Ovulaatio-oireista kysymys, tietäjät auttakaa, kiitos <3

Nyt pitäisi digitestin mukaan olla dpo 1.

Tänään on mahaa nippaillut, nipistellyt ja kiristänyt. Turvottanut jne. Kirvellyt on ehkä oikea sana kuvaamaan munasarjoissa tuntuvaa tunnetta. Onko ovis ohi, nyt vai tulossa? Ja miksi se tuntuu molemmilla puolilla?

Siis, että vieläkö me joudutaan (kyllä joo) lempimään? Alkaa kp 27 tuntumaan jo siltä, että muutama vapaapäivä tekis hyvää :D :D :LOL::kieh:|O
 
Oviksen jälkeen voi myös olla kipuilua. Keltarauhanen siellä ilmeisesti kirvelee. Mullakin on joissakin kierroissa jalkikipuja molemmilla puolilla ja joskus ovis tuntuu molempien munasarjojen ja kohdun alueella. En tiedä mistä se johtuu, mutta mahdollisuus molemmilta puolilta ovulointiin on olemassa. Itselläni ovulaatiota enteilevät kipuilut ovat menkkamaista juilimista (joskin yleensä toispuoleisia ja paikallistuvat munasarjan kohdalle), varsinaiset oviskivut joko tylppää voimakasta kipua tai sitten sellaista vihlovaa. Vihlova kestää vähän aikaa, tylppä yleensä kauemmin. Jälkikipu on kirvelevää. Näin siis minulla, mutta käsittääkseni ovat ihan yleisiä tuntemuksia. Mielestäni kuulostaa siltä, että sulla on dpo1. :) Onnea ja kärsivällisyyttä piinailuun! Kaapataan ne vahvat vauvaliimaiset plussatuulet ja loikataan yhdessä odottajien puolelle. :D

Lempikää toki, jos siltä tuntuu. Talletukset luultavasti kuitenkin hoitavat sen hedelmöittämishomman. :)
 
Limaa kyllä erittyy edelleen...
Jostain luin, että ovispäivä on viimeinen limailupäivä ja sitten alkaa kuivempi kausi. Itselläni ei aina näin ole, mutta limaisen valkovuodon rakenne muuttuu. Sekin vaihtelee millaista se ovislima on eli jokaisessa kierrossa ei ole välttämättä ihan samanlaista. Vertaan sitten siihen venyvimpään, sitkeimpään limaan. Oviksen jälkeen yleensä tulee vetisempää vaikka limaisuus hetken jatkuisikin. Tässä kierrossa limailu oli tosi vähäistä ja pari viimeistä päivää (dpo-1 ja dpo 0 ainakin) melkein kuivaa. Silti ovis selvästi tapahtui ja ovisliuskojen haamuviivakin sen tänään todisti.
 
Kiitos mg! Muutenkin nyt elimistössä hormonimyrskyä, kun prolaktiini ilmeisesti laskussa (pitkä imetys loppunut) ja työt aloitettu. Elämässä paljon muutoksia, jännitystä ja muutakin ajattelemista kuin tämä vauvaprojekti. Jospa se kroppa tästä alkaisi pelittämään taas.

Ajattelin vaan tänään töissä, että ei kai mun ovis ole vasta tulossa. Ettei kävisi niin, että ovisplussasta ovis tapahtuisikin vasta tosi myöhään ja siittiöt ei jaksaisikaan niin pitkälle. Varsinkin jos on kovaa ja ahkeraa "harjoitusta" alla.
 
Limasta tuli mieleen, että dpo -1 tuli sellaista rusehtavaa limaa muutama tunti touhujen jälkeen.. Voisikohan se olla ovulaatioon liittyvää "vuotoa"?
Voi olla. Mutta jos se oli oviksesta johtuvaa, niin silloinhan olisi ollut dpo0. Saattoi olla limakalvovuotoakin, varsinkin jos olette ahkeroineet makuuhuoneessa. Mulla joskus limakalvot herkistyy oviksen aikaan ja itse asiassa tulee muutenkin hyvin raskausoireiden kaltaiset tuntemukset. Olen välillä ihmetellyt mikä logiikka kropallani on siinä, että ovispäivänä ei tee seksiä mieli, limakalvot on herkät, hajuaisti superherkkä, olen ärtyisä ja rinnatkin ovat arat. :O Jos legendaan on uskominen, että tytöt saavat alkunsa ovista ennen puuhailemalla ja pojat seksistä oviksen aikaan, niin meillä varmaan on sitten tyttö tilauksessa. :D
 
