Päivähoidon aloitus edessä syksyllä!!

Lähden jatkamaan opintojani syksyllä. Tyttäreni joutuu aloittamaan päivähoidon silloin myös. Hän on syksyllä vuosi ja 4 kk... minua suorastaan kauhistuttaa, kuinka kaikki sujuu!!! TYttö ei ole ollut vielä tuntia pidempään muiden hoidossa, joten en tiedä yhtään kuinka hän ja minä selviämme syksystä ja päivähoidon aloituksesta!! :$

Kertokaa kaikki kokemuksia ja antakaa vinkkejä, miten saisin kevennettyä hoidon aloittamista ja miten tyttö sekä minä selviämme tästä muutoksesta.

Aiemmin ajattelin aina, että haluan olla kotona lapsen kanssa sinne asti, että lapsi olisi vähintään kaksivuotias. Mutta nyt tämä ei kuitenkaan voi toteutua, minun on lähdettävä jatkamaan opintoni loppuun. Onneksi minulla ei puutu kuin viimeinen 7 viikon mittainen työharjoittelujakso, ennen valmistumistani. Kuitenkin tarkoitukseni olisi jäädä harjoittelun jälkeen töihin jos tyttö suinkin vain pärjää hoidossa. Tiedän, että kyllä lapset sopeutuu ja tottuu, mutta miten itse voin tilanteen hyväksyä jos vain syyllistän itseäni näin aikaisesta päivähoidon aloituksesta!!??
Vai, oletteko te myös sitä mieltä, että tyttäreni joutuu aloittamaan päivähoidon liian aikaisessa vaiheessa?

Tässä on kuitenkin se etu, että avopuolisoni aloittaa myös syksyllä opiskelun, niin tytölle ei varmastikaan tule kaikista päivistä pitkiä. Uskon, että mieheni pääsee aina välillä aiemmin koulusta jne...

Olemme suunnitelleet, että nyt tämän kesän aikana meidän täytyy alkaa harjoitella ukkien ja mummojen kanssa sitä, että neiti osaa olla muidenkin hoidossa päivisin.

Kertokaa kokemuksianne ja vinkkejänne!! Kiitos!! Nyt olen tosiaan niiden tarpeessa!! :snotty:
 
misu75
Hei!
Meillä tyttö aloitti päiväkodin 1v4kk iässä eli kuukausi sitten. Käytiin viikon verran yhdessä tutustumassa paikkaan ja tyttö oli heti innoissaan muista lapsista ja uusista leluista. Kun sitten koitti aika jättää hänet sinne, tuli siinä kova itku (niinkuin äidillekin heti portin ulkopuolella :'( ) Itkua oli viedessä pari ekaa viikkoa, mutta sekin kuulemma lakkasi heti kun olin lähtenyt. Nyt jää vilkuttelemaan jonkun tädin syliin. Syli siis kuitenkin tavitaan vielä erohetkellä.
Rankaltahan se alku tuntui, mutta lapsi on kuitenkin viihtynyt hyvin. Meillä noin 7 tunnin päiviä tähän asti, mutta jatkossa täytyy välillä varmaan olla pidempääkin...
Eikä meilläkään ollut etukäteen paljon muiden hoidossa ollut. Pari kertaa isovanhempien kanssa pari tuntia.
 
meillä sama tilanne syksyllä ja nti saman ikäinen.itseäni harmittaa,kun eivät anna lykätä opintoja,nyt lykkäystä tullut 2v. eniten olen kauhuissani siitä että päiväkodin ryhmässä on 13 lasta ,joiden ikä vaihtelee 10kk-2v ja hoitajia ainoastaan 3.kuinka siellä turvallisuus taattu!aivan kamalaa! lapseni kävelee jo, syö suht hyvin itse ja sanoo muutaman sanan (nyt 1v 1kk) joten hänen kannalta "omatoimisuus" parempi juttu...mutta kamalaa silti-äidin tunne tasolla.nti ei ole oolut 2h kauempaa kuin mummin hoidossa ,muuten mun tai isän kanssa.en aio "opettaakaan" ennen tarhaan lähtöä olemaan muilla hoidossa-miksi opettaisin?haluan nauttia hänestä,vielä kun voin. ei voi muuta kun toivoa että hän pärjää..............
 
