päivähoito

Lapseni 2vee on päivähoidossa joka päivä täydet tunnit. Viihtyy siellä loistavasti ja riemusta kiljuen lähtee päiväkotiin aamuisin. Mutta minua syyllistää joka ikinen taho tästä asiasta- nyt viimeisimmäksi sunnuntain Hesari. Vauva 6kk on kotona minun kanssani eli en nyt ihan tyhjän panttinakaan täällä ole. Miksi vauva ei ansaitsisi samaa huomiota kun isompikin lapsi sai??
Nim merk kelvoton äiti
 
Tää on tämä ikuisuuskysymys, josta tälläkin palstalla taistellaan joka toinen viikko... \|O Jokaisella meistä on omat tapamme ja mielipiteemme tästä asiasta.

Mä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos olet sinut tekemäsi päätöksen kanssa, niin sinua ei pitäisi puheiden ja kirjoitusten hetkauttaa suuntaan eikä toiseen. Sinua syyllistetään - vai syyllistätkö sittenkin itse itsesi?
 
Mulle ei tulis mieleenkään viedä toista lasta hoitoon kun olen toisen kanssa kotona. Enkä ole kyllä niin tehnytkään!!!

En vaan voi käsittää miten joku voi tehdä niin??? Tietysti sitä kahden pienen kanssa on kiirettä ja kämppä saattaa olla hujan hajan ja itsekkin välillä väsynyt, mutta silti...

Ei pitäisi hankkia lapsia liian lähekkäin, siis niin että lapsille tulee pieni ikäero jos ei kerran jaksa/halua olla kahden tai useamman lapsen kanssa kotona. Tämän sanon haluamatta loukata ketään! Mut miettiä kannattaa missä tahdissa niitä lapsia hankkii, vai tyytyykö vain siihen yhteen...

Jokaisen pienen lapsen paikka on kotona jos äitikin on siellä !!!(poikkeuksena ns. sosiaaliset syyt esim. sairaus tai päihteet)
 
Jos
Jouduin aloittamaan työt ja viemään lapsen hoitoon kun hän oli 2 v, koska kodinhoidontuella ei enää pärjätty, mies teki niin pitkää päivää ettei semmosta kukaan jaksa kun ei me mihinkään asumistukeen olla oikeutettuja, asuntolainan maksuun kyllä.

Olisin halunnut olla kotona kunnes lapsi 3 v,

Ajattelin itsekin sitä, että jos toinen tulisi - toisen tekisi, en veisi esikoista hoitoon. Kävisin äiti-piireissä, kerhoissa yms.

NYT kun lapsi on jo (?) 3 v, olen miettinyt: JOS alkaisin nyt vielä vauvaa odottamaan, ja vauvan synnyttya vanhempi olisi 4 v, mitä tekisin? Kavereita ja touhua hän kaipaa kuitenkin, eikä meillä ihan oikeasti todellakaan ole kavereita, tuttava-lapsia tms.
Uusi ryhmä kerhon muodossa vai päiväkodissa osa-aikaisena, kerhomaisesti? Kun kuitenkin joutuisin palaamaan töihin ja lapsi tähän samaiseen päiväkotiin. Ja tällä lapsella on todella vaikeuksia sopeutua uuteen ryhmään, uusiin ihmisiin, paikkoihin.

Ole iloinen, että lapsi lähtee iloissaan päiväkotiin. Omani menee, kun ei ole vaihtoehtoa. Lähes joka aamu pyytää, ettei tarvitsisi mennä. Viihtyy kyllä päiväkodissa ja on siellä reipas, mutta.. siirryn tässä myöhemmin tänä vuonna tekemään lyhyempää työpäivää, lapsen hoitopäivä lyhenee hieman eikä ole niitä sairaan aikaisia herätyksiä aamulla. Helpottaa varmaan aamulähtöjä.

Ei, en aio enempää lapsia tehdä. Jossittelen vaan.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 12:51 Kata kirjoitti:
Mulle ei tulis mieleenkään viedä toista lasta hoitoon kun olen toisen kanssa kotona. Enkä ole kyllä niin tehnytkään!!!

