Päivähoidon aloittaminen

Nyt se sitten loppuu, tämä kotona oleminen. Työt alkaa 18.11. ja lapset menee hoitoon, päiväkotiin.

Kertokaas aiheeseen liittyen kaikki vinkit, hankinnat, henkiset valmistautumiset yms..

MUOKS kun läks jutut menee heti vähä väärille urille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
käyttehän yhdessä tutustumassa useampana päivänä päiväkodin toimintaan.
Joo laitoin hakemukseen hoidon alkamisajaksi 12.11. vaikka omat työt alkaa vasta 18.11. Näin ehdin itse olla mukana pari ekaa päivää ja sitten jättää ensin vaikka pariksi tunniksi ja sitten jo päikkäreillekin sinne jne. Hidas aloitus =) :heart:
 
hmm
Kylläpä te viette varhain pikkuisenne hoitoon. En halua syyllistää, mutta jos ei aivan pakko ( rahallisesti jne...) niin mitä isompana sen parempi. Oman lapsen kehitystä niin ihana seurata itse, ainutlaatuista! :)
 
Hoitotäti
Sellaisen vinkin antaisin, että kun katselette niitä hoitovaatteita, varsinkin ulkovaatteita, niin yrittäkää hommata sellaiset jotka olis helppo pukea ja tarpeeksi lämpimät ilman monia välikerroksia. Monesti hoitajalla useampia puetettavia, niin kiitollisena ajattelen niitä vanhempia jotka ovat laittaneet lapselleen helposti puettavat vaatteet, esim haalari, kumpparit. Ei siis tarvitse olla mitään luksusvaatteita, vaikka ovathan nekin ihania, mutta käytännölliset, ei siis mitään nappihousu-takki-yhdestelmiä, nauhakenkiä jne..
 
Voi kun en minä halua vinkkejä siitä, minkä IKÄISENÄ pitäis tai ei pitäis viedä, kun siitä, mitä sinne tarvii ostaa, vai tarviiko mitään!

Ja 3v sinne nyt on menossa! Ja pikkusisko 1-vuotiaana. Nyt hän on 8kk, mutta en halua häntä vielä viedä!

Mut nyt niistä hankinnoista ja valmistautumisesta, jooko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Joo laitoin hakemukseen hoidon alkamisajaksi 12.11. vaikka omat työt alkaa vasta 18.11. Näin ehdin itse olla mukana pari ekaa päivää ja sitten jättää ensin vaikka pariksi tunniksi ja sitten jo päikkäreillekin sinne jne. Hidas aloitus =) :heart:
Noin me tehtiin meidän poitsun kanssa, hän meni päiväkotiin 1 v 8 kk iässä. LTO sanoi että äiti voisi olla mukana parina ekana päivänä jonkin aikaa, mutta tärkeintä on se, että lapsi tottuu jäämään päiväkotiin yksin: ei se, että lapsi tottuu siihen että äiti on mukana päiväkodissa, sillä siitä seuraa vaan kamalaa huutoa sitten, kun äiti menee töihin ja lapsen täytyy osata olla hoidossa yksin.

Ensin siis olin pojan mukana pk:ssa, sitten hän jäi sinne yksin ulkoilun ajaksi, seuraavana päivänä hän oli pk:ssa noin tunnin ajan sisällä, pukemisen ajan, ja ulkoilun ajan. Sitten kokeiltiin ruokailua, sitten päikkärit, ja lopulta koko päivä.

Poika itki silti mun perään, toisin kuin siskonsa joka meni päiväkotiin hieman alle 3 v iässä täysin kylmiltään. Päiväkoti on tuossa ihan meidän vieressä, joten oltiin kyllä kävelty siitä ohi ja juteltu että tuonne sinäkin menet, mutta ainoa "tutustuminen" oli se kun käytiin hoitosopimusta tekemässä ja tyttö oli sen ajan ryhmänsä mukana noin tunnin. Eka hoitopäivä oli heti 8-15 ja hienosti meni alusta asti.
 
Hoitotäti, kiitti, tuo oli hyvä pointti! Haalarit meillä on kotikäytössäkin ollut, joten ne oli itsestään selvä, mutta hokataanpa kattoa tuota kenkien nauha-asiaa sitten kun talvikenkiä ostetaan =)
 
Hankinnat:
Sisätossut, reppu jossa vaihtovaatteita, joku unilelu, vaippoja jos sellaiset on käytössä. Sadetakki, kurikset, kumpparit, kurahanskat (me säilytetään nämä aina pk:ssa). Säänmukainen ulkoiluasu (haalari on kai kätevin, sen lapsi saa puettua itse). Siinä kai ne sitten onkin.

