Päiväkastelu ja tuhriminen... En osaa mitään.

  • Viestiketjun aloittaja "epätoivo"
  • Ensimmäinen viesti
"epätoivo"
Olen ihan loppu tähän. Tässä sen huomaa, ettei minusta ikinä olisi ollut vammaisen lapsen äidiksi. Kolmatta kuukautta poika (kohta neljävuotias) tuhrii ja/tai kastelee kaikki housunsa. Viidet päivässä. Poika oli kuiva ja siisti, muttei enää. Ei suostu vaippoihin, repii ne heti päältään. Mä en pärjää tän vaivan kanssa, joka voi jatkua kai vuosiakin. Millä sen saa loppumaan?? Ei ole lakstoosi-intoleranssia, levolacin anto ei ole muuttanut asiaa (mielestäni ei ole edes kovalla). Lääkäriin ollaan menossa.
 
[QUOTE="aapee";24745002]Ei ole vammainen. On pesukone, muttei meidän kämpässä kuiva pyykki kun kolmantena päivänä. Vaiva voi kuulemma kestää VUOSIA ja saan siitä ajatuksesta lähestulkoon paniikkikohtauksen.[/QUOTE]

Huono ilmanvaihto?
 
"aapee"
siis..... ei ole vammainen, mutta päiväkastelee ja tuhrii ja on viisivuotias,auta ja selvennä sairautta vähän, vai minäkö olen nyt se joka ei tajuu...:confused:
No väännänpä rautalangasta:

Kommentti vammaisuudesta tarkoitti sitä, että koska olen kyvytön pärjäämään näinkin pienen vaivan kanssa kuin päiväkastelu ja tuhriminen, minusta ei olisi ollut esim. vammaisen lapsen äidiksi, koska silloin painitaan isompien ongelmien kanssa. Minkäänlaista sairautta ei ole toistaiseksi diagnosoitu.

Mistä vetäsit tuon viisivuotiaan?
 
  • Tykkää
Reactions: emppu75
"hmmm"
Luin aloituksen huolella ja tajusin kyllä ap:n ongelman. Mikä tällaisen on aiheuttanut, jos aiemmin oli kuiva? Onko isoja muutoksia tai kenties jotain vuorovaikutussuhteissa? Käykö säännöllisesti vessassa, vaikka sanoisikin ettei ole hätä?
 
"vieras"
No jos ei ole vammainen niin onko jotain tapahtunut,jotain syytä miksi kastelee ja tuhrii? Puhuuko minkä verran,oletko kysynyt pojalta miksi ei voi mennä potalle/vessaan ajoissa? Miten poika itse reagoi/suhtautuu siihen kun housut sotkeutuu monta kertaa päivässä? Huomaako itse vai joudutko sä aina huomauttamaan että hei,nyt vessaan ja vaatevaihtoon..

Voimia sulle. On varmasti tosi rasittavaa.. Jos vaan tarkenee niin kotona vois varmaan olla kalsareissa? Tulis vähän vähemmän pyykkiä.. Sohville ym tietty tarvii sit jotain suojaksi.. Mutta jos kastelun/tuhrimisen yksi syy on ettei "ehdi" vessaan niin ehtimistäkin vois ehkä helpottaa jos vähemmän riisuttavaa..
 
"Jonna"
Mä ymmärrän sua ap! Mun keskimmäinen tuhri vuosia, jopa vielä neljännellä luokalla tuli jotain housuun. Sitten, pidin lapselle puhuttelun ja sanoin että ellei toi nyt lopu, sua aletaan viimeistään yläasteella kiusaamaan jne, siis en antanut vaihtoehtoja. Kun tiesin, ettei se johdu mistään elimellisestä syystä vaan on henkistä laatua.
Ja sen puhuttelun jälkeen määräsin käymään säännöllisesti vessassa ( katsoin perään ) ja ettei esim pelaa liikaa tmv. Säännölliset ruoka-ajat ja säännöllinen päivärytmi, esim nukkumaan aina samaan aikaan.
Tuhriminen loppui kuin seinään.
 