En vaan voi käsittää miten joku voi tehdä niin??? Tietysti sitä kahden pienen kanssa on kiirettä ja kämppä saattaa olla hujan hajan ja itsekkin välillä väsynyt, mutta silti...

Ei pitäisi hankkia lapsia liian lähekkäin, siis niin että lapsille tulee pieni ikäero jos ei kerran jaksa/halua olla kahden tai useamman lapsen kanssa kotona. Tämän sanon haluamatta loukata ketään! Mut miettiä kannattaa missä tahdissa niitä lapsia hankkii, vai tyytyykö vain siihen yhteen...

Jokaisen pienen lapsen paikka on kotona jos äitikin on siellä !!!(poikkeuksena ns. sosiaaliset syyt esim. sairaus tai päihteet)

Musta toi on sellanen toisaalta ja toisaalta- juttu! riippuu niin paljon lapsestakin ja hänen iästään! ite (oon toisis ketjuis kertonutkin) otin 4v pois hoidosta pari kk sitten koska olen paljolti saikulla ja ä-loma alkaa pian. no hän olikin hoidossa vain 4-5h/pvä, jos hoitopaikka olis ollut hyvä, olisin ehkä ainakin toistaseks jatkanut sitä. mut hoitaja oli sellanen että ei kiitos. nyt mietinkin just mitä teen kun lapsella niin pirun tylsää!! ja kiukuttelee kovin/on huono tuulinen! onhan hänel uhmaa, ollut jo vuoden ja pahenee vaan mut..... Yritän huolehtia ulkoilusta,säännöllisistä syömis ja nukkumisjutuista, muista touhailuista(piirtelyt,muovailut jne), kerho on 2krt/vko, silti mietin riittääkö se! aattelin et joo, vauvakin kun tulee niin olkoon toinenkin kotona, haluan olla lasteni kanssa mahdollisimman paljon ettei sitten myöhemmin tule tunne, että joku muu on ne kasvattanut! mutta taas toisaalta mietin et pitäiskö mun sittenkin katsoa hälle uus osapvä hoitopaikka! esim 4h/pvä,4pvää/vko!? en oikein tiedä. mutta katon nyt ainakin jonkin aikaa näin että käy vain kerhossa!
 
kysyn vaan
Mikset vie samantien sitä vauvaakin hoitoon?? Minusta tuo on VÄÄRIN ja monestakin syystä. Sinä olet kotona vauvan kanssa, miksi 2v pitää erottaa teistä ja viedä muiden ihmisten hoitoon?? Ja miksi täyttä päivää? Etkö pidä 2-vuotiaastasi?? Miksi haluat viedä paikan joltain sellaiselta joka sitä todella tarvitsee? Jos virikelapsena haluat viedä hoitoon, vie 2-3 päivänä viikossa ja puolipäiväisesti. Vaikka 2-vuotiaalle paras hoitopaikka on vielä koti. Mut tuolle 2-vuotiaalle ilmeisesti paras hoitaja on ulkopuolinen. Surullista ja säälittävää.. :( Ihan syystäkin sinua syyllistetään! Ajattelehan nyt vähän!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 17:39 kysyn vaan kirjoitti:
Mikset vie samantien sitä vauvaakin hoitoon?? Minusta tuo on VÄÄRIN ja monestakin syystä. Sinä olet kotona vauvan kanssa, miksi 2v pitää erottaa teistä ja viedä muiden ihmisten hoitoon?? Ja miksi täyttä päivää? Etkö pidä 2-vuotiaastasi?? Miksi haluat viedä paikan joltain sellaiselta joka sitä todella tarvitsee? Jos virikelapsena haluat viedä hoitoon, vie 2-3 päivänä viikossa ja puolipäiväisesti. Vaikka 2-vuotiaalle paras hoitopaikka on vielä koti. Mut tuolle 2-vuotiaalle ilmeisesti paras hoitaja on ulkopuolinen. Surullista ja säälittävää.. :( Ihan syystäkin sinua syyllistetään! Ajattelehan nyt vähän!

niin..oon kyl tossa samaa mieltä, vasta katoin et se toinen on 2v... hyvinhän se kotosalla menee.. kun toi 4v:kin menee ihan jotenkin mutta vähän enemmän kaipaa kavereita kun on niihin vähän tottunutkin...
 
