Päästäisitkö lapsesi viettämään aikaa toiseen perheeseen missä vanhemmat ovat olleet vankilassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Thinker"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Thinker";29169434]Molemmat vanhemmat tapoista ja muutamasta muusta väkivaltarikoksesta[/QUOTE]

Se ei ole mahdollista. Ainoastaan murhasta saa elinkautisen. No mutta en kuitenkaan usko että ovat vaarallisia lapsille nykyään. Ei niitä muuten olisi päästetty pois vankilasta.

[QUOTE="vieras";29170499]Se ei ole mahdollista. Ainoastaan murhasta saa elinkautisen. No mutta en kuitenkaan usko että ovat vaarallisia lapsille nykyään. Ei niitä muuten olisi päästetty pois vankilasta.[/QUOTE]

Tuo ei valitettavasti mee aina ihan noin. Meiltä Suomestakin löytyy lukuisia esimerkkejä rikollisista, jotka jopa muutaman kuukauden sisällä vapautumisestaan vievät taas hengen joltakin.
Pitkälti samaa porukkaa ja samojen perheiden jäseniä vankiloissa istuu vuodesta toiseen, se on sellainen oma kulttuurinsa.

Tuttavapiiristä löytyy yksi mies, joka nuorena miehenä (alta parikymppisenä) tappoi siskojensa hyväksikäyttäjän (ryntäsi samantien riistämään hengen tuolta hyväksikäyttäjältä, kun kuuli asiasta) ja tuomittiin murhasta ajomatkan ja iskujen suuruuden vuoksi.
Tuon miehen äiti sanoi hiljattain, että tuskin tulee poika enää sopeutumaan täysin normaaliin elämään, kun on lähes koko aikuiselämänsä viettänyt suljettujen ovien takana ja integroitunut vankilakulttuuriin.
Se on kuitenkin ihan oma maailmansa ja siellä ollessa ihminen eristetään TÄYSIN normaalielämästä.

Oho! Onko se niiden lasten vika mitä vanhemmat on joskus tehnyt? Miksi lapsia siitä pitää rangaista?

Ja vanhemmatkin on jo rangaistuksensa kärsineet.

Jos elinkautisvanki ei istu vankilassa elinkautistaan, ei hän ole mielestäni kärsinyt rangaistustaan. Suomessa elinkautisen voi saada vain hyvin harvoista rikoksista, käytännössä vain murhasta, eli toisen ihmisen suunnitelmallisesta tappamisesta. Mielestäni toisen elämää vahingoittava suunnitelmallinen teko on ainoa anteeksiantamaton teko.

[QUOTE="vieras";29170499]Se ei ole mahdollista. Ainoastaan murhasta saa elinkautisen. No mutta en kuitenkaan usko että ovat vaarallisia lapsille nykyään. Ei niitä muuten olisi päästetty pois vankilasta.[/QUOTE]

Oletko kuullut Reijo Hautamäestä? Tai Jukka Lindholmista? Kumpikaan ei ole istunut koko tuomiotaan millään kerralla, mutta ehkä olisi syytä miettiä olisiko pitänyt...

Riippuu. Jos kyseessä on joku väkivaltarikos, en päästäisi, lienee jotain latvasta lahoja perussuomalaisia, jotka ovat grillillä nyrkkitapelleet sarjassa tai sitten kännipäissä puukottaneet toisiaan kotona kossulekan jälkeen. Väkivaltarikoksissa lemuaa köyhien lähiöiden elämä kilometrin päähän.

Jos kyseessä on talousrikos, totta helvetissä päästäisin. Tuskin lapselle siirtyy vaikutteina talousrikollisuus :D

Tuskin lapselle siirtyy vaikutteina talousrikollisuus :D

Mutta arvoina siirtyy se, että lakia ei tarvitse noudattaa, saa tehdä väärin, saa huijata muita ihmisiä, saa jättää veroja maksamatta vaikka muut niitä maksaa jne. Rehellistä työtä ei arvosteta, vaan rahaa saa ja pitää hankkia keinoja kaihtamatta jne. Talousrikoksiinkin liittyy paljon arvomaailmaa, joka siirtyy perheessä lapsille.

Mua alkaa melkee naurattamaan ku nämä tietyt henkilöt ketkä ei oo elämässää tehny mitää muistamisen arvosta nuoruudessaa niin halveksuu täällä ihmisiä ketkä rikoksia on tehny. Mulla on rikostausta enkä häpeile sitä yhtään enkä myöskään kadu

nojaa, tuskin päästäisin ainakaan silleen säännöllisesti. jotkut synttärit tms. eri. meille saisi lapsi tulla ja pihalla leikkiä jne. ja hoidossa/koulussa tottakai pitäisikin leikkiä.

lapsessa ei ole syy ja harmi, että joutuu vanhempiensa toilailuista kärsimään. muttakun minä kuitenkin pidän ensisijassa huolen omastani, enkä tosiaan tahdo, että hän viettää aikaa sellaisten aikuisten luona, joiden ajatusmalli on tuo edelläesitetty, että eläminen on ollut sitä hienompaa, mitä enemmän rikkoo yhteiskunnan sääntöjä. että huonointa ja nolointa mitä on, on elää elämäänsä ihan vaan tavallisesti ilman sen suurempia konflikteja auktoriteettien kanssa.

se on sellainen ulkopuolisuuden tunne, johon en lastani tahdo päästää. meillä yhteiskunta on meidän. se on (paatoksellisesti joo) olemassa siksi, että meillä olisi kaikilla parempi. ja kun se ei ole täydellinen, niin sitten sitä yritetään parantaa eikä tuhota.

