Päiväkodin aloittaminen yli 3v:nä

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Von Teese:
Muuten ei mietityttäisi, mutta kun on aika arka tapaus aina aluksi. Tai siis hitaasti lämpeävää sorttia. Ja se mietityttää, kun pikkuveli 1v menee mummolle hoitoon eikä tule mukaan päiväkotiin..
No miksei tyttö mene mummolle hoitoon? :eek:
Samaa ihmettelen mikseivät mene samaan paikkaan hoitoon?

Kirjoitit tuossa aiemmin että menette perjantaina tutustumaan ja sit seuraavana maanantaina aloittaa hoidossa. Me käytiin varmaan ensin kuukauden ajan 1-2 kertaa viikossa ja sit aloittivat hoidon maanantaina kun minulla alkoi työt perjantaina ja olivat ma-to sen 4h päivässä siellä hoidossa.

Tosin meillä ratkaisuun vaikutti se että aloitin työt 1.9 ja hoitosuhde piti aloittaa elokuussa et sai seuraavana kesänä maksutoman kuukauden.
Ensimmäisen kerran itseasiassa käytiin jo kesäkuussa katsomassa sitä paikkaa, kun päiväkotipaikka varmistui. Puhuttiin siitä kotona niin nuorempi alkoi iltaisin itkemään nukkumaan mennessä ja kyseli hoito paikasta ja missä on ja hakeeeko kukaan pois jne jne... Soitin päiväkotiin ja kysyin saadaanko tulla katsomaan ja mentiin yhtenä päivänä tutustumaan ja hetken olivat pihalla ja sit hoitaja esitteli päiväkodin sisätilat. Siihen loppui itkut.
Elokuussa sit käytiin aika usein siellä leikkimässä pihalla ulkoilujen aikaan ja muutaman kerran oltiin sisälläkin.
Luulen et meillä helpotti hirveästi tilannetta se että olivat usein käyneet katsomassa paikkaa ja oli jo aika tuttu paikka kun lopulta aloitettiin. Selkeästi alussa toi turvaa se että oli isoveli/ pikkusisko siinä lähellä.
Nuorempi kuulemma päivän aikana alkoi itkemään jos isoveli oli päivän aikana kadonnut isommat tekivät paljon retkiä kävivät kirjastossa, leikkipuistoissa ja viereisessä päiväkodissa jumppasalissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Von Teese:
Muuten ei mietityttäisi, mutta kun on aika arka tapaus aina aluksi. Tai siis hitaasti lämpeävää sorttia. Ja se mietityttää, kun pikkuveli 1v menee mummolle hoitoon eikä tule mukaan päiväkotiin..
No miksei tyttö mene mummolle hoitoon? :eek:
Samaa ihmettelen mikseivät mene samaan paikkaan hoitoon?

Kirjoitit tuossa aiemmin että menette perjantaina tutustumaan ja sit seuraavana maanantaina aloittaa hoidossa. Me käytiin varmaan ensin kuukauden ajan 1-2 kertaa viikossa ja sit aloittivat hoidon maanantaina kun minulla alkoi työt perjantaina ja olivat ma-to sen 4h päivässä siellä hoidossa.