Mun mielestä isompia lapsia ei saa viedä hoitoon pois pienemmän tieltä. Miltä mahtaa isommasta sisaruksesta tuntu, kun äiti vie hänet hoitoon joka päivä ja on vauvan kanssa kotona. Miksi ei voi hoitaa häntäkin kotona. Virikkeitä ja kavereita riittää kotioloissakin.

Ratkaisevaa on myös miksi lapsi on viety hoitoon. Onko kyseessä äidin laatuaika vauvan kanssa vai onko kyseessä isomman lapsen etu.

Herranjestas, miksi täytyy tehdä useampi lapsi, jos on pakko muuten vain laittaa yhteiskunnan hoidettavaksi. Mun mielestä lasta ei laiteta hoitoon vaan varmuuden vuoksi, jos vauva sattuu olemaan koliikkinen tai jos, äiti sattuu sairastumaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Minulla itselläni on useampi lapsi. Vanhin heistä on usein haastava tapaus. Olen miettinyt, että millaista elämämme olisi, jos hänet olisin hoitoon laittanut, kun pikkusisarus syntyi. Hän olisi aivan varmasti "loukkaantunut" hylkäämisestään ja siitä olisi ollut kauaskantoisia seuraamuksia. Minusta jokaisella sisaruksella on oikeus olla ja tulla tutuiksi toisilleen ja olla tasavertaisia perheessä. Ja sehän ei sitä tasavertaisuutta tuo, että isompi lapsi viedään koko päiväksi pois joka ainoa päivä.

Kaksi vuotias on vielä niin pieni, vauva melkein itsekin.
 
joku
ai kaks vuotia svauva vielä :LOL: :LOL: saa kai sitä jokaine viedä lapsensa hoitoon jos haluaa....minä ainaki laitan tuon meijä ipanan nyt hoitoon ja alotan itte työt... :headwall: :saint: tosin jos vauvaa joskus rupeisin oottaa niin sit osapäiviksi vain...
 
Elviira harmaana
Ja taas ne niiiin TÄYDELLISET äidit pääsivät pätemään.

Onko mikään ihme, että jollekkin tulee syyllinen olo, kun tuollaisia ihmisiä on maailma väärällään.

-Et pidä lapsestasi!
-Miksi teet lapsia, jos et jaksa/halua hoitaa?
-Häpeä, kun olet kotona vauvan kanssa ja lapsesi on hoidossa!
-Viet jonkun toisen paikan!!
-Älä vie lastasi hoitoon, koska olet maailman epätäydellisin äiti jos olet vauvan kanssa kotona!!

Suvaitsevaisuutta hyvät ihmiset, suvaitsevaisuutta. Vai onko teissä sellaista??

Ja miksi aina jonkun kirjoituksesta löytyy tuo PAITSI jos vanhemmalla/vanhemmilla on sosiaalisia ongelmia, psyykkisiä ongelmia tai päihdeongelmia.
Silloin saa viedä toisen lapsen hoitoon, miksi??
Perustelkaa... Aina on mielipiteitä, mutta ei yhtään perustelua miksi näin.

 
kysyn vaan
Elviira hei, oisko tuohon ap:n kirjoitukseen pitänyt sanoa, että "tosi hienoa että oot vienyt sen 2-vuotiaan hoitoon, et eipähän tarvii sun sen seurasta nyt rasittua sitten ja saat keskittyä vaan vauvaan!"

