Pääseekö julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin jos

Hoitoihin voi päästä. Itse olen menossa ensi viikolla ensimmäiselle käynnille. Hoitomuotona on vain hormonihoito. Mitään IVF tai muita "normaaliin" lapsettomuuteen käytettäviä hoitoja ei saa. Niin sanoi gyne, joka kirjoitti minulle lähetteen kunnalliselle puolelle. Samoin on ikäraja, yläikä on 38-vuotta. Ikä tulee minulla vuoden päästä vastaan. Meillä on ennestään kaksoset ja enempää lapsia ei ole sitten tullutkaan, valitettavasti.

Voisikohan kohdallasi olla erilainen tilanne, vaikka sinulla on lapsia kaksi on raskauksia vain yksi.
Minä näet en todellakaan pääse mihinkään hoitoihin vain ja ainoastaan yksityiselle puolelle.
Endometrioosia on poltettu (kivuliaiden kuukautisten takia) pois mutta muissa mahdollisissa asioissa ohjattiin yksityisen sektorin puolelle.

No höh. Onpa omituista. Tarkennusta vähän omaan tilanteeseeni. Minulla on PCO ja siitä johtuva lapsettomuus. Kakoset ovat lähteneet alulle täysin luomuna, mikä on lääkärinkin mukaan aikamoinen ihme. Kaksosemme täyttävät ensi kuussa 9-vuotta. Olemme yrittäneet kolmatta pari vuotta. Joulukuussa -04 sain keskenmenon viikolla 9+4, syynä PCO?

Kävin yksityisellä gynekologilla hoidossa reilun puoli vuotta. Sain PCOn hoitoon Primolut Nor lääkityksen, joka ei auttanut mitään. Kierto oli ed. epäsäännöllinen, eikä ovulaatiota tapahtunut. Yksityinen gyne kirjoitti tammikuussa lähetteen kunnalliselle jatkotoimenpiteitä varten. Gyne sanoi, että jatkohoitona on tod.näk. sitten Clomifen ja mahdollisesti myös Terolut. Koska minulla on ennestään jo kaksoset ja se raskaus oli todella vaikea, niin pyritään minimoimaan riski monikkoraskauteen. Siksi siis menen nyt kunnalliselle puoelelle, kun hormonilääkitystä muutetaan, niin pitää olla seuranta-ultrat.

Ihmettelen kyllä todella, miksi muut eivät pääsisi kunnalliselle puolelle? Varsinkin, jos on jokin selvä syy lapsettomuuteen, kuten minulla PCO.

Kerron sitten ensi viikon lopulla, miten minun kävi kunnallisella. Ottivatko sisälle, vai jättivätkö minut hoitojen ulkopuolelle.

Yhteistyössä