Pää räjähtää ton 10 vuotiaan aamutoimettomuuden kans!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sweet_Poison"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sweet_Poison"

Vieras
Auttakaa nyt hyvät kokeneemmat vanhemmat vähän!

Meillä siis keskimmäinen on 10-, kohta 11 vuotias. Keskittymättömyyttä on kyllä, koulun aloitus aikanaan vuodella viivästytetty, mutta ei diagnosoitavaa vaan ehkä enemmän erityispiirteitä. Nyt olen alkanut miettimään, että onko tuolla tytöllä joku tarkkaamattomuushäiriö vai mikä sillä on. Aina on meillä ollut tuo keskittyminen hakusessa, vääriin asioihin keskittyy ja epämieluisat asiat + velvollisuudet jää mut mukavat asiat tehdään. Vanhemmallakin nuorempana aamuhommat oli hankalia, mutta ikä korjasi ja sitä odotin nytkin... Mutta...

Esim. tänä aamuna: Herätettiin 6.00. herätettiin 6.10, herätettiin 6.20 jolloin vihdoin nousi. Sanoin vaatteista ja aamuhommista sen kymmenen kertaa, kunnes oli 7.00 saanut vaatteensa päälle ja vessahommat tehtyä. Huomautin välihousujen laitosta ja päällyshousujen vaihdosta monta kertaa, mutta tulos oli: uudet päällyshousut ilman välihousuja. Käskin laittaa välihousut, jolloin laittoi välihousut, mutta vanhat housut jalkaan. No ei kun taas housun vaihtoon...

Aamuhommissa annon aikaa housujen vaihtoon milloin 5, 10 minuuttia ja koska aamu oli taas näin takkuinen niin en keksinyt enää muuta kuin, että kotiin koulusta ja kaveriolemiset jää kunnes alkaa tämä arki sujua. Sitten kun saa rangaistuksen on ihan kuin "ei tunnu missään, ihan sama". Eli tuntuu kuin olisi ihan sama miten tekee.

Mut millä minä muuten saan tuon tytön tekemään helvetti nuo aamuhommat nopeammin kuin puoleentoista tuntiin? Siis vaatteitten laitto, hampaan pesu ja aamupala. Tyttö siis käytännössä istuu vaan sängyn laidalla ja haaveilee!

Tuttua!! Meillä nyt 13v suoriutuu jo pukemisesta itse, mut aamupala jää usein syömättä (ei kerkee). Muistan, että vielä kolmosella puin tytölle suunnilleen vaatteet päälle, kun se aamu tosiaan oli sitä sängyn laidalla istuskella ja haaveilua... Niin ärsyttävää....bussille lähtee n. Minuuttia ennen kun pitäis olla pysäkille, joku ihme varjelukset sillä on, kun ei on kun pari kertaa myöhästynyt.
Aamupala jos haluan sen syövän, niin valmiiksi alustan ja suunnilleen tunnen suuhun sen ruuan....
Ja meidän tytöllä on myös se 1,5 tuntia aikaa suorittaa aamutoimet

meillä myös tuollainen tyttö. olen huomannut, että kun herätän varttia ennen lähtöä, johan alkaa tapahtua. eli kokeilkaa joku aamu antaa nukkua liian pitkään. noin yleisesti en tiedä mikä tuohon auttaisi, tai meillä auttaa kun äiti karjasee, mut eipä sitä haluais aloittaa aamuja siten.

Jatkan vielä sen verran, että meillä on vauva joka nukkuisi kahdeksaan mutta mun on herättävä kuudelta tyttöä patistelemaan. Samoin iltahommat, ilman jatkuvaa läksytystä ei tapahdu mitään. Ruokailuissa sama homma. Mutta jos on mieluista omaa tekemistä niin ei ole mitään vaikeuksia.

Auttaisko joku palkitsemis käytäntö, normaalisti en tälläisestä itsestään selvyydestä palkitsis mutta jos on noita erityispiirteitä.

Puhelimen muistutukset?
Tein tytölle (nyt 10v) nuorempana niin että laitoin puhelimeen lukuisia muistutuksia (toiminto+häly). Hänelläkin oli keskittymisessä joskus vähän häikkää.

Ehdottomasti tv kiinni koko aamun (jos teillä on auki).

**ja meillä jää ilman viikkorahaa jos yksikin merkintä Wilmassa myöhästymisestä tai jos läksyt jääneet tekemättä. Koko alkukausi->ei yhtään merkintää! *lesoilee* :D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Salla07
Meillä ei ehkä ihan noin haastavia aamut ole olleet, mutta kyllä niissä yhteneväisyyksiä paljon on, joten tiedän kyllä melko tarkasti mistä puhut.