Jannaliini > Yksilöllisiähän nämä asiat ovat, joten ei kannattaisi yleistää. Itselläni kipuilee jokainen vaihe ja voin kyllä kertoa kivun tuntuvan erilaiselle. Joillakin ei ole kipuja ollenkaan ja joillakin tuntuu esimerkiksi vain oviksen jälkikivut. Mullakin jää joskus joku kipuilu tuntumatta, mutta silti voin päätellä mistä kipuilusta on kyse. Tämä tosin on vaatinut tarkkailua, tutkiskelua ja opettelua. Jos siis tietää oireista tai ovistestien aikaisemman käytön perusteella missä vaiheessa kivut alkavat, niin mielestäni niidenkin perusteella voi ajoitella.

Lääkärit sanovat lämpöjen mittaamisen olevan epäluotettava menetelmä, mutta olen itselläni kokenut sen aika hyväksi menetelmäksi. En edes mittaa aamulämpöjä, (koska en muista enkä jaksa ja herääminenkin tapahtuu hieman vaihteleviin aikoihin) mutta vertaan samaan aikaan otettuja lukemia ja huomioin kyseisen kierron keskilämpötilan kierron eri vaiheissa. Aina en pysty lämmöistä tulkitsemaan, mutta usein pystyn käyttämään sitä apuna oviksen tunnistamisessa. Ihan samalla tavalla kipujen tulkinnan luotettavuus on yksilöllistä. Oleellista on tuntea oma kehonsa ja huomioida muut oireet eli hahmottaa kokonaisuus.

Ovistestitkään eivät aina ole luotettavia. Lh-piiki voi tulla ilman ovista ja ovis ilman testillä bongattua lh-piikkiä. Näin varmaankin lähinnä sellaisilla joilla on pco tai pcos, mutta joskushan siitä kärsii tietämättään. Oireet kun voivat olla sen veran vähäisiä, ettei asiaa tule tutkitettua. Ihanteellinen tilanne oviksen bongaamisen kannalta siis olisikin se, että ovistestit toimivat kyseisellä vauvakuumeilijalla, ovistestejä käytetään 2-3kpl/vrk oviksen lähestyessä ja vauvakuumeilija osaa lukea kehonsa oireiluja. Joillakinhan oireilu on hyvin vähäistä ja siksi vaikeasti tulkittavissa, joten sekään ei ole aivan yksiselitteinen asia.

Toivottavasti jokainen kuumeilija onnistuu varmistelemaan hyvän ajoituksen vauvantekopuuhille itsellään käytettävissä olevilla keinoilla. :)
 
Jannaliini > Lämmöt yleensä dippaa ennen ovista, joten voi sen ennakoida. Itse en tosin lämpödippiä aina huomaa, joten käytän lämpöjen tarkkailua lähinnä varmistaakseni tapahtuiko ovis. Todistetusti tosin olen ovuloinut myös ilman lämmön nousua, sillä kyseinen kierto päättyi kemialliseen raskauteen.

Kipuja voi toki aiheuttaa muukin kuin ovis ja hormonikierto ylipäätään. Ei siinä kuitenkaan mitään menetä, jos oman kehon toimintansa tuntee ja oireiluun (niihin kipuihinkin) luottaa. Kunhan hoitaa hommat ajoissa. ;)
 
