Ovulaation aikaan munasarjat kipeinä

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Mulla on nyt parissa kierrossa ollut ovulaation aikaan ikävät kivut alavatsalla toisella puolella. Varmaan siis munasarjat jotenkin oirehtii, mutta mitä? Kivut alkavat ihan yhtäkkiä ja ovat alussa aika voimakkaita. Huomenna varmaan jo lievempinä, mutta tallella, jos menee niin kuin viimeksi.

Onko tämä normaalia?

On ihan normaalia. Munarakkula, jonka sisällä munasolu kypsyy, on aika iso ovulaation aikoihin, joten se saattaa kipuilla. Kun se puhkeaa ja munasolu irtoaa, voi esiintyä terävää kipua. Mulla ainakin oli joskus tosi voimakkaita ovulaatiokipuja, jotka meni kyllä parissa päivässä.

Täällä kans yks jolla ovulaatiokipuja. En ole synnyttänyt tai ollut koskaan raskaana.
Keskivaiheessa kiertoa esim. juokseminen tai muut tärähtelyt sattuivat ikävästi alavatsassa.

Aktiivisena ovulaationmetsästäjänä voin sanoa, että todnäk ihan normaalia. Joskus tosiaan voi olla isompi munarakkula kyseessä ja se kun puhkeaa, voi aiheuttaa todella kovaa kipua. Jos tuntuu ihan sietämättömältä se kipu, kannattaa toki tutkituttaa, ettei ole mitään kystia tai semmosta siellä.

Mulla menee alaselkä kipeeksi aina kierron puolivälissä.
Sitten on sellaista alavatsan polttelua.

Kävin gynelläkin asian takia. E-pillereiden lopettamisen jälkeen, noin puolen vuoden kuluttua, alkoivat nämä oireet. Sitten tajusin, että ne on ovulaatioon liittyviä kipuja ja tuntemuksia.
10 vuoden pillerinsyönnin jälkeen alkoi tutustuminen oman kehon toimintoihin... :D

Yhteistyössä