päivähoito

Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 20:35 Kutri kirjoitti:
Tuossa Elviira kyseli, että miksi esim päihdeperheiden lapset saa viedä hoitoon ja perusteluita kaipaili.

No hyvänen aika, silloin hoitopaikka on lapsen etu. Semmoisen lapsen ainut lämmin ateria saattaa tulla juuri tuolla hoitopaikassa. Kai sinäkin pystyt järkevään ajatteluun, miksi niin tulee toimia. Hoitopaikkaan täytyy olla aina lapsen edun mukainen syy. Jos perhe on "terve" niin silloin ei hoitopaikkaa tarvita muuta kuin itsekkäistä syistä. 2 vuotiaalle ei ole mitään etua mennä hoitoon eroon äidistään/isästään ja sisaruksistaan.

Töihin meno on jo toinen juttu ja siitä saisi toisen keskustelun aikaiseksi...

Nimenomaan, kyllä osaan terveen ajattelun, mutta nyt kun vastasit, perustelun melkein jo tiesinkin. Sama perustelu pätee mielenterveysongelmaisten äitien kohdalla. Mutta, kun kerrotte vielä miksi näille äideille EI esitetä kysymysä : "Miksi niitä lapsia sitten pitää tehdä?" Niinkuin tehdään näille "terveille" äideille.

 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 13:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 15:08 Elviira harmaana kirjoitti:
Ja taas ne niiiin TÄYDELLISET äidit pääsivät pätemään.

Onko mikään ihme, että jollekkin tulee syyllinen olo, kun tuollaisia ihmisiä on maailma väärällään.

-Et pidä lapsestasi!
-Miksi teet lapsia, jos et jaksa/halua hoitaa?
-Häpeä, kun olet kotona vauvan kanssa ja lapsesi on hoidossa!
-Viet jonkun toisen paikan!!
-Älä vie lastasi hoitoon, koska olet maailman epätäydellisin äiti jos olet vauvan kanssa kotona!!

Suvaitsevaisuutta hyvät ihmiset, suvaitsevaisuutta. Vai onko teissä sellaista??

Ja miksi aina jonkun kirjoituksesta löytyy tuo PAITSI jos vanhemmalla/vanhemmilla on sosiaalisia ongelmia, psyykkisiä ongelmia tai päihdeongelmia.
Silloin saa viedä toisen lapsen hoitoon, miksi??
Perustelkaa... Aina on mielipiteitä, mutta ei yhtään perustelua miksi näin.
Ja taas sinä olet täällä puolustamassa,kun itse viet isomman hoitoon vaikka olet pienemmän kanssa kotona.
Ja taas olen niin puolustamassa, koska oma poikani on kokopäivähoidossa, mutta itse olen pienokaisen kanssa kotona. Mutta sehän on täällä ihan hyväksyttyä, koska kärsin mielenterveysongelmista :)
Siksi mä aina penäänkin syytä siihen, miksi minä saan viedä, mutta nämä ns. terveet äidit ei saa.
Koskaan en ole aiemmin puhunut, että olen kärsinyt masennuksesta 8vuotta. Eikä kukaan ole tullut minulta kysymään "Miksi sitten olen tehnyt lapseni".. Ja vielä kaksin kappalein :) Juuri siksi minua kummastuttaa, miksi tämä aina esille täällä otetaan, että "sairaat" saa viedä lapsensa, mutta terveet ei.
Kyllä minun isompikin poikani saisi kotona ihan yhtälailla lämpöisen aterian kuin päiväkodissakin, eli meillä syy ei ole se.
Rakastan molempia lapsiani yhtä paljon joten sekään ei ole syy.
En halua päästä isommasta eroon, joten sekään ei ole syy.
Poikani nyt vaan sattuu nauttimaan päiväkodissa olostaan, hänellä on siellä virikkeitä, kavereita ja oman ikäistään seuraa, toisin kuin kotona.
Eikä se poika siellä ole aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan, kyllä meilläkin on aikaa toisillemme.


Minua välillä oikein hykerryttää nämä täydelliset äidit, kun he pitävät itseään parempina, kun pysyvät niiden kanssa kotona ties kuinka kauan.