:headwall: :headwall: :headwall:

Ihan tosi! \|O

Tämäkään kirjoittaja ei oikein kertonut edes MIKSI hän on tähän ratkaisuun päätynyt ja sitten valittaa että häntä syyllistetään. :eek: Totta hemmetissä syyllistetään kun ei taida syytäkään olla tuohon ratkaisuun!! \|O Mä en voi ymmärtää sitäkään että sen lapsen pitää olla KOKOpäivähoidossa. Siis oikeesti, MIKSI?!??! Jos tarvitsee apua kotiin, pyytäkööt sinne sitä apua! Onhan näitä perhetyöntekijöitä joilta apua saa jos voimat alkaa loppumaan. Tuntuu vaan siltä että tämä äiti tahtoo vaan päästä helpolla. Mutta onko se oikein, että 2-vuotias joutuu äidistään sen vuoksi eroon koko päiväksi? Ei minusta!

Ja täydellisiä äitejä EI ole olemassakaan! \|O
 
vieraana nyt
Huh huh! Hurjalta tuntuu kun lukee joidenkin kommentteja tähän aloitukseen...
Luin ketjua ihan mielenkiinnosta, itsellä lapset 4 v ja 2 v, jotka olleet tähän asti kotona, esikoinen käy kerhossa 2 x vko. Keväällä meille tulee vauva ja viimeistään syksyllä olen ajatellut viedä isommat hoitoon. En vain itsekkäistä syistä vaan ihan ainakin tuo esikoinen alkaa olla ikätovereiden seuraa vailla vaikka kerhossa käykin ja kotona jonkun verran leikkii 2v pikkusiskon kanssa. Myös pienempi on kovasti sosiaalinen ja kaipaa seuraa ja luultavasti ei viihtyisi kotona vauvan ja mun kanssa. Tietenkin vain osapäiväiseksi laittaisin. Esikoisella on myös ongelmia syömisen kanssa eli syö tosi heikosti, ehkä sekin helpottaisi hoidossa, kun muutkin syövät. Esikoinen on myös melko arka, joten haluaisin hänen tottuvan hoidossa oloon ennenkuin eskari alkaa.

Mielestäni hoitoon vienti on niin tapauskohtaista, ettei kukaan voi täällä palstalla alkaa arvostelemaan toisten valintoja. Itsekin ennen lasten saantia olin jyrkästi sitä mieltä että alle 3vee paikka on ehdottomasti kotona. Vielä esikoisen synnyttyäkin ajattelin että jos vauva tulee isompaa ei voi viedä hoitoon jos vauva on kotona.
Nyt on vähän ajatukset muuttuneet ja olen tajunnut että tällaisia tilanteita ei voi yleistää!!!

En ole täydellinen äiti vaan mahdollisimman paras äiti omille lapsilleni!!!
 
Tuossa Elviira kyseli, että miksi esim päihdeperheiden lapset saa viedä hoitoon ja perusteluita kaipaili.

No hyvänen aika, silloin hoitopaikka on lapsen etu. Semmoisen lapsen ainut lämmin ateria saattaa tulla juuri tuolla hoitopaikassa. Kai sinäkin pystyt järkevään ajatteluun, miksi niin tulee toimia. Hoitopaikkaan täytyy olla aina lapsen edun mukainen syy. Jos perhe on "terve" niin silloin ei hoitopaikkaa tarvita muuta kuin itsekkäistä syistä. 2 vuotiaalle ei ole mitään etua mennä hoitoon eroon äidistään/isästään ja sisaruksistaan.

Töihin meno on jo toinen juttu ja siitä saisi toisen keskustelun aikaiseksi...
 
täydet tunnit kaks-vuotiaalle kuulostaa paljolta, mutta en ala arvostelemaan kun itsekin vein 2v3kk hoitoon 6h 3pv/vko. lapsella vaikea puheen kehityksenhäiriö, joten siinä syy. itse olin vauvan kans kotona(silloin 6kk). Kuopus meni hoitoon 11kk iässä, tästä sain minä kuulla. Alussa pojat olivat samassa ryhmässä, kunnes vanhempi pääsi erityisryhmään. Hoitopäiviä kuopuksella 1-4 pvä viikossa, täysiä päiviä ovat. Hyvin on mennyt päiväkodissa, kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa 3-vuotiaaksi asti kotona, vaan töihin on mentävä.
 