adalmiina
Meidän neiti aloitti hoidon saman ikäisenä eikä meillä ole päiväkotiin menosta muita kuin positiivisia kokemuksia! Meidänkään tyttö ei aiemmin ollut muilla hoidossa ja meillä muutenkin erittäin tiivis äiti-tytär suhde (joidenkin mielestä jopa liiankin). Uskon, että ainakin meillä minun oma suhtautuminen asiaan helpotti hoitoon menoa paljon; ajattelin, että edessä joskus joka tapauksessa ja että päiväkodissa lapsi oppii monia hyödyllisiä taitoja, ja että siellä järjestetään mukavaa tekemistä, johon äidin mielikuvitus ei riitä. Puhuin aina lapselleni hoitoon menosta mukavana asiana; kavereista yms. Käytiin myös ehkä jopa riesaksi asti tutustumassa päiväkotiin ja useita kertoja niin, että olin mukana. Alku oli pehmeä... Tyttö on tainnut kerran tai kaksi jäädä päiväkotiin itkemään lähtöäni.

Eli lyhyesti:
-käykää tutustumassa niin monta kertaa kuin hyvältä tuntuu.
-Yritä suhtautua asiaan mahdollisimman positiivisesti ja miettiä hyviä puolia (teillä on esimerkiksi mahdollisuus pitää lasta enemmän kotona kuin monilla muilla, jotka tekevät pitkää työpäivää).
-Anna lapselle jakamatonta aikaa ja huomiota mahdollisimman paljon.

Itse mietin näin jälkikäteen että ihan turhaan jännitin asiaa... Lapset on sopeutuvaisia ja ainakin meidän lapsen kohdalla tuo ikä oli juuri sopiva. Hän alkoi kaivata muiden lasten seuraa ja virikkeellisempää tekemistä.

Siis ennakkoluulottomasti vaan, ei sitä etukäteen oikein voi tietää mitä on tulossa, kun lapsetkin on niin erilaisia, toiset sopeutuu nopeammin, toiset hitaammin, mutta eiköhän ne kaikki kuitenkin sopeudu ja viihdy hyvin. Äidille se on paljon kovempi paikka!
 
Kiitos paljon teille!!

Jospa mekin tästä syksystä selviäisimme. Haluaisin saada tyttäreni perhepäivähoitajalle, jos vaan on mahdollista. Jos se ei onnistu, niin toivottavsti löytyy kiva päiväkoti, jossa ei olisi liian suurta ryhmää....
 
Meilläkin on sama tilanne syksyllä, lapsia tosin on kaksi, joista toinen täyttää kohta 3v ja nuorempi on tarhan alkaessa 1v5kk.. vielä ei pelota tarhan alku, tietenkin vähän huolestuttaa. Meidänkään lapset eivät ole olleet montaa tuntia hoidossa "vieraalla", siskollani tai mummolassa max 3h kerralla. (ja nekin kerrat hyvin harvassa..)

Meillä edessä on vielä vuorohoitopäiväkoti, eli sellainen,jossa lapset ovat myös öitä ja viikonloppuja hoidossa. Näin siksi,että palaan työelämään, ja mieheni kanssa tehdään molemmat vuorotyötä...
Joten nuo mahdollisesti tarvittavat yöhoidot jo pelottavat vähän.
 
