päiväkodin johtaja huusi mulle puhelimessa

  • Viestiketjun aloittaja kyllä kiehuu
  • Ensimmäinen viesti
mietinpä vaan
Jos on kokenut päiväkodin työntekijä, on heillä usein perusteltua aihetta näille soitoille ja esittämilleen asioille. Asiaasi sen paremmin tuntematta, oletko antanut muuta aihetta tai syytä hänen epäillä ettet ota vastuuta riittävästi? Oheishuoltajuus... siis erokiistaa mukana vai????
 
minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juu,juu mummu on varahakijoissa. mutta varahakijat saa hakea vain joskus,ei usein. mä oon kyllä itteeni tyytyväinen etten menettänyt hermojani. lopulta hän myönsi että päätös on vanhempien, mutta en silti saisi laittaa mummoo hakee. kun se on vanhempien vastuulla hakea lapsi. mua kyllä melkein naurattaa se miten tollasessa toimessa voi olla ihminen joka ei osaa ratkaista asioita huutamatta
Mä en ymmärrä kyllä tuota? Miten hän määritteli et mikä on usein ja mikä harvoin ja mikä sen määrittelee et vanhempien lisäksi oleva hakija saa hakea vain harvoin. Tiedän tuttuja perheitä, joissa esim isoäiti hakee säännöllisesti tiettyinä kertoina lasta hoidosta, ettei päivä veny tarpeettomasti. Tai jos tarha menee vaikka klo17 kiinni ja on pitempi työmatka tai poikkeavat työajat.

Mun lasta kuskas esim eskariin yli kaksi viikkoa jatkuvasti mun äiti ja isäpuoli kun olin sairaslomalla, enkä saanut ajaa autoa tms lääkkeiden takia (kolmiosärkylääkkeet) ja olin muutenkin huonossa kunnossa. Sitten toista odottaessani poikaa kuskas isovanhemmat eskariin paljon ku olin pää vessanpöntössä aika tiheeseen ja pitkään. Samassa paikassa ja samoilla säännöillä toimii täällä eskari ku tarha.
 
ap
ei ole mitään erokiistaa (eikös painavilla perusteilla ym periaatteessa oheishuoltaja olla "kuka vaan"), siis tarkoitus oli tuoda esille se että koska tämä päiväkodin johtaja ei ole huoltaja tms ei sillä ole oikeutta päättää kuka vie tai hakee lapsen. jos oisit nim.mietinpä vaan lukenut sen linkin olisi selvinnyt että mieheni on sairaalassa(n.kaksiviikkoa) täksi ajaksi pyysin mummua jeesaa kuskaamisessa. anteeksi vieras en tykkää levitellä paikkakuntatietoi näin julkisesti. (kirsi on johtajan etunimi). ei oo mitään perusteita epäillä vastuunottoani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä vaan:
Jos on kokenut päiväkodin työntekijä, on heillä usein perusteltua aihetta näille soitoille ja esittämilleen asioille. Asiaasi sen paremmin tuntematta, oletko antanut muuta aihetta tai syytä hänen epäillä ettet ota vastuuta riittävästi? Oheishuoltajuus... siis erokiistaa mukana vai????
Just joo, kyllä ne "kaiken nähneet ja kokeneetkin" päiväkodintyöntekijät ovat ihan yksilöitä. Ja meistä yksilöistä löytyy kyllä pösilöitä ammattikunnasta riippumatta ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Kai säkin ap ymmärrät sen, että pk:ssa ei todellakaan ole lupa antaa laste kenen tahansa mukaan, joka ilmoittaa tulleensa hakemaan nicopetterijannajessicaa. Vain ne henkilöt, jotka vanhemmat ovat kirjallisesti valtuuttaneet hakemaan lasta, saavat lapsen hakea. Ei se ole kiusantekoa, vaan oikeasti turvallisuustekijä. Jos teillä ei ole kirjallista valtuutusta siihen, että mummo saa lapsen hakea, niin silloin pk tekee laittomasti jos kuitenkin antaa lapsen mummon matkaan. Ja se on vakava rikkomus pk:lta.