täytyy vielä kans sanoa kun joku siellä sanoi jotain että ei voi ymmärtää miksi viedä vanhempaa lasta hoitoon, pois pienempien tieltä...tm!?!? MITÄ JOS ESIM 4VUOTIAS ITSE HALUAA HOITOON ETTÄ SAISI LEIKKIÄ IKÄISTENSÄKANSSA!? Kuten tossa sanoin et ite pähkäilen tätä, kun vauva tulee niin toinen on tuon reilu 4. ollut hoidossa kuitenkin jo. ja nyt muutaman kk:n kotona, uhmaa tosiaan on, mutta luulempa että sitä pahentaa vielä tämä tilanne, tylsyys, se,etten yksin äitinä voi riittää, ehken edes osaa leikkiä samalla tavoin kuten toinen samanikäinen lapsi? etenkin kun olen NIIIIIIIN raskaana etten saisi tehdä mitään! ja kerho 2krt vkossa reilu 2tuntia, empä tiedä riittääkö sekään.. luulen, että itse päädyn siihen, että jos löydän hyvän hoitopaikan, vien tytön uudelleen hoitoon, esim 4tuntia pvässä ja 4pvänä vkossa. uskon, että se on HÄNELLE mieluista, itseäni en pätkääkään siinä asiassa ajattele! tosin, aion kyllä kysyä tytöltä itseltään, kävisikö hän mielummin hoidossa vai olisi kanssamme kotona ja kuuntelen sitä mitä hän haluaa. itse en mielelläni veisi alle 2v ainakaan ja tuskin 2v:kään veisin jos tulisi vauva. mutta tuo 4v alkaa oleen meillä ainakin huomattavasti eri asia...... ja ketään en silti tuomitse, muiden asiat eivät kuulu minulle, kuitenkin jokaisella saa olla oma mielipide. :)
 
Saako teidän 4v päättää ja tehdä muutkin asiat mielensä mukaan?? Aika iso vastuu lapsella! Hoidossa vai kotona kysymykseen liittyy kuitenkin niin paljon muutakin kuin ne leikkikaverit. Kyllä se on vanhempien tehtävä päättää tuollaiset asiat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 15:08 Elviira harmaana kirjoitti:
Ja taas ne niiiin TÄYDELLISET äidit pääsivät pätemään.

Onko mikään ihme, että jollekkin tulee syyllinen olo, kun tuollaisia ihmisiä on maailma väärällään.

-Et pidä lapsestasi!
-Miksi teet lapsia, jos et jaksa/halua hoitaa?
-Häpeä, kun olet kotona vauvan kanssa ja lapsesi on hoidossa!
-Viet jonkun toisen paikan!!
-Älä vie lastasi hoitoon, koska olet maailman epätäydellisin äiti jos olet vauvan kanssa kotona!!

Suvaitsevaisuutta hyvät ihmiset, suvaitsevaisuutta. Vai onko teissä sellaista??

Ja miksi aina jonkun kirjoituksesta löytyy tuo PAITSI jos vanhemmalla/vanhemmilla on sosiaalisia ongelmia, psyykkisiä ongelmia tai päihdeongelmia.
Silloin saa viedä toisen lapsen hoitoon, miksi??
Perustelkaa... Aina on mielipiteitä, mutta ei yhtään perustelua miksi näin.
Ja taas sinä olet täällä puolustamassa,kun itse viet isomman hoitoon vaikka olet pienemmän kanssa kotona.
 
pörrö
Sinun olisi varmaan pitänyt tyytyä vain yhteen lapseen, jos syynä vanhemman lapsen hoitoon vientiin on se,että haluat vauvalle antaa samanlaisen lähtökohdan kuin isommalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 11:07 ihaa kirjoitti:
Saako teidän 4v päättää ja tehdä muutkin asiat mielensä mukaan?? Aika iso vastuu lapsella! Hoidossa vai kotona kysymykseen liittyy kuitenkin niin paljon muutakin kuin ne leikkikaverit. Kyllä se on vanhempien tehtävä päättää tuollaiset asiat.