mami -72
lähden töihin maanantaina ja tyttö jää kotiin isän kanssa toukokuun ajaksi. mummi pitää kesä- ja heinäkuun, sitten edessä perhepäivähoito. itkettää ihan hirveästi kun ajattelenki että pikku muruni joutuu vieraalle elokuussa hoitoon. sekin tekee pahaa että yleensäkin on pakko lähteä töihin ensiviikolla. mutta ei auta, rahat ei vain riitä kotona oloon. toi kelan hoitotuki on mielestäni pilkkaa, käteen jää vajaat 200 euroa, tosi törkeää. äitejä ei arvosteta näköjään yhtään!! harmi, kun en kuulu niihin onnekkaisiin jotka voi olla lapsen kanssa kotona 3 vuotta!
 
tikkui
Siis ihan oikeesti!!!
Ekaks kun viestin ja vastaukset reaktio oli APUA!Ihan tosissaanko olette kauhuissanne jos viette lapsenne hoitoon ja pelkäätte etteivät pärjää.Tuntuu että Äidit ne on niitä jotka eivät osaa napanuoraa katkaista ja pärjätä.
Yleiseti ottaen lapset tykkää seurasta ja rutiineista ja juuri tuosta on päivähoidossa kyse .
En osaa itseäni kovin hyvin ilmaista ja pidätte minua varmaan ihan hirviönä mutta se on fakta että päivähoidon aloitus yleesä äidille kovempi paikka kuin lapsille.
Esikko meni aikoinaan 11kk ikäisenä päiväkotiin ja ainoa asia joka oli negatiivista oli sairastelu ja siksipä tää toinen mennee nyt 1v 3kk iässä elokuussa ja se on myös nyt rahallisestikin mahdollista...
Ja mitään traumoja ei esikoinen ole saanut päin vastoin on erittäin reipas ,sanavalmis kohtelias 4 vuotias neiti .
Ja kun haetaan siskoa päiväkodista pienen kanssa niin suuttuu jos ei pääse sinne vähän leikkimään ja viipottaa tarhan pihaa ihan innoissaa.
Ja meilläkään ei ole pieni ollut kun pari tuntia minusta erossa koskaan mutta hyvin vaan sulautuu muiden lasten ja tätien joukkoon.

Älkää äidit aliarvioko lapsianne niissä asuu ihana voima kunhan sen antaa tulla esille ja lopettakaa turhaa stressailu ja höösäily!!!

Hyvää ja kaunista kesää kaikille!!!
 
TIKKUIlle ; kyllähän ne lapset pärjää kun niiden on pärjättävä. se on eri asia onko se paras ratkaisu.minäkin luotan että lapseni pärjää pk;ssa syksyllä-on silloin 1v4kk-pakkohan se on luottaa.mutta sydämmessäni tiedän että parempi hänen olisi olla kanssani kotna.ei vaan talous kestä.
 
Minä kanssa surkuttelen jo nyt tyttöni päiväkotiin menemistä! Hän menee elokuun alusta hoitoon ja on silloin vuoden ikänen. Eilen juuri juttelin asiasta yhden kaverini kanssa, hän on ollut päiväkodissa töissä ja sanoi että kyllä kaikki lapset tottuu siihen. Viimeistään parin viikon kuluessa kaikki jo sujuu. Että eiköhän se siitä sitten ajan kanssa.. Itelle tulee varmaan kauheempi ikävä kuin lapselle! Sitäkin minä pohdin että miten meidän tyttö osaa nukkua siellä päiväunet kun on aina tottunut nukkumaan vaunuissa päikkärit mutta lapset kuulemma tottuu siihenkin kun ne huomaavat että muutkin lapset tekee samoin. Saapa nähdä sitten..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 22:07 sanni kirjoitti:
meillä sama tilanne syksyllä ja nti saman ikäinen.itseäni harmittaa,kun eivät anna lykätä opintoja,nyt lykkäystä tullut 2v.
Mistä koulusta kyse, siis minkä asteisesta? o varmaan erillaiset jutut eria "asteilla" itse jäin äityyslomalle opisto asteisesta opinnosta ja minun täytyi erota koulusta jotta siain olla pidempään lapsen kanssa kotona. eroaminen oli vaan "nimellinen" juttu :whistle: kirjotin papaerin koulun johtajalle ja minut poistettiin tieokone systeemistä, paperini jäivät kuitenkin koululle ja sain palata jatkamaan opintojani aivan normaalisti siihen mihin jäin. kirjoitin taas vain johtajalle haluavani palata ja kerroin missä vaiheessa opintoni ovat. homma oli meillä ainakin tosi simppeli. (ei olisi saanut olla kuin vuoden poissa opinnoista) kannattaa kysyä.... :hug:
 