"vieras"
mulla on tyttö joka pian täyttää 5v, oppi kuivaksi 3-vuotiaana, 4-vuotiaana alkoi kastelu, kasteli joka päivä useita kertoja päivässä, menin lääkäriin, tehtiin kaikki kokeet, ultra, verikokeet jne mitään ei löytynyt. Nyt on kulunut vuosi ja tyttö edelleen kastelee joka ikinen päivä useita kertoja, olin niin väsynyt että menin taas tytön kanssa lääkäriin, tällä kerralla erikoislastenlääkärin luo, syy löytyi vihdoinkin, tytöllä todettiin virtsankarkailu johon sai lääkkeitä, nyt on tyttö syönyt lääkkeitä ja näyttää että pikkuhiljaa kastelu jää taka-alalle, jaksamista sulle ja toivottavasti saat apua lapselle, tiedän itsekin kuinka raskasta on tuo jatkuva pyykkivuori ja kastelu.
 
"ööö"
Miten ois vaippa ja pieni relaamispaussi? Ettei vain nyt ois lapsella liikaa stressiä ja paineita johon reagoi. Joskus asiat lutviutuu itsestään kun ei kiinnitä niihin huomiota.
 
"..."
[QUOTE="ööö";24745878]Miten ois vaippa ja pieni relaamispaussi? Ettei vain nyt ois lapsella liikaa stressiä ja paineita johon reagoi. Joskus asiat lutviutuu itsestään kun ei kiinnitä niihin huomiota.[/QUOTE]

"ei suostu vaippoihin, repii ne heti päältään.." Luethan aloituksen uudelleen.
 
"ööö"
[QUOTE="...";24745890]"ei suostu vaippoihin, repii ne heti päältään.." Luethan aloituksen uudelleen.[/QUOTE]

Oho, anteeksi, luin siis huonosti.
Olisiko jonkinlaista uhmaa johon nyt reagoi tällä tavoin? Millä tavoin kohtelette kun lapsi kiukuttelee, annatteko ilmaista negatiiviset tunteet?

Voihan olla että on jotain fysikaalista ongelmaa.
Älä nyt ainakaan itseäsi syytä. Voimia ja toivottavasti löytyy jokin ratkaisu tuohonkin vaivaan!
 
"aapee"
[QUOTE="ööö";24745908]Oho, anteeksi, luin siis huonosti.
Olisiko jonkinlaista uhmaa johon nyt reagoi tällä tavoin? Millä tavoin kohtelette kun lapsi kiukuttelee, annatteko ilmaista negatiiviset tunteet?

Voihan olla että on jotain fysikaalista ongelmaa.
Älä nyt ainakaan itseäsi syytä. Voimia ja toivottavasti löytyy jokin ratkaisu tuohonkin vaivaan![/QUOTE]

Lapsella on erittäin voimakas uhma, myös päikkytätien mielestä. Kyllä ne negat tunteet sallitaan, (ei yleensä saa raivareita). Ennemmin jumpittaa, juoksee karkuun, naureskelee yms. Vessassa käytetään n. tunnin välein, väkisin, koska pistää periaatteesta melkein kaikessa vastaan.
 
"vieras"
Meilläkin kesti pojalla kauan oppia olemaan kastelematta housuja, osasi kyllä käydä pissalla ajallaan, mutta ei malttanut kesken hyvien leikkien tms. Tiedän, kuinka raivostuttavaa se on 4-vuotiaan kohdalla. Tsemppiä!
 