Tosin meillä ratkaisuun vaikutti se että aloitin työt 1.9 ja hoitosuhde piti aloittaa elokuussa et sai seuraavana kesänä maksutoman kuukauden.
Ensimmäisen kerran itseasiassa käytiin jo kesäkuussa katsomassa sitä paikkaa, kun päiväkotipaikka varmistui. Puhuttiin siitä kotona niin nuorempi alkoi iltaisin itkemään nukkumaan mennessä ja kyseli hoito paikasta ja missä on ja hakeeeko kukaan pois jne jne... Soitin päiväkotiin ja kysyin saadaanko tulla katsomaan ja mentiin yhtenä päivänä tutustumaan ja hetken olivat pihalla ja sit hoitaja esitteli päiväkodin sisätilat. Siihen loppui itkut.
Elokuussa sit käytiin aika usein siellä leikkimässä pihalla ulkoilujen aikaan ja muutaman kerran oltiin sisälläkin.
Luulen et meillä helpotti hirveästi tilannetta se että olivat usein käyneet katsomassa paikkaa ja oli jo aika tuttu paikka kun lopulta aloitettiin. Selkeästi alussa toi turvaa se että oli isoveli/ pikkusisko siinä lähellä.
Nuorempi kuulemma päivän aikana alkoi itkemään jos isoveli oli päivän aikana kadonnut isommat tekivät paljon retkiä kävivät kirjastossa, leikkipuistoissa ja viereisessä päiväkodissa jumppasalissa.
Meillä ei ole mahdollisuutta mennä aiemmin tutustumaan. En siis ole menossa töihin vaan kouluun ja sinne pääsystä sain tiedon viime perjantaina. :) tytön kanssa ollaan puhuttu päiväkotiin menosta jo pidemmän aikaa ja ihan mielellään on menossa, mutta saa nähdä miten sitten käy kun oikeasti sinne mennään. Jospa siellä olisi joku mukava täti johon turvautua, jos tulee paha mieli. Enkä tosiaan aio siellä ruveta itkemään mutta kyllähän tyttö näkee minusta, että minuakin jännittää se päivähoitoonmeno.
 
Sanot vaan reippaasti että hei hei, äiti tulee iltapäivällä hakemaan, vaikka tyttö itkisikin. Voitte vaikka tätien kanssa etukäteen sopia, että he ottavat tytön syliin jo eteisessä tms.

Mitä nopeammin sieltä lähtee ja mitä "jämäkämpi" on, sen parempi.

Ja itket sitten eteisessä, kuten allekirjoittanut :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Sanot vaan reippaasti että hei hei, äiti tulee iltapäivällä hakemaan, vaikka tyttö itkisikin. Voitte vaikka tätien kanssa etukäteen sopia, että he ottavat tytön syliin jo eteisessä tms.

Mitä nopeammin sieltä lähtee ja mitä "jämäkämpi" on, sen parempi.

Ja itket sitten eteisessä, kuten allekirjoittanut :ashamed:
näin tosiaan ajattelinkin. :)
mä varmaan sit itken sen matkan, kun menen kouluun..
 
mona
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä taas ymmärrän hyvin jos mummo ei jaksa kahta lasta (3 ja 1 vuotiaat osaavat viedä voimat nuoriltakin).
Kuin myös ja mielellään 1v:n jättäisin mummolle jos mahdollista. Jos ei vielä osaa kävelläkään yms. eikä ainakaan puhua..
 
öeorughhj¨p'
Mutta jos siis ensi viikko on aikaa tutustua? Niin jospa maanantaina soittelisit ja kyselisit jos saatte mennä iltapäivällä tarhan pihalle leikkimään, aja seuraavina päivinä myös aamupäivällä+sisätiloihin tutustuminen..

Miksi siis vasta perjantaina
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Von Teese:
Miten teillä muilla on mennyt tuo päiväkodin aloitus, meillä tyttö on menossa tässä lähiaikoina päiväkotiin ja tiedän että se on hänelle kova paikka kun on tottunut kotona äidin kanssa olemaan. :'( itku tulee varmaan molemmilta. Kuinka aloitus menisi parhaiten? Jos hän rupeaa itkemään niin jätänkö hänet vaan sinne itkuisena vai?..
Kannattaa harjoitella alkuun n. vkon verran. Lapsi tutustuu lapsiin ja hoitajiin ja pk:n tavat tulee tutuksi. Kylmiltään en veisi.
 
ope
Voithan sä soittaa päiväkotiin maanantaina ja sopia, että menette ens viikon aikana muutamaan kertaan päiväkodin pihalle ulkoilun ajaksi leikkimään ja sisällekin tutustumaan ja leikkimään pieniksi hetkiksi. Mä oon ite lastentarhanopettaja ja suosittelen kyllä siellä päiväkodilla vähän useemmin käymistä. Varmasti menee kivasti, vaik kävisitte vaan kerran, mut tulis vähän paikat tutuiksi ensin.

