päivähoitovarusteet

  • Viestiketjun aloittaja kurpitsa
  • Ensimmäinen viesti
kurpitsa
kun muksu menee hoitoon, mitä varusteita pitää olla? Esim. kuravaatteet yms.
Päivähoitoon kai mennään lapsen kanssa ensin tutustumaan. Kuinka monta kertaa yleensä?
 
me mentiin parina päivänä yhdessä käymään tarhassa ja parina päivänä poika jäi sinne muutamaksi tunniksi itsekseen. Sitten alkoi ns. tositoimet :)

Noista varusteista.. no kuravaatteet tietenkin, kumpparit, varavaatteita,(vaippoja, tutti), tossut/jarrusukat. Meillä päiväkodissa on myös sellainen kansiosysteemi: viedään kansio, jossa voi olla muutama kuva vanhemmista (ikävän varalle) ja hoitajat alkavat sitten keräilemään lapsen piirrustuksia sinne. Ottavat myös kuvia esim. jumppatunnilta ja kirjoittavat kaikkea mitä lapsi tykkää touhuta hoidossa.
 
sipivilppu
Joo varavaatteina ainakin yks vaatekerta (sukkikset, housut, paita) ja sitten tietysti esim. villahaalari toppapuvun alle ja villasukat ja lapaset. Minä olen laittanu myös toiset käsineet, kun ne tahtoo kostua, kun kädet hikoilee. Kannattaa kysyä päiväkodilta, mitä niillä suositellaan.
Me käytiin tutustumassa muistaakseni 3-4 kertaa ja sitten oli yksi "harjoittelu" päivä ennen tositoimia. Olen kuulut että joku on käynyt 2 viikoa lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, mutta se on kyllä minusta jo vähän hätävarjelun liioittelua.
 
hehheh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 17:10 sipivilppu kirjoitti:
Joo varavaatteina ainakin yks vaatekerta (sukkikset, housut, paita) ja sitten tietysti esim. villahaalari toppapuvun alle ja villasukat ja lapaset. Minä olen laittanu myös toiset käsineet, kun ne tahtoo kostua, kun kädet hikoilee. Kannattaa kysyä päiväkodilta, mitä niillä suositellaan.
Me käytiin tutustumassa muistaakseni 3-4 kertaa ja sitten oli yksi "harjoittelu" päivä ennen tositoimia. Olen kuulut että joku on käynyt 2 viikoa lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, mutta se on kyllä minusta jo vähän hätävarjelun liioittelua.
No, minä kävin 1,5 viikkoa tutustumassa omani kanssa. Eikä ollut ollenkaan hätävarjelun liioittelua, omani tuntien päädyttiin tähän ja päiväkodille se sopi.

Ke-pe minä olin mukana, jättäydyin taka-alalle, mutta olin kuitenkin niin, että muksu saattoi nähdä minut ja tulla luo, jos oli ikävä / äidin tarve.

Seuraava vko ma-pe lapsi oli päiväkodissa ilman minua, mutta edettiin pienin askelin, siten että ma oli vain pari tuntia jne ja to ja pe jäi jo päiväunille asti.

Lapsi oli JO (??) 2 -v, ollut kotihoidossa minun kanssani kahden ja hyvin kiinni minussa, arka ja hitaasti toisiin tutustuva tapaus. Puheen tuotto oli myös hyvin hyvin vähäistä, ymmärrys kyllä ikätasoisesti kohdillaan, mutta ei itse puhunut juuri mitään.

Meillä ei ole eikä ollut tuttavaperheitä, joissa olisi pieniä lapsia. Lapsi oli ollut mummolassa hoidossa, mutta se on ihan eri asia.
Olimme kyllä käyneet kaikenmaailman äiti-lapsi-ryhmissä hoitovapaani aikana, ja siksi tiesinkin että toisiin lapsiin ja aikuisiin kontaktin ottaminen ja tutustuminen on hidasta, ettei hän osaa pitää puolia, jää jalkoihin, ei mene reippaasti muiden joukkoon tms., vaan tukeutuu minuun vahvasti. Kannustaminen irtautumiseen on kuitenkin oltava lapsen persoona huomioiden, lapsesta lähtöisin olevaa eikä mikään shokkihoito että kerralla jysäytetään ja sanotaan että "pärjää".

