päiväkodin hoitaja nimitteli tummaihoista lastani neekeriksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauniin lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aivan, neekeri ON OLLUT suomessa nimityksenä tummaihoisille AIEMMIN, kun ei ollut yleissivistystä, eikä tietoa. Se on kuitenkin erittäin halventava haukkumanimi tummaihoisille, joka korostaa tummaihoisten eriarvoa, jota ei näinä päivinä enää tulisi olla, kun suomessakin paljon tummaihoisia ja suomalaisten/tummaihoisten jälkeläisiä!

[QUOTE="vieras";23206810]Mun mielestä sun pitäis mennä jututtamaan sitä hoitajaa, vaadit anteeksipyynnön ja sanot että jos ei anteeksipyyntöä tule, viet asian eteenpäin. Mun siskoakin nimiteltiin päiväkodissa mulatiksi.[/QUOTE]

Mulatti on suomen kielessä ollut neutraali, virallinen nimitys tummaihoisen ja vakoihoisen jälkeläiselle.

Paras lapsen kannalta olisi, että hänelle selvitettäisiin sanojen historia, ja se, että ei niistä pidä ottaa nokkiinsa, jos sanoja käyttää neutraalisti.

Meillä on tummaihoinen lapsi (isä namibiasta) ja jos joku haukkuu sitä neekeriksi, se sanoo itse olevansa vain puoliksi neekeri ;) Jos opettaa lapselle että se ei ole haukkumasana vaan joidenkin käyttämä vanhentunut sana tummaihoisista, lapsi ei loukkaannu siitä. Mä käytin itse lapsena sanaa neekeri enkä tarkoittanut sillä pahaa. Ihan järjetöntä opettaa lapselle että neekeri ois jotenkin haukkumasana!!! Lapsi voi itse korjata jos joku käyttää "väärää" sanaa.

Mun isän afrikkalaista työkaveria sanottiin mutakuonoksi kun tuli Suomeen. Kaverit siis sanoi. Kerran oli joku uusi työntekijä huutanut "Hei v*tun neekeri!", siihen mies oli todennut "Emmä oo mikään v*tun neekeri! Mä oon mutakuono!" :D

Nekkeri =haukkumanimi, ja vain ja ainoastaan! sulla ei taida olla tietoa nimen historiasta!? ennen tummaihoisia, käytettiin vain ja ainoastaan orjina eikä heillä ollut ihmisarvoa! ja heitä kutsuttiin tuolla nimellä. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, todellakin, oli ihonväri sitten valkoinen, musta, keltainen, tai mitä tahansa!

Nyt ollaan Suomessa. Suomessa ei ole ollut neekeriorjia. Suomen kielen sana "neekeri" ei ole sama asia kuin englannin kielen "nigger". Suomessa sitä on käytetty ihan yleisenä terminä, ei haukkumasanana.

[QUOTE="noo";23206841]Suomessa on kutsuttu tummaihoisia afrikkalaisia neekereiksi jo tuhansia vuosia. ..[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta. Sano nyt saman tien kuinka monta tuhatta vuotta sitten.

Näin niille sanoille käy. Vain tyhmät ja idiootit junnaa paikoillaan, kun kieli elää. Ei aviottomia lapsia kutsuta enää äpäröiksi. Oli sekin ennen ihan neutraalisana. Eikä ole idiootteja, imbesillejä sairausluokituksina. Vain sivistymätön jumahtaa.

Ikävää tuollanen nimittely,mutta kyllähän sellasta voi sattua.