tottakai se saa päättää kaikesta!!!!! Voi hemmetti, no ei varmasti saa! mutta onhan se nyt sen ikäinen että voi kysyä mikä hänelle olisi mieluisempaa!? ja jos vaihtoehtoja on 2,miksei häntä voisi kuunnella!?!? tosiaan siihen liittyy muutakin mutta ite veisin hoitoon vain siksi ettei lapsi kokoajan olisi tylsistynyt ja yksinäinen vaan saisi sen muutaman tunnin pvässä leikkiä ikäistensäkanssa. mutta jokainen tekee kuten parhaaks näkee, turha silti toisten valintojakaan vääränä pitää.. yhdelle sopii yksi toiselle toinen... ite oon vähän kummankin kannalla enkä oikein tiedä kummin tekisin kuten tuossa ekassa kirjotuksessa jo sanoin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 23:05 martta kirjoitti:
täytyy vielä kans sanoa kun joku siellä sanoi jotain että ei voi ymmärtää miksi viedä vanhempaa lasta hoitoon, pois pienempien tieltä...tm!?!? MITÄ JOS ESIM 4VUOTIAS ITSE HALUAA HOITOON ETTÄ SAISI LEIKKIÄ IKÄISTENSÄKANSSA!? Kuten tossa sanoin et ite pähkäilen tätä, kun vauva tulee niin toinen on tuon reilu 4. ollut hoidossa kuitenkin jo. ja nyt muutaman kk:n kotona, uhmaa tosiaan on, mutta luulempa että sitä pahentaa vielä tämä tilanne, tylsyys, se,etten yksin äitinä voi riittää, ehken edes osaa leikkiä samalla tavoin kuten toinen samanikäinen lapsi? etenkin kun olen NIIIIIIIN raskaana etten saisi tehdä mitään! ja kerho 2krt vkossa reilu 2tuntia, empä tiedä riittääkö sekään.. luulen, että itse päädyn siihen, että jos löydän hyvän hoitopaikan, vien tytön uudelleen hoitoon, esim 4tuntia pvässä ja 4pvänä vkossa. uskon, että se on HÄNELLE mieluista, itseäni en pätkääkään siinä asiassa ajattele! tosin, aion kyllä kysyä tytöltä itseltään, kävisikö hän mielummin hoidossa vai olisi kanssamme kotona ja kuuntelen sitä mitä hän haluaa. itse en mielelläni veisi alle 2v ainakaan ja tuskin 2v:kään veisin jos tulisi vauva. mutta tuo 4v alkaa oleen meillä ainakin huomattavasti eri asia...... ja ketään en silti tuomitse, muiden asiat eivät kuulu minulle, kuitenkin jokaisella saa olla oma mielipide. :)
Onpa teidän lapsen harteille laskettu iso taakka vastuuta.
 
Onpa teidän lapsen harteille laskettu iso taakka vastuuta.
[/quote]


Voi hertsileijaa sentään, niin, ajattele ihaa/vieras! Kerropas minullekin, mikä se TAAKKA meidän lapsellamme on!?!??!?! Teidän lapsillanne varmaan on sitten miellyttävää jos ei missään asiassa oteta lapsen omaa tahtoa huomioon eikä kuunnella lasta........ Jos mielipiteen huomioonottaminen on taakka, niin kyllä, taitaa olla lapsiraukallamme kovaa... :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 21:01 martta kirjoitti:
Onpa teidän lapsen harteille laskettu iso taakka vastuuta.