tuhrijan äiti
[QUOTE="Jonna";24745406]Mä ymmärrän sua ap! Mun keskimmäinen tuhri vuosia, jopa vielä neljännellä luokalla tuli jotain housuun. Sitten, pidin lapselle puhuttelun ja sanoin että ellei toi nyt lopu, sua aletaan viimeistään yläasteella kiusaamaan jne, siis en antanut vaihtoehtoja. Kun tiesin, ettei se johdu mistään elimellisestä syystä vaan on henkistä laatua.
Ja sen puhuttelun jälkeen määräsin käymään säännöllisesti vessassa ( katsoin perään ) ja ettei esim pelaa liikaa tmv. Säännölliset ruoka-ajat ja säännöllinen päivärytmi, esim nukkumaan aina samaan aikaan.
Tuhriminen loppui kuin seinään.[/QUOTE]
Ei lasta saa kiusata,hyväksytkö sen?Vaikka on henkistä laatua,ei silti!
 
Mulla oli sellainen tuttava, jonka 8-vuotias tyttö oli aivan pihalla. terve siis kaikin puolin muuten, mutta psyykkisen kuormituksen vuoksi oireili vaikeasti juuri vessa-asioilla. Kävi kakalla mutta ei pyyhkinyt, pissaili pikkupöksyihinsä ja piilotteli niitä sitten vessanpöntön taakse ja joka paikkaan ja sohvalle kun istuit, saatoit saada paskaa farkkuihisi jos likka oli tunkenut paskaiset housunsa sohvatyynyjen väliin. No, äiti oli jehovantodistajista irtautumassa oleva, rikkinäinen ja järkyttävässä psyykkisessä prässissä avioeronsa ja uiden juttujen kanssa, eikä hän ollut millään tavalla kiinnostunut lapsistaan. Voimia ei vaan ollut. Vanhin lapsista oli teini-iässä, ja jätteli vertuhruisia pikkareitaan lattioille, vessoja ei vetänyt kukaan ja lopultahan tilanne sitten johti siihen, että äidistä ei enää ollut lapsille huoltajaksi. Myös nuorin lapsista, 4-vuotias, joka oli oppinut kuivaksi jo aikaisemmin, ei enää suostunut nukkumaan yhtäkkiä omassa sängyssään vaan aina olohuoneessa missä äitikin valvoi. Ja pissaili sitten sohvalle unissaan.


En sano, että ap:n psykososiaalisessa ilmapiirissä on vikaa, mutta nämä lapset alkoivat kaikki oireilla epäsiisteydellä äitinsä ja koko perheen hätään. En tiedä, mitä heille nykyään kuuluu, toivottavasti ovat saaneet perheen, jossa asiat ovat paremmin. Kuitenkin valtaosa kastelu- ja tuhrimistapauksista (valitettavasti en muista prosentteja, lisätkää joku viisaampi) johtuu myös psyykkisistä tekijöistä tai ainoastaan psyykksistä tekijöistä ja puhtaasti elimellistä vikaa on vain harvojen tapausten taustalla. Jos psyykkistä muutosta tai selkeää traumaa ei voida osoittaa, voidaan kuitenkin havaita paranemista tai huonontumista olosuhteiden vaihtumisen myötä.

Mitä se stressi sitten voisi olla teillä? Uusi päiväkotiryhmä? Kiusaamista? Vanhempien asioissa riitaisuutta, jonka olet ajatellut jääneen lapselta huomaamatta? Jonkun läheisen kuolema tai hyvän kaverin menetys vaikka muuton vuoksi?

Sinuna kysyisin siltä lääkäriltä, miten asiaan tulee suhtautua. Vaikka olet turhautunut ja väsynyt, vihaisuutesi ja jatkuva, kasvoiltasi paistava pettyneisyytesi ei auta lasta. Toivon myös että ymmärrät, ettei alle kouluikäinen kykene sellaiseen psykologiseen peliin kuin aikuiset: lapsi ei tahallaan halua kiusata sinua eikä nauti siitä, että äiti on koko ajan vihainen. Lapsi ei myöskään ajattele, että pelaatte jotakin peliä, jossa hän on voitolla. Aikuisen tehtävä on katkaista negatiivisuuden kierre, joka osaltaan varmasti ylläpitää lapsen toimintaa.
 

Yhteistyössä