Päänympärysmittoja

Hei,

laitatteko päänympärysmittojanne syntyessä, 1kk ja 2kk iässä, kiitos.

Meillä neidillä (nyt reilu 2kk ikäinen) päänympärys menee yläkäyrien yläpuolella ja menemme parin viikon päästä kontrollimittaukseen. Mietityttää kovasti kun ei neuvolantäti sanonut mitä se voi olla, itse googletin ja ilmeisesti vesipää voisi olla kyseessä. Onko kokemuksia?

syntyessä: 34,5
1kk: 39,6
2kk: 41,9


pojalla ollut synt: 35
1kk: ei mitattu
2kk: 41,3

itselläni synt: 34,5
silloin ei mitattu joka kuukausi kun en kortistani löydä yhtään py-mittaa

miehellä synt: 36,5
1kk: 40,7
2kk: 41,4
4kk: 44,5
 
tytöllä syntyessä 37,5cm
1kk 40,2cm
2kk 41,8cm

Iso oli siis päänympärys syntyessä ja kasvu jatkunut samana. Neuvolassa kanssa tarkkailtiin, mutta koska kasvu on jatkanut omaa tasaista käyräänsä (tyttö nyt 10kk), ei ole "välitelty".

Neuvolassa eivät juuri siksi sano mitä vois olla, että äidit ei turhaan hätäile. Itse myös googletin ja löysin kaikki vesipäät ymsyms, ja olin vähän kuin tulisilla hiilillä.. Mutta turhaan.

Jos pään muoto on sinusta sopusuhtainen ja muutenkin lapsen kokoon suhteutettuna ok, niin en usko huolta olevan. Kylläpä he neuvolassa ottavat sitten puheeksi, jos on tarvis..

Itse omaan myös suuren "hatun" koon (syntyessä ei niinkään ollut iso). Ja meidän tyty on muutenkin reippaan kokoinen :) Uskotaan ja toivotaan, että teilläkin on huoli aiheeton..
 
RouvaSumppisuu
Meillä tytön pään mitat:
syntyessä 36cm
~1kk 39cm
~2kk 40cm

Ja pojan:
syntyessä 37cm
~1kk 39,5cm
~2kk 42,0cm

Eli pojan pää oli iso syntyessään ja kasvu jatkunut tasaisena käyrien yläpuolella. Alussa käytiin pari kertaa ihan ylimääräisessä kasvukontrollissakin, mutta kun tasaisena kasvaa, niin ei kuulemma syytä huoleen. Ja nyt poju on 8kk ihan normaalisti kehittynyt, pään muoto normaali, aukile auki jne. Tuoreimmat mitat oli 10130g, 73,5cm ja pää 49cm. Mun miehellä on myöskin iso pää, samoin kun hänen isällään, eli taitaa perimällä olla näppinsä ainakin meidän tapauksessa kyseessä. Alussa minäkin tuota päänkokoa murehdin, mutta nyt en enää osaa olla siitä huolissani. Toivottavasti sullakin tuo huoli on turha :hug:.
 
Hei! Mulla kohta 11kk ikäinen poika, jonka pää on ollut aina iso ja kasvaa omalla käyrällään neuvolakäyrien yläpuolella. Mä etsisin sulle nuo luvut, mutta en löydä neuvolakorttia tähän hätään :ashamed: . Sen muistan, että syntyessä 37,5cm ja nyt 10kk neuvolassa 51cm. Pää on meillä ultrattu 4kk iässä suuren koon vuoksi, mutta mitään ei löytynyt. Syyksi tuli geneettinen isopäisyys (eli myös vanhemmat isopäisiä). Mä en osannut olla kovin huolisssani, koska varsinkin minun suvussa on todella isoja päitä. Myös lapsen pituus vaikuttaa, meillä lasten neurologi sanoi, että jos pituus menee +2 käyrällä(kuten meillä), niin pään kasvu on normaalia aina tuonne +3 käyrälle asti (kuten meillä). Tärkeintähän on ettei kasvussa tapahdu suuria hyppäyksiä äkillisesti. Itsestä tuo pää ei edes näytä suurelta, on semmoinen pyöreen mallinen ja kun poika on iso muutenkin. Koitan kaivaa huomenna nuo luvut. :hug:
 
Nyt löytyi, eli kuten muistelinkin, niin ihan omilla luvuillaan on, kahden viikon iässä 39,2cm kuukauden kohta näkyy puuttuvan ja 2kk iässä 43cm :LOL:
Ja pään koosta huolimatta ihan on terve ja normaalisti kehittynyt poika ja ei tuo pääkään siis niin isolta näytä, kun sitä joka päivä katsoo (kuikkaa profiilista). Joten älä vielä hätäile!
 
Kiitos mitoista!

Laylah: Eli teillä tullut kahden eka kk aikana 5,5cm, meillä tullut 7,4cm. Vertailen... tuntuu vaan niin paljolta pienessä päässä tuo kasvu. Pää kyllä näyttää ihan sopusuhtaiselta, en tiedä kertyykö vesipäässä neste tiettyyn kohtaan, onko pehmeä, luulisin ettei nähtävissä ulospäin (?) , onko tietoa?

Mietin voiko syntymämitta olla virheellinen, sehän mitataan aika pian synnytyksen jälkeen. Jos pää onkin ollut puikulana tai pitkänä jotenkin. Yritän kehitellä selitystä.. nyt nukkumaan ja kiitos vielä vastanneille.
 

Yhteistyössä