Meillä 9v tyttö, joka herätettiin klo 6:45, jolloin hällä oli tunti aikaa lähteä kouluun. Viikossa tuli 2-3 myöhästymismerkintää Wilmaan, eli aika ei riittänyt. Hän myöhästyi aina noin 5 min. Ruvettiin sitten herättämään lasta 6:30, jolloin hällä oli 1h 15 min aikaa lähteä kouluun, mutta myöhästymisten määrä ei vähentynyt lainkaan.

Meilläkin tyttö vain istuu sängynlaidalla ja haaveilee. Saattaa vielä tänäkin päivänä pukea 15 min sukkiksia. Ja omasta mielestään hän on siis ihan koko ajan reippaasti pukenut päälleen, eikä lorvinut tms.

Aamulla hän on aina noussut sängystä heti, mutta juurikin ne aamutoimet (pukeminen, hampaidenpesu, syöminen) kestävät ihan tajuttoman kauan, koska lapsi jää jonnekin ihme haavemaailman lumoihin kesken touhun.

Ja myös meillä on kavereita/harrastuksia karsittu, jos koulu ei suju, sillä se koulu on nro 1.

En tiedä mitä ihmettä on kesän aikana tapahtunut, mutta nyt nuo kaikki ongelmat ovat poissa. Ei tuo lapsi mikään supernopea ole edelleenkään, mutta nykyään hän huolehtii aamusta kokonaan itse. Hän herää herätyskelloonsa (sijoitettu niin, että sen sulkeakseen on sängystä pakko tulla kokonaan pois), pukee päällensä, pesee hampaansa, tekee jopa aamupalansa, pukee päälle ja lähtee kouluun. Tänään jouduin vain kerran hoputtamaan ja muistuttamaan, että koulu alkaa 20 min kuluttua ja että nyt on jo vähän hoppu...lapsi kyllä teki tuolloin jo eteisessä lähtöä, mutta hieman hitaammalla temmolla.

Tämän lukuvuoden aikana Wilmassa on tasan yksi myöhästymismerkintä.

Joten mä sanoisin, että aika on asia, mikä mahdollisesti tuo avun. Mikäli lapsellasi on ADD on tilanne josakin määrin kyllä sitten toinen. Auttaisikohan lastasi kellonajalliset kuvakortit? Jos hän saisi aamurutiineista paremmin niiden avulla kiinni, kun konkreettisesti näkee mihin aikaan pitää mitäkin olla tekemässä.

Toi karjuminen on meilläkin keino mut ote väsynyt vauvan takia ja siinä menee oma päivä ihan täysin pilalle :( Täytyy kokeilla tuota, että sanoo kerran ja sitten saa myöhästyä ym. Pitää vaan ottaa opeen yhteyttä. Itsellä nyt huono mieli kun piti lopulta perua kaverille meno tältä päivältä.

mä oon opettnut lapseni nin että oma vika tuossa iässä jos myöhästyy. Kun pari kertaa myähästy oppi varmasti. koskee myös näitä erityislapsia. Lika paapomienn vain edistää sitä etä lapsi tottuu siihen että joku vahtii ja huolehtii....

Siis diagnoosia ei ole eikä sitä saataisi. Eikä myöskään kukaan ammattilainen ole viitannut mihinkään. Kai se ikä auttaa nyt itse vaan vauvan takia entistä väsyneempi. Tv on kiinni aamut.

Meillä ei oppinut parista myöhästymisestä. Kun oppinut edes 50 myöhästymisestä.

varmasti opii, kun vaan annaetaan oppia. Silloin lapsi luottaa siihen että hänet herätetään aina vaan aiemmin. lapsi herätetään niin että aikaa on tasan vartti. ON PAKKO EHTIÄ ja koulussa sopimus että myöhäsymisest tulee joku rangaistus, peliajan vähentäminen yhtä monella minuutilla tai muuta vastaavaa.. koulussa sovitaan vaikka että yhtä monta minuuttia jää yli kouluun kun on myöhästynytkin. eiköhän huvita ajoissa lähteä. Kylmästi jätetään aamupalat ym pois jos ei ehdi. Tai lähtee sitten vaika ilman hanskoja tai sukkiksia jos niiden pukeminen kestää. Oppipahan pukemaanku on kylmä.
myös vika voi olla koulussa ja opettajassa. meillä ku pojat vaihtoivat koulua ei ole YHTÄÄN merkintää koulusta tullut ja vanhassa koulussa tuli mistä milloinkin. Koulun vaihto voi auttaa myös =) siis pojat oli ain atehneet jotkain "pahaa" tai läksyjä temenättä ym. Nyt ei ole ollut yhtään =) Läksyäkin tulee paljo vähemän kuin aiemmasa koulusa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ainakin tyttö kertoo viihtyvänsä koulussa ja haluaisi olla aamuisinkin jo hyvissä ajoin koulun pihalla.

