Paastoarvot/raskausdiapetes

Osakohan joku kertoa mitä nyt tapahtuu, kun melkein kokoajan on aamupaastoarvo yli sallitun rajan. Meillä rajana 5,4 ja olen mitannu 5,6 ja joskus jopa 6,0.
Äpkl laittoivat lähetteen yliopistolliseen ja nyt odotan sinne pääsyä. Käsittääkseni siellä katsotaan joudunko insuliinia pistämään...Mutta en saanut tarkempia tietoja mitä siellä tehdään, paitsi sen sain tietää ettei ainakaan yötä tarvii olla.
Jos otetaan se sokerikäyrä niin eikös silloin joudu olemaan yötä ja mitä se sokerikäyrä oikein pitää sisällään?
Taustana se, että kävin jo alkuraskaudessa juomaan sen sokerilitkun ja kaikki arvot oli päin mitä sattuu. Sain mittarin kotia ja ruokavalion, joka on auttanut jonkinverran, mutta ei kärsi yhtään poiketa perusterveellisestä ruokavaliosta. Tulos on tosiaan se että paastoarvot on yli, mutta muut arvot on ollut alle sallitun rajan.
Olisiko joku niin ihana ja valaisisi mitä tulevan pitää.

20+6
 
Sain lähetteen isompan sairaalan...Ihmetyttää se että miksi joudunkin menemään ruokaneuvojalle vaikka olen kotikunnassani jo käynyt vajaa kk sitten....??Lisäksi on ultra ja synnytyslääkärin vastaanotto ajat....Tutkitaankohan siellä ollenkaan verensokereita, koska lähettävä lääkäri sanoi että joudun insuliinille....nyt olen ihan pihalla. :headwall:
 
Mulla oli esikoisesta raskausdb. Noudatin aivan kirjaimellisesti ohjeita. Kuinka pitkä aika sulla on iltapalan ja aamun paastoarvon mittauksen välillä? Ja mitä syöt illalla viimeiseksi? Nämä kaikki vaikuttaa paastoarvoon. Myös se, että iltapalan ja aamun mittauksen välillä on liian monta tuntia vaikuttaa arvoon.
Eli mitä säännöllisemmin syöt ja elät sen parempana arvot pysyy. Jos yhtenä aamuna mittaat klo:10 ja toisena klo:7 niin sekin voi jo selittää arvojen vaihtelun. Näin mulla ainakin oli.
Mä olin ekaksi omassa neuvolassa ravitsemusneuvonnassa ja keskussairaalassa uudestaan. Kävikin ilmi että neuvolan neuvonta olikin ollut aivan olematonta. Esim. oli suuri merkitys minkä merkkistä leipää söi sen yhden siivun aamulla. Lisäksi mun piti jakaa aamupala kahteen osaan muuten sokerit nousi liikaa. Eli söin klo:6 1/2 ruisleivän ja klo:9 toisen puolikkaan. Paastoarvot taas saatiin kuriin kun söin illalla ko:21 mukin teetä ja leivän+leikkeleen+juuston+rehuja (PALJON). Mulla ainakin äippäpolilla otettiin aina käyrä, virtsa tutkittiin ja sitten lekurille. Siellä sisätutkimus ja ultra ja sit se katsoi verensokerit vihosta. Ultrassa mitataan vauvan vatsanympärystä ja painoarviota. Sokerilla kasvaneilla vauvoilla on suuri vatsanympärys. Mulla arvot parani heti kun pääsin keskussairaalan kunnon ravitsemusterapeutille eikä insuliinia tarvinnut aloittaa. Käynnin tarkoitus oli siis insuliinin aloitus mutta kunnon ravitsemusneuvonnan jälkeen sitä ei tarvittu. Siellä kerrottiin suoraan minkä merkkistä leipää pitää ostaa ja esim. jogurttia. Kellonajat milloin syödään ja kuinka paljon. Sen käynnin jälkeen en syönyt enää kertaakaan kiusauksia enkä kastikkeita jotka oli rasvasuurustettu. Perunan, riisin ja pastan jätin aivan minimiin. Kirkasliemisiä keittoja ja salaatteja ilman kastiketta suosin. Hedelmät valitsin tarkkaan, banaani ja viinirypäleet oli täysin nou nou. Eli toisin sanoen vähähiilihydraattinen ruokavalio. Mulle ei riittänyt tavallinen terveellinen ruokavalio jossa kaikkea saa syödä kohtuudella. Elämää rajoittavaa koko touhu oli, mutta ei ainakaan tarvinnut sitä insuliinia aloittaa ja lapsi syntyi ns. normaali painoisena. Myös mun vuorotyö vaikeutti asiaa ja jäinkin 2vko:n sairaslomalle, se auttoi myös verensokeriarvojen tasoittumiseen.Toivottavasti sepustuksestani oli sulle edes jotain apua... =)
 
