päikkärit pois?

Kun tuo päikkäreille meno on venynyt kokoajan myöhäisemmäksi ja poikaa ei tahdo saada pysymään sängyssä( jatkettava), onko ok, että 1v10kk jättäisi päikkärit kokonaan pois ja äidin hermot säästyisi nukuttamisrumbalta? Mies vain tuossa sanoi että tottahan tuon ikäinen vielä päikkärit tarvitsee.. :whistle: :ashamed: Mites muilla samanikäisillä? :whistle: Jos iltaunillekin meno kävisi helpommin...?
 
Mun mielestä se riippuu lapsesta ja hänen unen tarpeestaan. Itselläni on 1v8kk,ei tule päivästä yhtään mitään jos ei nuku. illalla menee nukkumaan 8-9 aikaa vaikka nukkuu päivällä tunnin-kolmen tunnin päikkärit.
 
Hyvin voi olla nukkumatta päikkäreitä, jos päivä on ns. rauhallinen kotipäivä, ettei suuremmin ole mitään ohjelmaa ym. Jos pärjää sinne 19 asti nukahtamatta, niin voi käydä sen jälkeen yöunille ja nukkua aamuun asti.

Itse olen tehnyt niin, että lapsi joka on nyt 2v, nukkuu päikkärit silloin kun on tarvis, eli päivinä jolloin on päivähoitoa, kauppareissua ym. Ajoitan omat menot niin, että voi nukkua autossa sen 0.5 -1 h siinä 13-14 aikaan, se riittää hyvin tuon ikäiselle ja saa vielä yöunille nukkumaan sitten 20-21 aikoihin. Hoitopäivinä nukkuu sitten n. 12-14, hoidossa ei ongelmaa käydä nukkumaan kun on raskaampi päivä muutenkin. Hoitopäivinä olen sitten kotona laittanut nukkumaan illalla 21-22 välillä. Kotipäivinä ei yleensä siis nuku päikkäreitä. Nukutan päiväunille kotona vain, jos tiedossa vieraita, ohjelmaa, kaupassa käyntiä tai iltamenoja..

Toivottavasti sait selvää..Sekava viesti, mut pointtini oli, et laita tarpeen vaatiessa nukkumaan. Unentarve todella yksilöllinen, pääsääntösesti tarvitsevat sen 12 h unta (yöuni + päiväunet) - voit sovittaa tuon nukkumisen oman rytminne mukaisesti.
 
pihlanmamma
Meillä on tyttö 1v 10kk ja hän nukkuu ppääsääntöisesti tunnin päiväunet, mutta jos nukkuu aamulla pitempään ei ole väkisin nukutettu. Yleensä unta vuorokaudessa n.13h ja se tuntuu riittävän, joskus siis nukkuu tuon kaiken ajan yöllä klo 20-9/9.30 ja päivän jaksaa hyvin olla hereillä.
 
meillä kans tyttö kohta 1v10kk ja tuossa oli välissä vaihe että päiväunet oli 20 min....nyt taas maistuu 2 tunnin unet vaikka yöllä nukkuu hyvin 10-11 tuntia.

sen olen huomannut että hyvät päikkärit onnistuu vaan kotona,jos kyläillään niin nukkuu vaan automatkat...ottaa sit takas kun vietetään kotipäivää.meillä tosin nukuttaminen on suht helppoa, tyttö nykyään pyytää sänkyyn tai sammuu syliin kirjan lukemisen jälkeen.
 
Äitskäläinen
Meijän esikoiselta jäi aikanaa vajaa 2v päiväunet pois kun nukuttaminen vei joskus 3 tuntiakin ja sit piti jo alkaa melkein heti herättelemään että saadaan neiti joskus yöunillekin. Unen tarve on tosiaan yksilöllistä, samoin päiväunien tarve.

Nyt kuopus on 1v 8kk ja kerran on ollut päivän ilman päiväunia kun nukkui aamulla tosi pitkään, mutta totesimme että me kaikki tarvimme lepohetken päivällä kun poika on tosi vilkas ja joka paikkaan ehtivä. =)
 

Yhteistyössä