En ole niin tyhmä, että menen ja ostan auton, jonka haluan...koska mun valintakriteerit auton suhteen on lähinnä koko, väri ja ulkonäkö muodon osalta. Eikä näillä kriteerein vissiin kannata autokaupoille lähteä?
Mä olen meidän perheessämme se, joka ns. määrää kaapin paikan. Ja auton värin. Mutta kaapin sisältöön ja auton teknisiin ominaisuuksiin on miehellä kuitenkin sanavaltaa
Reilu vuosi sitten vaihdettiin auto isompaan. Olin kertonut, että haluan tila-auton, jonne mahtuu minä, mies, 4 lasta ja 3 koiraa. Käytiin koeajamassa muutamaa autoa ja olisin halunnut erään sellaisen hienonvärisen...mutta mies ei lämmennyt haluamiselleni, koska se hienonvärinen oli pieni tila-auto ja miehen mielestä me tarvittiin iso tila-auto.
Mä en halunnut isoa, koska en saa sitä taskuparkkiin ja se isompi oli hinnaltaan tuplat, eikä meillä mun mielestäni ollut siihen varaa. Taskuparkkiasiaan miehellä ei ollut ratkaisua antaa, mutta raha-asiaan oli, sillä hän kertoi säästötilillä olevan melko paljon enemmän rahaa, kuin mitä olin luullut (tiedän säästötilistä, mutta en ole sen saldoa kysellyt). Mies lateli myös jotain "autokieltä", jonka tiimoilta se kallis oli parempi siitä, tästä ja tosta syystä.
Joten siihen autoon sitten päädyttiin. Ja hyvä niin. En edelleenkään saa sitä taskuparkkiin, mutta se on ihanan iso noin niin kuin muutoin. 3 turvaistuinta menee keskipenkille ilman mitään ongelmaa ja jalkatilaa on huikeasti. Ja myös koirien häkki mahtuu autoo heittämällä...ja mukaan mahtuu koko perheen ja koirien lisäksi vielä kauppakassitkin
Jos ostoslistalla on koira (tai hevonen), niin tuolloin puolestaan mies ymmärtää olla ottamatta asiaan kantaa ja hän jättää kaikki päätökset mulle. Hänellä kun ei ole juuri mitään hajua siitä, että millainen sen elukan pitää olla, jotta se täyttää ne kriteerit, mitä minä siltä vaadin. Me voidaan kyllä yhdessä sopia siitä, että milloin on sopiva hetki uudelle eläimelle, mutta kaikesta muusta päätän itse. Eläin maksaa tasan sen, mitä se maksaa. Ja sen siitä maksan. Toki se pankkitilin saldo määrittelee maksamisiani melko voimakkaasti, mutta eläimet eivät yleensä tule meille extempore, vaan pitkän pähkäilyn tuloksena, joten tarvittavan summan ehtii kyllä haalimaan kokoon
En oikein osaa sanoa, että minkä suuruisen ostoksen uskallan tehdä ilman toisen siunausta. Kun periaatteessa voi tehdä ihan minkäsuuruisen ostoksen tahansa. Harvemmin se on siitä summasta sinänsä kiinni...siis tarkoitan sitä, että vaikea kuvitella, että meille koskaan tulisi sanomista siitä, että olen miehen mielestä ostanut jonkun liian kalliin jutun, johon meillä ei olisi ollut miehen mielestä varaa.
Mä pystyn ja kykenen ihan itse tsekkaamaan ja laskemaan, että mikä on tilin saldo ja mihin mulla on varaa. Mulla ei ole tapana tehdä mitään överiostoksia, joten ei mun tarvitse sen kummemmin pyytää mieheltä lupaa ja siunausta ostoksiini, ostosten summaa ajatellen.
Ja sama pätee myös toiseen suuntaan. Auton kohdalla olin sitä mieltä, että meillä ei ole siihen varaa, mutta miehellä olikin asiasta parempaa tietoa...rahaa oli. Joten ei siinä sitten mitään ongelmaa ollutkaan