Päänsärky/migreeni ennen menkkoja

• Viestiketjun aloittaja ,,,,
  • Ensimmäinen viesti
,,,,
Hei,
onko täällä muita, jotka kärsii samasta kuin minä? Kun e-pillereistä alkaa taukoviikko, iskee armottomat kivut. Vatsakivut ovat siis loppuneet, mut ongelma on pää. Edes voimakkaammat särkylääkkeet eivät tuo helpotusta, jos kipu on kovaa..ruokaa ei tee mieli, hajut ällöttää jne. Mikä avuksi? Migreeni lääkkeet? e-pillereiden vaihto kenties? Olen käyttänyt diane novaa.

tiituliini
Mulla on tullut nyt lähikuukausina ihan sama. Viime kuussa se pääkipu tuli oikeastaan vasta kun menkat oli jo aluillaan, nyt tullut jo kun vielä on tämän päiväinen pilleri ottamatta, eli tavallaan päiviä ennen menkkoja. Ja ihan järjetön kipu, tavallinen lääke ei auta (siis kaksi buranaa vähintään pitää ottaa). Mä olenkin jättämässä nyt pillerit pois, ja tiedän että kuukautiskivut palaavat pahoina (vatsakipu mm.) mutta niihin ajattelin pyytää reseptisärkylääkkeitä. Aiemminkin on ollut. Lasta en ole yrittämässä, mutta haluan olla ilman noita pillereitä vähän aikaa.. siis joitakin kuukausia ainakin, että näkee paraneeko asiat.

migreeniin lääkkeet
Monilla naisilla on hormoniperäinen migreeni.
Migreeniin kannattaa hankkia täsmälääkkeet, jos apteekin valmisteet eivät tehoa. Migreenissä lääkitys aloitetaan kunnon lääkeannoksilla. Kun tuntuu, että se päänsärky on tulossa, niin otetaan heti vaikka 2 panadolia.
Mahdollisuuksien mukaan hakeudutaan levolle pimeään ja meluttomaan huoneeseen. Migreenillä on taipumus moninkertaistaa kaikki aistimukset.

Jotkut lääkärit eivät kirjoita e-pillereitä, jos on migreeni. Erityisesti näin on aurallisen migreenin kohdalla.

Migreeniin on tehokkaita täsmälääkkeitä, joista noin 90 prosenttia saa avun.

Migreenin takia voi kokeilla myös syödä pidemmän jakson pillereitä ennen tyhjennysvuotoa. Itse noudatin tätä, kun migreeni oli usein kuukautisten kumppanina. Kaksi laattaa voi hyvin käyttää peräkkäin.

Jos tietää, että migreeni tulee tauolla ja on muutenkin kärttyisiä, voi ennaltaehkäisevästi syödä panadolia esimerkiksi tabletti aamulla ja toinen illalla sen taukoviikon ajan.

Migreeniin käytetään myös estolääkitystä.

Tehokkainta on laittaa oma elämä kuntoon. Löytää rentous tämän sietämättömän kevyen elämän kanssa. Joku saa avun akupunktiosta, toinen vyöhyketerapiasta ja joku hyvän ystävän seurasta.

lääkkeitä lääkkeitä
Kauhistuttaa tämä nykyinen lääkkeiden käyttö. Syödään ensin e-pillereitä ja kun niistä tulee migreeni, käytetään lääkettä myös siihen.

Itsellä oli samanlainen vaiva. Mahakivut oli ennen pillereitä kuukautisissa tosi pahat, mutta pillereiden kanssa tuli migreeni. Kolme vuotta sitten päätin, etten enää hormoneita syö ellei oikeasti ole pakko. Kauheat mahakivut on palanneet, mutta rentoutuminen auttaa niihin vähän.

Jokatapauksessa tuntuu kokonaisvaltaisesti paremmalta elää vähemmillä lääkkeillä.

ei enää ikinä
Tiesitkö, että meitä pillerit nurkkaan heittäneitä naisia on varmaan satoja jos ei tuhansia. Itse kuulun tähän joukkoon. Jätin pillerit järkyttävien migreenikohtauksien takia. Oksentelin rajusti ja pääkipu oli järjetöntä. Pillereiden jättämisen jälkeen kohtaukset helpottuivat huomattavasti mutta täysin oireeton en ole.

Tämän kokemuksen jälkeen minulle tuli oikea hormonikammo. En voi ajatellakaan enää ehkäisymenetelmää, mikä perustuu hormoneihin. Tietenkin joku voi kokea kondomien kanssa värkkäilyn hankalaksi, mutta minusta se on pieni vaiva siitä, että saan elää täysipainoista naisen elämää ilman keinotekoisia kiertoja. Olen tyytyväinen näin, mutta toki tämä on vain minun ratkaisuni.

Yhteistyössä