Kannattaa siis jutella lapsen kanssa siitä hoitoon menemisestä ja mitä kaikkea siellä voi tehdä ja vähän päivän kulusta sekä siitä, milloin äiti tai isä tulee hakemaan. Ja äiti vaan reippaana aamulla vie lapsen käsipesulle ryhmään asti ja sit sanoo ovelta heipat. Jos lapsi jää itkemään, niin itkee varmastyi hetken hoitajan turvallisessa sylissä, mut nopeesti keksivät jotain mielekästä puuhaa ja itku unohtuu. Äiti voi sit itkee sillä matkalla kouluun...

Onnea tarhan aloitukseen! Juttelet vaan kivoja juttuja hoidosta sit sen ekan päivän jälkeenkiin. tsemppiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öeorughhj¨p':
Mutta jos siis ensi viikko on aikaa tutustua? Niin jospa maanantaina soittelisit ja kyselisit jos saatte mennä iltapäivällä tarhan pihalle leikkimään, aja seuraavina päivinä myös aamupäivällä+sisätiloihin tutustuminen..

Miksi siis vasta perjantaina
Aikaa tutustumiseen ei ole kuin perjantaina,valitettavasti. Olisimme halunneet mennä jo torstaina mutta silloin päiväkodilla oli joku koulutuspäivä emmekä silloin voi kuulemma mennä. :(

Taidan kuitenkin käydä torstai- ja keskiviikkoiltana päiväkodin pihalla leikkimässä, että näkee miten kiva leikkipiha ja kiikut ym. siellä on.
 
Ensimmäinen hoitoviikko meni hienosti, tyttö ei ollut ikävöinyt äitiä kertaakaan ja oli muutenkin ollut reipas. Käytiin silloin edellisen viikon keskiviikkona päiväkodin pihalla leikkimässä muiden tarhalasten kanssa ja sitten perjantaina tutustuttiin sisätiloihin. :) ihan turhaan jännitin sitä aloittamista, vaikka saattaahan sitä takapakkia tulla vielä.
 
millipilli
Jos lapsi itkee jäädessä niin sitten mä vaan annan pojan jonkun tädin syliin, hammastapurren hymyillen sanon pojalle "heippa, äiti tulee iltapäivällä hakemaan" ja lähden kiiruusti ovesta ulos
 
Mun arka ja hiljainen tyttö aloitti hoidon viime elokuussa. Neiti oli silloin 3v2kk ja kotona olin tytön kanssa ollut. Muutenkin lähes aina kun lähdin johonkin, kaupungille, kaverin luo kaffille tms.neiti oli lähes aina mukana. Ja niin mamman tyttö. Mä en tiedä oliko tytön hoitoon meno kovempi paikka mulle vai tytölle, itkua ei tarvittu ja neiti jäi mukisematta hoitoon. Minä menin ikävissäni kouluun ja soittelinkin pari ekaa päivää että kuinka sielä menee. Hyvin meni, ainoa vaan ettei tyttö sanonut sanaakaan kenellekään hoidossa, kahteen ekaan kuukauteen. Alkoi kyllä pikkuhiljaa leikkiä muiden kanssa muttei puhunut. Mua tää vaivas tosi kovaa, mitä kaikkea neiti mahtoi kelata hoitopäivän aikana kun ei puhunut. Mut sitten pikkuhiljaa alkoi vastailla leikkikavereille ja nyt vastailee jo tädeillekin =) Ja siis koskaan neiti ei kuitenkaan laittanut vastaan kun hoitoon mentiin. Muutaman kerran sanonut ettei halua mennä kun ei halua nukkua siellä ja että voisiko äiti tulla nukkumaan kans jne.. Nukkuminen on vieläkin aika hankalaa mutta muuten olen niin iloinen että tytöllä on muutakin elämää kuin me vanhemmat =)
 

Yhteistyössä