Mä muistan kun olin vuonna 2004 yhessä tarhassa töissä ja siellä oli sellanen 8kk ikänen vauva hoidossa niin yksi tarhatäti kehtaa nimitellä vauvaa hänen vanhempien kuullen joksikin avaruusolioksi,vaikka ihan tavallisen näköinen vauva oli. : /

No vaikka taas yrittäisitte vääntää vasenta oikeaksi niin totuus on kuitenkin se, että neekeri on haukkumasana tai vähintäänkin epäasiallinen ilmaus. Totta on myös se, että vanhempi väki ei välttämättä tiedä tämän sanan alkuperäistä merkitystä tai välitä siitä.
Miksi hoitajan on täytynyt kutsua lastasi neekeriksi, onkin jo toinen kysymys. Miksi häntä ei ole kutsuttu vain nimellä tai vaikka lapseksi. Se, että toista kutsuu ihonvärin perusteella jollain tietyllä nimityksellä, on aina rasistista.

Hyvä ystäväni sanoaa puoliksi mustaa lastansa itse mulatiksi. Kun kysyin kerran asiasta niin hän kysyi tiedänkö paremman ilmaisun? Hän itse pitää pahimpaja englannin kielessä olevaa "mixed race" termiä, joka on suomennettuna kieltämättä ikävä sana ihmisestä.

Voi olla ikäluokka kysymys, joten älä vedä hernettä nenuliin pelkästä sanasta. Kun ei-rasisti isäni tuli tapaamaan minua ulkomaille opiskelija-asuntolaani hän totesi isoon ääneen, että "en mä tajunnutkaan, että teidän yliopistossa on näin paljon neekereitä". Se oli puhdas toteamus, ihmiseltä, joka on itse opiskellut englannin aikoinaan siksi, että "voisi jutella neekereiden kanssa ja oppia heidän eri kulttuureista". Hänen keskiluokkaisessa suomalaisessa maailmassa ei vain ole tummaihoisia ihmisiä eikä hän ole törmännyt neekeri-kesusteluun.

Eli jos koet, että tädilläsi on ongelma lapsesi kanssa ja että hän suhtautuu lapseesi alentuvasti ihon värin tai mahdollisen muun piirteen vuoksi niin puhu asiasta. Onko kaikki mennyt hyvin tähän asti? Sovi tapaaminen ja kerro, että koet neekeri-sanan todella loukkaavana.

Eikös nigger sanan juuret ole kuitenkin negro-sanassa, joka viittaa puhtaasti väriin?

[QUOTE="jebulis";23207124]

Eikös nigger sanan juuret ole kuitenkin negro-sanassa, joka viittaa puhtaasti väriin?[/QUOTE]

Tuotahan on ihmisten vaikea tunnekuohuissaan ymmärtää.

Lapsia sanotaan ihan hyväntahtoisestikin myös vekaroiksi, täystuhoiksi ym. Jos kaikesta ottaa herneen nenään, niin ei ehdi muuta tehdäkään.

[QUOTE="vieras";23206876]Nyt ollaan Suomessa. Suomessa ei ole ollut neekeriorjia. Suomen kielen sana "neekeri" ei ole sama asia kuin englannin kielen "nigger". Suomessa sitä on käytetty ihan yleisenä terminä, ei haukkumasanana.[/QUOTE]

Suomenkielessä on myäs nimeä JORMA käytetty ja annettu ihan yleisesti vielä 20-30 v sitten...

Mutta ei enää. Miksi? Sillä on nykyään eri merkitys kuin ennen.

sama on tapahtunut perinnenimille Urpo, Yrjö jne.

Miksi nimen merkitys puhekielessä voi muuttua, mutta sanan merkitys ei?

Lapsia sanotaan ihan hyväntahtoisestikin myös vekaroiksi, täystuhoiksi ym. Jos kaikesta ottaa herneen nenään, niin ei ehdi muuta tehdäkään.

Niin, tässä mainio esimerkki ihmisestä, joka on jumiutunut. Se mistä sanat juontavat juurensa ei tarkoita, etteikö sen merkitys ja painoarvo olisi muuttunut matkalla. Tai sitä, että sen kulttuurilliset merkitykset muuttuvat.

Mä olen nyt sitä mieltä, että sellainen ihminen joka puolustelee neekerisanan käyttöä voisi nimetä lapsensa Jormaksi. Toivotaan vielä, että tämä henkilö ei ole aviossa.

