Pää ihan sekaisin...

Meidän 8 kk ikäisellä tytöllä todettiin verikokeista allergiat seuraaviin ruoka-aineisiin: muna, maito, kotimaiset viljat sekä soija. Neuvolasta käskivät soittaa ravintoterapeutille, mutta hän on vasta maanantaina paikalla...joten minä täällä omassa päässäni koitan miettiä että mitä nyt teen.

Nimittäin tuon imetyksen kanssa. Rupeanko siis dieetille ja jätän kaikki nuo allergisoivat aineet omasta ruokavaliostani pois? Vai lopetanko imetyksen ja siirryn apteekin erikoiskorvikkeisiin? Vauva ei ole koko pienen ikänsä aikana huolinut pulloa, mukista on saanut tuttelia pikkuisia määriä joskus. On siis niin tissitakiainen kuin vaan voi olla.

Lastenlääkäri sanoi että vaihtoehdot ovat nuo edellämainitut. Toisaalta vauva on jo niin iso, että imetyksen voisi sen puolesta lopettaa. Toisaalta taas mikä rumba siitä tulee, ja huoliiko vauva pullon vai voiko tuon ikäinen juoda tarvitsemansa maidon mukista? Tuntuu ettei se millään voi niin paljon juoda...Ja lääkäri sanoi ettei moni tässä iässä edes rupea syömään niitä apteekin pahanmakuisia korvikkeita...

Vauva syö 5 krt päivässä kiinteitä, ja rintamaitoa menee päivisin aika vähän. Öisin sitten tankkaa siitäkin edestä, liekö jo tavaksi tullut että tissi on saatava joka välissä suuhun.

Olisiko vaikeaa toteuttaa tuollaista munatonta, maidotonta, soijatonta ja viljatonta dieettiä? Mielestäni kuulostaa kyllä aika pahalle...

Mikä siis olisi, teidän näiden asioiden ja allergioiden kanssa jo painineiden mielipide? Itse kun olen vielä ihan ummikko ja päässä pyörii niin monta asiaa...

Vaihtoehdot ovat tosissaan nuo erityiskorvike tai sitten imetysdieetti. Imetystukilistan sivuilla on hyviä ohjeita imetysdieetin toteuttamiseen sekä listausta siitä, millä nimillä esim. maitoa voi esiintyä tuotteissa. Imetysdieettaaminen on aika oma "taiteenlajinsa" ja se vaatii paljon äidiltä. Koska poissa on myös kotim.viljat ja soija, et voi korvata maitotuotteita kaura tai soija tuotteilla.

Ihan mahdoton tuo vältettävien lista ei vielä ole, mutta vaatii kyllä totuttelua. Viljojen tilalla voit käyttää hirssiä, tattaria, riisiä, maissia...Käytännössä söisit siis aika paljon kasvis ja liharuokia, puuroja noista muista viljoista yms. Välipalaksi voit syödä hedelmiä, maissihiutaleita mehukeitossa tai vaikka vissyveteen ja maissijauhoihin tehtyjä lettuja. Hyviä ohjeita löytyy esim. Pirkanmaan allergia&astmayhdistyksen sivuilta ja monien elintarvikevalmistajien sivuilla on hakukoneita, joiden avulla voi katsoa maidottomia, viljattomia yms. tuotteita. Valmisruokia on olemattomasti eli kannattaa asennoitua tekemään/leipomaan itse.

Jos dieettaus tuntuu mahdottomalle, on se erityiskorvike ihan varteenotettava vaihtoehto. Olethan imettänyt jo paljon pidempään kuin moni muu ja se on jo hieno saavutus! Onko sinulla lääkäriltä jo reseptiä korvikkeeseen? Meillä erityiskorvikkeelle siirtyminen oli aikoinaan paras vaihtoehto, sillä lapsi ei ollut oireeton minun imetysdieetistä huolimatta ja oma jaksaminen dieetin kanssa oli jo aika lopussa. Kannattaa varautua siihen, että eka kokeiltu korvike ei välttämättä sovi. Meillä ei Almiron ja soija käynyt, mutta Neocate sopi.

