidon maito, kun se juodaan kavereiden kanssa ja ne kaveritkin tykkääjust siitä sinisestä :|
enkä todella aio alkaa ostaa monenlaista maitoa kotiin...
Niin ja lapsella on paino-ongelmaa, ja kotona voi mennä litra maitoa päivässä. ja sillä on mun mielestä väliä, mitä maitoa juo litran päivässä.

 
Jos kommenttini ylempänä ovat epäselviä, tässä tarkennan:

Vauvoille 0-6 kk on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ saada ÄIDINMAITOA tai ÄIDINMAIDONKORVIKETTA (sattuu olemaan alkujaan jalostettu lehmänmaidosta)

Vauvat (6-)12- kk MAITOTUOTTEET (jotka yleensä tahtovat olla lehmänmaitoperäisiä :)) erittäin tärkeitä kasvun ja kehityksen kannalta
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
No kyllä sillä merkitystä on.. meillä lapset juo rasvatonta kotona, ja jos kerran päivähoitomaksu maksetaan niin luulis saavan sitten maidon rasvattomana jos lapset sitä kerran juo :whistle:
Tää on kyllä aika mielenkiintoinen perustelu. Että kun kotonakin, niin kyllähän sielläkin, kun siitä kerran maksetaan?

Meidänkin lapset syö vain luomumunia kotona. Eikä niiden tarvitse kotioloissa ulkoilla sateella.
Ja saavat nukkua päiväunet sitten, kun nukuttaa, eikä kellon mukaan.

Jos mä nyt vien nuo päiväkotiin, niin voinko mä vaatia kaikkia näitä, koska näin meillä kotona on asiat ja mä sentään maksan siitä päivähoidosta?

Enpä taida voida.
No, mä nyt vaan ajattelin että jos kerran yleisesti suositellaan juomaan sitä rasvatonta neuvoloissa jne.. niin silloin myös päiväkodissa toimitaan suosituksien mukaan.. älä sekoita tähän nyt mitään luomu munia sun muita juttuja

=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu-80-:
No kyllä sillä merkitystä on.. meillä lapset juo rasvatonta kotona, ja jos kerran päivähoitomaksu maksetaan niin luulis saavan sitten maidon rasvattomana jos lapset sitä kerran juo :whistle:
Tää on kyllä aika mielenkiintoinen perustelu. Että kun kotonakin, niin kyllähän sielläkin, kun siitä kerran maksetaan?

Meidänkin lapset syö vain luomumunia kotona. Eikä niiden tarvitse kotioloissa ulkoilla sateella.
Ja saavat nukkua päiväunet sitten, kun nukuttaa, eikä kellon mukaan.

Jos mä nyt vien nuo päiväkotiin, niin voinko mä vaatia kaikkia näitä, koska näin meillä kotona on asiat ja mä sentään maksan siitä päivähoidosta?

Enpä taida voida.
No, mä nyt vaan ajattelin että jos kerran yleisesti suositellaan juomaan sitä rasvatonta neuvoloissa jne.. niin silloin myös päiväkodissa toimitaan suosituksien mukaan.. älä sekoita tähän nyt mitään luomu munia sun muita juttuja

=)
En mä olisi sekoittanutkaan muuten, mutta toi perustelu oli äärimmäisen ontuva. Olisit sitten perustellut neuvolan suosituksilla ja eläinrasvojen haitallisuudella alunperinkin sen sijaan, että sanot syyksi sen, "kun kotonakin, ja päivähoidosta sentään maksetaan."
Jos tuo on perustelu, niin sitten voisi moni muukin vaatia ties kuinka monta ihmeellistä asiaa.

Sen sijaan jos nyt marssit vaikka pk-johtajan puheille ja perustelet asian haitallisilla eläinrasvoilla ja nla:n suosituksilla, niin sehän on ihan toinen juttu.
Jos ei onnistu siirtyä rasvattomaan ja pidät asiaa todella tärkeänä, niin pyydä vaikka tarjoamaan omillesi ruuan kanssa vettä ja juota maitoa kotona.

