Oys

  • Viestiketjun aloittaja Jännittäjä
  • Ensimmäinen viesti
Jännittäjä
Kertokaas te jotka ootte synnyttänyt oysissa, että kuinka kauan siellä pitää olla vauvan kanssa jos kaikki menee hyvin? Ymmärrän jos tulee jotain ongelmia niin aika siellä pitenee. Ja muutenkin kun olen niin "koti-ihminen", että kuluuko siellä se aika ja mitä siellä voi tehdä vauvanhoidon lisäksi (luulen kyllä et väsymys ja vauva vie kaiken ajan mutta silti) ja sitten, että saahan isät käydä ainakin siellä joka päivä? Ja muut vierasjutut miten menee kun en haluais ehkä, että koko suku siellä juoksee. Ihan kaikkea tietoa ja kokemuksia otan teiltä vastaan mielelläni, niin hyvät kuin huonotkin. Jännittää niin tuo sairaalassaoloaika :)
 
ite synnytin kaksoset vuosi sitten oulussa.aika yksin jäin poikien kans.perimmäiseen huoneeseen tyrkättiin ja siellä sain olla.eli apua täyty kysyä jos sitä halus.ite olin 4 päivää enkä kauempaa olis jaksanu.eivät kylläkään olis päästäny mua sillon vielä ku maito ei ollu noussu kunnolla ja pärjäänkö varmasti kotona yms.ite synnytys salista on ihan mukavat muistot!!!!
 
Lauantaina sieltä just kotiuduin.... :D
Vauvan pitää olla 3vrk syntymästä, eli mulla itellä meni liki 4vrk kun synnyttelin niin kauan. Jos vauva alkaa kellastumaan ottavat bilirubinin verikokeella ja sen tuloksen perusteella sanotaan pääseekö kotiin vai pitkittyykö sairaalassa olo kun vauva joutuu valohoitoon. Raja taisi mennä jossain 250 tietämillä. Isä saa tulla käymään vierailuaikana eli arkisin 17.30-19 ja viikonloppuna taisi olla myös lisäksi 13.30-15.00 aika. Isän lisäksi siellä huoneessa saa käydä lapsen sisarukset sekä isovanhemmat yhden kerran jakson aikana! Eli nuo on tosi tarkkaan määritelty! Toki siellä päiväsalissa saa tavata vieraita muulloinkin, eli nuo vierailuajat on huoneita koskevia. Huoneet on sellaisia joissa on kolme äitiä vauvoineen, eli meteliä ja liikettä on koko ajan. Vauva on sängyn vieressä omassa sängyssään ja lastenhoitohuone on siinä vieressä huoneessa. Viime viikolla siellä ei ainakaan ollut erityistä tungosta. Aika menee kun otat esim. kirjan mukaan. Kannattaa yrittää nukkua vaikka se onkin hieman hankalaa kun sitä meteliä on... Sitähän se on, ruokailujen odottamista :LOL:

Tsemppiä loppurutistukseen!!!
 
Jännittäjä
Mites oysissa nuo kanttiinihommat jos haluaa pyörähtää siellä kahvilla vaikka tai jotain sillä aikaa kun vauveli nukkuu? onnistuuko tällaiset jutut siellä?
 
yrtti
kanttiinikäyntien ym. ajaksi vauvan voi antaa toimistoon vai mikä paikka se nyt on, hoitajien hoitoon. Sinne voi myös jättää vauvan yöksi, jos tuntuu, että pitää saada levätä. Minunkin vauva muutaman yön oli hoitajilla, kun olin sektion jälkeen sen verran kipeä, etten saanut vauvaa itse esim. rinnalle tms.toivat vauvan sitten yöllä syömään, niin mun ei tarvinut kelloa soitella, ja odottaa (sängyssään) itkevän vauvan kanssa, että joku tulee auttamaan.tosin ikävähän vauvaa oli, kun ei ollut yöllä vieressä.
 
anu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 18:26 Jännittäjä kirjoitti:
Mites oysissa nuo kanttiinihommat jos haluaa pyörähtää siellä kahvilla vaikka tai jotain sillä aikaa kun vauveli nukkuu? onnistuuko tällaiset jutut siellä?
Onnistuu hyvinkin! Voit sanoa vaikka hoitajille, minne menet niin huolehtivat vaavista sen aikaa, jos itku pääsee yllättämään. Tai jos vauva nukkuu huoneessa, niin meillä oli ainakin huonetovereiden kesken niin hyvin, että "vahdimme" toistemme vauvoja, jos äiti kävi kahvilla, suihkussa tms..