Voi olla, että lapsen pullolle kieltäytyminen on johtunut osaltaan allergioista. Meillä ei lapsi suostu juomaan epäsopivaa korviketta vaan kieltäytyy juomasta ja rimpuilee pullolle. Osaltaan tuo Tuttelin huono menekki saattaa selittyä siis ihan tuolla allergialla. Joskus totutteluvaiheessa korvikkeen sekaan voi lisätä hieman sokeria ja sitten vähentää sitä pikku hiljaa. Erityiskorvikkeet on aika oudon makuisia äkkiseltään ja tuo sokeri voi vähän auttaa siinä maussa. Muutenkin jos vain mahdollista sitä pulloa kannattaa tarjoilla joku muu kuin maidontuoksuinen äiti :) Isä tai mummo voi olla aluksi oiva apu siirtymävaiheessa ja äiti voi olla sillä aikaa vaikka lenkillä tai ainakin toisessa huoneessa. Pulloa voi yrittää tarjota myös hieman tokkuraisella lapselle esim. yöllä tai juuri unilta herättyään, silloin saattaa unen pöpperössä pullokin kelvata. Jos yhtään lohduttaa, niin noita kikkoja on vielä lisää, sillä aika moni on joutunut painimaan samojen ongelmien parissa ja lopulta saanut homman ratkaistua :hug:

Kiitos NallePuh82 vastauksestasi!

Ei ole lääkäriltä vielä reseptiä korvikkeeseen, täytynee hommata sellainen. Paljonkos esim. tuo Almiron Pepti maksaa reseptillä? Siihen saa sitten ilmeisesti vielä kela-korvauksen, mutta riittääkö verikokeista saadut tulokset vai täytyykö tehdä maitoaltistus? Joku lausunto vissiin pitää hommata lääkäriltä... *ihan ummikkona täällä*

Kyllähän tuo imetysdieettikin toki voisi onnistua, mietin vaan että onko järkeä ruveta nyt kikkailemaan, kun mulla on luultavasti töihin lähtö heti äitiysloman päätyttyä eli helmikuussa. Niin jossain vaiheessa (pian) tuo erikoiskorvikekokeilu on kummiskin edessä, että tietää mitä esim. hoitopaikassa syötetään.

Niin ja tietääkö joku onko mahdollista saada kelalta hoitotukea alle vuoden ikäiselle lapselle, kun rasvoja kuluu tosi paljon ihon hoitoon jne. Lääkärini sanoi että se ois mahdollista vasta vuoden iästä eteenpäin, puhuiko totta? Vai menikö pirulainen ja valehteli mulle! :kieh:

Voi olla, että saatte ihon kuntoon kun ruokavalio on kohdallaan ja pärjäätte vähemmällä rasvauksella ;) Hoitotukea kannattaa hakea sitten, kun on nuo allergiajutut selvillä, että saatte ne siihen hakemukseen mukaan myös. Jos on poissa viljat, maito yms. pitäsi tulla alin tuki. Kela vaatii yleensä kuitenkin sitä varten maito ja vahnäaltistuksen valvotusti. Aina voi tietysti kokeilla kepillä jäätä, mutta lääkäri ottaa maksua todistuksista ja hakemuksen väsääminen on aikaa vievää puuhaa, joten kannattaa satsata hyvään hakemukseen. Tukea voi saada puoli vuotta takautuvasti, joten sikäli ei paniikkia.