Poikani on mennyt alunperin päivähoitoon, koska minä olen mennyt töihin. Hän nauttii päivistään päiväkodissa.

 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 20:17 vieras kirjoitti:
Muistaakseni sinun lapsesi kuitenkin on päivähoidossa täyspäiväisesti,no onneksi ehkä ei kuitenkaan 12h,sen varmaan jo päiväkoti estäisi,jos äiti ei itse tajuaisi.
Muistat aivan oikein, poikani on täysipäiväisesti. Miksi se on sinulle ongelma?
Osaat kyllä "heitellä kiviä", mutta minkäänlaisia perusteluja ei sinunkaan paheksunnalesi ei ole.
Vai kuulutko siihen ryhmään, jotka nostavat omaa egoaan sillä, että käyvät parjaamassa muita äitejä omista ratkaisuistaan?
Ilmeisesti sinun ratkaisusi ovat ainoita oikeita?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 11:07 Elviira harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 20:17 vieras kirjoitti:
Muistaakseni sinun lapsesi kuitenkin on päivähoidossa täyspäiväisesti,no onneksi ehkä ei kuitenkaan 12h,sen varmaan jo päiväkoti estäisi,jos äiti ei itse tajuaisi.
Muistat aivan oikein, poikani on täysipäiväisesti. Miksi se on sinulle ongelma?
Osaat kyllä "heitellä kiviä", mutta minkäänlaisia perusteluja ei sinunkaan paheksunnalesi ei ole.
Vai kuulutko siihen ryhmään, jotka nostavat omaa egoaan sillä, että käyvät parjaamassa muita äitejä omista ratkaisuistaan?
Ilmeisesti sinun ratkaisusi ovat ainoita oikeita?

Niimpä! Mäkin tahtoisin noita perusteluja samalta henkilöltä! :D
 
Ilmeisesti sinulla Elviira on masennus hyvässä hoidossa ja hyvä niin. Ymmärsit kuitenkin varmaan kirjoituksestani mitä ajoin takaa mutta kun haluat nähdä asian toisin niin minkäs sille voi. Sinun lapsesi kohdalla on varmaan hyvä juttu, että on hoidossa mutta kaikkien kohdalla niin ei ole. Perusteluja puolestani haluaisin siihen väitteeseen, että mikä saa teidät hoidon puolestapuhujat uskomaan, että me, kotona lapsensa hoitavat äidit oltaisiin teidän kaltaisia äitejä täydellisempiä?

Kysymykseen, että miksi esim. päihdeongelmaiset tekevät lapsensa, etsii vastausta varmaan he itsekin. Hekin haluavat oman pienokaisen ja kokea sen tunteen kuin meistä jokainen äiti tai isä. He eivät lapsen hoitamisessa kuitenkaan onnistu, koska ovat itse niin sairaita etteivät pysty huolehtimaan itsestäänkään. Vaikka sinulla, Elviira on masennus niin ette varmaankaan ole niin vaikeasti sairas perhe kuin mitä minä ajattelin näillä sairailla perheillä.

Jokainenhan tekee omat ratkaisunsa mutta edelleen olen sitä mieltä, että myös isommat lapset on hyvä hoitaa kotona. Ja kannattaahan sitä omaa voimavaraa miettiä silloin kun lyö lukkoon lapsilukua perheessä...
 
Vielä lisätäkseni, olen kai tässä asiassa myös itsekäskin, että haluan hoitaa omat lapseni kotona. En vain voisi kuvitella, että vapaaehtoisesti olisin erossa omista lapsistani kokopäivän joka päivä. Kyllä taas erossa joudumme olemaan kun työelämä kutsuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 12:51 Kata kirjoitti:
Mulle ei tulis mieleenkään viedä toista lasta hoitoon kun olen toisen kanssa kotona. Enkä ole kyllä niin tehnytkään!!!

En vaan voi käsittää miten joku voi tehdä niin??? Tietysti sitä kahden pienen kanssa on kiirettä ja kämppä saattaa olla hujan hajan ja itsekkin välillä väsynyt, mutta silti...