Voi hertsileijaa sentään, niin, ajattele ihaa/vieras! Kerropas minullekin, mikä se TAAKKA meidän lapsellamme on!?!??!?! Teidän lapsillanne varmaan on sitten miellyttävää jos ei missään asiassa oteta lapsen omaa tahtoa huomioon eikä kuunnella lasta........ Jos mielipiteen huomioonottaminen on taakka, niin kyllä, taitaa olla lapsiraukallamme kovaa... :LOL:

[/quote]

Meidän lapsi ei todellakaan saa päättää,että meneekö hän hoitoon jos minä olen vauvan kanssa kotona, hän tosiaankin jää kotiin. Samoin rokotukset,hampaiden pesu ja moni muu asia on minun päätäntävallassa. Meidän 3v lapsi ei ole niin iso että hän osaisi päättää mikä hänelle on hyväksi ed.mainituista jutuissa monissa muissa.Hän saa päättää millä lelulla leikkii ja mitä leikkii, katsooko muumeja vai Puuha Peteä ja sitä rataa ns lastenjutut ovat hänen päätäntävallan alla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2007 klo 14:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 21:01 martta kirjoitti:
Onpa teidän lapsen harteille laskettu iso taakka vastuuta.

Voi hertsileijaa sentään, niin, ajattele ihaa/vieras! Kerropas minullekin, mikä se TAAKKA meidän lapsellamme on!?!??!?! Teidän lapsillanne varmaan on sitten miellyttävää jos ei missään asiassa oteta lapsen omaa tahtoa huomioon eikä kuunnella lasta........ Jos mielipiteen huomioonottaminen on taakka, niin kyllä, taitaa olla lapsiraukallamme kovaa... :LOL:
Meidän lapsi ei todellakaan saa päättää,että meneekö hän hoitoon jos minä olen vauvan kanssa kotona, hän tosiaankin jää kotiin. Samoin rokotukset,hampaiden pesu ja moni muu asia on minun päätäntävallassa. Meidän 3v lapsi ei ole niin iso että hän osaisi päättää mikä hänelle on hyväksi ed.mainituista jutuissa monissa muissa.Hän saa päättää millä lelulla leikkii ja mitä leikkii, katsooko muumeja vai Puuha Peteä ja sitä rataa ns lastenjutut ovat hänen päätäntävallan alla.

[/quote]


good for you! ei meilläkään lapsi päätä pestäänkö hampaat vai ei, säännöt on sääntöjä mistä pidetään kiinni ja aikuiset on ne ketä totellaan. mutta yleensä sitä painotetaan että sen ikäisen mielipidekin otetaan huomioon, että vanhemmat päättää vaihtoehdot, mistä lapsi saa jotain päättää,esim. ja siis, jos mulla olisi vaikkapa tilanne kun olen menossa töihin ja lapsi hoitoon, en tosiaankaan kysyisi että hei,haluutko sä hoitoon?-ai et vai, no ei sun sitten tarvi mennä!!! vaan tässä on tää tilanne et voi olla kotona mut tyttö tosiaankin tarvisi ikäistään seuraa ja kyl mielestäni voin ihan häneltäkin kysyä kumpi tuntuisi paremmalta, käydä hoidossa vai olla vain kotona!!!!!!!!!!!!!!!! jos vain sysäisin hoitoon, vois tulla tunne että ai hänet laitetaaan sinne ja vauva saa olla kotona. mä pidän mielelläni kummatkin kotona, kyse ei ole siitä, vaan siitä MILLANEN TUO 4V ON JA RIITTÄÄKÖ PELKKÄ KOTONA OLO HÄNELLE!!!!! voisinhan minäkin tähän heittää että ai, sulla on siä vain puuha petet ym lapsenvahtina, helppoahan se sitten on pitää ipana siinä, muistathan myös touhata sen isomman kanssa ja ulkoilla ja huomioida, onko hän ollut vain kotona tähän saakka? meillä EI ole kun olen ollut töissä joten tottui jo hoidossa oloon jne, niin yhtäkkiä pelkkä koti ja äiti ja koira ei ehkä olekaan tarpeeksi aamusta iltaan! ja kun muutamme, kerhoon tulee enemmän matkaa, inhottava vauvaa retuuttaa 2,5 tunnin välein, hoitoon kun veisi, mies hakisi pois. ja kumminkin laps olis vain ehkä 4h hoidossa ja 4pvänä niin hmmm..kauheaa??
 

Yhteistyössä