Päätin riidan välttämiseksi luopua osasta irtaimistosta, mikä tuli perintönä isäni sisaren kuoleman johdosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja map
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

map

Vieras
Irtaimistolle ei anneta oikeastaan mitään arvoa ellei nyt jotain erittäin arvokkaita maalauksia tms ole.Testamentti on tehty ja kaikki varallisuus jaetaan tasan, mutta irtaimisto jaettiin tyyliin, kuka mitäkin ottaa tai huolii.
Yksi sitten oli varannut matot, kasannut arabiat omiin laatikoihin, varannut liinavaatteet ja paljon, paljon muuta.
Mä sain luvan ottaa mm yhden sohvapöydän, 2 kattokruunua, muita astioita, muutamia pöytäliinoja jne.
Jälkeenpäin tuli kauhea haloo siitä pöydästä ja kattokruunusta sekä kahvikupeista.Sanoin, että ok, luovun niistä, mutta saa sitten itse tulla hakemaan.Ajomatkaa n 2 tunnin ajan.Ei sopinut, koska hän ei niitä vienyt.Sain 2 kirjettä ja viimisessä uhkailtiin tuomarilla, ekassa jopa viitattiin, että olen kavaltanut omaisuutta, vaikka se on täysin mahdotonta.Pesänilmoittaja eli isäni sisko sitten päätti tehdä niin, etä hän tulee tavarat yhdessä erään miehen kanssa täältä hakemaan ja vie tälle naiselle, joka niitä niin haluaa.Hän oli erittäin yllättynyt tämän naisen käytöksestä ja ihmetteli, että eikö ihmisen ahneudella ole mitään rajaa.Mitään laillista pakkoahan mulla ei olisi niitä tavaroita luovuttaa, mutta pointtina on, että vainaja toivoi ettei riideltäisi ja siksi siis niistä luovun.

Mutta nyt pähkäilen sellaista asiaa, että pitäisikö minun tarjota heille ruokaa vai riittääkö pelkkä kahvi ja voileivät?

Alkuperäinen kirjoittaja ElämänsäLuuseri:
:o mä en tarjoaisi mitään olisin niin julma :snotty:

En minäkään muuten, mutta mietin isäni siskoa...hän on todella ihana ihminen ...reippaasti yli 80v...pirteä teräsmummo.Tämä nainen, joka tavarat haluaa, ei ole niitä noutamassa...ja mies joka mukana...en edes tunne häntä

siis toi on niin tuttua. miksi ihmisestä tulee niin ahne kun joku kuolee? äitini välit sisaruksiin tulehtui kun heidän äitinsä kuoli. läheteltiin kirjeitä ja soiteltiin uhkaus soittoja. meidän äiti sitten häi pois tavaranjaosta kun ei halunnut tapella.

eikä kun nyt olikin että hakemaan tulee muut eikä tuo ahne?
luetun ymmärtämis vaikeuksia mulla :D
heille tarjoisin kahvit ja keksit/pullat..mutta joo siis tolle ahneelle en olisi mitään tarjonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja map:
:o mä en tarjoaisi mitään olisin niin julma :snotty:

En minäkään muuten, mutta mietin isäni siskoa...hän on todella ihana ihminen ...reippaasti yli 80v...pirteä teräsmummo.Tämä nainen, joka tavarat haluaa, ei ole niitä noutamassa...ja mies joka mukana...en edes tunne häntä

Tuossa tilanteessa tietenkin tarjoat!! :)

eikä kun nyt olikin että hakemaan tulee muut eikä tuo ahne?
luetun ymmärtämis vaikeuksia mulla :D
heille tarjoisin kahvit ja keksit/pullat..mutta joo siis tolle ahneelle en olisi mitään tarjonnut.

Peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
siis toi on niin tuttua. miksi ihmisestä tulee niin ahne kun joku kuolee? äitini välit sisaruksiin tulehtui kun heidän äitinsä kuoli. läheteltiin kirjeitä ja soiteltiin uhkaus soittoja. meidän äiti sitten häi pois tavaranjaosta kun ei halunnut tapella.

Olen yhden erittäin riitaisan perunkirjoituksen käynyt läpi...mut on uhattu tappaa, samoin perheeni, mua käytiin päivällä kotona haukumassa ja tultiin tekemään tupatarkastus...mä en kertakaikkiaan jaksa enää ja siksi päätin luovuttaa.Kaikenlisäksi olen nyt raskaana ja mieli muutenkin herkillä, niin en haluaisi yhtään lisäpaineita.