Ei pitäisi hankkia lapsia liian lähekkäin, siis niin että lapsille tulee pieni ikäero jos ei kerran jaksa/halua olla kahden tai useamman lapsen kanssa kotona. Tämän sanon haluamatta loukata ketään! Mut miettiä kannattaa missä tahdissa niitä lapsia hankkii, vai tyytyykö vain siihen yhteen...

Jokaisen pienen lapsen paikka on kotona jos äitikin on siellä !!!(poikkeuksena ns. sosiaaliset syyt esim. sairaus tai päihteet)

Peesaan tätä kympillä!!!!
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 07:22 Kutri kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla Elviira on masennus hyvässä hoidossa ja hyvä niin. Ymmärsit kuitenkin varmaan kirjoituksestani mitä ajoin takaa mutta kun haluat nähdä asian toisin niin minkäs sille voi. Sinun lapsesi kohdalla on varmaan hyvä juttu, että on hoidossa mutta kaikkien kohdalla niin ei ole. Perusteluja puolestani haluaisin siihen väitteeseen, että mikä saa teidät hoidon puolestapuhujat uskomaan, että me, kotona lapsensa hoitavat äidit oltaisiin teidän kaltaisia äitejä täydellisempiä?

Kysymykseen, että miksi esim. päihdeongelmaiset tekevät lapsensa, etsii vastausta varmaan he itsekin. Hekin haluavat oman pienokaisen ja kokea sen tunteen kuin meistä jokainen äiti tai isä. He eivät lapsen hoitamisessa kuitenkaan onnistu, koska ovat itse niin sairaita etteivät pysty huolehtimaan itsestäänkään. Vaikka sinulla, Elviira on masennus niin ette varmaankaan ole niin vaikeasti sairas perhe kuin mitä minä ajattelin näillä sairailla perheillä.

Jokainenhan tekee omat ratkaisunsa mutta edelleen olen sitä mieltä, että myös isommat lapset on hyvä hoitaa kotona. Ja kannattaahan sitä omaa voimavaraa miettiä silloin kun lyö lukkoon lapsilukua perheessä...
Kyllä masennus on hyvässä hoidossa, siinä olet oikeassa. Enkä pelkästään tarkoita sinua, kun penään vastauksia. Monesti tällä palstalla vaan vastauksissa lukee, että "Tottakai mielenterveysongelmaiset, päihdeongelmaiset ja muuten sairaat saavat viedä lapsensa hoitoon". Mutta kun kysyy miksi näin, jonkun mielestä on niin minkäänlaisia perusteluja asialle ei ole. Samoissa kirjoituksissa myös sanotaan, kuinka lapsen paikka on kotona ja nämä "terveet" äidit ei vaan viitsi/halua olla isompien lasten kanssa ja siksi sysäävät lapset hoitoon.
Sinun kirjoituksistasi Kutri en kuitenkaan saa sitä käsitystä, että sinä tuomitsen jokaisen lapsensa hoitoon vievän vanhemman, mikä minusta on oikea ajattelutapa, jokaisella varmasti on omat syynsä.
Ja miksi niitä pitäisi edes ruotia jossain Kaksplussan palstoilla.

Itseäni ihmetyttää vaan aina se, kuinka samasta aiheesta saa aina samanlaisen tappelun ja kuinka monet äidit tulevat kertomaan kuinka heidän tapansa on se ainoa oikea.
Siitä tulee käsitys, että Täydelliset äidit hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaaseen asti.
Ikävä kyllä yleistys on paha, eli kaikki kotona olevat äidithän eivät ole samanlaisia, mutta jos prosentuaalisesti tällä palstalla se on 70%. Ikävä tosi asia, kun kaikki eivät osaa ajatella, muuta kuin mitä muut tekee, eivätkä näe sitä omaa napaansa pidemmälle.

Olen koittanut monesti sanoa, että miksei ihmiset voisi vaan huolehtia omista asioistaan, eikä koittaisi pönkittää omaa egoaan sillä, että tulee jollekkin palstalle "haukkumaan" toisen, toisen valinnoista.
Ihmisiähän me kaikki kuitenkin ollaan, ja koitetaan olla hyviä vanhempia itse kukin lapsillemme.