Kiitti tvvo. Minulla iltapalan ja paastoarvon mittauksen välillä on n. 10 tuntia. En tiedä onko se liikaa. Olen käynyt paikkakuntani ruokaneuvojalla joka käsittääkseni neuvoo ihan diapeetikoita ruokavaliossaan. Kävin siellä ruokapäiväkirjan kanssa eikä mistään ollut huomauttamista, ainoastaan siitä että en aina syönyt iltapalaa ja sen asian olen jo korjannut. Myönnän että joskus ( viimeisen 2 viikon aikana) tulee illalla syötyä jokin pieni pulla ja luulen että se on se joka nostaa aamuarvoja. Mutta karkit ja herkut olen jättänyt melkein kokonaan pois, ainoastaan viikonloppuna sallin jonkin pienen suklaapatukan tai vähän popkornia. Siispä nyt oma mielipide on se että ei näköjään kärsi yhtään poiketa siitä terveellisestä ruokavaliosta ja jättää ne viimeisetkin harvat herkut pois :|
 
Heippa,

Yliopistolliseenkin jos siirretään raskausdiapeteksen seuranta niin ensisijaisesti yritetään aina hoitaa ruokavaliolla. Insuliini on vain pakkotilanteessa jos tiukallakaan ruokavalion noudatuksella ei arvot pysy kurissa.

Käsittääkseni noilla sinun arvoilla ei vielä sokerikäyrille laiteta. Mulle ainakin sanottiin, että toistuvasti jos on aamun päästöarvo yli 7 niin sitten vasta.

Synnytystapa-arvio ja ultraus on mullakin raskausdiapeetikkona edessä, kun vauvallahan on riski kasvaa suureksi niin on syytä ihan ultralla katsoa minkä kokoinen jötikkä sieltä on tulossa ja onko tarpeen esim. käynnistellä synnytystä ennen LA:ta ettei pääse liian isoksi kasvamaan.
 
Hei Fruit!

Ensimmäinen käynti yliopistollisessa ei vielä välttämättä tarkoita, että aloitat insuliinihoidot.
Saat lisää infoa sairaudesta ja ruokavaliosta ja lääkäri arvioi tarvitsetko insuliinia. Lisäksi vauvan koko tarkastetaan ultrassa (jossa luultavasti joudut käymään useamman kerran ennen synnytystä).

Kannattaa koittaa parannella aamuarvoa kokeilemalla eri iltapaloja. Ja 10 tuntia on kuulemma ihan maksimi aika olla syömättä, joten ne ruokavälitkin on tärkeitä. Herkut valitettavasti näkyy heti verensokereissa, ja niitä ei kannata yksistään ollenkaan syödä. Mieluummin vaikka päivällisen tai lounaan yhteydessä, runsaskuituisen aterian jälkeen. Kokeilemalla löytää omat herkkunsa, jos pulla ei sovi. Itse herkuttelen Valion sokerittomalla mansikkakeitolla (hiilihydraatteja 2,2g/100 g), johon lisään marjoja.
 
Kiitos kovasti vastauksista =) Nyt olen taas noudattanut pilkulleen ruokavaliota 3 päivää ja tänäaamuna sainkin alle sallitun arvon :D Nyt yritän noudattaa tästä eteenpäin ohjeita enkä salli lipsua niistä. En todellakaan halua insuliiniä pistää.
Meritähti: On minulla aina pysynyt paastoarvo alle 7, korkeimmillan on ollut 6.7 ja silloinkin olin syönyt herkkuja...
 

Yhteistyössä