Almironia (ja muita korvikeita) saa apteekista myös ilman reseptiä. Ne on kalliimpia ilman Kelan korvauksia, mutta alkuun ne on ostettava omasta pussista. Kelan korvauksia alkaa saada kunhan maitoaltistus on tehty. Ennen altistusta lapsen on oltava kaksi viikkoa ilman maitoa ja altistukseen mennään siis oireettoman lapsen kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinä olet tuon ajan tarkalla imetysdieetillä (pois ne pahikset) tai sitten lapsi saa kaksi viikkoa sitä erityiskorviketta, eikä rintamaitoa. Tuon kokeiluajan ennen altistusta joutuu korvikkeet ostamaan itse. Altistuksen jälkeen lääkäri laittaa paperit Kelaan ja korvausta alkaa saada siitä päivästä lähtien, kun paperit on Kelassa.Kannattaa siis olla yhteydessä lääkäriin ja sopia kuinka toteutat tuon maidottomuuden eli dieettaatko vai ostatko Almironia ja samalla sopia jo altistuksesta.

Mä en ole varma paljon tuo Almiron maksaa nykyisin, kun ollaan oltu tuon NC:n käyttäjiä. Nykyään menee jo tavan maitokin.

Almiron 1 maksaa 42,50 reseptillä ostettuna, ilman erityiskorvattavuutta. Ilman reseptiä taitaa olla noin viisi euroa kalliimpi. Resepti kannattaa siis pyytää jo ennen maitoaltistusta. Sitten kun erityiskorvattavuus alkaa, hinnaksi jää 11,90. Tölkistä tulee kuusi litraa eli ei varmaan ihan viikkoa riitä.
Puolen vuoden iästä lähtien käytetään Almiron kakkosta, mutta luulisin hinnan olevan suht sama...

Moikka!

Mietin vaan, että tod.näk. niitä allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita on paljon muitakin, kun mitä tuossa verikokeessa on saatu kiinni. Mites esim. peruna, joka tuntuu olevan varsin yleinen (ja meillä ainakin tosi paha) pahis. Imetysdiettailu on kai aina enemmän tai vähemmän arpapeliä...?

Voisiko ajatella että diettailua yrittäisi sen aikaa, kun lapsi totuttelee erityiskorvikkeeseen/pulloon?

Nyt jälkikäteen ajateltuna oman moniallergikon kanssa en kyllä olisi saanut millään imetysdiettiä toimimaan, ja kiinteiden kokeliluita käyntiin.

Tsemppiä!

Hitto, kirjottelin jo pitkät sepustukset niin ne hävis johonkin bittiavaruuteen, höh!

No, ei kun uudestaan...eli olen kaikkien pähkäilyjen jälkeen päättänyt lopettaa imetyksen, niin haikealta kuin se tuntuukin. Tulee varmasti olemaan vaikeaa saada vauva totutettua korvikkeeseen, tykkää niin tuosta tissistä... :( Ei kai tässä muukaan auta, luulen että näin saadaan parhaiten tytön iho oireettomaksi (vai voiko ihoa saada edes kokonaan oireettomaksi, voiko osa punoituksesta johtua "pelkästä" atopiasta?)

Kuten Iiris sanoit, on hyvinkin mahdollista että oireita aiheuttavia ruoka-aineita on vielä muitakin. Onko siis järkevää jatkaa kiinteitä kuten tähänkin asti (mukana peruna, porkkana, maissi, porkkana, päärynä, mango, persikka, ruusunmarja, possu, naudanliha, luumu, parsa, kukkakaali)? Vai annanko vain esim. kukkakaalta niin kauan , että iho saadaan oireettomaksi ja sitten pikkuhiljaa lisäilen ruokia? En tiiä yhtään näistä toimintatavoista, ihanaa jos joku osaa auttaa!

Lääkäri neuvoi aloittamaan soijamaidolla. Onkohan tämä viisasta, kun testien mukaan tyttö on myös soijalle allerginen (arvo verikokeista oli 0,82 ja raja-arvo siis 0,32 eli ei hirmu paljon koholla). Käsitykseni mukaan soija on kuitenkin kokeiltava, eikös Kela näin vaadi yli puolivuotiailta? Lääkärin mukaan maitoaltistusta ei tarvitse tehdä, koska maito oli niin selkeästi koholla...kai luotan sitten siihen?

