Pääsuunnittelijan/vastaavan työnjohtajan tehtävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perhe rakentaa ekaa taloa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perhe rakentaa ekaa taloa

Vieras
Mitä pääsuunnittelijan ja vastaavan työnjohtajan tehtäviin ihan oikeasti kuuluu? Olen lukenut netistä listat läpi, mutta mitä ne ihan käytännössä tarkoittaa? Palkkaa hänelle joutuu kuitenkin maksamaan 6000€, joten jotain vastinetta rahalle pitäisi saada.
Meillä on nyt rakennuslupahakemus jätetty sisän ja rakentamisen pitäisi alkaa ensi kuussa mikäli lupa myönnetään. Tähän mennessä hän ei ainakaan vielä ole osallistunut hankkeeseen käytännössä mitenkään. Pari kertaa ollaan tähän menessä tavattu ja juteltu pikaisesti. Aina hänellä on kauhea kiire, eikä oikein aikaa vastata kysymyksiini tai paneutua projektiin muutenkaan. Rakennushankkeeseen liittyviä papereita tai esim. lvis suunnitelmia hän ei ole tutkinut käytännössä ollenkaan. Itse olen lähes kaiken tähän mennessä siis hoitanut.
Olenko vain turhaan huolestunut, eli tarviiko hänen tässä vaiheessa vielä mitään kummempia tehdäkkään kun talon perustuksia/pystytyksiä ei olla vielä aloitettu?

Pari käytännön kysymystä:

1. Olisiko hänen pitänyt hommata ja täyttää rakennuslupahakemuksessa tarvittavat paperit ja liitteet? Itse me ne hommattiin ja täytettiin, ja tästä syystä ne olivatkin osin virheelliset.

2. Onko hänellä mitään velvollisuutta antaa "rakennusteknistä tukea" jos emme sellaisesta ole erikseen sopineet?
Eli jos soitan tai lähetän hänelle sähköpostin, jossa kysyn esim. että miten kipsilevyt kannattaa varastoida, millainen rappaus kannattaa tehdä, minkälainan kattotiili kannattaa valita, niin onko hänen pakko vastata tälläisiin kysymyksiin?

6000 euroa :O

Meidän äijä ottaa puolet tuosta, sisältäen alvin. Ja onkin asiantuntevin mies näillä alueilla, Varsinais-Suomessa ollaan.

Käy työmaalla joka työvaiheen jälkeen tarkistamassa ja valvoo hienosti työnlaatua, on yhteistyökykyinen ja joitaa varmaan enemmän kuin tehtäviin kuuluisi.

Mihin te rakennatte?

Tässä vaiheessa sopimuksen purkaminen varmaan olis kaikkein parasta jos ei synkkaa ja homma toimi.

Meillä vastaava on sellainen taustamies, johtuen että urakoitsija tekee ja neuvoo paljon. Esim. häneltä kysymme ne gyproc yms jutut ja neuvoo kyllä niissäkin asioissa mitkä eivät hänelle urakkaan kuulu. vastaava käy kyllä raksalla ja kommentoi eri vaiheista meillekin, esim. jotain mitä olis tehnyt eri tavalla jne tai mikä on tärkeä vaihe katsoa että kaikki menee ok.

Meillä vastaavan tärkein vaihe oli katsoa me rakennuslupapaperit, mä en suostunut niihin koskemaankaan.

Joka tapauksessa, blogeista huomaa että usein on jo alkuvaiheessa mennyt vastaava vaihtoon.... Kysy alueen muilta rakentajilta suosituksia-

Nuo ovat pitkälti sopimusasioita. Väliin pääsuunnittelija/työnjohtaja eivät tee oikeastaan mitään, on vain nimi paperissa, jotta lain vaatimukset saadaan täytettyä. Yleensä pääsuunnittelija (arkkitehti yleensä, omakotitaloissa joku muukin) varmistaa, että eri suunnitelmat käyvät yhteen ja ovat lainmukaiset. Työnjohtaja valvoo, että työvaiheet tehdään asianmukaisesti, suunnitelmien ja määräysten mukaan. Mutta mitä olette sopineet

Kuulostaa huolestuttavalta! Meillä vastaava mestari on ollut koko hankkeen alusta asti mukana aktiivisesti. Rakennusluvan suhteen hän teki paperit, vei ne rakennusvalvontaan ja neuvotteli rakennusvalvonnan kanssa vaadittavista muutostöistä.Vastaava on järjestänyt kaikki viralliset kokoukset ja katselmukset. Hoitaa yhteydenpidon rakennusmiesten, putkari ja sähkärin kanssa.

Minkälainen sopimus teillä on hänen kanssaan? Vastaavan täytyy olla luonteeltaan sellainen, että häneltä voi kysyä ihan mitä vaan projektiin kuuluvaa ja vastaus tulee. Lisäksi kemioiden tulee toimia. Summana 6000€ on myös todella paljon vastaavan tehtävistä. Meillä 4000€ ja hyvin yleinen on myös 3600€. Miten teidän rakennusprojetin on tarkoitus edestä? Kuka konkreettisesti rakentaa? Kannattaa laittaa tässä vaiheessa vastaava seinää vasten ja tehdä pelisäännöt selviksi ennen varsinaista rakentamisen aloittamista ettei sitten käy huonosti.

Meillä oli erikseen pääsuunnittelija ja vastaavamestari. Pääsuunnittelija täytti kanssamme kaikki rakennuslupapaerit ja kävi esim vilkaisemassa, että paalutukset ovat ok(Rakennesuunnittelijan kanssa, joka siis myös oli eri hemmo).