Varsinainen hoito lähti sitten sujumaan hyvin, kun oltiin pienin askelin tutustuttu päiväkodin toimintaan ja äiti sitten aina kuitenkin tuli hakemaan... Muksulla ikävä äitiä oli pitkään. Kun tulin hakemaan kotiin, muut lapset kertoivat, että "se itki taas sinua".

Meillä tämä järjestely, mikä toisista voisi olla jopa hätävarjelun liioittelua, oli oikea tapa totuttaa päiväkotiin.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:08 kurpitsa kirjoitti:
kun muksu menee hoitoon, mitä varusteita pitää olla? Esim. kuravaatteet yms.
Päivähoitoon kai mennään lapsen kanssa ensin tutustumaan. Kuinka monta kertaa yleensä?
vara vaatteet (housut,paita),vaippoja, kuravaatteet, vaihtolapaset ja villasukat, oma unilelu.

täällä päin hoito paikkaa tutustutaan kaksi viikkoa joista, olikohan 4 kertaa saa vanhempi ja lapsi ruuan. viimosella viikolla lapsi jää ensin 15 min yksin, sit 1 tunti ja sit aamupäiväksi ja lopulta koko päiväksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:08 kurpitsa kirjoitti:
kun muksu menee hoitoon, mitä varusteita pitää olla? Esim. kuravaatteet yms.
Päivähoitoon kai mennään lapsen kanssa ensin tutustumaan. Kuinka monta kertaa yleensä?
Meillä tutustutaan sen mukaan kuin tuntuu tarvetta ja halua vanhemilla olevan.

Yksi vaihtovaatekerta, sisätossut tai kengät (esim kangaskengät on hyvät), sitten sään mukainen pukeutuminen ja lisävaatteita sen mukaan. Meillä on päikyssä aina kurikset ja saappaat vaikka haalari onkin vedenpitävä niin varuiksi en tuo kuin joskus pesuun kotiin. Lisäksi sitten hanskaa, sukka ja pipoa on hyvä olla myös vaihturit, jos kastuu niin on toiset laittaa päälle. Omat vaipat, tutit ja unikaverit jos sellaisia on tottunut käyttämään.
Meidän päikyssä ainakin tätit kyllä pyytää tuomaan jos jotain puuttuu ja oon kyllä kysynytkin että onko sopivasti jne
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 20:42 reetta84 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:08 kurpitsa kirjoitti:
kun muksu menee hoitoon, mitä varusteita pitää olla? Esim. kuravaatteet yms.
Päivähoitoon kai mennään lapsen kanssa ensin tutustumaan. Kuinka monta kertaa yleensä?
vara vaatteet (housut,paita),vaippoja, kuravaatteet, vaihtolapaset ja villasukat, oma unilelu.

täällä päin hoito paikkaa tutustutaan kaksi viikkoa joista, olikohan 4 kertaa saa vanhempi ja lapsi ruuan. viimosella viikolla lapsi jää ensin 15 min yksin, sit 1 tunti ja sit aamupäiväksi ja lopulta koko päiväksi.
Aika luksusta tuo on verrattuna omaan kokemukseeni. Menin töihin hoitovapaan jälkeen kolme vuotta sitten. Edellisenä päivänä saatiin tietää mistä päiväkodista paikka löytyy ja iltapäivällä ehdittiin hetkeksi tutustumaan. Seuraavana päivänä piti siis lapsen olla 4 tuntia hoidossa "kylmiltään" ja kyseessä oli siis 1v. 9kk lapsi. Onneksi tein alkuun vain puoltapäivää, olisi ollut tosi kurja jättää lapsi sinne koko päiväksi heti alkuun.
 
Me ostettiin ihan turhaan sellaiset sisätossut, kun en tajunnut edes kysyä... Kyseisessä päiväkodissa ei tunnu olevan kenelläkään, mitä nyt olen seurannut, mitään tossuja. Ihan sukissa/jarrusukissa tepsuttelevat tyytyväisinä. Toki onhan se pienen helpompi niissä sukissa lattialla touhuta...

Sadevarusteet, sateellakin ulkoilevat. Vaipat, vaihtovaatteet, eri vaatteet pihaleikkeihin myös kesällä niin eivät tuo hiekkaa vaatteissa sisälle. Jos on tärkeä unilelu/rätti niin saattaa olla hyvä olla matkassa päiväunia varten.
 

Yhteistyössä