Huh, päässä pyörii niin monen monta asiaa ja kysymystä. Olen lueskellut tätä palstaa ja apuakin olen jo joihinkin kysymyksiini saanut. Kiitos jos joku jaksoi lukea ja vielä kommentoida! Kävin tänään jo apteekista Nutri-Soijaa kyselemässä mutta eihän siellä ollut varastossa (pieni paikkakunta), joten pistin tilaukseen ja ens viikolla tulee. Päästään sit kokeilemaan, miltä maistuu vai maistuuko miltään! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Melekonen:
Kuten Iiris sanoit, on hyvinkin mahdollista että oireita aiheuttavia ruoka-aineita on vielä muitakin. Onko siis järkevää jatkaa kiinteitä kuten tähänkin asti (mukana peruna, porkkana, maissi, porkkana, päärynä, mango, persikka, ruusunmarja, possu, naudanliha, luumu, parsa, kukkakaali)? Vai annanko vain esim. kukkakaalta niin kauan , että iho saadaan oireettomaksi ja sitten pikkuhiljaa lisäilen ruokia? En tiiä yhtään näistä toimintatavoista, ihanaa jos joku osaa auttaa!

Lääkäri neuvoi aloittamaan soijamaidolla. Onkohan tämä viisasta, kun testien mukaan tyttö on myös soijalle allerginen (arvo verikokeista oli 0,82 ja raja-arvo siis 0,32 eli ei hirmu paljon koholla). Käsitykseni mukaan soija on kuitenkin kokeiltava, eikös Kela näin vaadi yli puolivuotiailta? Lääkärin mukaan maitoaltistusta ei tarvitse tehdä, koska maito oli niin selkeästi koholla...kai luotan sitten siihen?
Mä en kyllä lähtisi kokeilemaan Nutri Soijaa, jos soija on koholla allergiatesteillä. En noista testiarvoista ymmärrä, kun meillä lapsen allergiat on todettu alstuksilla (testit eivät meillä toimi, kun refluksilla allergioita oireileva lapsi). Testi osoittaa kuitenkin, että herkistyminen soijalle on tapahtunut. Nyt jos aletaan käyttää runsaasti soijatuotteita (ja jos korvikkeena on soijakorvike, niin soijan määrä nousee todella runsaasti), niin on melko suuri todennäköisyys että soijalle allergisoituminen pahenee.

Mä suosittelisin kokeilemaan ensin jotain pilkottua maitoa sisältävää erityiskorviketta, kuten Almiron Peptiä, Profylacia tai Nutramigenia.

Kela ei vaadi kategorisesti kaikilla yli puolivuotiailta maitoallergikoilta soijamaidon kokeilua, vaan sitä tarvitaan silloin kun haetaan Kelalta erityiskorvattavuuttaa aminohappopohjaisen Neocate-erityiskorvikkeen korvauksiin.

Jossain Kelan nettisivuilla on määräykset noita erityiskorvattavuuksien hakemiseen liittyvistä asioista. Muistaakseni alle 1 vuotiailla riittää allergiatestin tulos maitoallergian todistamiseksi. Mutta en laita päätäni pölkylle siitä...