Mun on pakko sekaantua tähän keskusteluun kumpaan luottaa enemmän, ovistesteihin vai omaan kropan tuntemukseen? Kyllä ihan ehdottomasti mä luottaisin omaan kehoon enemmän. Kuopusta yriteltiin puoli vuotta ( kaksi ekaa lasta sai alkunsa heti ensimmäisestä kerrasta ) ja jostain syystä halusin ottaa mukaan ovistestit tähän kuopuksen yritykseen vaikka olen bongannut oviksen helposti selvien oireiden perusteella ( limat, todella tylppä, jomottava kipuilu munasarjan kohdalla, toisella tai molemmilla puolilla ). yksi ilta oli selvääkin selvemmät ovisoireet ja olin sata varma jotta ovis on, mutta sakia luotin ovistestiin enemmän kun kroppaani, koska ovis testi näytti ihan haaleaa viivaa..kuin oli näyttänyt edellisenäkin päivänä...ja kappas..koko kiertona en saanut plussaa ovistestiin, ja näin meni ovis ohi :( Kyllä silloin keljutti kerta kaikkiaan. Monesti jäi plussa saamatta. Musta ne ovistestit on ihan perseestä suomeksi sanottuna. Niin mä heitin ne nevadaan ja päätin luottaa omiin tuntemuksiin ja tadaa, näin sai meidän ihana tyttö alkunsa heti.
Nelonenkin on jossain vaiheessa haaveissa, ehkä jo piankin...;) ja en todellakaan aijo mitään ovistestejä ostella. Niistä ei tule kun stressiä.
 
Miekin hieman tätä "soppaa" hämmennän..

Mie olen oppinut tarkkailemalla/kuulostelemalla omaa kroppaani vajaan parin vuoden aika TOSI paljon!:)
..vaikka aina olen esim. kierron puolivälin(ovis) tuntenut kivuista/oireista..

O-testit on apuna, oirehia/oireettomuutta kuulostelen, lämpöjä tarkkailen, limoja ja Kohdunnapukkaakin tutkiskelen;)
..ja KYLLÄ - mie voin sanoa milloin miulla on se H-hetki, melkeinpä 100%:sti

:attn:Vinks!!..ja miehelleni EN H-hetkestä silloin mainitse mitään kun lemmenleikkilöihin osoitan yllättäin halukkuutta:rolleyes:
..tämähin kantapään kautta opittua taitoa..
(näin esim. useimmat lääkärithin/gynet naisia opastavat)

Kyllä siitä kovasti on apuja jos ittiään tuntee hieman paremmin..kaikki naiset eivät viitsi tai ehkä osaakkaan näin toimia - ja sekin ihan Ok..jokainen tavallaan=)

Itselläni vain aika alkaa ajaa ohi ja hätä on - pienen kun vielä hauaisin niin kovin.:heart:
..siksi kaikki keinot - mel-kein, ovat sallittuja..ja myös nuo paljon parjatut O-testitkin..itse asiassa - aika hyvä keksintö!!;)

Stressiä on ollut, sen myönnän..huoks..mutta nyt vähenemään päin kun "kuume" ei enään niin ylivoimaisen kova..tasaantunut tässä hiljaksiin, sitä kait täytyy joskus kuitenhin osata luovuttaa jos ns. valmista ei synny - kolme keskeytynyttä raskautta 10kk:n aikana sen jo tekee..pistää miettimään syntyjä syviä.

Olisihan se ihana kun tässä vaavin työstö puuhassa, se lempi roihahtelisi alvariinsa..vaan totuus on toinen, ei mi-ten-kään voi aina olla hekumaa&ihanaa..tulee kyllä niiiiiin monasti sellainen "työn" maku aivan..:(
..ja jos pientä ei hetkeen, jos toiseenhin ala kuulumaan, hätähän siinä tulee - jääkö syli nyt tyhjäksi?

..tämmöistä vain täältä näppikseltäni raapustin..asian vierestähin hieman, tosin siihen liittyen:D

Kirpakoita plussatuulia laitan tulemaan kaikille tarvitsijoille!!:wave::heart:..ja pienen pienet kaikille kuumeilijoille syliin asti toivoisin..

:heart:mur-mur

Ps. Huldasharks miekin arveleisin kyllä, että silloin kun kirvelyä/tuntemuksia, oli JO dpo1..:)
Munarakkula puhjennut, siitä tuntemukset ja nehän monasti jatkuvat muutaman päivänhin - ei aina kuitenkaan yhtä vahvasti joka kierrolla!
..ollaan me naiset kyllä ihmeellisiä vallan..:saint:
 
Viimeksi muokattu:
mur-mur > Sulle kyllä saisi se nyytti viimein saapua! Mahtava apu ja tuki olet täällä kuumeisissa, mutta sinun olisi aika päästä odottajiin ja sieltä vauvaantuneisiin. Voihan täällä silti poiketa kokemuksia ja tietoa jakamassa. :) Vauvaliimaisia plussatuulia myös sinulle!
 