Ja joka ikinen vaatekappale pitää olla nimikoitu.

Kengät meilläkin on nauhattomat, sellaiset että lapsi saa ne itse jalkaansa.
 
Ravistettava, kiitos kokemusten jakamisesta! =) Tunnostaa että just tommonen himppasen alle 3v onkin hyvä ikä; ne jo kaipaa vähä muutaki ku se mitä kotona saa, ja on ehkä ihan mielissään ku pääsee hoitoon. Meilläki poika jo puhuu että päivähoitoon, päivähoitoon.. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Voi kun en minä halua vinkkejä siitä, minkä IKÄISENÄ pitäis tai ei pitäis viedä, kun siitä, mitä sinne tarvii ostaa, vai tarviiko mitään!

Ja 3v sinne nyt on menossa! Ja pikkusisko 1-vuotiaana. Nyt hän on 8kk, mutta en halua häntä vielä viedä!

Mut nyt niistä hankinnoista ja valmistautumisesta, jooko?
samat sanat. ei elämäntilanteelleen mitään voi, pakko on vaan lähteä töihin ja lapsi menee siksi hoitoon max. 14 päivää kuukaudessa. loput päivät hoidan itse tai isä hoitaa. tämän mahdollistaa minun vuorotyö. mutta asiaan... ja kiitos hoitotäti hyvistä vinkeistä!
 
vieras
Tuulenpitävää ja hengittävää, vedenpitävää. Hyvät sisätossut, eli tarpeeksi isot ja helpot pukea, sama koskeekin kaikkia kenkiä. Hyvä kynä vaatteiden ja tavaroiden merkitsemiseen. Jos pk:ssa lelupäivä, niin teippiä, jolla saat lapsen nimen aina eri leluun.

Suht pitkiä t-paitoja, jotta pysyvät hyvin housujen sisällä ettei napa palellu, kun se vaatteidenpukemis- ja riisumisrumba on mitä on. Kotiin käsidesiä, niin saatte pöpöt pois kotiin tullessa.

Jos pk:ssa jumppaa tai metsäretkiä, niin sopivat varusteet, lähinnä istuinalustaa, juomapulloa etc.

Muuten kannattaa yrittää napata muistiin hoitajien ja muiden lasten nimiä, jotta voi puhua heistä nimellä lapselleen, tulee lapsellekin tutumpi olo.
 
Varmaan kannattaisi alkaa rytmittämään päiviä nyt päivähoidon mukaiseksi (herääminen, ruokailut, yms), niin alku ei ole kankeaa.

Äitinä kyllä suosin yhä kerrospukeutumista, mä en ihan ymmärtänyt hoitotätin kommenttia. Aamupäivällä voi olla kylmää ja iltapäivällä lämmintä. Silloin välivaatteet ratkaisevat, että lapsella on miellyttävää säässä kuin säässä. Tietysti talvivaatteet ovat sellaiset, että esim villakerraston kanssa pärjää - ei niin että tarvitaan viidet villahousut.
 
Itsellä lähti muksut hoitoon 2 kk sitten, joten vielä tuoreessa muistissa:
- kunnon haalarit, en tarkoita kalliita ja hienoja, vaan sellaiset, jotka on helppo pukea ja pitävät kosteutta
- varakengiksi laitoin kumpparit, käyvät kesät talvet :)
- sadevaatteet, mielummin reilu koko
- varsinkin päiväkotiin mennessä: nimikoi vaatteet ja kengät selvästi, myös sisävaatteet, pipot, lapaset ja villasukat. Vanha kunnon kankainen haavateippi pysyy kiinni, mutta sen saa myös irti, kun vaatteet lähtevät pieniksi jäätyään kiertoon ;)
- perhepäivähoitoon menijät: kysy tuttipullo, nokkamuki ja ruokalappu tarpeet. Toisilla hoitajilla on, toisilla ei.
- kerro miten ja missä lapsi on tottunut nukkumaan päiväunensa. Esim. jos aina on nukkunut vaikka pinnasängyssä, patjalla nukkuminen voi olla aluksi vaikeaa...
- kun menet tutustumaan, kysele ja kerro mahdollisimman paljon!

Tässä nyt mitä tuli mieleen.
 

Yhteistyössä