päikkärit

  • Viestiketjun aloittaja mama82
  • Ensimmäinen viesti
mama82
moikka.kyselisin missä iässä tedän lapset on jättänyt päikkäreitä pois.?tai millasia päikkäreitä ne ottivat 1vuotiaana?oma lapsi 1v1kk ottaa n.30min-1h päikkäreitä ja ei ole edes kiukkunen loppu päivästä.tuntuu vaan aika aikaselta jättää päiväunet,vai onkohan tää taas joku ihme vaihe..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 10:47 mama82 kirjoitti:
moikka.kyselisin missä iässä tedän lapset on jättänyt päikkäreitä pois.?tai millasia päikkäreitä ne ottivat 1vuotiaana?oma lapsi 1v1kk ottaa n.30min-1h päikkäreitä ja ei ole edes kiukkunen loppu päivästä.tuntuu vaan aika aikaselta jättää päiväunet,vai onkohan tää taas joku ihme vaihe..
hei

Monelta herää? mihin aikaan päikkärit?

meillä samanikäinen ja hermo menee...
 
Mulla tyttö 1 v 3 kk ja nukkuu yöunia klo 21-8.30 eli reilut 11 tuntia. Näiden lisäksi nukkuu päivästä riippuen 30 min - 3 tuntia päikkäreitä. Yleensä noin 2 tuntia kuitenkin.

Olen huomannut selvän eron siinä, että jos aamupäivällä tapahtuu jotain jännittävää ja rasittavaa (vaikka käydään pihalla muiden lasten kanssa, tai perhekerhossa tms) niin nukkuu pidempään päikkäreitä. Mutta jos olemme olleet ihan vaan keskenämme kotona ja varsinkin, jos näin käy useampana päivänä peräkkäin (kuten meille kävi pari viikkoa sitten kun isompi lapsi oli kipeänä), niin ei silloin päikkäreitä tarvinnut kuin just sen puoli tuntia.

Eli mun ehdotus on, että reipasta ulkoilua ja touhuilua muiden lasten kanssa aamupäivästä runsaasti, niin kyllä ne päikkärit sitten alkaa maistua taas!
 
mama82
menee nukkumaan klo.21-21.30 ja heräilee 8-9 maissa.ulkoillaan välillä aamupäivällä,mutta ei se tunnu mitään auttavan.nyt meni 30min sitten päikkäreille ja vielä nukkuu..ihme yöheräilyä,heräs yöllä puol kolmen aikaa ja uni ei tullu enään millään,onneksi iskä heräsi lapsen kanssa sit ni mä sain nukuttua.se tekee joskus tollasta.!heräileekö muiden lapset yöllä leikkimään??
 
Meillä on poika 1v7kk kohta puoliin.

Aamulla herää 8-9 aikoihin
Päivällä nukkuu ½-3 tunnin päikkäreitä
Illalla menee klo:20-20:30 nukkumaan.

Välillä on hankala saada päikkäreille, ja sitten se on vaan yhtä kiukuttelua.
Myös herää välillä kesken päiväunien ja on sen jälkeen loppuillan kiukkuinen poika.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 13:16 mama82 kirjoitti:
menee nukkumaan klo.21-21.30 ja heräilee 8-9 maissa.ulkoillaan välillä aamupäivällä,mutta ei se tunnu mitään auttavan.nyt meni 30min sitten päikkäreille ja vielä nukkuu..ihme yöheräilyä,heräs yöllä puol kolmen aikaa ja uni ei tullu enään millään,onneksi iskä heräsi lapsen kanssa sit ni mä sain nukuttua.se tekee joskus tollasta.!heräileekö muiden lapset yöllä leikkimään??
Näin pienellä vaikuttaa vielä se, että jos päikkärit nukkuu huonosti, niin se heijastuu usein myös yöhön eli yöstäkin tulee rikkonainen. Oletko huomannut yhteyttä sillä, että jos nukkuu päivällä vähän, niin seuraavana yönä heräilisi enemmän kuin tavallisesti?

Tuo säännöllinen ulkoilu muuten vaikuttaa sitäkin kautta päikkäreihin, että kun lapsi on pihalla ja kuluttaa energiaa (siis muutenkin kuin vain istuu rattaissa tai pulkassa tai keinussa), niin silloin ruokahalukin kasvaa ja kun syö hyvin lounasta, niin unikin tulee (kuten aikuistakin tuppaa aina ramaisemaan ruuan päälle).

Olisiko mahdollista laittaa lasta nukkumaan päikkäreitä myöhemmin? Vai olisko kenties niin päin, että lapsi ehtii mennä yliväsyneeksi? Jos lapsi ehtii mennä yliväsyneeksi, niin nukahtaminen on hankalaa ja sitten kun nukahtaa, niin nukkuu vain vähän aikaa.
 
Meillä himpun reilu 1-vuotias nukkuu yöunia n.11h. Aamupaivällä nukkuu ulkona unet n.2-3h ja iltapäivällä sama juttu.
Poikkeuspäiviä toki on, mutta nyt viime ajat ukko nukkunut siis 5-6h päiväunia yhteensä.
Eli unista ei missään tapauksessa luovuta toivottavasti pitkään aikaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 18:20 heymama kirjoitti:
Meillä himpun reilu 1-vuotias nukkuu yöunia n.11h. Aamupaivällä nukkuu ulkona unet n.2-3h ja iltapäivällä sama juttu.
Poikkeuspäiviä toki on, mutta nyt viime ajat ukko nukkunut siis 5-6h päiväunia yhteensä.
Eli unista ei missään tapauksessa luovuta toivottavasti pitkään aikaan.
Uskomatonta nukkumista... Tuossa iässä pitäisi jo vähän olla hereilläkin :whistle:
 
No enpäs taas lähtisi tuolle "tuossa iässä pitää jo olla enemmän hereillä" linjalle, kuinkahan monta kertaa pitää sanoa ja muistuttaa, että jokainen lapsi on yksilö tarpeineen!!!

Mun lapset ovat nukkuneet kanssa aina melkoisen hyvin. Yksivuotis päivän tienoilla poika vielä halusi aamu ja iltapäivällä semmoiset 30 min - 1 h unet ja sitten siskon kanssa noin 2 h päiväunet keskipäivällä. Ja yöt meni nukkuessa myös.

Mä taas enemmänkin kauhistelen sitä, että nykyään vanhemmat tuntuvat aika helpolla luovuttavan päväunista jo hyvinkin pienillä, jo alle 2- vuotialla??? Kun tutkimusksista saa lukea juuri unen ja päiväunen tärkeydestä kehityksen kannalta. Hyvä jos nukkuis vielä 4-6 vuotiaanakin ainakin pienet torkut.

Mutta tiedän kyllä hyvin, että kaikkia lapsia ei niin vaan unille saa, enkä niitä vanhempia tässä halua syyllistää.

Itse menen sitten vaikka lasten kanssa nukkumaan, että unet ovat tarpeksi pitkät ja lapset jaksavat taas pitkän illan.
 

Yhteistyössä