Vastaava astui enemmän kuviohin, kun alettiin rakentaa. Hän huolehti katselmuksista rakennusvalvonnan kanssa ja kävi välillä muutenkin katsomassa miten työt edistyvät. Vastaavaan otimme myös aina yhteyttä, jos oli jotain rakentamiseen liittyvää kysyttävää. Pääsuunnittelijaa vaivasimme paperiasioilla.

Onko teillä siis sama henkilö sekä pääsuunnittelijana ja vastaavana? Suosittelen kyllä vaihtamaan, jos ei yhteistyö pelaa. Kyseessä on kuitenkin TEIDÄN talonne ja varmasti haluatte, että kaikki tehdään oikein ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Kai teillä on selkeä sopimus mitä työ pitää sisällään?

Meillä vastaava&pääsuunnittelija heppu tarkisti tekemämme rakennuslupahakemukset yms ennen kuin ne toimitettiin rakennusvalvontaan ja neuvoi niiden täytössä tarpeen mukaan. Eli pari kolme kertaa ehkä tavattiin ennen lupien jättöä. Kävi läpi muiden suunnittelijoiden tekemät suunnitelmat ja oli mukana kerran, kun tapasimme yhdessä arkkitehti+sähkösuunnittelija+rakennesuunnittelija kokoonpanolla.

Kävi kiivaimman rakentamisen aikana työmaalla noin pari kertaa kuussa, jollloin tarkisti tehtyä työtä ja neuvoi sekä vastaili meidän kysymyksiin. Lisäksi saatettiin soitella viikottain, mutta ei nyt ehkä ihan niin nippeliasioita kuin tavaran suojaaminen. Oli läsnä kaikissa rakennusvalvonnan työmaalle tekemissä tarkastuskäynneissä. Soitteli joitain kertoja esim. putkareiden perään, kun ei kuulunut tarpeeksi nopeasti työmaalle ja/tai työn laadussa oli huomautettavaa.

Siinäpä se. En nyt tiedä oliko meidän reilu 5000€ laskulle kunnolla katetta, mutta eipä noita täällä pks:lla paljon halvemmallakaan saa. Tällä tyypillä ainakin oli pitkä kokemus ja aktiiviset suhteet virkamiehiin päin. Päivittäiseen työhön raksalla se valvoja ei käytännössä puutu vaan niistä asioista kannattaa puhua urakoitsijoiden kanssa. Sitten jos vielä mietityttää ja tarvitsee tuplatsekkausta, niin soitto tai tapaaminen valvojan kanssa.

Pääsuunnittelija ja vastaava työnjohtaja on meillä siis sama henkilö. Talopakettitehdas tulee pystyttymään talon vesikattovalmiiksi asti. Muuten joudun itse palkkaamaan kaikki muut urakoitsijat, mm. maanrakennus, perustustyöt, lvi työt, sähkötyöt, jne. Osan lopuista hommista teemme itse. Sopimuksessa meillä lukee että itse palkkaan urakoitsijat ja vastaan hankintatoimista, mutta hän auttaa urakoitsijoiden valinnassa.

Nyt siis haluaisin tietää, että millaisia asioita hänen oikeasti tulisi minimissään hoitaa jos mistään muusta ylimääräisestä ei olla sovittu?

Eikö kukaan tiedä? En viitsi turhaan lähettää hänelle vihaista sähköpostia jossa haukun häntä kun ei hoida hommiaan, jos ne eivät todellisuudessa edes kuulu hänelle.

Itsehän tuossa vastaat omaan kysymykseesi. Vastasin aiemmin, että meillä vastaava hoitaa yhteistyön urakoitsijoiden kanssa, koska ovat käytännössä samasta toimiston kautta palkattu vaikka me olemmekin työantajina. Eli käytäntö on hyvin kirjava, parempaa vastausta ei voi sinulle kukaan antaa täällä palstalla.

Pääsuunnittelijan tehtävänähän on esimerkiksi vastata talosuunnitelmien yhteensopivuudesta mutta eikö niin, että teillä sähkösuunnitelmat ja lvi-suunnitelmat ovat tulleet talotehtaan kautta? En rehellisesti osaa sanoa, miten paljon meidän vastaava on käyttänyt Lvi-suunnitelman tutkimiseen. Sähkösuunnitelmaan teimme haluamme muutokset itse kommunikoimallla suoraan sähkösuunnittelijan kanssa.

Lisäksi vastaavan tehtävistä käytännön esimerkkin: jos kysyt kipsilevyjen suojaamisesta niin vastaavan mestarin ei tarvitse sinulle tällaiseen kysymykseen vastata. Olet itse vastuussa levyjen suojaamisesta. Tällaisen tiedon saat myös sieltä paikasta, mistä olet kipsilevyt ostanut. Hyvä paikka kysyä asiasta on talotehdas, joka ilmeisemmin on kipsilevyt lähettänyt. Samaten hyödyntäisin kattotiilien valinnassa talotehdasta, joka vastaa vesikattoasennuksesta niin kuin kirjoitit. Toisaalta jos vastaava mestari on nenäsi edessä ja kysyt häneltä asiaa niin, on myöskin aika ihmeellistä jos hän jättää vastaamatta vedoten siihen, ettei kuulu vastaavan mestarin tehtäviin.

Rakennamme myös itse ensimmäistä taloamme ja tämän alkuvaiheen aikana olen oppinut yhden asian. Asiota voi ja pitää kysyä monesta paikasta. Talotehtaan puhelinnumerot ovat siinä hienossa kansiossa minkä olette varmasti talotehtaalta saaneet ja sieltä saat kyllä vastaukset kaikkiin yllämainitsemiisi kysymyksiin. Toivottavasti teillä on myös erikseen valvoja, joka on ulkopuolinen. En luottaisi pelkkään vastaavaan varsinkin jos tuo vastaava on myynyt teille talopaketin, jonka rakennuttamista hän nyt valvoo.

Yhteistyössä