pääsitkö suihkuun heti synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensimmäisen jälkeen sain luvan, mutta jäi siihen, kun olin pökrätä ylös noustessa. Henkilökunta pesi sitten lapuilla sängyssä. Sama juttu oli kakkosen kanssa, silloin en edes yrittänyt nousta, kun verta meni vielä enemmän. Kolmosen jälkeen sitten kävin ongelmitta suihkussa.

ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen olin todella huonossa kunnossa enkä päässyt suihkuun eikä kukaan auttanut minua ja suihkuun pääsin vasta 12h synnytyksestä! oli kyllä inha olo ja likaiset veriset vaatteet... tulikin sitten kohtutulehdus jälkiseurauksena, varmaan johtui osaksi tuosta pesemättömyydestä. muutenkin kaikki sai sairaalassa tehdä itse, vaikka olin 18 vuotias ensisynnyttäjä! ja ei ollut miestäkään... no opinpa ainakin ihan alusta saakka tunnistamaan lapseni viestit ja hoitamaan häntä. Toisesta lapsesta pääsin suihkuun ihan itse heti synnytyksen jälkeen, tosin jos en olisi itse päässyt ei minua sinne auttanutkaan...

Ekasta en päässyt. Sektion vuoksi meni muutenkin vuorokausi, pari ennen kuin nousin ekan kerran sängystä. Sängyssä mua pestiin.

Toisesta passitettiin heti suihkuun. Mies auttoi ja sai ihan rauhassa suihkutella niin pitkään kuin halusi..

Kyllä olen päässyt pikasuihkuun. Kahdessa ensimmäisessä mies tuli auttamaan, tai lähinnä varmistamaan etten kupsahda. Ja viimeisessä kävin itsekseni, kun muutenkin olin hyvässä kunnossa, eikä heikottannut.

Ekasta tehtiin vain alapesu sängyllä - imukuppisynnytys, eppari ja verenhukka aika suuri. Sillon taisin käydä suihkussa omin jaloin vasta tokana päivänä.

Toisesta menin hyvinvointisena suihkuun itse, ei tikkejä eikä verenhukkaa. Mut siinä vaiheessa meinas pyörryttää kun laitoin shuikun jälkeen alushousuja jalkaan, eli kun pään laitoin alas ja nousin pikaseen pystyyn. Mies puki siinä vaiheessa vauvaa, en tiiä mitä kätilö teki, ei ainakaan tarkistanut että heikottaako mua tmv.

Ekasta pääsin pesulle vasta 8 tuntia synnytyksestä. Mutta kai siinä välissä siistittiin, kun nukutuksesta heräsin vähemmän verisenä. (istukan käsinirrotus synnytyksen jälkeen).

Seuraavissa synnytyksissä olen itse kömpinyt suihkuun kun istukan olen saanut synnytettyä. Ihan huojentunut olo ollut kun päässyt siistiytymään. Saippualla en pessyt, vaan huuhtelemalla lämpimällä.

Meidän sairaalassa on synnytyssalissa hyvin järjestetty suihkutila: sellainen istuinritilä jos haluaa istua, sekä kahvat ylhäällä joista voi seistessään pitää kiinni. Kätilöä en ole ottanut mukaan suihkuun, enkä miestäkään.

En, alapesuille ja kasvopesuille kyllä ja sitten kätilö puhui, että aamulla sitten voit käydä paremmin pesuilla...No en mä siinä yöllä ois jaksanu sen paremmin käydäkään...

Yhteistyössä