Laitoin juuri viestin opelle, että tästä lähin herätetään Saara yhden kerran, sitten aamuhommat on tehtävä. katsotaan kuinka monena aamuna menee myöhästyneenä kouluun.

varmasti opii, kun vaan annaetaan oppia. Silloin lapsi luottaa siihen että hänet herätetään aina vaan aiemmin. lapsi herätetään niin että aikaa on tasan vartti. ON PAKKO EHTIÄ ja koulussa sopimus että myöhäsymisest tulee joku rangaistus, peliajan vähentäminen yhtä monella minuutilla tai muuta vastaavaa.. koulussa sovitaan vaikka että yhtä monta minuuttia jää yli kouluun kun on myöhästynytkin. eiköhän huvita ajoissa lähteä. Kylmästi jätetään aamupalat ym pois jos ei ehdi. Tai lähtee sitten vaika ilman hanskoja tai sukkiksia jos niiden pukeminen kestää. Oppipahan pukemaanku on kylmä.
myös vika voi olla koulussa ja opettajassa. meillä ku pojat vaihtoivat koulua ei ole YHTÄÄN merkintää koulusta tullut ja vanhassa koulussa tuli mistä milloinkin. Koulun vaihto voi auttaa myös =) siis pojat oli ain atehneet jotkain "pahaa" tai läksyjä temenättä ym. Nyt ei ole ollut yhtään =) Läksyäkin tulee paljo vähemän kuin aiemmasa koulusa

Kuka sinne kouluun jää vahtimaan, että lapsi on sen ylimääräisen kymmenen minuuttia siellä?

Jotkut lapset vaan on haaveilijoita. Kokeilkaa tota, että herätätte liian myöhään ja on julmettu kiire. Jos sekään ei auta niin sitten niin, et jätätte koko aamun tytölle itselleen. Oma herätyskello, johon herää, itse hoitakoon aamupalan alusta alkaen ja vaatteet sekä kouluunlähtö. Jos siinä kohtaa ne pari myöhästymistä kuitenkin auttais ymmärtämään jotain. Tai sitten vaan annatte ajan kulua ja odotatte että oma pinna kestää ja kestää ja kestää. :D

Oletteko ap kokeilleet porkkanaa? Sen uhkailun ja läksytyksen sijaan? jokaisesta aamutoimesta saa merkinnän ja silleen. Joskus sekin auttaa ja kannustaa+lapsi pystyy konkreettisesti seuraamaan mitä tehdään ja merkata tehdyn homman. Jos on erityispiirteitä kuten omallani niin kannatan kyllä positiivista kautta tekemistä sen negaatiivisen sijaan ja sen että pitää mokata kyllin monesti ehkä oppiakseen.

Kuka sinne kouluun jää vahtimaan, että lapsi on sen ylimääräisen kymmenen minuuttia siellä?

Jotkut lapset vaan on haaveilijoita. Kokeilkaa tota, että herätätte liian myöhään ja on julmettu kiire. Jos sekään ei auta niin sitten niin, et jätätte koko aamun tytölle itselleen. Oma herätyskello, johon herää, itse hoitakoon aamupalan alusta alkaen ja vaatteet sekä kouluunlähtö. Jos siinä kohtaa ne pari myöhästymistä kuitenkin auttais ymmärtämään jotain. Tai sitten vaan annatte ajan kulua ja odotatte että oma pinna kestää ja kestää ja kestää. :D

ope tietenkin, ohna nillä jälki-isuntopäiiväkin. Jose ei smana päivänä onnisut niiin kerralla sit istumaan. Oma ope jos ei ehdi niin joku mu opesitten vahtmaan.

varmasti opii, kun vaan annaetaan oppia. Silloin lapsi luottaa sihen että hänet herätetää aina vaan aiemmin. lpsi jherätetään nin etä aikaa o tasan vartti. ON PAKKO EHTIÄ j akouluss asopmus että myöhäsymisest tulee joku rangaistus, peliajan vähentäminen yhtä monella minuutoilla tai muut vastaavaa..
myö ay voi oa kouluss ja opettajassa. meilä ku poja tvaihtoivat koulua ei ole YHTÄÄN merkintää koulksta tulut ja vanhassa koulussa tuli mistä milloinkin. Koulun vaihto voi auttaa myös

Siis anteeks nyt vaan rollolainen, mutta sä et ainakaan voi teksties perusteella vaatia lapseltas täydellisyyttä jos sun lauseet on:
lpsi jherätetään
j akouluss asopmus
myö ay voi oa kouluss

Meillä on ollut tän 10 vuoden aikana enemmän reippauskalentereita kuin oikeestaan ois järkevää. Mun mielestä tyttö on normaalilla järjellä varustettu, että tietää teoriassa, että asiat tehtävät ja niin edespäin. Mun on vaan nyt keksittävä otain kun on vauvakin, vauva syö viideltä jonka jälkeen olis vielä pari tuntia aikaa nukkua, mut ne menee nykyisin tytön vahdissa. Mies taas herää viideltä töihin, herättää jo itse tytön kuudelta kerran, sitten tekee sille aamupalat ym. valmiiksi. Oikeesti tytön tarttee vaan laittaa vaatteet (jotka on pitänyt edellisenä päivänä yleensä valita), pestä hampaat ja käydä pissillä+ syödä aamupala.