Sinulle Kutri vielä, tuo käsite sairas on ehkä väärä käsite. Tiedän monia samanlaisessa tilanteessa olevia perheitä kuin omanikin.
Poikani ei ole masennukseni takia täysipäiväisessä hoidossa, syyt on aivan toiset. Ja siksi mä haluankin aina kysyä, että mikä etuoikeus niillä mielenterveysongelmaisilla tai päihdevanhemmilla on viedä lapsi kokopäivähoitoon, mutta sitten sillä "terveellä" äidillä ei samaa vapautta ole vaan hän on se joka ei halua/viitsi/jaksa olla oman lapsensa kanssa.
Äh.. alan toistamaan itseäni niinkuin olen tehnyt jo monesti. Mutta ehkäpä tuossa nyt oli taas jotakin tolkkua.
 
Ihmettelijä
Minä en ymmärrä tuota perustelua, että seuravan vauvan pitäisi saada sama huomio kuin esikoisenkin. Logiikka uupuu täysin. Ei sisaruksilla koskaan tule olemaan samanlaista, paikka sisarussarjassa vaikuttaa ihmisen elämään suuresti. Jokaisessa paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja kyllä esim. kuopus tulee yleensä olemaan muutenkin se eniten hellitelty ja hoivattu. Kun toinen/ muut lapset ovat jo isompia, tuntuu se pieni niin ihanalta ja vähän avuttomalta. Esikoinen joutuu muutenkin yleensä kaikkein kovimmalle eli minun mielestäni on vähintään tasapuolista, että hän on sentään saanut olla hetken ainoa lapsi. Tuollainen kokopäiväksi pois tieltä ajaminen, anteeksi vaan, kuulostaa kyllä minustakin julmalta. Vaikka lapsi iloisena menee sinne päiväkotiin, onko se kuitenkaan hänelle parasta? Hänhän voi esim. ahdistua vauvan ja äidin symbioosista niin paljon, että haluaa pois sitä näkemästä. Ei tuon ikäinen ymmärrä omaa käytöstään eikä osaa tunteistaan kertoa. Itse huolestuisin, jos joku lapseni haluaisi riemusta kiljuen olla pois kotoa 8-10 tuntia joka arkipäivä.
 
joopajoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 16:17 vieras kirjoitti:
Lapseni 2vee on päivähoidossa joka päivä täydet tunnit. Viihtyy siellä loistavasti ja riemusta kiljuen lähtee päiväkotiin aamuisin. Mutta minua syyllistää joka ikinen taho tästä asiasta- nyt viimeisimmäksi sunnuntain Hesari. Vauva 6kk on kotona minun kanssani eli en nyt ihan tyhjän panttinakaan täällä ole. Miksi vauva ei ansaitsisi samaa huomiota kun isompikin lapsi sai??
Nim merk kelvoton äiti
:'(
 
pph
Työni puolesta minun on hyväksyttävä se mitä vanhempi tahtoo. Henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin aivan toinen. Kyllä se ärsyttää, jos hoitopaikoista on huutava pula ja sitten itsellä hoidossa lapsia, joiden toinen vanhempi kotona hoitamassa sisarrusta! Toiset äidit käärmeissään, kun joutuvat pinnistelemään, että saavat lapsen hoitoon, jotta pääsevät töihin, mutta jotkut paikat puolillaan näitä lapsia, jotka voisivat olla myös kotihoidossa :headwall: Itselleni ei tulisi kuuloonkaan laittaa edes osapäivähoitoon isompaa "pois jaloista" :eek:
 
Mä en enää edes jaksa lukea näitä ketjuja...näitä juttuja tahkottu täällä koko syksyn,jos ei kauemminkin....

En enää edes avaa näitä aloituksia....mä teen niin kuin mun elämäntilanteelleni on parasta ja LAPSELLENI!!!!!

Selitelkööt ja vatvokoon ne näitä asioita jotka jaksaa!!!MORO!!
:snotty:
 

Yhteistyössä