Täällä myös päiväkotipaikka varmistui tänään,elokuun puolivälissä meidän neiti aloittaa päiväkodin.Ikää tuolloin 1v 5kk.
Kyllä vähän jännittää ja haikealtakin tuntuu,mutta uskon että neiti hyvin siellä pärjää.
Ja tekee äidillekkin hyvää saada vähän muutakin elämää kuin kotona olo.
Tsemppiä meille kaikille!!! :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:54 florje kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 22:07 sanni kirjoitti:
meillä sama tilanne syksyllä ja nti saman ikäinen.itseäni harmittaa,kun eivät anna lykätä opintoja,nyt lykkäystä tullut 2v.
Mistä koulusta kyse, siis minkä asteisesta? o varmaan erillaiset jutut eria "asteilla" itse jäin äityyslomalle opisto asteisesta opinnosta ja minun täytyi erota koulusta jotta siain olla pidempään lapsen kanssa kotona. eroaminen oli vaan "nimellinen" juttu :whistle: kirjotin papaerin koulun johtajalle ja minut poistettiin tieokone systeemistä, paperini jäivät kuitenkin koululle ja sain palata jatkamaan opintojani aivan normaalisti siihen mihin jäin. kirjoitin taas vain johtajalle haluavani palata ja kerroin missä vaiheessa opintoni ovat. homma oli meillä ainakin tosi simppeli. (ei olisi saanut olla kuin vuoden poissa opinnoista) kannattaa kysyä.... :hug:
kyseessä täydennyskoulutus-korkeakoulu tasoinen ja työnanataja maksaa. siinä ero.kun kustannukset työnantajalle (40 000e) ja palkka juoksee, työnantaja määrää tai antaa paikan toiselle työntekijälle.
 
Miellä poika (kohta 2 v) aloitti päiväkodissa viime elokuussa. Ensimmäinen vuosi on mennyt oikein hyvin. Saimme päiväkodista positiivista palautetta siitä, että satsasimme aikaa päiväkotielämään totuttelemiseen.

Eli... kävimme alkukesästä tutustumassa ja kyselimme siinä kaikkea mitä mieleen tuli. Ensimmäisellä viikolla otimme iisisti ja teimme henkilökunnan ehdotusten mukaan. Ensimmäisenä päivänä olimme kaikki päiväkodissa reilun tunnin. Seuraavana päivänä hieman pidempään. Ja sitten taas hieman pidempään ja niin, että me kävimme puolisoni kanssa muuallakin ja poika myös söi tarhassa ensimmäisen kerran. Kaikki meni niin mainiosti, että neljäntenä päivänä poika myös nukkui päiväunia tarhassa. Ja sitten olikin viikonloppu.

Seuraavana viikkonna poikamme oli sitten tarhassa noin 5 tuntia päivässä. Ja sitä seuraavana noin 6 tuntia päivässä. Jne. Ensimmäistä kertaa poika oli tarhassa 7,5 tuntia kuukauden jälkeen.

Kahden viikon jälkeen oli muutama vähän rankempi päivä kun poika tajusi, että päiväkodissa ollaan aina arkipäivisin. Tämä on kuulemma todella normaalia ja muutaman itkuisen päivän jälkeen poika jäi taas iloisesti leikkimään.

Oikein hienosti on siis mennyt. Kokemukseni mukaan on välillä hyvä pitää välipäiviä ja lomaa. Kyllä päiväkotilaisetkin ovat aina välillä loman tarpeessa vaikka kuinka viihtyisivät.
 

Yhteistyössä