Edelleen pähkäilen riittääkö kahvi?Ruokaa en haluaisi alkaa heitä varten tekemään

Voisit tarjota edes jotain, eihän se ole pesänjakajan. eli hakijan, ja tämän vieraan miehen syy että toinen sukulainen on ahne. Kahvi ja voileivät ovat varmaan ok, elleivät sitten tule ruoka-aikaan. Kiillota sinä sädekehäsi, sen ahneen kustannuksella! =)

Ja siihen ahneeseenhan ei tarvitse enää pitää mitään yhteyttä....

En osaa sanoa, tarjoaisinki ruuat vai kahvit. Yleensä tarjoan ruuat, jos niin on erikseen sovittu. Kahvit tietenkin tarjoaisin. Eihän nuo tavaroita hakemaan tulevat ole sulle tehneet mitään pahaa, joten miksi heitä kohtaan pitäisi käyttäytyä huonosti jonkun kolmannen osapuolen vuoksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:

Olen yhden erittäin riitaisan perunkirjoituksen käynyt läpi...mut on uhattu tappaa, samoin perheeni, mua käytiin päivällä kotona haukumassa ja tultiin tekemään tupatarkastus...mä en kertakaikkiaan jaksa enää ja siksi päätin luovuttaa.Kaikenlisäksi olen nyt raskaana ja mieli muutenkin herkillä, niin en haluaisi yhtään lisäpaineita.

Edelleen pähkäilen riittääkö kahvi?Ruokaa en haluaisi alkaa heitä varten tekemään

kahvi riittää ja jos näyttävät hämmentyneiltä ni minä kertoisin ihan suoraan kuinka paljon tuollainen tilanne harmittaa. ihmisiä hekin vain ovat.

niin ja kaameeta toimintaa tuollainen! käsittämätöntä!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En osaa sanoa, tarjoaisinki ruuat vai kahvit. Yleensä tarjoan ruuat, jos niin on erikseen sovittu. Kahvit tietenkin tarjoaisin. Eihän nuo tavaroita hakemaan tulevat ole sulle tehneet mitään pahaa, joten miksi heitä kohtaan pitäisi käyttäytyä huonosti jonkun kolmannen osapuolen vuoksi?

Juu, eivät ole minua kohtaan käyttäytyneet huonosti, eikä minulla ole mitään halua kohdella heitä huonosti. Siksi haluaisin tarjota ainakin kahvin+ns kastamiset.Mutta riittääkö se?
Tätini vielä korvaukseksi olisi halunnut tarjota mulle omaa kattokruunuaan, mitä ei enää tarvitse, samoin jotain isoa mattoa ja liinavaatteita.Sanoin, että ei kiitos, sillä syy ei ole hänen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Voisit tarjota edes jotain, eihän se ole pesänjakajan. eli hakijan, ja tämän vieraan miehen syy että toinen sukulainen on ahne. Kahvi ja voileivät ovat varmaan ok, elleivät sitten tule ruoka-aikaan. Kiillota sinä sädekehäsi, sen ahneen kustannuksella! =)

Ja siihen ahneeseenhan ei tarvitse enää pitää mitään yhteyttä....
Mä en edes pidä kahvien tarjoamista minään sädekehän kiillotuksena. Ihan sama kuin jos Huuhkajatar olisi mulle ilkeä, niin tarjotessani kahvit ElämänLuuserille ja Smeagolille kiillottaisin jotenkin sädekehääni...niinkuin millä tavalla kiillottaisin? Pitäisin pikemminkin normaalina, että ElämänLuuser ja Smeagol saisi ystävällisen ja hyvän tarjoilun huolimatta siitä, mitä Huuhkajatar on tehnyt.

Siksi haluaisin tarjota ainakin kahvin+ns kastamiset.Mutta riittääkö se?
Minusta riittää. Hehän ovat saattaneet syödä kunnolla kotoa lähteissään tai ovat syöneet matkan varrella. Toki jos teet ison kattilallisen jotain keittoa tms omalle perheellesi ja he tulevat ruoka-aikaan, voit kysyä, haluaisivatko he myös syödä. Muuten tarjoat vain pullakahvit.

Siksi haluaisin tarjota ainakin kahvin+ns kastamiset.Mutta riittääkö se?
Minusta riittää. Hehän ovat saattaneet syödä kunnolla kotoa lähteissään tai ovat syöneet matkan varrella. Toki jos teet ison kattilallisen jotain keittoa tms omalle perheellesi ja he tulevat ruoka-aikaan, voit kysyä, haluaisivatko he myös syödä. Muuten tarjoat vain pullakahvit.

niin ja minä en kyllä ajattelisi saavani ruokaa jostain tuntemattomasta paikasta, vaikka matka olisikin pitkä.