Kiitti macy:heart:..kauhiasti tuli kirjoitusvirheitä ja tekstiä piti muokkailla..liekkö ikä vai mikä se..:D

..ja kyllähän mie kovasti yritän sinne odottajiin hivuttautua, jalka käynyt jo oven raossa usiasti..vaan hidasta(vaiko myöhäistä?) on, takapakkiahin tullut..
..kattellaan nyt vielä hetki..(näinhän mie sanoin jo viime vuonna:rolleyes:)..
 
Viimeksi muokattu:
mur-mur > Ei kai nyt sentään vielä myöhäistä! Vastaan laittaa, kuten joillakin nuoremmillakin. Älä toki vielä(kään) luovuta. Aktiivisen yrityksen ehkä voi jättää taka-alalle, jos luomumahdollisuuksia on, mutta muuten rohkeasti kohti haaveen toteutumista. :) Mitä kirjoitusvirheisiin tulee, niin mulla niitä tulee varsinkin vähänkin väsyneenä ihan älyttömästi! Eli ei se ikä tai sitten minä olen ikäistäni vanhemman tasolla sen osalta. :D

Huldasharks > Minunkin mielestäni se kirvely kuuluu oviksen jälkioireisiin (ennakoiva on tylpempää ja jomottelevampaa). Muutenkin nuo oireesi kuulostavat siltä, että ovis tapahtui pian digitestiplussan jälkeen. Vauvaliimaisia plussatuulia lisää vielä! Dpo12 sulla tänään (lauantain puolella ollaan. :D) eli pian varmaan näkyy testissäkin jos on näkyäkseen. Korkkailehan tuo meidän pinon plussalista tämän kuun osalta, kun minusta ei siihen ollut. :D Kyllä minun ferrariini sinunkin täti mahtuu. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
:kiss:

dpo 12 ja aivan vitivalkoista 10 miu/ml testissä. Maha sekaisin ja kiukuttaa, selvää menkkojen läheisyyttä. Muuten on ollut tuntemuksia ja ns. r-oireita, mutta kyllä tuo r-testi taitaa olla omia tuntemuksia enemmän oikeassa tässäkin kierossa.

Sitä vaan mietin kovasti, kun joka paikassa sanotaan, että kiuvuus alkaa heti oviksen jälkeen ja mulla jatkui muistaakseni jopa 3-4 päivää ovisplussan jälkeen aivan kunnollinen valkkarivuoto. Juuri kait sellaista kirkasta kananmunamaista. (Sori yksityiskohdat).... Että jos panokset eivät riitäkkään sinne saakka? Juu nou? ;)
 
Mulla ensimmäinen kierto ilman ehkäsyä menossa, eikä ovulaatiosta ollut hajuakaan. (minipillereiden kanssa kierrot venyi, välillä kuukautiset jäi pois). Kuitenkin jälkeen päin miettiessä olen aivan varma ovulaation olleen 13-14 päivää takaperin viikonloppuna jolloin mieleni teki paljon seksiä, ja maanantai aamuna rinnat olivat niin kipeät että yöpaitakin "hiersi" ikävästi. Maanantain jälkeen alkoivat jomotukset alavatsassa, ja ovat voimistuneet tähän päivään mennessä. Toivon ettei dpo ole ainakaan yli 14, kun tänä aamuna mammaksin herkkä näytti vielä täysin negatiivista testiajalla..

Limailusta vielä sen verran... Oon aina kärsiny ns. kuivista paikoista, ja lähemmäs kaks viikkoa oon vuotanu oikein kirkasta ja väritöntä valkovuotoa koko ajan. Kierron loppupäiviä kohden on välillä pitäny juosta vessaan tarkistamaan että ovatko menkat alkaneet... mutta ei..

Eilen aamulla testatussa oli pienen pieni haamu, joka vahvistui testiajan ylityttyä, mutta oli siinä jo testiajalla. Tänään nega...
 

Yhteistyössä