Sinänsä huutaminen puhelimessa on ammattitaidotonta ja typerää, mutta ymmärtänemme senkin, että myös pk:n johtaja on ihminen eikä kone.
Alleviivattuihin:
1. totta
2. kirjallisesti ne kenet voi esim soittaa hakemaan jos vanhempia ei jostain syystä tavoiteta, mutta jos äiti/isä esim aamulla tuodessaan sanoo että meijän Kalevi lähtee tänään Erkin kanssa kotiin niin ei siihen mitään kirjallista tarvita.
 
vieras
Aina ei voi ryhtyä arvelemaan vanhempaa vialliseksi, jos moittii vaikka päiväkotia tai sen johtajaa. Kyllä viranhaltijoissa on pääosa niitä ammatillisesti ja sydämellä toimivia, mutta pieni osa myös lopenuupuneita ja kyynistyneitä. Ap:n tapauksestahan tiedämme toki vain ap:n version, mutta sen perusteella pk:n johtaja toimi varsin erikoisesti..
 
vieras
Jos mummu on merkitty varahakijaksi, saa hän koska vaan hakea lapsen. Ei päiväkoti määrää kuka ilmoitetuista hakijoista hakee. Ja vaikka ei olisi tuossa kirjallisessa ilmoitettu, ei siitä saa silti ruveta tuollei huutamaan, asiatonta käytöstä. Itse olen laittanut, koska vakituista varhakijaa on mahdoton meillä laittaa, että varahakija ilmoitetaan tapauskohtaisesti erikseen. Olen aina ilmoittanut edellisenä päivänä tai soittanut jos, siskoni, isäni tai joku muu on lapsen hakenut. Kukaan ei ole koskaan valittanut. Tee ilmoitus tuosta perusturvan johtajalle, on näiden päiväkotitätien ylin pomo. Itse ainakin tekisin, tohan luulee voivansa kukkoilla sinulle jatkossakin mistä tahansa. Näytä kuka on oikeassa, niistä tulee yleensä erittäin nöyriä kun niitä vähän pomot ojentaa.
 
En jaksa ymmärtää päiväkodin kantaa tähän lapsen hakemiseen. Sääntöhän on se, että lasta ei saa antaa kenenkään matkaan, ellei päiväkodissa ole tietoa että lapsen hakee joku muu kuin vanhempi. Olen itse ollut päiväkodissa töissä, eikä koskaan ole tullut tälläistä tapausta vastaan. On toki ollut vanhempia, jotka eivät ole päässeet lastaan hakemaan, mutta ovat ilmoittaneet varahakijan (useammin kuin yhden kerran), joten asia oli sillä selvä. Onkohan se johtaja nyt ihan ajan tasalla tästä? Mikä ihme tekisi tästä lastensuojelun asian? ap:na ottaisin yhteyttä kaupungin/kunnan päivähoidon johtajaan ja selvittäisin asian hänen kanssaan.
 
No jopas on...
Tekisin valituksen kunnan/kaupungin päivähoidon johtajalle. Kyllä päiväkodista saa varahakija hakea vaikka kuinka monta kertaa, jos siitä on päiväkotiin ilmoitettu. Jos on asioita joita haluavat suoraan vanhempien kanssa keskustella, niin puhelimethan on keksitty, jos ei vanhemmat päiväkodille pääse.
 
Mun mielestäni asiassa ei ole mitään ongelmaa, kun käyt kerran lisäämässä omalla allekirjoituksellasi hoitosoppariin että äitisi voi lasta tarvittaessa hakea. Minä teen näin, ja olen sen päiväkotiin ilmoittanut. Ei ongelmia. Ilmoitan vielä etukäteen esim. s-postilla, sanon aamulla tai laitan tekstarin päivällä jos äitini menee lasta hakemaan. Se pitää vaan olla mainittuna hoitosopparissa ei muuta.
 
xxx
Voisko sil olla taka-ajatuksena et kun saa kiusattua sua tarpeeksi niin otat isomman lapsen pois hoidosta kun kerran olet kotona? Ehkä sitä hiertää jokin aikaisempi asia ja haluaa nyt kinata jostain kun ei muuten voi suoraan sanoa? Todella outoa käytöstä!!!
 
tää on fakta
Päiväkodista saa hakea kuka tahansa vanhempien ilmoittama täysi-ikäinen ihminen.

Varahakija on ihminen joka voi hakea lapsen hoidosta ilman erillistä vanhempien ilmoitusta. Muista hakijoista vanhempien on ilmoitettava henkilökunnalle, mielummin henk.koht. eikä puhelimitse.

Ainoa päiväkodista luovuttamisen este on alaikäisyys tai ettei häntä ole ilmoitettu hakijaksi.
 
Meillä homma menee niin,että pph saa luovuttaa lapset vain niille jotka hoitosopimuksessa on mainittu,edes ilmoitus aamulla ei riitä,vaan ne pitää siellä lukea.Mutta en kyllä ymmärrä pk:nne johtajaa,jos mummi on sinne hakijaksi merkattu,tuntuu vähän pätemisen tarpeelta minusta tuollainen.
 
Kyllä sun kannattaisi ottaa puhelu johtajan johtajalle.

Kun kyse on niinkin poikkeustilanteesta, että toinen vanhempi on sairaalassa.
(Jos se nainen ei uskonut tätä sairaala-asiaa, vaan meinaa että teillä on jotain muuta ja tää olis "peitetarina"...?)
 

Yhteistyössä