Rankaiseminen tuntuu kurjalta, mut mitä sitten kun ei ne reippauskalenterit ole auttaneet mitään. Välillä niitä on ollut koulussakin ja joka paikassa, mut ei.

Mä en voi oikein,kun sanoo ett jaksamista..Tänään sai valtavasti kehuja,kun ne päällysvaatteet meni kerta sanomisella päälle..Suurimmaksi osin meilläki "taistelua" aamutoimien kans. Poika on just tollanen,että kivat asiat kyllä tehään,mutta ne velvolliuudet jätettäs tekemättä kyllä.

Kokeileppa ett pistä kännystä herätyskello soimaan,kun se eka kerran soi paina torkkua ja sano lapselle ett sisävaatteet on päällä,kun kello soi seuraavan kerran.
Tuo tepsi meillä just tänään..

Anna aikaa. Esim. 5min johonnkin. Kerro että aika vähenee, 4, 3, 2, 1 ja kun aika loppuu, joutuu arestiin ikää vastaaviksi minuuteiksi eli 10min. Viet arestiin, selität, jätätte sinne hiljaisuuteen miettimään vetkutteluaan. Arestin jälkeen selität uusiksi ja vaadit anteeksipyyntöä.
Tai sitten herätät, laitat istumaan, valot päälle. Sanot ajan mikä on ennen koulua, jos lähtee ilman välihousuja niin sitten lähtee, jos on kylmä niin pukee ne seuraavana päivänä tai viihtyy sitten kintut jäässä. Jos myöhästyy esim 2kertaa, seuraa rangaistus jos koulussa ei ole jälki-istuntoa. Joutuu esim tiskaamaan päivän tiskit (jos teillä ei ole jaettu kotitöitä) tai pesemään vessan tai vähenee viikkorahat.

[QUOTE="aapee";27303496]Meillä on ollut tän 10 vuoden aikana enemmän reippauskalentereita kuin oikeestaan ois järkevää. Mun mielestä tyttö on normaalilla järjellä varustettu, että tietää teoriassa, että asiat tehtävät ja niin edespäin. Mun on vaan nyt keksittävä otain kun on vauvakin, vauva syö viideltä jonka jälkeen olis vielä pari tuntia aikaa nukkua, mut ne menee nykyisin tytön vahdissa. Mies taas herää viideltä töihin, herättää jo itse tytön kuudelta kerran, sitten tekee sille aamupalat ym. valmiiksi. Oikeesti tytön tarttee vaan laittaa vaatteet (jotka on pitänyt edellisenä päivänä yleensä valita), pestä hampaat ja käydä pissillä+ syödä aamupala.

Rankaiseminen tuntuu kurjalta, mut mitä sitten kun ei ne reippauskalenterit ole auttaneet mitään. Välillä niitä on ollut koulussakin ja joka paikassa, mut ei.[/QUOTE]
älkää paapoko. Antakaa tehdä itse aamupala tia jättää syömättä, myös vaateet hake ite,ei valimiikis. Hän ei ole mikän vauva enää kyllä varmasti osaa. liika ppaominen on nykyään yleitä. iten ihmeessä enne osaisvat lapse jopa nuormpina tehö asioita mitä nykyään ei osa edes 16 vuotiaat?

älkää paapoko. Antakaa tehdä itse aamupala tia jättää syömättä, myös vaateet hake ite,ei valimiikis. Hän ei ole mikän vauva enää kyllä varmasti osaa. liika ppaominen on nykyään yleitä. iten ihmeessä enne osaisvat lapse jopa nuormpina tehö asioita mitä nykyään ei osa edes 16 vuotiaat?

Vähennä sitä alkoholia niin alkaa kirjoittaminenkin sujua.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Minä jättäisin aamutoimille vähemmän aikaa. Herättäisin siis myöhemmin. Sanoisin, että nyt herätys, vaatteet päälle ja aamupallle ja klo sejase ovesta koulutielle. Piste. Jos jäisi kotiin makamaan, niin yhteys oppilashuoltoryhmään.

Mä ihmettelen miksi 10-vuotias pitää herättää kouluun.

Mä itse heräsin 7-vuotiaana itse kouluun ja hoidin aamutoimet kun äiti oli siinä vaiheessa jo töissä. Enkä koskaan myöhästynyt koulusta.

Yhteistyössä