Noiden kiinteiden kanssa on kahta mallia, kun lähdetään etsimään sopivaa korviketta. Voi joko tehdä niin, että kokeilee erityiskorvikkeita ja pitää kiinteiden ruokavalion samana, ja hyvällä tuurilla se sopiva korvike löytyy nopeasti. Jos on jo epäilystä, että lapsi on vaikeasti moniallerginen, tai sopivaa korviketta ei löydy, koska epäsopivat kiinteät todennäköisesti sekoittavat tulkintoja, vaihtoehtoehtona on supistaa kiinteiden valikoimaa tyyliin jättäen ruokavalioon yksi liha, yksi vilja, yksi kasvi ja yksi hedelmä/marja (tai ne kiinteät joista on kaikkein varmin) ja toivoa että sopiva kombinaatio on löytynyt. 8 kk -lapsi pärjää myös erittäin hyvin siten, että ruokavaliossa on erityiskorvikkeen lisäksi yksi liha ja yksi vilja. Kasviksilla ja marjoilla sekä hedelmillä ei ole ravitsemuksen kannalta niin merkitystä tuossa ikävaiheessa. Tarvittaessa pärjää jopa ilman kiinteitäkin hetken aikaa, jos on erityiskorvike. Prioriteettina pääsääntöisesti on siis etsiä maidon korvaaja ensin ja sitten vasta niitä kiinteitä!

Vinkkinä vielä: nauta ja maito ristiinreagoivat. Naudan sopivuutta kannattaa tarkkailla.

Prinsessan aarre
Hei!

Imetyksen lopettaminen on varmasti vaikeaa, mutta ehkä se on tässä kohtaa viisain ratkaisu, jos kohta puoliin olet työelämäänkin lähdössä.

Noista erityiskorvikkeista sen verran, että meillä Kela ei ainakaan mutissut, vaikkemme soijakorvikkeita edes kokeilleet. Myös meillä soija oli vain hitusen koholla, aika lähellä teidän lapsen arvoja, mutta lääkäri katsoi parhaammaksi olla kiusaamatta lasta siinä kohtaa yhtään enempää. Meillä iho-oireet olivat todella massiiviset. Lääkäri kirjoitti oman näkemyksensä Kelalle toimitettuun todistukseen, eikä siellä päässä onneksi lääkäri alkanut vastaan sanomaan. Myöskään maidosta ei vaadittu sen kummempaa altistusta, verikokeen tulos riitti. Se olikin kyllä hurja, 88.jotain, kun normaali olisi tosiaan sen 0.35.

Voi olla, että lapsesi tilanne rauhoittuu jo paljon pelkän imetyksen lopettamisen myötä. Alkuun voi olla hyväksi lähteä liikenteeseen rauhoitetulla ruokavaliolla, eikä uusien ruoka-aineiden testauksella ole edes kiire, koska lapsesi on vielä pieni. Mutta kannattaa muistaa se, että monesti alkuun oireita aiheuttavat sellaisetkin ruoka-aineet, joille lapsi ei ole oikeasti allerginen. Lapsen elimistö vain saattaa olla sellaisessa tulehdustilassa, että yksi jos toinenkin ruoka-aine aiheuttaa oireita. Meilläkin oli näin, lapsi sai oireita kaikesta parsakaalia myöten. Mutta kun elimistö saatiin rauhoitettua typistetyllä ruokavaliolla (pelkkää maissia ja rintamaitoa, olin siis itse dieetillä), niin hetken päästä yksi jos toinenkin ruoka-aine sopi. Loppujen lopuksi piti välttää enää vain kananmunaa, maitoa, vehnää, soijaa ja pähkinää. Meillä ei mikään liha ole koskaan aiheuttanut oireita, eikä alun jälkeen muut viljatkaan vehnää lukuun ottamatta.

Soija saatiin noista "varsinaisista allergioista" ensimmäisenä ruokavalioon, siis lähinnä leikkeleissä ja makkaroissa yms. olevan soijaproteiinin muodossa. Nyt pojalla on vältettäviä enää maito ja muna ja nekin ovat molemmat pikku hiljaa tulossa ruokavalioon, maito nopeammin. Pähkinää ei toki ole saanut vielä ikinä.

Tästä tuli aika pitkä sepustus. Halusin vain kertoa meidän pojan tarinan :)

Mä en kyllä ottaisi tuota soija korviketta käyttöön, koska verikokeiden tulokset ovat nuo. Ennemmin siis kokeilisin aluksi vaikka sitä Almironia tai muuta vastaavaa tuotetta. Hiukan ihmettelen siis tuota lääkärin suhtautumista asiaan...