Mä en edes pidä kahvien tarjoamista minään sädekehän kiillotuksena. Ihan sama kuin jos Huuhkajatar olisi mulle ilkeä, niin tarjotessani kahvit ElämänLuuserille ja Smeagolille kiillottaisin jotenkin sädekehääni...niinkuin millä tavalla kiillottaisin? Pitäisin pikemminkin normaalina, että ElämänLuuser ja Smeagol saisi ystävällisen ja hyvän tarjoilun huolimatta siitä, mitä Huuhkajatar on tehnyt.

Nyt ymmärsit sen sädekehän kiillottamisen väärin, negatiivisesti. Tarkoitin että ap voisi nousta kohun yläpuolelle ja tarjota näille hakijoille jotain, hehän eivät ole mitään ap:lle tehneet. Heilläkin on varmaan stressiä tämän yhden ihmisen käyttäytymisestä, ja varsinkin tällä vanhalla mummolla joka on joutunut puun ja kuoren väliin sukulaissuhteissa. Ole sinä ap inhimillinen, voi olla että toisessa päässä mummeli ei saa kuin valituksia niskaansa kun tuo tavarat.

En myöskään viitsisi lisätä vanhan ihmisen stressiä asiasta, kertomalla oman suuren harmini. Kyllä hän varmaan sen ymmärtää muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Nyt ymmärsit sen sädekehän kiillottamisen väärin, negatiivisesti. Tarkoitin että ap voisi nousta kohun yläpuolelle ja tarjota näille hakijoille jotain, hehän eivät ole mitään ap:lle tehneet. Heilläkin on varmaan stressiä tämän yhden ihmisen käyttäytymisestä, ja varsinkin tällä vanhalla mummolla joka on joutunut puun ja kuoren väliin sukulaissuhteissa. Ole sinä ap inhimillinen, voi olla että toisessa päässä mummeli ei saa kuin valituksia niskaansa kun tuo tavarat.

En myöskään viitsisi lisätä vanhan ihmisen stressiä asiasta, kertomalla oman suuren harmini. Kyllä hän varmaan sen ymmärtää muutenkin.
Juu, ymmärsin väärin :) Olen samaa mieltä kanssasi. Ja vielä mietin - kun omalla isällänikin on iäkkäitä sisaruksia - että ruoka vai kahvi riippuisi aika paljon siitäkin, miten on suvussa yleensä ollut tapana vieraita kestittää. Meillä yleensä kahvein, ellei toisin sovita. Kylään tulevat sukulaiset kun saattavat poiketa matkalla esim omien lastensa luona ja ovat sopineet syövänsä siellä.

Kun olin lapsi mun äiti hoiti erästä tuttua mummua pitkään. Kävi päivittäin katsomassa ja auttamassa. Ei juuri mitään korvausta koskaan saanut. Sukulaisii tää mummu ei kiinnostanut, paitsi yhtä tytärtä joka oli itsekin niin sairas ettei hänestä ollut äidistään huolehtijaksi. Kun mummu kuoli niin sukulaiset kauempaa ilmesty paikalle. Kaikki vietiin vaikka lähempänä asuva tän mummun huonossa kunnossa oleva tytär ois kanssa halunnut niitä tavaroita muistoksi.
Ainut mikä heiltä jäi huomaamatta oli sukkiin piilotetut rahat. Näitä sukkia olivat roskiin heittämässä. Äitini sitten seurakunnan hyväntekeväisyyteen vei nämä rahat.

Alkuperäinen kirjoittaja karpaloinen:
Kun olin lapsi mun äiti hoiti erästä tuttua mummua pitkään. Kävi päivittäin katsomassa ja auttamassa. Ei juuri mitään korvausta koskaan saanut. Sukulaisii tää mummu ei kiinnostanut, paitsi yhtä tytärtä joka oli itsekin niin sairas ettei hänestä ollut äidistään huolehtijaksi. Kun mummu kuoli niin sukulaiset kauempaa ilmesty paikalle. Kaikki vietiin vaikka lähempänä asuva tän mummun huonossa kunnossa oleva tytär ois kanssa halunnut niitä tavaroita muistoksi.
Ainut mikä heiltä jäi huomaamatta oli sukkiin piilotetut rahat. Näitä sukkia olivat roskiin heittämässä. Äitini sitten seurakunnan hyväntekeväisyyteen vei nämä rahat.

Miksei antanut sille huonokuntoiselle tyttärelle joka ei saanut mitään tavaroista?

Ei ollut tällä tyttärellä niinkään kyse rahoista vaan muistoista ja äitini hoiti myös häntä mummun kuoleman jälkeen. Kuoli kuitenkin aika pian johonkin tulehdukdeen jos oikein muistan.

Yhteistyössä