Mua alkaa melkee naurattamaan ku nämä tietyt henkilöt ketkä ei oo elämässää tehny mitää muistamisen arvosta nuoruudessaa niin halveksuu täällä ihmisiä ketkä rikoksia on tehny. Mulla on rikostausta enkä häpeile sitä yhtään enkä myöskään kadu ;) Tuskin ketään kenellä on rikostausta paljoa piittaa kenenkään naapurin porvarin mielipiteestä :D Voi ei mikä myötähäpeä.. Roskasakkia löytyy teistä "kunnollisistakin" ihmistä, pelkkä rikosrekisteri ei sitä tee ;)
Mua alkaa säälittämään, jos jollakulla on ollut niin surkea elämä, että ainut muistamisen arvoinen asia on rikosrekisteri. Ei ole paljoon rahkeet riittäneet. Surkeaa on se.

Haluatteko kuulla puolivitsin? No, kerron silti:
Millainen ihminen kertoo käyneensä elämänkoulun?
- Sellainen, joka oli liian tyhmä pärjätäkseen oikeassa koulussa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Anatolia ja Pin
Te jotka ette päästäis, niin mistä tiedätte ettei teidän lapsen parhaan kaverin äiti ole myös istunut? Ei sitä ole otsaan tosiaan tatuoitu jos joku on linnassa ollut.

Mulle merkkaa enemmän ainakin se, että millaisen kuvan saan vanhemmista. Ompa nuo lapset olleet sellaisten kavereidenkin luona joiden vanhempia en ole ikinä edes nähnyt :O Tiedä mitä narkkareita ovat...

Mieluiten lapsemme kaveeraavat sellaisten lasten kanssa, joiden perheiden arvomaailma on lähellä omaamme, elämänhallinta kunnossa plus että tunnemme lasten kaverien vanhemmat ja voimme luottaa heihin. Tällaisia perheitä ja kavereita on onneksi riittämin mukana elämässämme. Ex-rikollisten yms lapset saisivat kyllä tulla meille leikkimään jos lapsemme haluaisivat, mutta päästäisin lapsia vähemmän heille.

Te jotka ette päästäis, niin mistä tiedätte ettei teidän lapsen parhaan kaverin äiti ole myös istunut? Ei sitä ole otsaan tosiaan tatuoitu jos joku on linnassa ollut.

Mulle merkkaa enemmän ainakin se, että millaisen kuvan saan vanhemmista. Ompa nuo lapset olleet sellaisten kavereidenkin luona joiden vanhempia en ole ikinä edes nähnyt :O Tiedä mitä narkkareita ovat...
En tiedä onko lapsen parhaan kaverin isä pedofiili, mutta sen tiedän, että jos tietäisin näin olevan, en päästäisi lasta lähellekään. Onko se, ettei tiedä kaikkea kaikista, joku syy olla reagoimatta silloin kun tietää?

En tiedä onko lapsen parhaan kaverin isä pedofiili, mutta sen tiedän, että jos tietäisin näin olevan, en päästäisi lasta lähellekään. Onko se, ettei tiedä kaikkea kaikista, joku syy olla reagoimatta silloin kun tietää?

Niin, et jos pedofiili on aina pedofiili ni tappaja on aina tappaja?
:D

Tässä puhuttiin nyt tappamisesta, ei pedofiileistä. Jos mä tietäisin, että kaverin isä on pedofiili, silloin en päästäisi lasta sinne. Jos tiedän että on joskus nuoruudessa huumepäissään tappanut jonkun ja nyt on ollut pitkään kuivilla ja kärsinyt tuomionsa, päästäisin lapsen sinne, kyllä...

Päästäisin tietenkin. Se on hyväksikin sille lapselle siellä kyseenalaisessa perheessä. Ei pidä lasta syrjiä vanhempien töppäyksien takia. Ja jos rangaistukset on kärsitty, niin kaikki ok. Ja ei kai taposta ole elinkautista tullut. Kyllä sen pitää murha olla. Taposta voi kyllä saada yhtä pitkän kuin nykymuodon elinkautinen, jossa armahdus tulee siinä 12.15 vuoden välillä. Elinkautinen on elinkautinen jos vanki on niin kriminalisoitunut, että käytös johtaa siihen, ettei armahdusta voi edes harkita. Silloin istutaan se elinkautinen.