Sitten haluaisin, että ko henkilö alkaisi julkisesti huutelemaan puistossa esim "tulehan äpärä-Jorma sieltä jo".

Koska herranjestas, äpärä vaan ON avioton lapsi ja JORMAkin vaan ON hieno nimi.

Jos ja kun esimerkkihenkilömme tämän tkee ja näin toimii olen valmis hyväksymään sen, että neekerisana on ihan normaali sana.

Junttihuora lehmänpaska, mitä kuuluu?
Ihan hyväntahtosesti siis kyselen tässä.

Tosissasko vertaat neekeri/nekru-sanaa vekaraan ja täystuhoon.. Öööööö... aha. Just just.:ashamed:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen nyt sitä mieltä, että sellainen ihminen joka puolustelee neekerisanan käyttöä voisi nimetä lapsensa Jormaksi. Toivotaan vielä, että tämä henkilö ei ole aviossa.

Sitten haluaisin, että ko henkilö alkaisi julkisesti huutelemaan puistossa esim "tulehan äpärä-Jorma sieltä jo".

Koska herranjestas, äpärä vaan ON avioton lapsi ja JORMAkin vaan ON hieno nimi.

Jos ja kun esimerkkihenkilömme tämän tkee ja näin toimii olen valmis hyväksymään sen, että neekerisana on ihan normaali sana.

Peesi.

Mulla musta mies ja mulattilapsi. 65-vuotias äitini sanoo joskus miestäni neekeriksi, eikä tarkoita sillä mitään pahaa (tykkää miehestä kovasti) vaan hänen lapsuudessaan oli normaalia sanoa tummaihoista neekeriksi ja aina ei muista sanoa "musta" tai "tummaihoinen" Oon kyllä sanonut että tuota sanaa ei nykyään ole hyvä käyttää...
Me itse kutsumme lastamme mulatiksi enkä pidä sitä minään haukkumanimenä.

Nekkeri =haukkumanimi, ja vain ja ainoastaan! sulla ei taida olla tietoa nimen historiasta!? ennen tummaihoisia, käytettiin vain ja ainoastaan orjina eikä heillä ollut ihmisarvoa! ja heitä kutsuttiin tuolla nimellä. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, todellakin, oli ihonväri sitten valkoinen, musta, keltainen, tai mitä tahansa!

Vittu miten tyhmä ihminen osaa olla.:D En kyllä yhtään ihmettele ettet kelvannut kenellekään muulle kuin neekerille. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kauniin lapsen äiti;23206635:
Lapsi(4v) kertoi minulle, eikä halua mennä hoitoon. Otin yhteyttä päiväkotiin, ja kielsivät asian, mutta tiedän, että lapsi puhuu totta, sillä ikinä ennen ei ole tuota nimeä käyttänyt, eikä meillä käytetä noin rumia nimityksiä. Lapsi aloitti vasta päivähoidn pienessä, n. 2000 asukkaan kylässä..

Jos teillä ei tuota nimitystä käytetä niin mistä lapsesi tiesi sen olevan nimittelyä? MISTÄ TIESI SANAN NEGATIIVISEN OLEMUKSEN???? P.S. Meidän lapsi puhuu kyllä hoitopaikasta välillä ihan höpöhöpöjä..

Eikö Suomessa jokaisen tummaihoisen pitäisi tottua siihen, että neekeri on ollut yleisnimitys ja neutraali sana, jota joskus vieläkin käytetään. Jos sitä ei käytetä haukkumanimenä, voisi oppia suhtautumaan, eikä hysterisoida.

Ai pitäisi tottua? Mininkäs muuhun pitäisi tottua, että on aina 2. luokan kansalainen yms? Minä olen ainakin opettanut lapsilleni, jos joku heitä nee*eriksi kutsuu, he tietävät, että kyseinen ihminen on typerä ja sivistymätön, ei kannata välittää.

Yhteistyössä