Päänsärky ja

• Viestiketjun aloittaja kuukautiset
  • Ensimmäinen viesti
kuukautiset
Hei!

miten teillä muilla, kärsittekö kuukautisten aikaan inhottavista päänsäryistä? miten lievitätte niitä?
tuntuu ettei tavallinen burana aina auta eikä edes 600mg:n burana!!

Monnamari
Joka ikinen kuukausi iskee hirvea jysari johon ei auta mikaan...menee ihan pimeassa makoiluksi, paan kaantaminenkin sattuu vietavasti. Sitten laantuu loppumenkkojen ajaksi tasaiseksi jyskytykseksi ja haviaa kun menkat loppuu. 10 paivaa joka kuukausi on turhan oitkaan, onneksi olen menossa kohdunpoistoon, jospa tuo helpottaisi.

et
Onko tavallinen päänsärky vai migreeni. Kumpikin on yleistä.

Päänsäryn laji vaikuttaa siihen, mikä tehoaa.

Yleisesti kannattaa huolehtia itsestään: terveellistä ruokaa, riittävästi unta, sopivasti liikuntaa.

Kuukautispäänsäryn taustalla on aina mukana myös jännitystä, vaikka estrogeenitason romahdus on merkittävä syy särkyyn. Siksi apu voi löytyä jostain rentouttavasta hoidosta. Kannattaa etsiä itselleen sopiva.

Jos reseptivapaat lääkkeet eivät auta, niin lääkäriltä saa tehokkaampia.

sattuu
Aloitin juuri pari kk sitten pillerit uudestaan reilun vuoden tauon jälkeen (syön Diane Novaa) ja kyllä tuntuu siltä että päänsärky on lisääntynyt huimasti. Siitä on tullut ihan viikottaista. Yleensäkin minulla on ollut kuukautisten yhteydessä päänsärkyä, mutta nyt sitä on muutenkin tosi paljon. Ajattelin vielä yhden levyn napsia, ja jos ei oireet helpota niin täytynee miettiä pillereiden lopettamista. Rinnathan on sietämättömän kipeät olleet koko muutaman kuukauden ajan, mutta johtunee siitä että minulla nuo hormonitasot ovat luonnostaan hieman liian matalat.

Pääkipu on migreeniä, kohdistuu yleensä suurimmaksi osaksi toisen silmän taakse. Oksettaa ja on maattava hilajisuudessa tekemättä mitään. Käytän reseptillä saatavaa Miranax 500 mg tabuja, mutta ei niistäkään kauheasti apua ole. Kylmää otsalle, viileään ja pimeään huoneeseen nukkumaan ja napit suuhun. Auttaa jos auttaa.

toffee
Tutulta kuulostaa. Itse käytän rengasta ja nyt on alkanut taukoviikolla särkemään päätä. Särkyä oli ennen renkaan käyttöä, mutta ei tässä mittakaavassa. Pimeys viileys ja hiljaisuus auttaa jos auttaa. Päätetyöstä ei tule mitään piinaviikolla. Ajattelin nakata renkaan metsään.

cilla
Tuttu juttu. Koko ikäni olen kärsinyt kuukautisten aikana enemmän tai vähemmän päänsärystä. Söin erimerkkisiä e-pillereitä 9 vuotta ja kun lopetin, väheni päänsäryt todella huomattavasti. Kun kolme vuotta myöhemmin aloitin Nuva ringin, tuli aivan kaameat päänsäryt aina kuukautisten aikana, aluksi kesti monta päivää, sitten väheni pariin päivään. Nyt olen taas ilman ehkäisyä, eikä päänsärky vaivaa läheskään yhtä usein. Oikeastaan vain ekana vuotopäivänä tai edellisenä saattaa pikkuisen jomottaa, mutta ei ole sellaista migreenimäistä särkyä.

Yhteistyössä