Muoks. Ja esimerkiksi meille on neuvoloissa aina suositeltu kevytmaitoa neitien painokäyrien takia, että ei se rasvaton maitokaan mikään ehdoton ja aukoton suositus neuvoloissakaan ole.
 
niin ja vesi meillä ei käy kyseeseen hoidossa koska ikävä kyllä meidän poika ei juo ikinä vettä.. ei kuulemma maistu millekään, no en kyllä juonu itsekään lapsena oikeestaan ikinä vettä, eli en voi lasta nirsoilustakaan syyttää =)
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Jos kommenttini ylempänä ovat epäselviä, tässä tarkennan:

Vauvoille 0-6 kk on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ saada ÄIDINMAITOA tai ÄIDINMAIDONKORVIKETTA (sattuu olemaan alkujaan jalostettu lehmänmaidosta)

Vauvat (6-)12- kk MAITOTUOTTEET (jotka yleensä tahtovat olla lehmänmaitoperäisiä :)) erittäin tärkeitä kasvun ja kehityksen kannalta
Taitaa olla sinulla ymmärryksessä vikaa :)

Sinä väitit että lehmänmaito on vauvalle välttämätöntä, mikä on aika utopistinen ajatus kun ottaa huomioon että ihmiskunnan kehittyessä meillä ei ole ollut lehmiä :D

Jos vauva ei voi saada äidinmaitoa on korvike sitten välttämätöntä toki.

Edes maitotuotteet eivät ole millään tavalla välttämättömiä, mutta toki niitä antamalla on helpompi pitää huolta esim. riittävästä kalkin saannista. Kohtuudella käytettynä maitotuotteet ovat ihan hyvä osa terveellistä ruokavaliota.

Ihminen ei kuitenkaan ole millään lailla riippuvainen lehmänmaidosta, joka ylipäätään on varsin huonosti ihmisravinnoksi sopivaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Jos kommenttini ylempänä ovat epäselviä, tässä tarkennan:

Vauvoille 0-6 kk on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ saada ÄIDINMAITOA tai ÄIDINMAIDONKORVIKETTA (sattuu olemaan alkujaan jalostettu lehmänmaidosta)

Vauvat (6-)12- kk MAITOTUOTTEET (jotka yleensä tahtovat olla lehmänmaitoperäisiä :)) erittäin tärkeitä kasvun ja kehityksen kannalta
Taitaa olla sinulla ymmärryksessä vikaa :)

Sinä väitit että lehmänmaito on vauvalle välttämätöntä, mikä on aika utopistinen ajatus kun ottaa huomioon että ihmiskunnan kehittyessä meillä ei ole ollut lehmiä :D

Jos vauva ei voi saada äidinmaitoa on korvike sitten välttämätöntä toki.

Edes maitotuotteet eivät ole millään tavalla välttämättömiä, mutta toki niitä antamalla on helpompi pitää huolta esim. riittävästä kalkin saannista. Kohtuudella käytettynä maitotuotteet ovat ihan hyvä osa terveellistä ruokavaliota.

Ihminen ei kuitenkaan ole millään lailla riippuvainen lehmänmaidosta, joka ylipäätään on varsin huonosti ihmisravinnoksi sopivaa.
Asia selvä. Minulla oli ymmärryksessä vikaa. En vain ole kertaakaan tässä ketjussa väittänyt lehmänmaidon olevan välttämätöntä vauvoille, vaan ylipäätään puhuin eräässä kommenttissani maidosta ja myönnän, että se oli epäselvästi ilmaistu. Pyydän anteeksi. Toivon mukaan asia on nyt sitten selvä. :)
 
Meijän neuvola suosittelee 1v alkaen kevyt maitoa ja 2v rasvatonta maitoa.