Ensikertalaisilla puolittuu rangaistus, tappokin.

No en tappajan luokse päästäisi. Sitäpaitsi ihmettelen, miten murhaajat saavat edes pitää lapsia. Olisi kamalaa olla sellaisen lapsi, joka on tappanut jonkun. Voisin kyllä antaa lapseni leikkiä niiden lapsen kanssa, mutta omassa kodissani.

En minä lasta syrjisi, jos hän on kiva lapsi. Olisi ihan tervetullutta leikkiseuraa.

Leikit vaan tapahtuisivat jossain muualla kuin heillä. Meillä, ulkona, koulussa...Näin ollaan jo kauan menetelty muutaman perheen kanssa, perheiden joissa vanhemmat on sellaisia etten halua lasteni heidän seurassaan olevan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Pin
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29171037:
No en todellakaan päästäisi. Elinkautinen istutaan hyvin vakavasta rikoksesta. Ei sitä mistään myymälävarkaudesta saa

Aika harvoin olen vi:n kanssa samaa mieltä, mutta tassä on kompipaan tätä paikka :wave:

Niin, et jos pedofiili on aina pedofiili ni tappaja on aina tappaja?
:D

Tässä puhuttiin nyt tappamisesta, ei pedofiileistä. Jos mä tietäisin, että kaverin isä on pedofiili, silloin en päästäisi lasta sinne. Jos tiedän että on joskus nuoruudessa huumepäissään tappanut jonkun ja nyt on ollut pitkään kuivilla ja kärsinyt tuomionsa, päästäisin lapsen sinne, kyllä...

Itse asiassa tässä ei puhuta edes tappamisesta, sillä aloittajan sanoi, että vanhemmat olisivat ("ovat") istuneet elinkautiset, eli silloin on kyse murhasta. Taposta ei Suomessa voi saada elinkautista tuomiota. Murha on ihan eri asia kuin huumeporukoissa sattunut tappo, vaikka molemmissa joku menettää henkensä, toinen on tahallinen ja suunniteltu teko, toinen voi mennä joskus "vahingon" piikkiin. Murhata ei voi vahingossa.

[QUOTE="vieras";29171978]Itse asiassa tässä ei puhuta edes tappamisesta, sillä aloittajan sanoi, että vanhemmat olisivat ("ovat") istuneet elinkautiset, eli silloin on kyse murhasta. Taposta ei Suomessa voi saada elinkautista tuomiota. Murha on ihan eri asia kuin huumeporukoissa sattunut tappo, vaikka molemmissa joku menettää henkensä, toinen on tahallinen ja suunniteltu teko, toinen voi mennä joskus "vahingon" piikkiin. Murhata ei voi vahingossa.[/QUOTE]

Tähän haluan kommentoida vielä, että Suomessa ei elinkautista ihan helpolla tuomita. Että kokonaisuutena rikos pitää olla tosi kova, että elinkautisen siitä saisi. Esim. ne Jenna Lepomäen tappaneet urheat nuoret miehet saivat hovissa tuomion muutettua tapoksi siten, että tuomiot aleni roimasti.
Et jos olis kyse perheestä jossa molemmat vanhemmat on tuomittu elinkautiseen niin :O huhuhu en todellakaan haluaisi olla perheen kanssa missään tekemisissä.

[QUOTE="Kojootti";29170131]Joo, eli rikollis perheistä tulleet ovat poikkeuksetta pohjasakkaa? Te ootre itse yhtä pohjasakkaa jos et tosiaan näe sun omaa napaa pidemmälle. Olen itekkin entinen rikollinen,
Eikö teitä pelota, että lapsenne saattaa leikkiä meidän lasten kanssa? Sinäkin saatoit käydä meillä viime viikolla kahvilla? pärjään elämässäni mainiosti! Itse mä en halua et mun lapset leikkii minkään Minja Heini Matilda- porvariperheen likkojen kanssa ketkä ei ymmärrä elämästä mitään. Te ootte täynnä itteesi, tiedätkö että sunkin rikkaudet voi jonain päivänä kadota[/QUOTE]

No niin miksi mua siis pelottaisi että mun lapset olisivat saattaneet leikkiä teidän lasten kanssa jos itse taas kartat "porvariperheen" lapsia? Tässä tapauksessahan on kaikki hyvin.

[QUOTE="vieras";29170277]Just tällasen nolon "lol vitun porvarit, minäpä olen elämämkoululainen ja tiedän elämästä toisinkuin te" -uhoamisen takia teitä pidetään roskasakkina.[/QUOTE]

Juuri näin. Ei välttämättä se teko mitä on tehnyt vaan se elämänasenne ja tyyli mikä suurimmalla osalla näistä ihmisistä on, on se syy minkä takia meidän perhe todennäköisesti välttäisi heidän kanssaan tekemisissä oloa..

Yhteistyössä