Kiinteiden kanssa kannattaa olla maltillinen ja hiukan syötellä niitä perusvarmoja (jos sellaisia nyt allergisella ylipäätään on) ja etsiä ensin se sopiva korvike. Näin pääsee yleensä loppupelissä kaikista nopeimmalla.

Kiitos taas kaikille vastanneille!

Nyt täytyy sanoa, että olen entistä enemmän päästäni sekaisin! Soitin nimittäin tänään neuvolan neuvomalle lasten ravitsemusterapeutille ja hän oli taas ihan eri mieltä kuin tuo lastenlääkäri...eli että ei missään nimessä kannata imetystä lopettaa ja et varmasti saa oppimaan enää tuon ikäistä pullolle kerta ei ole koskaan pulloa huolinut. Näin mulle sanottiin. Mä olin että jaa...

Sit hän sanoi että imetät siis jatkossakin ja vältät vain munaa ja maitoa ruokavaliossa, koska viljat ei kuulema niin helposti välity äidinmaidosta vauvaan. Aha? Okei, ja soijamaitoa suositteli alkuun tämäkin täti. Minä oon että :eek: |O . Siis häh? Ja kun kyselin niistä kiinteistä niin ei mitään kannata jättää pois, antaa vaan mennä kaikki. Ja on hyvä jos vauva saa "siedätystä" viljoista äidinmaidon kautta. Onko? Voisko joku vielä vahvistaa mulle tämän?

Ulalla siis ollaan , ihan pihalla. Yks sanoo toista ja toinen toista. Ja te sanotte, että ei kannata tuota soijaa edes kokeilla. Näin sanoo mullakin järki, mut?? Tuo ravintoterapeutti ei tuntunut pitävän oikein minään niitä verikokeista saatuja tuloksia, ei kuulemma kannata niihin luottaa liiaksi. No ei varmaan, mutta kai nyt ovat edes suuntaa-antavia?

Nyt oon siis taas kallistumassa siihen että jatkan vielä imetystä (karsin tuon maidon ja munan ruokavaliostani) ja aloitan (ehkä, en vielä tiiä) tuolla soijamaidolla kokeilun, huoliiko tyttö sitä ylipäänsä ollenkaan. Katson näin pari viikkoa muuttuuko iho miksikään tai jopa paheneeko, jos ei tapahdu mitään niin mitäs sitte? Tää on niin vaikeeta...kaikki mahdollinen apu on tervetullut.

Mä olisin hiukan sillä linjalla, että hoidat lapsen ihon (ja mahdolliset muut oireet) nyt ensin kuntoon tavalla tai toisella. Käytännössä itse kokeilisin ensin sitä tiukempaa versiota imetysdieetistä ja jos/kun oireet poistuvat laajentaisin sitten vasta oman ruokavalioni niihin viljoihin ja muihin ja katsoisin paheneeko oireet. Näin siis jos haluat imettää.

Jos imetysdieetti tuntuu vaikealta, on aina ne korvikkeet. Itse kokeilisin ensin sitä Almironia ja katsoisin häviääkö ihottuma. Jos sen jälkeen haluaa sitä soijaa kokeilla, niin voihan sillä testata taas pysyykö iho hyvänä vai lehahtaako taas pahemmaksi. Almiron ja soija ovat verrattain edullsia korvikkeita, joten niiden kokeileminen ei ole niin kovin kallista (verrattuna Neocateen)

Täällä kukaan ei tietysti ole lääkäri (kuten ei ole ravitsemusterapeuttikaan) joten kannattaa olla yhteydessä hoitavaan lääkäriin ja ainakin raportoida tekemänsä kokeilut ja muutokset sekä niiden vaikutukset, jotta voitte taas suunnitella jatkoja. Edellä oli siis vain ne jutut, miten itse mahdollisesti kyseisessä tilanteessa toimisin.

Yhteistyössä