Pääseekö jokaiseen päiväkotiin lapsi tutustumisjaksolle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eka kertaa päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eka kertaa päiväkotiin

Vieras
Eli kun /jos lapselle myönnetty hoitopaikka niin pääseekö lapsi sinne ennen hoidon aloitusta tutustumispäiville-siis olemaan hoidossa esim.pari tuntia ?
Ja olisiko tämä pitänyt ottaa hakemusta tehdessä huomioon aikaistamalla aloituspäivää?Vai saako lapsi automattisesti aloittaa aikaisemmin tutustumisen?

meillä tutustuminen tehtiin ennen hoitosopimuksen alkua, joten itse olin mukana varmistamassa että kaikki menee hyvin yms koska vakuutukset eivät olleet vielä voimassa.
Syksyllä aloittavien tutustumiset voi olla aika hankala toteuttaa, kun osa päiväkodeista on useita viikkoja kiinni kesän aikan.

Meille sanottiin että vanhempien kanssa voi tutustua niin pitkään kun haluaa, mutta sopimuspäivästä alkaen saa jättää yksin (vastuukysymys). Eli et voi jättää yksin ennen sopimuksen alkua. Itse teen niin että aloitan työt vasta pari viikkoa ph aloituksen jälkeen, jotta voi hoitopäivää pidentää tunnin kerrallaan.

Harvassa taitaa sellainen tutustuminen olla mahdollista, että lapsi jää yksin päiväkotiin ennen hoidon varsinaista alkua. Tutustumiseen tarvittava aika kannattaa ottaa huomioon jo kun hakee hoitopaikkaa, eli jos tarvitsee hoitoa syyskuun alusta niin varaa paikan jo elokuun alusta.

Itse olen onnekas siinä mielessä että kun lähden opiskelemaan, koulu alkaa vasta elokuun loppupuolella. Päivähoitoon tutustumiseen jää hyvin aikaa elokuun alussa.

Meillä käytiin tutustumassa päiväkotiin ennen aloitusta aina ulkoleikkiaikaan useampana päivänä, jolloin minä odottelin syrjemmässä lapsen leikkiessä toisten kanssa. Sopimuksen alettua voi antaa olla lyhyempiäkin päiviä, jos se vaan on itselle mahdollista.

Meillä on käytössä 2-3viikon pehmeä lasku, minä aikana siis vanhempi on käytettävissä. Alkuun päivänä parina käydään lyhyillä tutustumisella yhdessä, saadaan rauhassa jutella omahoitajan kanssa, tutustua päiväkodin tiloihin ja kysellä kaikki mitä mieleen tulee. Sitten lapsi alkaa kiinteämmin ottaa osaa päivän rutiineihin ja vanhempi väistyä takavasemmalle, jättäen lapsen alkuun lyhyiksi ajoiksi yksin ja sitten pidentäen. Loppuvaiheessa lapsi on normaalisti 6h hoitopäivän päiväkodissa.

Käytännössä siis kaikki perheet varautuvat siihen että omat työt/opiskelut alkavat vasta tuon 2-3viikkoa päivähoidon alkamisen jälkeen.

Me ei voida käydä. Lapsi nyt pph:lla, mulla tiiviisti töitä ja loma alkaa juhannuksen jälkeen, jolloin myös pk menee kiinni. Pk avautuu samana päivänä kun lapsella alkaa hoidon tarve, eli itse taas täysipäiväisesti töissä :(

Yhteistyössä