Päiväkodissa (ja kuulema koulussa ) on tarjolla kumpaakin, meijän lapset juo siellä yleensä kevyt maitoa kotona on tarjolla ykköstä ja rasvatonta (ite kun juon rasvatonta niin näin asian vierestä rasvainen vaihtoehto vaikka olisi ykköstä on ihan eri makuista )

Sairaalassa lastenlääkäri kehoitti diabetekseen sairastunutta siirtymään rasvattomaan maitoon (kun siinä on vähiten hiilareita ) ja kun tuli mainittua suositukseta juottaa rasvatonta niin tämä lääkäri ihmetteli kovin että mikä suositus se on.

Ota sitten näistäkin selvää.
 
asdfasdf
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
Miksi maito on välttämättömyys ja erittäin tärkeä. Miksi juuri rasvattomana? Minkä ihmeen uhkan kevyt tai täysmaito voi lapselle olla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
Miksi maito on välttämättömyys ja erittäin tärkeä. Miksi juuri rasvattomana? Minkä ihmeen uhkan kevyt tai täysmaito voi lapselle olla?
Lyhyesti tiivistän:
Äidinmaito sisältää valtaisia määriä sellaisia yksittäisiä ainesosia, vasta- ja suoja-aineita, joilla vastasyntyneen vastustuskyky kehittyy ja kasvu pääsee vauhtiin. Osalla äideistä ei erity maitoa riittävästi tai lainkaan, osa ei vain halua imettää ja osa äideistä hylkää vastasyntyneen (onneksi harvinaista); tällöin vaihtoehtona on lehmänmaidosta jalostettu äidinmaidonkorvike. Vauvalle se on alkuaikana ainoa ravinto.

Myöhemmin, nykysuositusten mukaan rasvaton maito + ruokaöljylisä siksi, ettei siinä ole haitallisia eläinrasvoja ja näin pyritään vähentämään ylipaino-ongelmia, jotka ovat uhkaavasti Suomessa(kin) lisääntyneet viime aikoina ja myös lasten diabetes.

 
asdfas
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
Miksi maito on välttämättömyys ja erittäin tärkeä. Miksi juuri rasvattomana? Minkä ihmeen uhkan kevyt tai täysmaito voi lapselle olla?
Lyhyesti tiivistän:
Äidinmaito sisältää valtaisia määriä sellaisia yksittäisiä ainesosia, vasta- ja suoja-aineita, joilla vastasyntyneen vastustuskyky kehittyy ja kasvu pääsee vauhtiin. Osalla äideistä ei erity maitoa riittävästi tai lainkaan, osa ei vain halua imettää ja osa äideistä hylkää vastasyntyneen (onneksi harvinaista); tällöin vaihtoehtona on lehmänmaidosta jalostettu äidinmaidonkorvike. Vauvalle se on alkuaikana ainoa ravinto.

Myöhemmin, nykysuositusten mukaan rasvaton maito + ruokaöljylisä siksi, ettei siinä ole haitallisia eläinrasvoja ja näin pyritään vähentämään ylipaino-ongelmia, jotka ovat uhkaavasti Suomessa(kin) lisääntyneet viime aikoina ja myös lasten diabetes.
Mutta se mikä minua hämmästyttää on, että juuri maito nähdään ylipainon uhkana. Maito ja maitotuotteet. Ja kaikki tulisi olla rasvatonta ja kevyttä. Enemmän minä niihin muihin ruokiin kiinnittäisin huomiota (siis tämä ei kritiikkinä sinulle).
 
maitoasiaa
Maitotukea saa nykyisin saman verran kaikkiin maitoihin, eli on sitten rasvaista tai rasvatonta ( aikaisemmin rasvaisempaan sai enemmän ). Mutta pk ikäisten ravintosuositus on sellainen, että nykyisin lapsille suositellaan rasvatonta maitoa. Helsingissä PITÄISI pk lapsille olla tarjolla rasvatonmaito. Aiemmin tosiaan suositeltiin vähärasvaista D-vitamiinin vuoksi, nyt näin ei ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja asdfas:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Parashan olisi kun opettaisi lapset alusta asti juomaan vettä. Maito on epäterveellistä etenkin pienille lapsille, ihan riippumatta siitä onko siinä rasvaa vai ei.
Maito ei ole epäterveellistä pienille lapsille. Se on itse asiassa vauvoille välttämättömyys ja isommille erittäin tärkeä. Rasvattomana tietysti.
Miksi maito on välttämättömyys ja erittäin tärkeä. Miksi juuri rasvattomana? Minkä ihmeen uhkan kevyt tai täysmaito voi lapselle olla?
Lyhyesti tiivistän:
Äidinmaito sisältää valtaisia määriä sellaisia yksittäisiä ainesosia, vasta- ja suoja-aineita, joilla vastasyntyneen vastustuskyky kehittyy ja kasvu pääsee vauhtiin. Osalla äideistä ei erity maitoa riittävästi tai lainkaan, osa ei vain halua imettää ja osa äideistä hylkää vastasyntyneen (onneksi harvinaista); tällöin vaihtoehtona on lehmänmaidosta jalostettu äidinmaidonkorvike. Vauvalle se on alkuaikana ainoa ravinto.

Myöhemmin, nykysuositusten mukaan rasvaton maito + ruokaöljylisä siksi, ettei siinä ole haitallisia eläinrasvoja ja näin pyritään vähentämään ylipaino-ongelmia, jotka ovat uhkaavasti Suomessa(kin) lisääntyneet viime aikoina ja myös lasten diabetes.
Mutta se mikä minua hämmästyttää on, että juuri maito nähdään ylipainon uhkana. Maito ja maitotuotteet. Ja kaikki tulisi olla rasvatonta ja kevyttä. Enemmän minä niihin muihin ruokiin kiinnittäisin huomiota (siis tämä ei kritiikkinä sinulle).
Olet fiksu! :) Siis ilman muuta pitäisikin kiinnittää kokonaisvaltaisesti huomiota kaikkeen ravintoon. Tällaiset maitokeskustelut ihan mukavaa viihdettäkin, päätin vain osallistua ja ainakin hauska huomata, miten näin "pieni asia" saa tällaisen kommenttitulvan aikaan.

Mutta totta on, että pelkkä maito ei ole se ylipainon aiheuttaja. Melkeinpä sanoisin, että nykyinen tuttipullomehu -juottaminen on vaarallista kulttuuria, samoin makeiset, limsat, pikaruoat ym. ym. Kohta ollaan jenkkien tasolla :( Ja ohihan pitää päästä, kuten suomalaisessa liikennekulttuurissa, eiks je? ;)
 
Mymmeli
Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Meijän neuvola suosittelee 1v alkaen kevyt maitoa ja 2v rasvatonta maitoa.

Päiväkodissa (ja kuulema koulussa ) on tarjolla kumpaakin, meijän lapset juo siellä yleensä kevyt maitoa kotona on tarjolla ykköstä ja rasvatonta (ite kun juon rasvatonta niin näin asian vierestä rasvainen vaihtoehto vaikka olisi ykköstä on ihan eri makuista )

Sairaalassa lastenlääkäri kehoitti diabetekseen sairastunutta siirtymään rasvattomaan maitoon (KUN SIINÄ ON VÄHITEN HIILAREITA ) ja kun tuli mainittua suositukseta juottaa rasvatonta niin tämä lääkäri ihmetteli kovin että mikä suositus se on.

Ota sitten näistäkin selvää.
Kevytmaito 4,8 g hiilaria
Rasvaton maito 4,9 g hiilaria
Täysmaito 4,8 g hiilaria
 

Yhteistyössä