Ite olin reilu vuosi sitten viimeksi siellä.. Vauva syntyi keskiviikko aamuna ja kotiin päästiin perjantaina puolilta päivin; eli oltiin vaan kaks ja "puol" päivää osastolla.. Olisin saanut toki olla pidempääkin, mutta kun kotiin lähtöä ehdotettiin, niin eipä tehny kuitenkaan mieli kieltäytyä!
 
3 vuorokautta kai se on se normaali tai siis synnytystä seuraava pvä on eka.. minä oon ollu 4kertaa sillai.. ja niistä vierailu ajoista että ei mun aikana oo oltu niistä tarkkoja tottakai on säännöt ollu mut vieraita on käyny miten sattuu.. huonekaverilla myös.. ja joskus on siihen päiväsaliin menty jos porukka ollu iso..

Mut toki saa vaik poliklinisesti synnyttää.. tiiämpä tapauksen jok aon 6h jälkee lähteny vaavin kaa kottii
 
tuju
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 22:06 wilma kirjoitti:
ja niistä vierailu ajoista että ei mun aikana oo oltu niistä tarkkoja tottakai on säännöt ollu mut vieraita on käyny miten sattuu.. huonekaverilla myös.. ja joskus on siihen päiväsaliin menty jos porukka ollu iso..
Just... Ne vierailuajat on sitä varten että niitä noudatetaan! Että mua raivostutti ekalla synnyttämisreissulla kun yhdellä huonetoverilla mies suurinpiirtein asui siellä huoneessa!! Aamulla tuli ja illalla joutuivat hoitajat hätistelemään monta kertaa pois ennen kuin älysi lähteä!

:headwall: Oli tosi ärsyttävää kun itse halusi vain olla vauvan kanssa ja tutustua kunnolla niin verhon takana toiset pälättää koko päivän! Ja nyt edellisellä kerralla vieressä oli nuorehko tyttö jolla kävi sitten kavereita siinä vauvaa katsomassa joka päivä! Voi olla että olen vähän nipo mutta minusta täytyisi kunnioittaa sen verran toisia että noudattaa annettuja sääntöjä! Tuskin niitä huvikseen on sinne laitettu.
 
Ihan samoilla edellisen kirjoittajan; tujun kans, että ärsyttää jos pukkaa huoneen täyteen sakkia jollekin toiselle tai jos joku isä siellä koko päivän on. Kuitenkin ymmärrän, että siellä isätkin haluavat olla mutta sitten pitäisi ottaa se perhehuone. Päiväsaliin voi mennä niiden muiden vieraiden kanssa ja antaa sen huoneen olla rauhallisempi tila kun siellä kuitenkin "asustaa" pari muutakin vauvoineen..toiset enemmän ja toiset vähemmän huonokuntoisina tai väsyneinä. Ehtii sitä vauvaa vieraat käydä sitten kotonakin katsomassa ja jokainen voi itse määritellä sen ajan milloin uskaltaa vieraita päästää juuri syntynyttä vauvaa katsomaan ja milloin itse on siinä voinnissa että jaksaa jutella vieraiden kanssa.

Ei mullakaan sitä vastaan mitään ole että silloin vierailuaikana käy siinä huoneessakin, ne kenelle se on sallittua, mutta jos alkaa kavereita tulla tuvan täydeltä niin ei se kiva ole. Itse en omia kavereitani edes halunnut sinne päiväsaliinkaan käymään, mies jos ei vierailuajalla päässyt niin tapasimme siinä päiväsalissa, myöhäänkin illalla ja siinä saatiin olla rauhassa.
 
joo
Mua kans ärsyttää suunnattomasti sellainen, että tullaan ihan ominluvin vierailulle tai sellaiset henkilöt, jotka ei oikeesti sais edes olla siellä. Onhan siinä aina esim. infektioriski, kun pukkaa koko tuvan täyteen vierailijoita. Kotona käykööt katsomassa vauvaa, jos kutsutaan, mutta sellainen on tosi raivostuttavaa, kun väsyneenä makaat synnytyksen jälkeen ja haluaisit olla rauhassa, niin eiköhän naapurilla oo sata kaveria.
Nyt ajattelin myös sanoa henkilökunnalle toivomuksen, ettei ylimääräisiä päästäisi huoneeseen, kun viimeksi kun olin oys:ssa sattui niin, että yksi puolituttu nainen tuli oman lapsensa kanssa katsomaan minua ja vauvaa, vaikka ei ilmoitellut mitään etukäteen. Eihän sitä siinä tilanteessa kehtaa kotiakaan toimittaa, mutta jotenkin ärsyttää, kun änkevät sinne ilmoittamatta. Joten kaipa sitä saa henkilökunnalle ilmoittaa toivomuksen, että kysyvät vierailun yhteydessä, onko se sukulainen ja onko lupa tulla vierailemaan. Itse on sen verran väsynyt ja hormonien sekoittama, ettei kykene toimittamaan noita ylimääräisiä ulos!
Vähän kunnioitusta, ne säännöt kun on tehty noudatettaviksi ihan vauvan ja äidin hyvinvoinnin vuoksi!!!
 
kokemus
ompa hyvä että vahtivat nyt niitä vierailuaikoja huoneissa!!!
se oli ihan kauheeta olla siinä kesimmäisenä kun emännät molemmilla puolilla kilpailivat siitä kumpi puhuu kovemmalla äänellä puhelimeen tai kutsuu enempi vieraita :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

olin ihan litissä siinä keskipaikalla. ne sängyt ja pöydät oli niin lähellä toisiaan että kun verhon takana äiti tai vieraat kääntyilivät sängyissään tai tuoleillaan niin minun sänky heilui. voi vitsit :headwall: :headwall:

kerrankin koitin imettää ja sitten ottaa vauvan kanssa päiväunia niin sain herätä siihen kun huonekaverin vieras (mies) (ei edes vauvan isä) tuijotti meikäläisen paljaita tissejä.

puhumattakaan siitä että vaikka halusin pysyä erillään tästä kilpahuutamisesta niin vuorotellen nämä arvon leidit haukkuivat toisiaan minulle kun jäimme kahden. yhdeksi yöksi pääsin lääkärin kansliaan nukkumaan kun se huone oli yötä myöten niin levoton. toisella niistä äideistä oli tapana hoitaa varsin kova äänisesti sitä lasta keskellä yötäkin "voi voi onko sulla nälkä?!!" "jaa sulla on märkä vaippa!!!" ja kaikki muukin asiat piti mainita ääneen vaikka tasan tiesi että muut yrittää vauvoineen nukkua yöllä kello kolme. :eek:

jos näitä huonetovereihin liittyviä juttuja ei lasketa niin hienosti meni ja mukavat muistot jäi.

kiitokset kätilölle eija, osastolle 13/2
:flower: :flower: :flower:
 
anu
Ja mua jäi v.it.uttaan kun ei edes isä saanut vauvaa tulla katsomaan! Puoli tuntia, jolloin olisi saanut tulla, sattui olemaan iltavuorossa töissä!! Yritin sopia hoitajien kanssa, josko hän kävisi aamupäivällä; kylvetettäisiin yhdessä vauva tms. kun ei synnytyksessäkään voitu (vauva tarkkailussa)..Niin ei sopinut!! Vaikka kysyin huonetovereiltakin luvan..

No..onneksi ei tarvinnut jäädä pidemmäksi aikaa..
 
synnytyssaliasiakas

Millaisia kokemuksia teillä on synnytyssalista? Olen lukenut edelliset ketjut, mutta varmasti niitä kokemuksia on lisääkin.
Onko joku kätilö, jota lämpimästi suosittelet?


 
Jännittäjä
Siis saahan isät kuitenkin joka päivä käydä siellä edes vähän aikaa jos ne tulee siihen oikeaan aikaan??? Ja en minäkään mitään puolituttuja tai koko sukua halua sinne vierailemaan, ihan vain vanhemmat ja isä mahdollisimman useasti =)
 
no monenlaisia jutuja täällä. itsellä 2 ja vajaan vuoden ikäiset lapsukaiset ja hyvät muistot on jääny...se taitaa olla asenteesta kiinni suurimmalta osin=) mut isä saa lapsen sisarusten kans vierailla vierailu aikana ja jos sopii hoitajien ja huonetovereiden kanssa nii vaikka enen vierailuaikaa jos se aika ei sovi...näin ainaki meidän kohdalla meni.
synnytyssalista on jääny kyllä pelkkiä positiivisia muistoja..ihanat kätilöt ja opiskelijat...osaavat kyllä auttaa ja kannustaa!!!! kiitos vaan heille=)
hyvin siellä aika menee...levähdellen ja vauvaa ihaillen...ei siellä mitään erikoista tekemistä tarvi...kerranki saat olla ihan vaan rauhassa!!!!
mukavaa jatkoa!!!
 
mulla on synnytysosastolta aivan ihanat muistot. mulle ainaki sattui semmonen ihana kätilö. nuori ja niin ammattitaitoinen ja mukava. en tosin tiiä onko enää siellä.synnytin esikoisen 2003 keväällä.

synnytysosastolta jäi vähän pahamaku.en oikein pitänyt niistä huonetovereista. mutta hoitajat olivat ihan kivoja. se varmaan riippuu tosi paljon siitä ketä saa huonetovereikseen.
suosittelen perhehuonetta! se pitää vaan varata tarpeeks ajoissa,vaikka heti ku tulee synnärille.
 
Mullakin on hyvät muistot osastolta, vaikka kipeä olinkin.

Hoitajat oli tosi mukavia! Rohkeasti kelloa soittamaan, jos joku asia askarruttaa. Me kysyimme miehen kanssa eka lapsen kanssa tosi pieniäkin juttuja, ja pystyimme sitten lähtemään kotiin levollisin mielin, kun olimme saaneet asiallisia ja mukavia neuvoja.

Perhehuoneessa saimme olla omassa rauhassa - vaikka tietysti ääniä sinnekin kuului. Kannattaa pyytää perhehuonetta hyvissä ajoin (papereihin toivomus) ja kannattaa sanoa vielä erikseen synnyttämään mennessä, että saadaanhan me se perhehuone - jos nyt sattuu siinä rytäkässä muistamaan.

Meillä on kohta parivuotias poika, ja OYS:n synnytyssali ja synnyttäneiden osasto (13? muistaakseni?) ovat tuttuja viikon ajalta joulukuulta 2004.

Synnytyssalin kokemuksetkin olivat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta positiiviset. Yksi kätilö yritti olla vähän kenkku (meillä ehti olla kolme eri kätilöä - yksi jopa kahden työvuoron aikana, hehheh, synnytys "hieman" kesti). Tälle yhdelle ikävälle kätilölle huomautin supistusten välissä hänen käytöksestään, ja sen jälkeen muuttui virsi toisenlaiseksi.

Heidi-kätilö oli aivan ihana! Vaikka ponnistusvaiheessa tuli komplikaatioita (vauvan kasvot väärinpäin, sydänäänet laskivat, imukupilla yritettiin monta kertaa, sektioryhmä odotti vieressä jne) siis vaikka oli näitä mutkia matkassa, niin muistot jäivät hyviksi. Syntyi terve vauva ammattilaisten avittamana. Ja vaikka itse jouduin leikkaukseen 3. päivänä synnytyksestä (repesi synnytyksessä peräsuolen sulkijalihas poikki), niin silti muistot ovat hyviä.

Uudestaan synnyttämään OYSiin toukokuussa 2007! Tällä kertaa sitten suunniteltu sektio.

 

Yhteistyössä