pääsin eroon facebookista, ja fakeystävistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämämuualla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elämämuualla

Vieras
päätin hankkiutua eroon facebookista ja pääsinkin... huomasin vaan, että todella paljon ihmiset siirsi sitä sosiaalista elämäänsä sinne ja rupesin itse kaipaamaan ihan oikeasti näkemistä ja toisen ihmisen äänen kuulemista...

enkä ole kyllä kaivannut takaisin... suurin osa ystävistä meni siinä samalla, harmittelivat tosin ensin että enkö tosiaan voisi tulla takaisin fb:hen... jäljelle jäi ihan muutama kaveri jotka lähtevät kahville, leffaan, shoppailemaan, lenkille, jne jne, tosielämään mukaan...

taakse jäivät nämä "facebook on tosi kätevä kun ei mulla oo aikaa tavata ihmisiä".... ja erityisesti kaikki ne ystävät jotka vääntämisen jälkeen sitten tavattiin jossain mutta fb oli koko ajan mukana älypuhelimessa tai jossain..

kannattaa kokeilla soittaa kavereille jos tuntuu että fb:n väliaikainen kaatuminen aiheuttaa viekkareita.. joku voisi oikeasti ilahtua soitosta.

Mullakin takana muutama kk bookitonta aikaa, joskus kaipaan sitä yhteydenoton helppoutta ja sitä että päivisinkin lapsen ollessa päiväunilla löytyi bookista aina joku juttukaveri. Nykypäivänä kun kukaan ei käytä mesee eikä varmaan puhelintakaan muuhun ku faces roikkumiseen. Mut en ole menossa takasin, hyvin pärjännyt ilmankin, jäljelle jäivät ne oikeat ystävät!! :)

No jo on. Mulla on kyllä facebookissa ihan ne samat kaverit kuin IRL, ei mitään "fakeystäviä", ja ihan yhtä lailla nähdään livenä kuin netissäkin. Kyllä se voi elämä olla vaikeaa joille kuille ;)

En mäkään tähän samaistu. Ystävät on ystäviä, facessa ja sen ulkopuolella. Ulkomailla ja ulkopaikkakunnilla asuvien ystävien arkea ei ilman facea tulis seurattua samassa mittakaavassa ilman kohtuutotnta vaivan-näköä. Sitten on vielä esim harrastus- a yhdistys-ryhmät, joiden siäsllä jauhetaan paskaa, tutustutaan muihin tyyppeihin, ja tietysti sovitaan esim. kokouksista, ja kokousten ohi päätettävistä pikkuasioista. Niin ja tietysti eventit. Nehän ne vasta näppäriä onkin, kun jokaisesta frendin bändin keikasta ja pihakirppiksestä putkahtaa viestiä, niin tietää hyvin mihin mennä tapaamaan niitä frendejän irl, missä juhlitaan vapaailtoina tai vaikka että mitä kautta sunnuntaikävely kannattaa kiertää.

Kyllä mä näen ihan livenäkin niitä samoja ystäviä joiden kanssa saatan jutella fasessa päivittäin.. Oon poistanu muutenkin kaikki "ystävät" joita en ikinä edes nähnyt, taikka edes jutellut fasessa.
Puhelimella puhun myös paljon ystävien kanssa :)

olette onnekkaita jos koette näin.

hyvin todennäköisesti kuitenkin teidänkin ystäväpiirissänne on ihmisiä jotka ovat kokeneet fb:n heikentävän niitä irl sosiaalisia suhteita...

en ole näiden tunteitten kanssa ihan yksin, sen verran aiheesta on jo tehty tutkimustakin... mitä enemmän fb-ystäviä, sitä vähemmän tukiverkkoa tosielämässä, esimerkiksi... ja että fb:n käyttö koukuttaa niin pahasti, että ihmiset alkavat voida huonosti...

joten onnekkaita ne jotka näin eivät koe.

mä olen myös sellainen ihminen että fb:tä käytin vain yhteydenpitoon ja esimerkiksi lasten päiväuniaikaan viihdytin itseäni.. tapasin silti säännöllisesti kavereitani ja olisin halunnut tavata useamminkin.. mutta monet ystävät kokivat että fb on niin kätevä tapa pitää yhteyttä, esim chattailla siellä, että se on helpompaa kuin lähteä vaikka kaupungille... :/

itseasiassa tarkalleen noin sadasta fb-ystävästä yhteydenpito jatkui KAHTEEN... (siis toki sukulaisiin, mutta puhun nyt kavereista)... toki viestejä tulee useilta että enkö voisi palata fb:hen kun soittelu ja meilailu on niin rankkaa.. no en voi. jos joku ei viitsi laittaa mulle vaikka tekstaria niin olkoot.

että ystäväpiiri vaihtui aika rankasti mutta nyt nämä uudet sitten liikkuvat muuallakin kun virtuaalimaailmassa...

mä en tajuu miten joku jaksaa ottaa ressiä jostain facebookista....

"fake-elämä ja fake-ystävät" hohhoijaaa... mulla on siellä kavereita joita tapaan usein ja on kavereita joita vähemmän usein johtuen pitkistä välimatkoista.

Mun äiti on siellä ja halvemmaks mulle tulee jutella sen kanssa videochatis ku puhelimes ja on se kiva se naamaki nähä.

kavereiden kanssa yhteistreffeistä saatetaan sopia sen kautta kun helpompaa se on siinä sopia kun soittaa sata kertaa ees taas niin "käyks sulle se ti klo 16, ai käy no venaa mä soitan liisalle et käyks sille.." " no ei käyny.. mikäs pvä käy, ai ke no venaa mä soitan....."

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä