Oxynorm -kipupiiikki synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuua

Vieras
Synnytys olisi edessä viimeistään 6 viikon päästä ja olen alkanut miettiä eri kivunlievitysvaihtoehtoja. Haluaisin ensisijaisesti synnyttää ilman lääkkeellisiä kivunlievitysmenetelmiä. Esim. Tens-laite, hieronta, suihku ja rentoutuminen kuulostavat "minun jutuilta".

Epiduraali tuntuu ainakin vielä tässä vaiheessa ihan viimeiseltä vaihtoehdolta, mutta haluan kuitenkin miettiä jotain lääkkellisiäkin vaihtoehtoja, koska voihan olla etten ilman niitä kestäkään. Synnytysvalmennuksessa kätilö kertoi lihakseen annettavasta Oxynorm -injektiosta, joka auttaa 2-4 tuntia ja saattaa rentouttaa synnyttäjän niin, että kohdunsuu aukeaakin monta senttiä lyhyessä ajassa. Onko kukaan saanut Oxynormia? Auttoiko? Tuliko millaisia sivuvaikutuksia, jos tuli? Vielä tuota Oxynormia epäröin ihan sen takia, koska se on erittäin vahva kipulääke enkä tiedä haluanko itseeni sellaisia pumpattavan niin kauan kuin on vauva mahassa...

Mä sain oxynormia pari kertaa synnytyksen aikana, jos oikein muistelen niin lievitti kyllä kipuja hetkeksi mutta mulla vaikutus kesti vain noin 20 minuuttia. Oksensin kerran, en tiedä johtuiko kivuista vai tuosta piikistä. Jos synnytyksessä jotain lääkkeitä otat niin ne on kaikki vahvoja, ja turvallisiksi todettuja

kannattaa kuitenkin huomioida, että oxynorm ei sovellu kovin myöhäisessä vaiheessa annettavaksi, koska antoajan ja syntymän välillä tulisi olla vähintään 4h tai muuten vaatii vastalääkkeen. Ennemmin antaisin laittaa esim PCB-puudutuksen.

[QUOTE="mie";24305791]Mä sain oxynormia pari kertaa synnytyksen aikana, jos oikein muistelen niin lievitti kyllä kipuja hetkeksi mutta mulla vaikutus kesti vain noin 20 minuuttia. Oksensin kerran, en tiedä johtuiko kivuista vai tuosta piikistä. Jos synnytyksessä jotain lääkkeitä otat niin ne on kaikki vahvoja, ja turvallisiksi todettuja[/QUOTE]

ei ne ole turvalliseksi todettuja, mahdolliset haitat on kyllä tiedossa.

sain tuota noin 20 h ennen synnytystä koviin kipuihin, kova pettymys oli koska kipuun ei auttanut ollenkaan, lisäsi vaan pahoinvointia ja oksensin loppusynnytyksen:P jos olet ollenkaan taipuvainen pahoinvointiin niin älä ota!

Mulla ei ollut kivunlievitystä ollenkaan kuopuksen kanssa, keskityin vaan hengittelyyn ja yritin rentoutua. Keinutuolista oli apua myös. Toiseks vimpan muksun kanssa oli keinutuoli ja ilokaasu, ja mulla toimivat tosi hyvin yhdessä.
Mä en tiedä pistetäänkö aqua-rakkuloita vielä, mutta joillakin ne on kuulemma auttaneet. http://www.satshp.fi/portal/page?_pageid=116,80338&_dad=wportal&_schema=WPORTAL&p_calledfrom=1

Mä sain sen kipupiikin kun olin synnyttämättömien osastolla estelemässä lapsen syntymää. Mulla oli siis säännöllisiä kovia supistuksia ja tippa minkä piti estää synnytyksen eteneminen. Sain sen piikin koska mun piti vuorokausi jaksaa, mutta (olin kyllä muutenkin aika pöhnäinen, väsynyt ja kipeä joten tarkkaan en muista) mua se ei tainnut auttaa yhtään..

Mun synnytys käynnistettiin ja sain osastolla oxynormin jonka avulla sain nukuttua. Kun synnytys on jo käynnissä, siitä ei taida olla oikein hyötyä. Synnytyksen käynnistyttyä imin ilokaasua, sain kohdunkaulan puudutteen ja pari tuntia ennen ponnistusvaihetta spinaalin, josta tykkäsin tosi paljon. Supistukset tuntuivat mutta terävin kipu ei, osasin ponnistaa oikealla hetkellä oikeaan suuntaan ja ponnistusvaihe kestikin vain 11min.

Ihan vaan vinkiks ettei kannata kauheesti alkaa suunnitella etukäteen, katot sitten miten synnytys edistyy ja millaset kivut. Voi olla suuri mahdollisuus et kaikki menee ihan toisella tavalla kuin toivoit ja jossain vaiheessa nekin vaihtoehdot mitkä tuntui kaukaisille alkaakin kelvata.
Nimimerkillä kokemusta on.

Kerran olen oxynormia saanut ja toiste en ota. Toisen lapsen synnytyksessä kieltäydyinkin siitä, koska sivuvaikutukset olivat niin kamalat, että kivunkin kestää mieluummin.

Kipuun tuolla piikillä ei ollut mitään vaikutusta, mutta pään se sekoitti aivan täysin. Lisäksi oksentelin koko ajan ja kaikki voimat olivat poissa. Itkin ja oksensin ja mies on jälkeenpäin sanonut, ettei ole koskaan nähnyt minua niin sekaisin ja huonossa kunnossa, oli kuulemma aika pelottavaa katseltavaa. Joten ei tuota myrkkyä minulle enää koskaan!

Minä sain tuon piikin päänsärkyyn joka johtui raskausmyrkytyksestä.

mulle tarjottiin kanssa. jos kerran pitää olla 4h väliä vauvan syntymään niin en suosittele. Olin 2,5 cm auki kun tarjottiin, ja en ottanut. Vauva syntyi 1,5h kuluttua tästä. ei ne osaa edes arvioida koska voi antaa. ota ilokaasu ennemmin, tai se kohdunsuun puudutus. epiduraalia en minäkään ottaisi ensimmäisten joukossa...mutta kun on niin paljon muutakin :)

Yhteistyössä